• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Låda på ryggen"

F

F.d. 15832

Guest
Hej alla!

Jag är newbie på husbilar och även ny här på forumet.

Jag tänkte att om jag ber snällt, kanske någon vill hjälpa mig lite på traven.

Jag har just köpt min första husbil en LT 31'a som har två tvärgående (rör) fästen bak för större "låda". Nu vet jag inte vad såna kallas för, så jag skrev "låda på ryggen", i motsats till korvlåda på magen. :)

Iaf... jag undrar om någon vet var man kan köpa såna, gärna begagnat, eller om nån känner någon som kan bygga en sådan för en rimlig peng. Den bör vara c:a 55cm djup invändigt, så att elverket får plats, den bör också ha plats för 2 st. P11'or, 2-3 st. 20L vattendunkar, ett större batteri och lite stuvutrymmen så jag tänker att den bör vara bortåt 150cm bred och kanske runt 160-170cm hög.

Idéer och förslag, någon?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej låter som en tung låda kanske skulle göra en själv i marinplywood som passar alla sakerna
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: "Låda på ryggen"

Kika in in på husvagns svenssons sida där kanske det finns något./susanne
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: "Låda på ryggen"

Hej!
Det verkar som din låda blir stor som en mindre korvkiosk med en tyngd som kräver stödhjul för att få stabil styrning, alternativet kanske är en mindre släpvagn.
//Åke
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Wow!!! TACK för de snabba svaren!!!

Ska kolla där!

Det där med vikten hade jag inte tänkt på...Blir det verkligen så tungt?
Jag hade tänkt att botten skivan och "rygg" skivan skulle vara durkaluminium så att fästena inte ger med sig och resten i lite tunnare aluminium samt vinkelprofiler i alu.

Uppskattar att vikten på lådan inte borde uppgå till mer än högst 50Kg + vikten av elverk, P11'or vattendunkat och batteri inte överstiger 100Kg cirkus...

Tror du det blir för tungt för att köra utan stödhjul?
Hur mycket törs man hänga på de befintliga fästena... det är rejäla doningar ju. Jag har ju ställt mig där bak utan att ekipaget tippade... och jag väger ju...hrmmm ska vi säga, som en vuxen man i sina bästa år...:p

EDIT: Sen kom jag ju på att jag själv sitter i andra ändan som motvikt!!!:D

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Räkna lite på sakerna som du vill ha med så blir det vikt

Vattendunkar 2-3 20L med vatten 40-60Kg
Gasolflaskor 2 st fulla P11-or 47-50Kg
Batteri stort 20-30Kg
Elverk (vet ej vilket) 10-20Kg
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Försök hitta 2 st gasolboxar till husvagn å bulta fast i durkalimi så får du locken på köpet och dunkarna separerat från elverket blir det tung så kanske en förstärkning i fjädringen
är att rekommendera
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Jo du har rätt, men jag tror ändå inte jag hamnar så mkt över 200 Kg totalt... och som sagt, sen sitter ju jag där framme som motvikt, plus några passagerare, hehe...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hmmm, gasolboxar till husvagnar ska genast undersökas... Började med Fiamma, men jag kom inte in på deras site, men ska prova igen lite senare.

Detta gav mig en annan idé också... kanske såna där verktygslådor i durkalu, som man ibland ser på pickisar kanske kunde va nåt...Frågan är bara vem som kan ha såna...Två såna ställda på sidan, kanske kan fungera... också separata fack...

Mvh
Rolle
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

jo hm, de låter la käckt de häringa med vikt fram o bak, kallas väl för hävstångseffekt men resultatet kan väl bli höger o vänster eller medsols eller moturs eller rentav down under eller enkelt utryckt wobbling å de brukar inte bli så bra?

:twitcy:Anders H
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Who needs Gröna Lund och Liseberg hehe.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Skämt åsido... Visst kan hävstångseffekten ställa till med allvarliga problem, särskilt med bilar som redan från början har ett stort överhäng.

Detta till trots, har jag sett husbilar med stort överhäng, som dessutom har en stor låda på ryggen, utan att det tycks haft några negativa effekter, med tanke på vissa ekipage's höga ålder...

Nu har min LT 31'a väldigt lite överhäng på knappa metern...så jag tror ärligt talat inte att det borde innebära några problem, även om lådan kommer att väga bortåt 200Kg, eller är det någon som har upplevt sådana problem...

Mvh
Rolle
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Montera på en dragkrok och ha en släpvagn (750 Kg) efter så tror jag det mesta av problemen blir lösta.Dela in den efter behov så blir det nog bra.
HaDe Hasse:mcride:
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Bra att du tog mitt lilla skämt på rätt sätt,jag ville med detta uppmärksamma dig på vägegenskapsförändringar som kan bli till det sämre i en svår situation!

:yes:Anders H
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Hej "galning"
Kul med projekt!
Glöm dock inte registreringsbeviset så att du inte får problem med vikten och axelbelastningen.
Om du skall göra ett nytt bygge och registreringsbesiktiga så kollar du lämpligen med den station där besiktningen skall göras. Dom kanske har lite andra idéer än du har och det kan ju vara trevligt att veta innan besiktningen :p.

Lycka till !
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Jag har redan dragkrok, men tycker det är mer obekvämt med släpkärra och större risk för vobbling om inte släpet är perfekt balanserat och välbyggt.

Dessutom vill jag ha färskvatten tanken nära och fast installerad.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hmmm, gasolboxar till husvagnar ska genast undersökas... Började med Fiamma, men jag kom inte in på deras site, men ska prova igen lite senare.

Detta gav mig en annan idé också... kanske såna där verktygslådor i durkalu, som man ibland ser på pickisar kanske kunde va nåt...Frågan är bara vem som kan ha såna...Två såna ställda på sidan, kanske kan fungera... också separata fack...

Mvh
Rolle
kolla på en lastbilsdemontering typiskt truckerstillbehör
prova faktiskt släpkärra i somras tyckte tjusningen med husbilförsvann blev ett sånt
otympligt ekipage om man skulle typ fickparkera eller nåt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Låda på ryggen"

Alukasser finnes i mange størrelser og kvaliteter.
Zarges Eurobox 80x60x60 cm (knapt 9 kg) er største i en rimlig serie, større finnes i Zarges K-470-serien- den klassiske transportkassen opp til 170x80x70 cm (egenvekt 40 kg). Vet ikke hvem som importerer disse i Sverige.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej "galning"
Kul med projekt!
Glöm dock inte registreringsbeviset så att du inte får problem med vikten och axelbelastningen.
Om du skall göra ett nytt bygge och registreringsbesiktiga så kollar du lämpligen med den station där besiktningen skall göras. Dom kanske har lite andra idéer än du har och det kan ju vara trevligt att veta innan besiktningen :p.

Lycka till !

Enl. regbeviset tillåts 500Kg last. Är det någon skillnad mellan last och fastskruvad lådlast?

Måste man regbesikta för en avtagbar lastlåda?
Vad är skillnaden mot en takbox på en personbil?

Löstagbar ljusramp på lådan, trodde jag var det enda som krävdes.

Men för säkerhets skull, är det nu uppsatt på måste göra listan, att höra med bilprovningen!!!

Mvh
Rolle
 
Toppen