Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det går väl att ”begränsa” laddningen och belastningen på generator/generatorrem med en dc/dc-laddare på t.ex 30A? Då är det väl inget som hindrar att installera 200Ah?105Ah LFP tilsvarer omlag 200Ah bly når det gjelder brukbar kapasitet. Det finnes ingen elektrisk hindring for å benytte 2 slike pakker i parallell. Lader fra 230V og generator får jobbe dobbelt så lenge om du dobler. Selv med ett så vil du se mye mer av maks ladestrøm enn du gjorde med bly da LPF tar til seg energi raskere enn bly. Det eneste "problem" du vil støte på er at remmen til generatoren trenger å være stram slik at den ikke slurer.
Men om jeg fokuserer på ditt ønske om å redusere vekt, så ville jeg si start med en pakke og du både reduserer batterivekten og dobler kapasiteten. Fortsatt må du være litt obs på generator remmen - det er veldig skjelden at generatoren normalt går med full belastning.
Hej Kjell o Knut och naturligtvis alla andra!
Då jag har begränsat med laddare eller möjlighet att ladda så
går det ju åt mer tid att stå på stolpe alt köra bilen innan ett stort 200Ah
LFP blir fullt laddat men som Knut säger så blir ju kapaciteten mer i ett 105AhLFP
än i blybatteriet jag redan har.
Så kompromissen blir att jag skaffar ett "litet" 105Ah LFP och då kanske har möjligheten
att ladda det fullt med ett till ett par timmars körning eller stå på stolpe när solen inte lyser
på min portabla solcell.
Men det beror ju på hur mycket vi har förbrukat under natten/nätterna innan också.
Jag tänkte mej också slippa dc/dc laddare mm som extra saker jag måste belasta
lastvikten med.
Kablage mm finns redan draget från Generatorn.
Generator, rem och rullar är i gott skick.
Någon som har någon nackdel att komma med ang VariCore batterierna?
Klart att jag vet att man får vad man betalar för men detta är bara ett experiment.
Jag gillar att labba och mäta även om andra gjort detta redan.
Jag tycker att dom flesta som börjat bygga batterier för flera år sedan nu bygger
så stora batteribanker att jag blir mållös.
Jag vill förtydliga detta, kortare perioder överlever ett blybatteri att inte laddas fullt.Man behöver absolut inte ladda till 100% varje dygn ifall man nu inte behöver energin, det gäller även blybatterier, allt hänger på "hemläxan"
Opp til 80% kapasitet vil LFP batteriet ta imot det det får fra ladekildene, over dette stiger spenningen i batteriet såpass raskt at en konstant spenning kilde som en normal bilgenerator sammen med spenningsfall i kabling vil redusere ladehastigheten. En bruker ofte en 80 - 20 regel. 80% kapasitet på 20% av ladetiden, de siste 20% ladning tar 80% av tiden. Dette er veldig nær virkeligheten.
Jeg ville prøvd med en simpel drop inn utbytting av blybatteriet med et LFP og observert hva som skjedde.
När nu mätnoggrannhet kommer upp, hur många varv har du lindat plus och minuskablarna igenom avkännarna?Här är en av grundreglerna i denna tråd
§1 Knut har alltid rätt!
§2 Ifall Knut någon gång skulle ha fel, träder §1 ikraft!
Men, Att ladda med en dc/dc eller extern 230V laddare med LiFePO4-läge kan ge bra ström även efter man uppnått 80 SoC.
Jag startade en tur med husbilen tisdag kväll förra veckan, hade då 80% SoC i bobatteriet.
Åkte ner till Öland, värsta regnstormen mötte mej där, var kvar till igår, då jag åkte hem bl.a. för att ladda bobatteriet (hade ingen 230V-laddare med mig)
Under denna tid har jag inte förflyttat mej speciellt mycket, kanske 2h under dessa dagar, solen har som sagt inte visat sig, hade lite laddning från solpanelerna någon dag, ca. 5-7A under någon h mitt på dagen, samt jag har inte snålat på ström, och jag har inte haft någon extern 230V.
Igår morse när jag skulle brygga mitt kapsyl Zoega, så stoppade min inverter, kollar bms123 i mobilen och ser att den lägsta cellen når 2,8V vid 120A belastning, Kaffe måste man ju ha vad göra, jag sänkte (tillfälligt) LowV till 2,5V och fick mitt kaffe
BMS123 visade 43% SoC, vilket var helt fel, batteriet var i princip tömt, jag hade nog <10%SoC.
Kom hem igår kväll, in med Doris i garaget, kopplade på mina 2st 230V Lithiumladdare 40A+30A, de laddade för full fart=70A, och jag fick i 4,85kWh.
De 2 laddade med full fart ända fram till HighV=3,50V uppnåddes och bms123 bryter all inkommande ström till batteriet.
Nu kan 70A låta som en hög ström men i mitt fall innebär det <0,2C ! Knut kommer säkert att påtala att detta är inte hög ström, och sjunker därför inte >80SoC
Passade även på att montera min Victron Smart shunt, då får vi se hur mycket fel bms123 visar.
Kopplade även in min Victron 30A Lithium provisoriskt, ifall jag skulle komma över 230V, och behöva ladda av någon orsak.
Nu har jag bara några småärenden, sen bär det iväg till skogarna i Dalarna för att fiska regnbåge
Visa bilaga 215058
Jag vill förtydliga detta, kortare perioder överlever ett blybatteri att inte laddas fullt.
I längden tar dom dock skada av att inte bli fulladdade, om det inte är bly-kol kemi i batteriet.
Det blir sulfatering.
Ovanstående händer inte alls med LiFePo batterier.
När nu mätnoggrannhet kommer upp, hur många varv har du lindat plus och minuskablarna igenom avkännarna?
Dom går alltså bara rakt igenom om jag förstår rätt?
Noll varv