Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Var intressant det där med 0 - 100% användning. Man har ju läst att många ställer in som han sa mellan 20-80% även bara laddar den till typ 90%
Blir så förbannat avundsjuk på er med stora och lättillgängliga platser för era batterier och 12 volt-installationer. Jag har så trångt under passagerarstolen, att jag knappt ens har plats att ladda batteriet fullt!Tänkte rensa upp lite i husbilens "bobatterilåda" i vinter.
Tanken är att mina 2st 123smart relä och mitt 123bms hamnar på hyllan, och ett JK-bms på 300A med tillhörande display som jag beställde igår, åker in i lådan.
Intressant. Uppmaningen att ladda fullt så ofta man kan tolkar iaf inte jag helt bokstavligt för han säger också att man skall hålla laddningen vid (över?) 50% om man har batteriet ”in storage” och det är väl precis vad det är handlar om när husbilen är avställd för vintern. Alltså fortsätter jag att släppa ner nivån innan vinteravställningen och kopplar sedan bort dem, och låter underhållsladdningen enbart vara för startbatteriet.Några LFP skötselråd från Will
Behovet kanske uppstår den dagen du kör ut från garaget!Jag försöker också ladda upp mitt till 100% (lyckas ibland) när husbilen står i garaget, jag har ju ingen fast 230V laddare igång i husbilen.
Sen har jag några förbrukare igång 24/7.
Så jag har en 10A Biltema-laddare ansluten konstant på startbatteriet, då vaknar min DC/DC-laddare och laddar kanske upp en 10-15% i bobatteriet innan den går över i underhållsladdning, så varje gång jag är ner till garaget så startar jag om den laddaren och fyller på lite i bobatteriet igen.
Har 2st 230V laddare liggandes 30+40A, kanske jag får tummen ur och monterar dem denna vinter, har faktiskt inte känt något större behov av extern laddning ännu sedan bytet till LFP för 4år sedan.
Eller hur, så illa kan det bliBehovet kanske uppstår den dagen du kör ut från garaget!