• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Håller på att packa husbilen för avfärd idag.
Igår ändrade jag "charge restart" från 60 till 75%, på bms hade då 61% SoC, då börjar solpanelerna att ladda batteriet, jag har bara lyckats nå 100% SoC en gång denna säsong, och fått till en balansering, ändå har jag bra balans på mina Winston.
Jag har bara laddning från solpaneler 3x120W, samt från generatorn när jag kör, ingen 230V laddning alls men funderar på att skaffa det. Min största förbrukare är min CPAP.

Just nu är det mulet här så jag får bara in runt 5-7A, sen drar div. utr. 2-3A, ändå har jag klättrat bra i SoC :)

Screenshot_2021-08-24-12-20-07-391_com.albertronic.x123smartbms.jpgScreenshot_2021-08-24-12-18-47-553_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.162
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu har fått ordning på balanseringen som bara gav 6-7A. Inre motståndet i celler är ju så lågt och dessutom 4 parallellt att sladdarna (2,5mm2) med en brytare som gick från nätagget till celler gav ett spänningsfall på över 200mV. Genom att fixa nya sladdar på 6mm2 minskade spänningsfallet till 35mV så nu laddar nätagget med sitt max 10A och spänningen ligger på 3,38V och stiger sakta uppåt mot 3,60V som jag satt gränsen på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spenningsfall i ledninger er et stort problem, 200 mV ved 6A skulle bli rundt 0,03 ohm motstand i ledning og kontakter. Samme oppkobling skulle gi 2,6 volt spenningsfall ved 80 A og 213 watt varme.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.522
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Halloj allihop!
Jag tackar för all info ni kunniga medlemmar i denna tråd gett/ger mej.

Jag har hängt i denna tråd ett tag nu och funderar på hur jag skulle kunna
bygga mitt eget batteri till bodelen.
Jag har 18650 celler hemma som jag skulle kunna göra stora batteripack med
men detta är inget jag orkar då det blir en massa celler och tungt. :)

Detta är till min nackdel:
Ingen solcell på taket då det inte finns plats med mer än kanske 2st separata 50Wattare
men jag vill helst inte ha mer tyngd på bilen.
Jag har dock solcells ingång i 230Volts intaget där en 45Wattare ståendes på marken huserar ibland.
Jag sitter med ett 100Ah bly batteri som väger alldeles för mycket.
Det finns plats för 2st sådana batterier i lådan.
Lastvikten säger dock "no no no".

Jag har hittat VarioCore 3,2V 105Ah.
Skulle dessa kunna användas som ersättare för "blytyngden"?
Och vad på ett ungefär skulle jag tjäna på att byta om man inte räknar med lastvikten? :)

Räcker 105Ah bara till att kunna driva allt lika länge som 100Ah blybatteri så är det okej för mej.
Räcker generator laddning (vet ej Amp på min generator ännu. Fiat Ducato 2,8l Diesel 2002) för att få upp
tillräckligt med kräm till ett sådan batteri.

Enl vad jag kan läsa mej till så kommer jag ju inte att kunna sätta i tex 200Ah pga
att min laddning begränsas till 230V eller bilens generator.
230V vill jag som nu klara mej utan ett par dagar.

Ha det skoj. // Tony
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
”Enl vad jag kan läsa mej till så kommer jag ju inte att kunna sätta i tex 200Ah pga
att min laddning begränsas till 230V eller bilens generator.”

Har ju inte läst alla inlägg, men vad har du läst som säger att du inte kan ha 200Ah?

Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
105Ah LFP tilsvarer omlag 200Ah bly når det gjelder brukbar kapasitet. Det finnes ingen elektrisk hindring for å benytte 2 slike pakker i parallell. Lader fra 230V og generator får jobbe dobbelt så lenge om du dobler. Selv med ett så vil du se mye mer av maks ladestrøm enn du gjorde med bly da LPF tar til seg energi raskere enn bly. Det eneste "problem" du vil støte på er at remmen til generatoren trenger å være stram slik at den ikke slurer.

