Sv: Lag på halvljus i resten av Europa
Då får jag väl byta till en 2011 års modell för att få strömsnåla varselljus.
Men billigt blir det inte.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Wizard, det är lugnt. Det är bara att montera DRL (Daytime Running Light) på bilen hur gammal den än är och se till att till och frånslag funkar enligt lagstiftningen. Jag har monterat det på min gamla Hymer, och finessen om man lusläser EU's lagskrivelse är att man inte behöver ha baklysen eller pos.lys. igång samtidigt. På nya bilar kommer det t.o.m. att vara förbjudet att annan belysning skall vara igång samtidigt. Så från att tidigare ha haft en förbrukning till lyset på runt 120W så har jag i sommar försörjt mina DRL med ca. 10W från generatorn och all annan strömtillverkning har oavkortat gått till (att i mitt fall) försörja invertern och Cetekladdaren med ström.
Har man mer normal generatorladdning av batterierna än jag så kan man använda all ström till laddning av batterierna (om man inte kör kylskåpet på 12V).
Jag har för säkerhets skull kört omkring i sommar med en bunt papper på de nya lagarna för tyvärr har nog inte polisen varit helt uppdaterad i ämnet. Jag har flera gånger mött poliser i bilar som jag sett har tittat lite extra på mina diodvarselljus
. På nyare bilar kan det kanske tyvärr behövas en omprogrammering av bilens dator för att släcka halvljusen, jag behövde bara ta bort en jordkabel
.
M.v.h. JANKRO.
P.S. Se bara till att glaset har de rätta märkningarna för godkännande om ni köper. Det finns även godkända DRL som är uppdelade styckvis per lysdiod så man kan montera dem lite som Audi's slingor.