• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Låda på ryggen"

F

F.d. 25038

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Börja med att väga den innan du kanske inte har 500kg lastvikt längre är tyvärr skillnad på pappret och verklighet i de flesta fallen?!
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

kolla på en lastbilsdemontering typiskt truckerstillbehör
prova faktiskt släpkärra i somras tyckte tjusningen med husbilförsvann blev ett sånt
otympligt ekipage om man skulle typ fickparkera eller nåt.


Tack för tipset!!!

Lite sååå, tänker jag också om släpkärra, isf kunde man ju ha husvagn, men det är inte jag på nåt sätt...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Alukasser finnes i mange størrelser og kvaliteter.
Zarges Eurobox 80x60x60 cm (knapt 9 kg) er største i en rimlig serie, større finnes i Zarges K-470-serien- den klassiske transportkassen opp til 170x80x70 cm (egenvekt 40 kg). Vet ikke hvem som importerer disse i Sverige.

Tittade på Zargessortimentet, men det var ingen som var lämplig.
Den där på 170x80x70, skulle säkert passa men den hittade jag inte heller, tyvärr.

Men ska hålla utkik.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Börja med att väga den innan du kanske inte har 500kg lastvikt längre är tyvärr skillnad på pappret och verklighet i de flesta fallen?!

Bra påpekande!!! Nu står den fortfarande avställd, men ska väga den innan besiktningen.

Mvh
Rolle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Titta på om det finns möjlighet att ha en "Låda för dynor o sånt i trädgården" Brukar finnas på rusta de måste gå att förstärka upp. Borde vare en rätt så billig o enkel lösning.Borde gå att förstärka.
Ha det
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Titta på om det finns möjlighet att ha en "Låda för dynor o sånt i trädgården" Brukar finnas på rusta de måste gå att förstärka upp. Borde vare en rätt så billig o enkel lösning.Borde gå att förstärka.
Ha det

Har redan tittat på dessa lådor för annat ändamål, men är tveksam om det funkar för elverk, gasflaskor, batteri och sånt, även om man förstärker... tror dessutom att det blir allt för lätt att bryta sig in.

En kompis har en sån och där sprack handtaget när hn skulle flytta den någon meter på balkongen.

Durkaluminium tror jag både håller bättre och avskräcker mer, även om den bara är 2-3mm tjock.

Mvh
Rolle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: "Låda på ryggen"

Hej igen Rolle!
Tung last längst bak ändrar balansförhållandet som någon påpekade, kännbart vid körfältsbyten, skarpare kurvor, inbromsningar mm. men för egen del tycker jag det skulle kännas osäkert att åka omkring med en låda med elverk + bensin, stort batteri, 2st P11 tuber mm. med tanke på vad som händer vid påkörning bakifrån. Jag såg en olycka för många år sedan där en bil med en lös bensintank i bakluckan blev påkörd bakifrån av en buss. Bilen slog eld mamma och baby brann inne och en förtvivlad pappa (förare) som fick hållas tillbaka av andra tillströmmande för att inte springa in i eldhavet. Det finns många aspekter det här är ännu en.
//Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Hej alla!

Jag är newbie på husbilar och även ny här på forumet.

Jag tänkte att om jag ber snällt, kanske någon vill hjälpa mig lite på traven.

Jag har just köpt min första husbil en LT 31'a som har två tvärgående (rör) fästen bak för större "låda". Nu vet jag inte vad såna kallas för, så jag skrev "låda på ryggen", i motsats till korvlåda på magen. :)

Iaf... jag undrar om någon vet var man kan köpa såna, gärna begagnat, eller om nån känner någon som kan bygga en sådan för en rimlig peng. Den bör vara c:a 55cm djup invändigt, så att elverket får plats, den bör också ha plats för 2 st. P11'or, 2-3 st. 20L vattendunkar, ett större batteri och lite stuvutrymmen så jag tänker att den bör vara bortåt 150cm bred och kanske runt 160-170cm hög.

Idéer och förslag, någon?

Mvh
Rolle



Med så mycket tyngd i bak så kommer du får vrida ratten mera än vad resultatet i sväng blir = understyrd det kommer kännas att bilen vill bara rakt fram i kurvorna .

Sen på en LT31 så sitter du vär rakt över främre hjulaxeln = din vikt ? sedan har du över 100 kilo i bak och det är 1-1,5 meter efter bakaxeln , låter inte optimalt men ändå så när man krokar på en kärra så är det väl max 75 kilos kultryck .