Men om jeg fokuserer på ditt ønske om å redusere vekt, så ville jeg si start med en pakke og du både reduserer batterivekten og dobler kapasiteten. Fortsatt må du være litt obs på generator remmen - det er veldig skjelden at generatoren normalt går med full belastning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
105Ah LFP tilsvarer omlag 200Ah bly når det gjelder brukbar kapasitet. Det finnes ingen elektrisk hindring for å benytte 2 slike pakker i parallell. Lader fra 230V og generator får jobbe dobbelt så lenge om du dobler. Selv med ett så vil du se mye mer av maks ladestrøm enn du gjorde med bly da LPF tar til seg energi raskere enn bly. Det eneste "problem" du vil støte på er at remmen til generatoren trenger å være stram slik at den ikke slurer.

Men om jeg fokuserer på ditt ønske om å redusere vekt, så ville jeg si start med en pakke og du både reduserer batterivekten og dobler kapasiteten. Fortsatt må du være litt obs på generator remmen - det er veldig skjelden at generatoren normalt går med full belastning.
Det går väl att ”begränsa” laddningen och belastningen på generator/generatorrem med en dc/dc-laddare på t.ex 30A? Då är det väl inget som hindrar att installera 200Ah?
Kjell
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.522
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej Kjell o Knut och naturligtvis alla andra!
Då jag har begränsat med laddare eller möjlighet att ladda så
går det ju åt mer tid att stå på stolpe alt köra bilen innan ett stort 200Ah
LFP blir fullt laddat men som Knut säger så blir ju kapaciteten mer i ett 105AhLFP
än i blybatteriet jag redan har.
Så kompromissen blir att jag skaffar ett "litet" 105Ah LFP och då kanske har möjligheten
att ladda det fullt med ett till ett par timmars körning eller stå på stolpe när solen inte lyser
på min portabla solcell.
Men det beror ju på hur mycket vi har förbrukat under natten/nätterna innan också.

Jag tänkte mej också slippa dc/dc laddare mm som extra saker jag måste belasta
lastvikten med.

Kablage mm finns redan draget från Generatorn.
Generator, rem och rullar är i gott skick.

Någon som har någon nackdel att komma med ang VariCore batterierna?
Klart att jag vet att man får vad man betalar för men detta är bara ett experiment.

Jag gillar att labba och mäta även om andra gjort detta redan.
Jag tycker att dom flesta som börjat bygga batterier för flera år sedan nu bygger
så stora batteribanker och är imponerad av all kunskap och erfarenheter. :)
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Det är väl inte så att ett LFP batteri mår illa av att bara laddas till hälften? Med ett lite "överdimensionerat" batteri blir det bara fulladdat vid 230V uppställning och lite längre körningar, men dessemellan har du ju minst lika mkt som du har med ditt nuvarande batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej Kjell o Knut och naturligtvis alla andra!
Då jag har begränsat med laddare eller möjlighet att ladda så
går det ju åt mer tid att stå på stolpe alt köra bilen innan ett stort 200Ah
LFP blir fullt laddat men som Knut säger så blir ju kapaciteten mer i ett 105AhLFP
än i blybatteriet jag redan har.
Så kompromissen blir att jag skaffar ett "litet" 105Ah LFP och då kanske har möjligheten
att ladda det fullt med ett till ett par timmars körning eller stå på stolpe när solen inte lyser
på min portabla solcell.
Men det beror ju på hur mycket vi har förbrukat under natten/nätterna innan också.

Jag tänkte mej också slippa dc/dc laddare mm som extra saker jag måste belasta
lastvikten med.

Kablage mm finns redan draget från Generatorn.
Generator, rem och rullar är i gott skick.

Någon som har någon nackdel att komma med ang VariCore batterierna?
Klart att jag vet att man får vad man betalar för men detta är bara ett experiment.

Jag gillar att labba och mäta även om andra gjort detta redan.
Jag tycker att dom flesta som börjat bygga batterier för flera år sedan nu bygger
så stora batteribanker att jag blir mållös. :)

Innan man slår till på ett byte av batteri, oavsett typ/storlek, så måste man göra "hemläxan" = inventera förbrukare, de man redan har, samt de man tänkt skaffa i framtiden. Beräkna sedan hur dessa förbrukare kommer att användas, hur stor kommer min dygnsförbrukning att bli?.

