Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja jag är mållös fast det var kanske inte rätt ord.
Jag ersätter mållös med imponerande som jag menade.
Ber om ursäkt för detta.
Ja det spelade inte så stor roll att var på slutet. Det kändes iallafall som om det vart lite för mycket "att jag inte gjort hemläxan".
Jag har fått svaren på mina funderingar. Tack
//Tony
Jag skall kommentera det när min är i full drift och injusterad på allvar!
Det blir spännande att få höra dina erfarenheter,
lycka till nu, och hoppas du slipper några missöden
Jag har ju labbat lite med min Daly 200A och mina 280Ah Varicore men inte några höga strömmar ännu. Vad jag ser är ju att SOC är inte BMS så bra på om man jämför med Victron SmartShunt. Den överskattar både urladdning och laddning i jämförelse med Victron. Vad jag också upptäckt är att det knappast är någon ide att ha slutspänning högre än 14.0V. Det tar inte många minuter när bulk spänningen börjar stiga från 13.5-13.6V innan den når 14.2V och sedan sjunker strömmen snabbt så det är inte många Wh på toppen.
Balansering mellan cellerna sker ju vid laddning, men skulle en eller flera celler ligga för långt efter så finns risk att den cellen med högst spänning blir överladdad, trots rätt laddspänning.Ja det är väl därför BMS helst inte skall vara inblandad i laddningen överhuvudtaget. Med rätt inställda laddkällor behöver den aldrig gripa in och ställa till det.
Ja det är väl därför BMS helst inte skall vara inblandad i laddningen överhuvudtaget. Med rätt inställda laddkällor behöver den aldrig gripa in och ställa till det.
Jag har de cellerna i mitt bygge. 2x105Ah (eller egentligen 4+4celler) totalt 210Ah (eller strax över).Halloj allihop!
Jag tackar för all info ni kunniga medlemmar i denna tråd gett/ger mej.
Jag har hängt i denna tråd ett tag nu och funderar på hur jag skulle kunna
bygga mitt eget batteri till bodelen.
Jag har 18650 celler hemma som jag skulle kunna göra stora batteripack med
men detta är inget jag orkar då det blir en massa celler och tungt.
Detta är till min nackdel:
Ingen solcell på taket då det inte finns plats med mer än kanske 2st separata 50Wattare
men jag vill helst inte ha mer tyngd på bilen.
Jag har dock solcells ingång i 230Volts intaget där en 45Wattare ståendes på marken huserar ibland.
Jag sitter med ett 100Ah bly batteri som väger alldeles för mycket.
Det finns plats för 2st sådana batterier i lådan.
Lastvikten säger dock "no no no".
Jag har hittat VarioCore 3,2V 105Ah.
Skulle dessa kunna användas som ersättare för "blytyngden"?duty-free 3.2V 105Ah LiFePO4 battery pack Lithium iron phospha DIY 12V 24V RV Motorcycle Electric Car Solar Inverter Batteries - AliExpress 44
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Och vad på ett ungefär skulle jag tjäna på att byta om man inte räknar med lastvikten?
Räcker 105Ah bara till att kunna driva allt lika länge som 100Ah blybatteri så är det okej för mej.
Räcker generator laddning (vet ej Amp på min generator ännu. Fiat Ducato 2,8l Diesel 2002) för att få upp
tillräckligt med kräm till ett sådan batteri.
Enl vad jag kan läsa mej till så kommer jag ju inte att kunna sätta i tex 200Ah pga
att min laddning begränsas till 230V eller bilens generator.
230V vill jag som nu klara mej utan ett par dagar.
Ha det skoj. // Tony
Antar att skillnaden mellan solpanel och generator är bränsleförbrukningen inget är gratis. To.m. min lilla bils ac visar en halv deciliter mer förbrukning/mil. Och man känner när den går till och från ganska irriterande.Jag har de cellerna i mitt bygge. 2x105Ah (eller egentligen 4+4celler) totalt 210Ah (eller strax över).
Bytte ut ett agm på 95Ah.
Mindre vikt och högre effekt.
Använder bilens generator mot original kablar och laddar då max ca 60A.
Kör original ebl i blyläge och bms som extra säkerhet.
Har även en 150W solpanel (egentligen onödig).
Har aldrig, vi normal drift, varit under 50%.
I början hade jag jättekoll i appen. Nu har jag glömt att de finns och nöjd i tanken att det funkar.
Har en inverter som lätt kan driva ac:n mm på batteriet.
Hade jag inte haft den hade jag bara satt in 105Ah batteriet.