• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på halvljus i resten av Europa

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Hej :) :) :) :).

Nu har jag varit i kontakt med Bo Göingberg på Transportstyrelsen och "plågat" honom med ett flertal frågor och undranden. Trevlig och svarsvillig.

Jag berättade om texterna i Trafikförordningen, Eu paragrafer, vissa inkopplingsanvisningar m.m. som verkar tala om att bak och sidoljus inte behöver vara tända tillsammans med DRL.
Jag sa att det är lite klyvna uppgifter om rätt eller fel och många som undrar.

Enligt honom så skall bak och sidomarkeringslyktor vara tända på bilar som inte har original varselljus.

Kodordet i 68§ Trafikförordningen är "föreskrivna"..............

Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

............ Ordet "föreskrivna" betyder bland de invigda och kunniga, att de skall vara monterade från början på bilen. Eftermonterade varselljus ingår inte i gruppen föreskrivna, och ordet har alltså inte något med rätt sort eller godkända att göra.

Jag tog som följdfrågor upp de gamla gula varselljusen om lös ensamma tills bilarna började köra med halvljus. Och fortfarande är kopplade så på många veteranbilar.
Min X1/9'a från åttitalet med grodögon satt det varsellyktor på original för att slippa att ha lyktorna uppe för jämnan.
Bilar före en lagändring ca. -79 får ha enbart varselljus tända, bilar mellan ca.-79 och ca. 2009-11 som inte har original DRL skall ha bak och sidomarkeringslyktor tända.
Min X1/9'a från åttitalet var alltså olaglig från svenska leverantören och är så fortfarande för jag tror den ännu är i liv.

På min fråga om tyska instruktioner som förbjuder bakljus tillsammans med DRL, så sa han att det får stå för dem.

På min fråga om besiktningen som alltid godkände min X1/9 och nu godkänner bl. a. husbilar med enbart varselljus, så sa han att de var dåligt informerade.

Så sa han, och som sagt mycket trevlig och säker på sin sak.

Vi får tacka Hilding Jonasson för att han sparkade igång frågan igen.

Alltså enl. Bo Göingberg på Transportstyrelsen: Eftermonterade DRL skall ha bak och sidoljus tända tillsammans med DRL. Parkeringsljuset går också bra tillsammans med dem för att slippa koppla om så mycket.
Ett litet problem blir då om man parkerar på kvällen och enbart vill ha parkeringslyse på en stund, då får man tänka på att DRL är så starka när det är mörkt ute att de bländar, så då bör man stänga av bilen så DRL slocknar och enbart parkering lyser.

Några funderingar som avslutning.

Om andra regler gäller i andra EU-länder varför är vi bara med i EU när Sveige gillar läget.
Om bilen framför åker med släckta baklyktor så är den äldre än -79 eller nyare än 2010 om den är laglig :).
Lyse är ju under dagtid till för andra trafikanter, varför olika regler över huv. t.
Jag har fortfarande inte hittat någon text som i klarspråk säger att övriga lampor skall vara tända tillsammans med eftermonterade DRL.
Jag får koppla om en sladd i vårdagarna, för att få husbilen laglig. För nu har den varit olaglig i snart tre år.


Det får räcka så. :D M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa


Sv: Lag på halvljus i resten av Europa - 2013-02-27, 15:41

Hej :) :) :) :).

Nu har jag varit i kontakt med Bo Göingberg på Transportstyrelsen och "plågat" honom med ett flertal frågor och undranden. Trevlig och svarsvillig.

Jag berättade om texterna i Trafikförordningen, Eu paragrafer, vissa inkopplingsanvisningar m.m. som verkar tala om att bak och sidoljus inte behöver vara tända tillsammans med DRL.
Jag sa att det är lite klyvna uppgifter om rätt eller fel och många som undrar.

Enligt honom så skall bak och sidomarkeringslyktor vara tända på bilar som inte har original varselljus.



vill inte vara bråkig på nåt sätt,,men det finns ingen lag på bakljus(annat än bromsljus) vi dagkörning,,det finns nya bilar som levereras med detta system idag,,


nu ser jag att de handlar om europa,,de vet ja inget om,,men ja vet såpass att i sverige fortsätter vi att snusa:D ock kör utan bakljus på dagsljus..

skaplig prilla!!
 
Senast redigerad av en moderator:

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa


Sv: Lag på halvljus i resten av Europa - 2013-02-27, 15:41

Hej :) :) :) :).

Nu har jag varit i kontakt med Bo Göingberg på Transportstyrelsen och "plågat" honom med ett flertal frågor och undranden. Trevlig och svarsvillig.

Jag berättade om texterna i Trafikförordningen, Eu paragrafer, vissa inkopplingsanvisningar m.m. som verkar tala om att bak och sidoljus inte behöver vara tända tillsammans med DRL.
Jag sa att det är lite klyvna uppgifter om rätt eller fel och många som undrar.

