• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på halvljus i resten av Europa

F

F.d. 53078

Guest
EU rekomenderar halvljus 24 timmar.
Bland annat Spanien Italien och Portugal inför nu lag på ljus även på dagen.
Det har tagit många år att följa Sveriges exempel då landsvägs olyckorna sjönk med Ca 40%.
Man äknar med att rädda ca 2000 människoliv. Lagen införs den 1ª Juli.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Äntligen!
Efter många års resor i europa så har jag förundrat mig över varför inte denna jättebra lag har införts tidigare, kanske kan man nu se bilarna som förut kört utan ljus i nästan mörker..framförallt i frankrike där det nästan har varit en sport hur länge man vågar köra utan att sätta på halvljuset!
Det har varit många peka FINGRET åt oss när vi kört med vårt halvljus på i dessa länder, det skall verkligen bli skönt att detta kommer att få ett slut.


Juan..kommer det att vara samma böter på att inte ha ljuset på som i Sverige??

//Pilot:)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Nu är det andra tider
I Österike 1981 fick jag betala böter för att jag hade halvljuset tänt i dagsljus.
Och här i Sverige, fick brorsan ta bort sidomarkeringsljusen på släpet, för dom ansågs trafikfarliga på 60 talet.
Tur att man inte riskerar böter, för att strålkastarspolningen funkar och stänkskydden sitter kvar.:wideeyed:bosse b
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Håller med dej Bosse att det är andra tider nu, men tycker du inte att halvljus lagen är ok?

Mvh, Pilot
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Är det halvljus som gäller eller räcker det med de s.k. positionsljusen?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Håller med dej Bosse att det är andra tider nu, men tycker du inte att halvljus lagen är ok?

Mvh, Pilot
Det är helt ok. Mem Österikarna hade i och försig en poäng, för det viktigaste tycker jag är att alla har eller inte har ljuset på. Blandat är sämsta alternativet.
bosse b
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Det är härligt att höra att det blir ordning på det "latinska" beteendet - om det nu går?
Jag flyttade från Sverige till Frankrike med två bilar 1980 - En Audi 100 och en Lancia.
Dessa skulle besiktigas på den franska Bilprovningen - "Service Demin".
Lämnade bort uppdraget till ett "Autogarage". Skulle byta drivknutar på Audin - inga resevdelar i tid, befintliga knutar var redan demonterade inför bokad besiktning. Verkstaden körde med bilen på trailer och den blev godkänd utan anmärkning!!??
Lancian blev inte godkänd - Stålkastartorkarna måste demonteras - begränsade ljuset och trepunktsbältena fick man inte ha i Frankrike. Gissa om man blir förvånad.
Min granne sade med bestämdhet -"jag vet vart jag ska , så varför använda blinkers".
Frankrike kommer att kunna sanera sin ekonomi med alla böter för släckta ljus.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Frankrike blir sikkert siste land i Europa som infører lov om bruk av lys om dagen. Tyskland bør også lovfeste dette ikke bare en myk oppfordring om at alle bør bruke lys - selv om det ikke er mange som kjører uten lys.

Italia hadde den tøffeste overgangen fra et forbud som ikke ble praktisert til et lovfestet påbud om lys som praktiserer.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Jag har utgått från att det är godkänt, efter som många nya bilar har diod dagljus lampor.
bosse b

Har läst nånstans att alla nya bilar skall vara utrustade med "led" dagljus lampor från nästa sommar 2011, mins inte vilket datum.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Det är härligt att höra att det blir ordning på det "latinska" beteendet - om det nu går?
Jag flyttade från Sverige till Frankrike med två bilar 1980 - En Audi 100 och en Lancia.
Dessa skulle besiktigas på den franska Bilprovningen - "Service Demin".
Lämnade bort uppdraget till ett "Autogarage". Skulle byta drivknutar på Audin - inga resevdelar i tid, befintliga knutar var redan demonterade inför bokad besiktning. Verkstaden körde med bilen på trailer och den blev godkänd utan anmärkning!!??
Lancian blev inte godkänd - Stålkastartorkarna måste demonteras - begränsade ljuset och trepunktsbältena fick man inte ha i Frankrike. Gissa om man blir förvånad.
Min granne sade med bestämdhet -"jag vet vart jag ska , så varför använda blinkers".
Frankrike kommer att kunna sanera sin ekonomi med alla böter för släckta ljus.
Den kommentaren från din granne är helt suverän. Jag har skrattat mig till nära hjärtstillestånd.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Samma här, den va klockren i alla delar!
Bl.a den sista......"Frankrike kommer att kunna sanera sin ekonomi med alla böter för släckta ljus".

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::):):);)

//Pilot
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Nä dom är nog inte upplysta i det där landet.
MVH. Gunnar S
 
T

Teddi

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

va ska vi göra när all elkörning e ett faktum?de spelar ju ingen roll hur mycke olja de finns om du inte får köra på den. vi e snart där. ska vi då köra omkring som levande julgranar bara för att synas?.om du kommer till en korsning så går ju de inte att avgöra om bilen på långt håll står still eller rullar. de syns så småningom både utan ljus eller med. va ja menar e att en elbil idag med en sträcka på kanske 15 mil.ska vi plocka bort hälften bara för ljusens skull.då får vi ju ladda flera gånger men då finns styltorna kvar. ja pratar om dagsljus. even. olyckor har ju ökat med trafikens intensitet .jaq sätter en slant på styltorna för dom e ju ändå klimatneutrala..min personliga åsikt!!!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Rackarns oxå - då blir det mindre laddström till bodelsbatteriet.
:swoon:

Mera blir det.

LED DayLight 4 och LED DayLight 8
EU-lagstiftningen föreskriver att alla nya bilmodeller måste vara utrustade med varselljus (DRL) från och med 2011 för att förbättra säkerheten på vägarna. Undersökningar har visat att denna åtgärd kan rädda 1200 till 2000 liv per år i EU. Därför kommer alla nya bilar att vara utrustade med varselljus från 2011 och framåt och därmed vara mer synliga för mötande trafik.

H Leif
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

Mera blir det.

LED DayLight 4 och LED DayLight 8
EU-lagstiftningen föreskriver att alla nya bilmodeller måste vara utrustade med varselljus (DRL) från och med 2011 för att förbättra säkerheten på vägarna. Undersökningar har visat att denna åtgärd kan rädda 1200 till 2000 liv per år i EU. Därför kommer alla nya bilar att vara utrustade med varselljus från 2011 och framåt och därmed vara mer synliga för mötande trafik.

H Leif

Då får jag väl byta till en 2011 års modell för att få strömsnåla varselljus.
Men billigt blir det inte.
:D
 
T

Teddi

Guest
Sv: Lag på halvljus i resten av Europa

ska de ta 17 åsikter inlägg innan detta plockas bort från markisen. de e ju ändå så att vill man ha många åsikter o dylikt så måste ju så många som möjligt komma till tals..i så fall kan ju ni markera detta så e de mycket lättare för event,,läsare ..skrivare att göra sej tillfreds..ja bara har mina funderingar..
 
Toppen