Först därefter "vet man" vad som krävs för att uppfylla behovet.
Ligger man ansluten till 230V var och varannan dag, så skulle inte jag rekommendera en uppgradering till Lithiumbatteri, ifall man nu inte har guldbyxor, då fungerar ett AGM av bra kvalitet och typ bra.

Ifall ditt bekymmer idag är laddtid så kommer den att kortas ner med ett byte till Lithium-batteri, men här kommer "hemläxan" in igen, hur mycket förbrukar du på ett dygn. Man behöver absolut inte ladda till 100% varje dygn ifall man nu inte behöver energin, det gäller även blybatterier, allt hänger på "hemläxan".
Kapaciteten du frågade om varierar stort, beroende på dina förbrukare, men mellan 100-400% bättre blir det med ett Lithiumbatteri av samma storlek, använder du ofta stora förbrukare via en inverter, så är ett byte till Lithium klockrent, då det kan leverera maxström ner till 0%, blybatterier gillar inte denna behandling alls.

Här kan du se ett talande jämförelese-test med tung förbrukning.


Att bygga ett stort bobatteri (som du blir mållös över) beror säkert att de (vi) har gjort hemläxan, och räknat ut vad vi har för energibehov :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Opp til 80% kapasitet vil LFP batteriet ta imot det det får fra ladekildene, over dette stiger spenningen i batteriet såpass raskt at en konstant spenning kilde som en normal bilgenerator sammen med spenningsfall i kabling vil redusere ladehastigheten. En bruker ofte en 80 - 20 regel. 80% kapasitet på 20% av ladetiden, de siste 20% ladning tar 80% av tiden. Dette er veldig nær virkeligheten.

Jeg ville prøvd med en simpel drop inn utbytting av blybatteriet med et LFP og observert hva som skjedde.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man behöver absolut inte ladda till 100% varje dygn ifall man nu inte behöver energin, det gäller även blybatterier, allt hänger på "hemläxan"
Jag vill förtydliga detta, kortare perioder överlever ett blybatteri att inte laddas fullt.
I längden tar dom dock skada av att inte bli fulladdade, om det inte är bly-kol kemi i batteriet.
Det blir sulfatering.

Ovanstående händer inte alls med LiFePo batterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Opp til 80% kapasitet vil LFP batteriet ta imot det det får fra ladekildene, over dette stiger spenningen i batteriet såpass raskt at en konstant spenning kilde som en normal bilgenerator sammen med spenningsfall i kabling vil redusere ladehastigheten. En bruker ofte en 80 - 20 regel. 80% kapasitet på 20% av ladetiden, de siste 20% ladning tar 80% av tiden. Dette er veldig nær virkeligheten.

Jeg ville prøvd med en simpel drop inn utbytting av blybatteriet med et LFP og observert hva som skjedde.

Här är en av grundreglerna i denna tråd ;););)

§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!

Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där väl framme hade jag uppnått 93% SoC, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig) :msn_wall:
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe :)
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.

Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte vid >80SoC :)

Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.

Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge :msn_hot:

IMG_20210829_162757.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är en av grundreglerna i denna tråd ;););)

§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!

Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig) :msn_wall:
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe :)
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.

Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte >80SoC :)

Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.

Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge :msn_hot:

Visa bilaga 215058
När nu mätnoggrannhet kommer upp, hur många varv har du lindat plus och minuskablarna igenom avkännarna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag vill förtydliga detta, kortare perioder överlever ett blybatteri att inte laddas fullt.
I längden tar dom dock skada av att inte bli fulladdade, om det inte är bly-kol kemi i batteriet.
Det blir sulfatering.

Ovanstående händer inte alls med LiFePo batterier.

Du har helt rätt Micke,
samt oavsett kemi så uppträder en obalans i cellerna, och man tappar kapacitet, i blyfallet så är de stryktåligare vid laddning och tål t.o.m kokning,
men även vid urladdning tål bly tuffare behandling, men man kortar antal cykler drastiskt vid för djup urladdning.
Men håller man sig inom 50-100% SoC så förlänger man livet i blybatterier
I husbilar så stoppar oftast strömuttaget av den inbyggda vakten alldeles för sent och en skada är skedd, får man inte igång laddningen snabbt så förvärras skadan som du skriver, sulfatering.

Lithium under samma behandling innebär en säker död, ifall inte det finns ett bms som räddar batteriet.
 
Toppen