Enligt honom så skall bak och sidomarkeringslyktor vara tända på bilar som inte har original varselljus.



vill inte vara bråkig på nåt sätt,,men det finns ingen lag på bakljus(annat än bromsljus) vi dagkörning,,det finns nya bilar som levereras med detta system idag,,

Ja det kan man undra över, finns det en lag om bakljus?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Jaaaha :),

Som jag skrev så var han kunnig, påläst, trevlig och hade svar på alla mina motargument som jag tog upp.
Men i princip betyder det att alla bilar nyare än ca. -79 och innan det monterades original DRL lysen runt 2010 omfattas av halvljuslagen och skall då också ha bak och sidomarkeringlysen tända både med halvljuset eller eftermarknads DRL monterade.

Men arnew, (och Teddi, det gäller, baklyse eller inte, i Sverige) jag är fortfarande neutral, för som jag också skrev så har jag inte än sett på pränt fast jag letat, där det uttryckligen står att bak och sidomarkering skall lysa tillsammans med DRL på äldre bilar. Inte heller att det är lag på bakljus på dagtid.
Det finns mera regler och paragrafer om belysningen på bilar att läsa bl.a. div. fordon, släpvagnar och deras belysning.............. men ,men.

Om någon kan hitta en paragraf skriven på rak svenska som inte går att tolka på olika sätt så är ett inlägg välkommet.

Om någon känner för att argumentera mera med Transportstyrelsen om lagparagrafer om baklysen, så går det bra att ringa deras växel (vänta bara ut datarösten så svarar en levande människa till slut :D.)

Tel nr: 0771 503 503

Det går då att bli kopplad till någon behörig person för sitt ärende. I mitt fall valde jag Bo Göingberg eftersom det var han som hade svarat på frågan i tidningsartikeln, Vi Bilägare, tror jag han sa.

Väntar med spänning på ev. fortsättning innan våren. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

På min fråga om besiktningen som alltid godkände min X1/9 och nu godkänner bl. a. husbilar med enbart varselljus, så sa han att de var dåligt informerade.

Hej,


När jag sist besiktigade min husbil så passade jag på att fråga om de kontrollerat mina eftermonterade DRL-lampor.


Svaret blev att de inte hade några instruktioner att göra det.
De visade mig samtidigt sina instruktioner om hur ljuskontrollen skall gå till och där kunde till och med jag lätt se att ingen kontroll av DRL-lamporna skulle göras.


Texten i instruktionerna var klar och lättläst, inte som lagtexten!


Mvh Bengt
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Jag förstår faktiskt inte varför ni är så emot att ha baklyse och sidljus på under dagen! Risken att man glömmer sätta på halvljus och därmed baklyset i tid är väl rimligtvis större om man bara har DRL-lamporna tända? Dessutom är det ju ganska få watt att spara genom att släcka bak o sidoljus, 20-30 watt dvs runt 2 ampere. 2 ampere i början av laddningsförloppet märks nog inte!
// Göte J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Det är väl ingen som egentligen är emot att ha dessa tända.
Det är väl mer fråga om vad som egentligen gäller och utifrån det hur man skall koppla in dom för att vara på den säkra sidan. Håller med om att den stora strömförbrukaren är halvljuset så det är bra att bli av med dom och samtidigt så sparar man lamporna. Bak o sidoljus kommer ju andra hand och dom tar ju inte så mycket och går att ersätta med LED lampor om så önskas.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Bak o sidoljus kommer ju andra hand och dom tar ju inte så mycket och går att ersätta med LED lampor om så önskas.


Hej,

Jag funderade på att ersätta baklamporna med LED, men bilverkstaden sa att det inte går eftersom CAN-systemet skulle uppfatta det som om lamporna var trasiga då de drar för lite ström.

Mvh Bengt
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Jag förstår faktiskt inte varför ni är så emot att ha baklyse och sidljus på under dagen! Risken att man glömmer sätta på halvljus och därmed baklyset i tid är väl rimligtvis större om man bara har DRL-lamporna tända? Dessutom är det ju ganska få watt att spara genom att släcka bak o sidoljus, 20-30 watt dvs runt 2 ampere. 2 ampere i början av laddningsförloppet märks nog inte!
// Göte J

För mina två fordon (husbil + personbil) där jag själv har eftermonterat DRL är det tvärtom. När fordonen endast körs med DRL så finns ingen belysning till hastighetsmätarna. Så när det börjar skymma så blir det en naturlig påminnelse om att slå över till halvljus när man får svårt att se hastighetsmätaren.

Sen så är det även konstaterat att man reagerar mer på bromsljus från en bil med helt nedsläckta bakljus. Många bilar har bromsljus och parkeringsljus i samma lampa och det är en nackdel, det blir inte lika tydlig skillnad när man bromsar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Jag förstår faktiskt inte varför ni är så emot att ha baklyse och sidljus på under dagen!
// Göte J
-----------------------------------------------------------------------

Hej Göte J. Som jag har stuckit in i mina tidigare inlägg så har jag inget alls emot att ha lite mer lyse än DRL på under dagtid.
Det jag mest har jagat, är att få svart på vitt om det ena eller det andra, och varför vi ev. har andra regler än övriga EU.
Därför skulle det ju vara kul att veta med 100% säkerhet hur det förhåller sig.

