JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa
Hej .
Nu har jag varit i kontakt med Bo Göingberg på Transportstyrelsen och "plågat" honom med ett flertal frågor och undranden. Trevlig och svarsvillig.
Jag berättade om texterna i Trafikförordningen, Eu paragrafer, vissa inkopplingsanvisningar m.m. som verkar tala om att bak och sidoljus inte behöver vara tända tillsammans med DRL.
Jag sa att det är lite klyvna uppgifter om rätt eller fel och många som undrar.
Enligt honom så skall bak och sidomarkeringslyktor vara tända på bilar som inte har original varselljus.
Kodordet i 68§ Trafikförordningen är "föreskrivna"..............
Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
............ Ordet "föreskrivna" betyder bland de invigda och kunniga, att de skall vara monterade från början på bilen. Eftermonterade varselljus ingår inte i gruppen föreskrivna, och ordet har alltså inte något med rätt sort eller godkända att göra.
Jag tog som följdfrågor upp de gamla gula varselljusen om lös ensamma tills bilarna började köra med halvljus. Och fortfarande är kopplade så på många veteranbilar.
Min X1/9'a från åttitalet med grodögon satt det varsellyktor på original för att slippa att ha lyktorna uppe för jämnan.
Bilar före en lagändring ca. -79 får ha enbart varselljus tända, bilar mellan ca.-79 och ca. 2009-11 som inte har original DRL skall ha bak och sidomarkeringslyktor tända.
Min X1/9'a från åttitalet var alltså olaglig från svenska leverantören och är så fortfarande för jag tror den ännu är i liv.
På min fråga om tyska instruktioner som förbjuder bakljus tillsammans med DRL, så sa han att det får stå för dem.
På min fråga om besiktningen som alltid godkände min X1/9 och nu godkänner bl. a. husbilar med enbart varselljus, så sa han att de var dåligt informerade.
Så sa han, och som sagt mycket trevlig och säker på sin sak.
Vi får tacka Hilding Jonasson för att han sparkade igång frågan igen.
Alltså enl. Bo Göingberg på Transportstyrelsen: Eftermonterade DRL skall ha bak och sidoljus tända tillsammans med DRL. Parkeringsljuset går också bra tillsammans med dem för att slippa koppla om så mycket.
Ett litet problem blir då om man parkerar på kvällen och enbart vill ha parkeringslyse på en stund, då får man tänka på att DRL är så starka när det är mörkt ute att de bländar, så då bör man stänga av bilen så DRL slocknar och enbart parkering lyser.
Några funderingar som avslutning.
Om andra regler gäller i andra EU-länder varför är vi bara med i EU när Sveige gillar läget.
Om bilen framför åker med släckta baklyktor så är den äldre än -79 eller nyare än 2010 om den är laglig .
Lyse är ju under dagtid till för andra trafikanter, varför olika regler över huv. t.
Jag har fortfarande inte hittat någon text som i klarspråk säger att övriga lampor skall vara tända tillsammans med eftermonterade DRL.
Jag får koppla om en sladd i vårdagarna, för att få husbilen laglig. För nu har den varit olaglig i snart tre år.
Det får räcka så. M.v.h. JANKRO.
Hej .
Nu har jag varit i kontakt med Bo Göingberg på Transportstyrelsen och "plågat" honom med ett flertal frågor och undranden. Trevlig och svarsvillig.
Jag berättade om texterna i Trafikförordningen, Eu paragrafer, vissa inkopplingsanvisningar m.m. som verkar tala om att bak och sidoljus inte behöver vara tända tillsammans med DRL.
Jag sa att det är lite klyvna uppgifter om rätt eller fel och många som undrar.
Enligt honom så skall bak och sidomarkeringslyktor vara tända på bilar som inte har original varselljus.
Kodordet i 68§ Trafikförordningen är "föreskrivna"..............
Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
............ Ordet "föreskrivna" betyder bland de invigda och kunniga, att de skall vara monterade från början på bilen. Eftermonterade varselljus ingår inte i gruppen föreskrivna, och ordet har alltså inte något med rätt sort eller godkända att göra.
Jag tog som följdfrågor upp de gamla gula varselljusen om lös ensamma tills bilarna började köra med halvljus. Och fortfarande är kopplade så på många veteranbilar.
Min X1/9'a från åttitalet med grodögon satt det varsellyktor på original för att slippa att ha lyktorna uppe för jämnan.
Bilar före en lagändring ca. -79 får ha enbart varselljus tända, bilar mellan ca.-79 och ca. 2009-11 som inte har original DRL skall ha bak och sidomarkeringslyktor tända.
Min X1/9'a från åttitalet var alltså olaglig från svenska leverantören och är så fortfarande för jag tror den ännu är i liv.
På min fråga om tyska instruktioner som förbjuder bakljus tillsammans med DRL, så sa han att det får stå för dem.
På min fråga om besiktningen som alltid godkände min X1/9 och nu godkänner bl. a. husbilar med enbart varselljus, så sa han att de var dåligt informerade.
Så sa han, och som sagt mycket trevlig och säker på sin sak.
Vi får tacka Hilding Jonasson för att han sparkade igång frågan igen.
Alltså enl. Bo Göingberg på Transportstyrelsen: Eftermonterade DRL skall ha bak och sidoljus tända tillsammans med DRL. Parkeringsljuset går också bra tillsammans med dem för att slippa koppla om så mycket.
Ett litet problem blir då om man parkerar på kvällen och enbart vill ha parkeringslyse på en stund, då får man tänka på att DRL är så starka när det är mörkt ute att de bländar, så då bör man stänga av bilen så DRL slocknar och enbart parkering lyser.
Några funderingar som avslutning.
Om andra regler gäller i andra EU-länder varför är vi bara med i EU när Sveige gillar läget.
Om bilen framför åker med släckta baklyktor så är den äldre än -79 eller nyare än 2010 om den är laglig .
Lyse är ju under dagtid till för andra trafikanter, varför olika regler över huv. t.
Jag har fortfarande inte hittat någon text som i klarspråk säger att övriga lampor skall vara tända tillsammans med eftermonterade DRL.
Jag får koppla om en sladd i vårdagarna, för att få husbilen laglig. För nu har den varit olaglig i snart tre år.
Det får räcka så. M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: