• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Låda på ryggen"

F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Vad säger bilprovningen om det??? Vill nog helst ha en ram i metall, för det känns säkrare och är säkert bekvämare vid flaskbyte.

Har just införskaffat en kyl Elektrolux 212, men undrar lite hur man gör med avgasröret... Måste man ha avgasslang som går till en ventil?

Har oxå letat gasoltillbehör, med dåligt resultat.

Jag vet att jag tidigare sett någonstans en slangförgrening, för inkoppling av både kyl och gasspis (där slangnipplarna pekar i tre olika riktningar som ett Y), men hittar bara T-kopplingar med gängor för kopparrör, alt. att man skruvar på slangnipplar, men det blir ju onödigt många grejor och därmed onödigt dyrt. Någon som har några förslag?

Någon som vet var man köper gasollarm för 12V till bra pris? Biltema har bara för 220.
Läste också nånstans att man bör ha narkosgaslarm... någon som har några synpunkter/förslag på detta?

Mvh
Rolle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Beträffande fastsättning av gasolflaska så är spännband helt OK. Bilprovningen har aldrig klagat på det.

Kylskåpet ansluts med ventilationsgaller i under- respektive överkant. Det övre gallret har inbyggd skorsten.

Narkoslarm kan du glömma hävdar jag. Använd sökfunktionen i den blå listen uppe på sidan och sök på larm, gasollarm respektive narkoslarm så kommer du att hitta mycket att läsa.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: "Låda på ryggen"

Paradigm.
Vad du än gör, försök inte spara och gneta när det gäller gasutrusning. En brand blir betydligt dyrare för dig än vad lite armaturgrejer kostar. Dessutom om det är klantigt ihopsatt så kommer antagligen försäkringsbolaget att vägra ersätta.
Calle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Vad är det för armaturgrejor du rekommenderar och vad är det du syftar på med "klantigt ihopsatt"?

Vill inte gärna utsätta mig för några risker och tar därför emot alla goda förslag med tacksamhet.

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: "Låda på ryggen"

Med armaturgrejer menar jag de rörkopplingar som är till för gasol. Använd bara sådant som är godkänt. Med klantigt ihopsatt menar jag tex. att använda bågfil istället för rörskärare när man kapar rör eller att inte klamma fast rören ordentligt. Om du inte är säker på hur det skall se ut, så är det bättre att anlita någon som kan istället för att göra själv. Säkerhet får kosta.
Och så hoppas jag att vi ses någonstans.
Sköt om dig
Calle
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej

På min Hymer sitter gasflaskorna fast med spännband orginal , men de är riktiga skitband, kan det vara godkänt, så kan riktiga vara det!!

Mvh Tore
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Med armaturgrejer menar jag de rörkopplingar som är till för gasol. Använd bara sådant som är godkänt. Med klantigt ihopsatt menar jag tex. att använda bågfil istället för rörskärare när man kapar rör eller att inte klamma fast rören ordentligt. Om du inte är säker på hur det skall se ut, så är det bättre att anlita någon som kan istället för att göra själv. Säkerhet får kosta.
Och så hoppas jag att vi ses någonstans.
Sköt om dig
Calle

Tack för de goda råden!

Att skruva dit grejorna på ett bra sätt, har jag emellertid inga problem med, när jag väl har fått tag på det som ska dit. (Gammal bilmek och skogsåkare)

Det är därför jag ställer okunniga frågor här på forumet för att om möjligt lära mig något nytt, eftersom jag inte hållt på med gasol tidigare.
Frågor som t ex, om det som kommer ut ur avgasröret på kylen kan vara farligt på något sätt, eller om det bara är varmluft, som ju isf skulle kunna bidra till att värma husbilen på vintern... och om det har någon betydelse om ventilationsgallren sitter på sidan, eller bak på husbilen? Behöver man t ex fortfarande ha två ventgaller, om man har gasvarnare?

Har frågat tidigare, men upprepar frågan, om någon har stött på en slangkopplingsförgrening till gasol (som liknar ett Y )?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej

På min Hymer sitter gasflaskorna fast med spännband orginal , men de är riktiga skitband, kan det vara godkänt, så kan riktiga vara det!!

Mvh Tore

Hmmm, inget förvånar mig längre...men känner att det blir både säkrare och bekvämare med riktiga flaskhållare i metall, bultade i golv, eller bakvägg.

Spännband kanske jag tvingas använda provisoriskt, innan jag hittar fästen i metall.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej !!

Valsa ett plattjärn , montera gångjärn och spännfästen som är justerbara

Tore
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: "Låda på ryggen"

Har du tittat på hemsidan: AVL MTC::Gasol & Ventilationskontroll
/ Åke
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej !!

Valsa ett plattjärn , montera gångjärn och spännfästen som är justerbara

Tore

Jo, men då behövs också ett tunnare stålband som är böjligt... men det går kanske att hitta... kanske sånt där som de använder i förpackningsindustrin, om det går att borra i så man kan poppa fast spännet...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej

Du kanske har en lokal plåtslagare , ett litet plattjärn helst rostfritt typ 20-25 mm ,kan du

böja runt något som är lite mindre (det fjädrar ju tillbaka lite)

är det en industriplåtslagare har dom både gångjärn och spänne


Om du skall borra i rostfritt, skall du ha ett bra borr och borra långsamt.

Lycka till

Mvh Tore
 
Toppen