Det verkar ju underligt att vi efter snart tre år fortfarande inte är helt säkra på vad lagen säger om belysningen.

Det verkar också underligt varför årsmodell på bil skall avgöra hur bra man syns, eller inte syns.

Efter mitt samtal med Transportstyrelsen så kan man ju kanske tycka att det verkar klart. Men som sagt ovan, det finns regler att läsa om hur det skall vara när det "är si eller så". Men när det inte är "si eller så", utan någon annan grundförutsättnig då täcker inte regelboken det, och någon slags personlig luddig tolkning av lagtexten behövs, och då blir det kanske vinklat åt det håll som som just den läsaren tycker.

Beskedet när jag ringde till dem var klart. "När varselljusen är eftermonterade på en bil, skall bak och sidomarkeringslampor lysa om bilen är nyare än ca. 1979".

Det enda problemet från min sida fortfarande, är att jag har inte hittat någon text där vem som helst klart och utan tvekan kan läsa ut vad som gäller, utan att behöva tyda och bedömma vad som egentligen står i texten.

Jag instämmer med CapYank, det är lättare att komma ihåg att slå på belysningen i skymningen när hela instrumentpanelen är nedsläckt och man inte ens ser hastighetsmätaren längre.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Ja det kan man undra över, finns det en lag om bakljus?
----------------------------------------------------------------

Hej igen arnew. Ja det verkar faktiskt finnas en lag om bakljus tillsammans med strålkastare under dagtid.

I 3kap. - 68§ innan det luddiga om varseljus kommer, så står det så här.

68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända.

Ordet "föreskrivna" betyder enligt Transportstyrelsen originalmonterat på bilen.
Lyktor som skall vara tända, innefattar då baklyktor om man läser vidare i texten.
Det som saknas i den meningen om allt skulle vara kristallklart, är om det gäller alltid, eller bara vid dåligt dagsljus.........Men vi har ju halvljuslagen så det bör gälla alltid, "vid färd på väg."


Det är också orden "föreskrivna varsellyktor" i texten nedanför, (också från 68§) som skall säga att lyktor inte behöver vara tända om föreskrivna (originalmonterade) varselljus finns på bilen, men skall vara tända om varselljusen är eftermonterade.

Används föreskrivna (originalmonterade) varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända

Så egentligen kanske texten DRL kontra bakljus är rätt klar, eller....................... :confused:.

Men det saknas ju faktiskt ändå i klartext vad som gäller om DRL är eftermonterat :D.

Tack för mig. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

EU rekomenderar halvljus 24 timmar.
Bland annat Spanien Italien och Portugal inför nu lag på ljus även på dagen.
Det har tagit många år att följa Sveriges exempel då landsvägs olyckorna sjönk med Ca 40%.
Man äknar med att rädda ca 2000 människoliv. Lagen införs den 1ª Juli.

Hej! Juan.

Jag är i Spanien nu och tog upp att det blir halvljus lag 1 Juli. Engelsmännen som jag umgås med just nu och som är permanent boende här säger det är fel. Ingen har hört talas om det.

Xenon%20027mini.jpg


Jag försökte själv hitta det på nätet men misslyckades. Kanske det finns bättre källor.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

European Commission:

"Following a wide public consultation, the Commission decided not to propose DRL on existing vehicles. As for new vehicles, however, Directive 2008/89/EC makes them mandatory (in the form of dedicated lights) as of 7 February 2011 for cars and light vans, as of 7 August 2012 for other vehicles."

Ni som pratar om halvljus, ni menar väl ändå varselljus eller DRL?!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Hej! Juan.

Jag är i Spanien nu och tog upp att det blir halvljus lag 1 Juli. Engelsmännen som jag umgås med just nu och ............
-------------------------------------------
Hejsan SirMcLain, om du tittar på datumet på Juans inlägg så är det skrivet redan 2010. Så 1 Juli som han nämner, borde ha varit 1 Juli År 2011.

M.v.h. JANKRO.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Stämmer fortfarande det som står skrivet i tråden om bakljustvång vid eftermonterade DRL eller har där kommit ytterligare information?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Fordonsbelysning

Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du ser och att du syns i trafiken!

  • Använd halvljus om du kör i dagsljus. Du kan även använda andra ljus, men inte tillsammans med halvljus.
  • Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
  • Ett fordon ska visa rött ljus bakåt*. Vitt ljus bakåt får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
* Bilar från årsmodell 2009 kan vara utrustade med så kallad DRL (Daytime Running Light, varselljus). DRL ersätter halvljus utan att belysningen bak är tänd. Notera att om ett släpfordon kopplas till en bil med DRL ska baklyktorna på släpfordonet lysa.
 
Toppen