Skulle det bli konstigt så kan du ju montera luftfjädring eller ett extra blad i fjädringen .

Vad är det för årsmodell ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1723

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej hej
Mycket tyngd bak så blir den överstyrd och svänger mer än vad man har tänkt sej
Samma som en pil om du kastar den med tunga sidan bak såvänder den i luften
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: "Låda på ryggen"

Med tanke på vikten
Karnske solcell kan vara ett alternativ till everk
Har själv brukat solcell med ett bostadsbatteri senastre 5 åren
Frikampar alltid men ej den tid som vinterdäck kräves

Hej från Julle
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Hej

Skickar ett par bilder hur det är löst på vår LT 31:a (den satt där när vi köpte husbilen)

Lådan är av aluminium av ca 5 mm tjockt gods och är fastskruvad på två förlängningar

som utgår från rambalkarna ,vidare är den fastsvetsad i gångjärnen på bakdörrarna

belysningarna på lådan är kopplad till släpvagnskontakten.

Här förvarar vi bord och stolar, dynor ,vattentanken på 25 liter,verktyg,en P11 fiskegrejer m.m.

Hälsningar

Roffe
 

Bilagor

  • Bild 228 (Medium).jpg
    Bild 228 (Medium).jpg
    73,7 KB · Visningar: 10
  • DSCF1928 (Medium).jpg
    DSCF1928 (Medium).jpg
    65,1 KB · Visningar: 9
F

F.d. 52962

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Hej! Kan du inte få plats med en vattentank under bilen?
500kg verkar lite tycker jag, passagerarna räknas också som vikt!
Elverk? du har inte tänkt på solfångare ??
Försök att använda kompositflaskor !


Mvh Tore
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Hej hej
Mycket tyngd bak så blir den överstyrd och svänger mer än vad man har tänkt sej
Samma som en pil om du kastar den med tunga sidan bak såvänder den i luften


Menar du inte tvärtom (understyrd) ? Du får ju en stor tyngd i bak så att framhjulen nästan lyfter och då vill ju bilen rakt fram i kurvorna och man får styra mera för att det skall svänga .
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Som gammal racerförare känner jag mig nödgad att kommentera detta ämne!

Understyrning- Bilen tenderar att gå rakt fram i kurvor, man får således ratta mer för att åstadkomma svängen.
Överstyrning- Bilen tenderar att släppa ut bakänden (sladda) i kurvor. Överstyrning kan användas för att styra bilen med hjälp av gasen genom kurvor.
Pendeleffekten som bl.a. tidigare Porschar,WV osv led av, berodde på en tung motor i bakändan som, när man gasade över gränsen i kurvorna, ofelbart skickade en av vägen fortare än kvickt!! Att jämföra med Dartpilen, den tyngsta delen av fordonet tenderar att sträva framåt i kraftens riktning!!
Mvh Mrabarth
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: "Låda på ryggen"

Och med en slö motor och tung rumpa hur menar du då att bilen skulle reagera ? Inte så lätt att sladda sig ur kurvorna ;) .
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Oj vad många svar. har varit upptagen några dar.

Nåt i stil med Marita&Roffe's låda hade jag tänkt mig. Det borde fungera OK på min -85'a LT31 som bara gått 6900mil.

Är själv också gammal skogsåkare, och har svårt att se några stora problem med en låda bakpå, 1m bakom bakaxeln. Kan ju i värsta fall ta bort den ena P11'an och en vattendunk. Ska ju inte köra rally och blåsa fram i 180 knyck, utan makliga 85-90 på motorväg. Har ju oxå ställt mig på fotstegen längst bak och gungat, utan att bilen lyfte fram. :wink:

Vattentank (gråvatten) sitter redan under bilen och solceller finns redan på taket.

Saknar förutom lådan en kyl och ev. en varmvattenberedare till bra pris, ifall någon har något över.

När det gäller påkörningsrisken, finns ju den annars också... hur många har inte en reservdunk i bakluckan? Måste ju vara bättre att ha den i ett separat utrymme bakom bilen.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: "Låda på ryggen"

Någon som vet föresten, var man kan köpa spännfästen till P11'a i Sthlms trakten?

Mvh
Rolle
 
Toppen