• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsfläkt

RFrid

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25260
Medlemskap
2024
Vill sätta en fläkt bakom kylskåpet på en Pössl plåtis. Hur kopplar jag elen bäst? Var hittar jag 12 Volt bakom kylen? Kan inte köra kylen på 12 volts läget. Vet inte hur eller om det är inkopplat. Är ingen automatisk omkoppling mellan el och gasol.Letat efter en 2A säkring som vi tror spelar in.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Då är det nog fel på min styrpanel eller så har jag en "superkraft" god hörsel;-) ljudet är inte starkt men om det är en natt man inte kan sova så skulle jag nog höra det.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Nja, jag får nog rätta mig själv. Jag gick ut och testade, med 230v sladd i och ström på kylskåpet och örat mot styrpanelen så hörde jag inget oljud? Så den går nog att sätta den var som helst. Jag tror att jag valde att sätta den där för att slippa borra fler hål för att dra kabeln och man behöver ju inte ha koll på panelen, när man har startat 12v i husbilen så räcker det att trycka på auto sen behöver man inte fundera på den mer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min lösning är ännu enklare.
Jag har också denna inkopplad:

Gör det möjligt att ställa temperaturen när man vill att fläktarna skall starta och stanna.
Med denna termostat är alltihop inkopplat hela året, alltid.
Det sköter sig självt.
Var satt du känselkroppen. På det varma röret eller i utrymmet bakom kylen?

Vilka temperaturer har du inställda?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den här hade jag i flera år i vår tidigare husvagn. Fungerade väldigt bra. Har nu köpt samma kit för att montera i husbilen inför vårens Kroatienresa.

OBS! Monteras givetvis för utsug vid det övre gallret!
Visa bilaga 227818
Länken ser bra ut men...

Jag har bara galler nere och det ventileras ut via en ventil i taket. Är det värt att sätta in en sån i gallret nere?

Någon kunnig som vet och kan något om detta..?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Länken ser bra ut men...

Jag har bara galler nere och det ventileras ut via en ventil i taket. Är det värt att sätta in en sån i gallret nere?

Någon kunnig som vet och kan något om detta..?
Fläkten ökar luftcirkulationen kring skåpet. Jag upplever att effekten blir större vid montering i det övre gallret. Men Titan, som tillverkar den här satsen, rekommenderar montering i det nedre gallret, så du får helt klart en bra effekt även där. Det som skulle kunna vara problem är om du kör skåpet på gasol, att fläkten blåser ut lågan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Var satt du känselkroppen. På det varma röret eller i utrymmet bakom kylen?

Vilka temperaturer har du inställda?
Kolla här. #13

 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Dometics original-fläkt skall också monteras "nere" (iafl på vårt skåp), så det kanske är utprovat.
Men satte vår 140mm datachassifläkt där uppe i alla fall. :)
Någonstans känns det som att varm luft stiger av sig själv och att det då är effektivast att hjälpa den ut ur "kylskåpsskorstenen" via övre gallret. Sedan bidrar fläktarna oavsett placering till ökad cirkulation, vilket är avsikten. En farhåga jag har med att att ha fläktarna vid nedre gallret, är att de eventuellt skulle kunna blåsa ut lågan vid gasoldrift!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Någonstans känns det som att varm luft stiger av sig själv och att det då är effektivast att hjälpa den ut ur "kylskåpsskorstenen" via övre gallret. Sedan bidrar fläktarna oavsett placering till ökad cirkulation, vilket är avsikten. En farhåga jag har med att att ha fläktarna vid nedre gallret, är att de eventuellt skulle kunna blåsa ut lågan vid gasoldrift!
Hade samma tanke… därav placeringsvalet
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men Dometic rekommenderar väl inte att fläkten monteras i nedre gallret, utan under kondensorn så att den blåser på den, alltså uppåt.
Och då är det ju ingen risk att den blåser ut någon låga, som ju är längst ned?
Fläktens syfte är att öka luftcirkulationen bakom kylskåpet, oavsett var den monteras. Då minskar värmen bak kylskåpet och även för kondensorn. Jag har mixtrat med det här sedan vår första Adria -77. Jag har provat allehanda fläktar. Jag upplever att man får bäst effekt av att ha fläktar vid det över gallret, som blåser ut värmen. Det känns som att den effekten blir bättre. Troligen p g a att varm luft redan från början stiger och att svalare luft från det nedre gallret snabbare kommer in. Jag har också provat att ha en singelfläkt blåsande uppåt på kondensorn. Det fungerar, men upplever som sagt att det blir effektivare att få ut den varma luften vid det övre gallret. Sedan, om luftspalten bak kylskåpet är helt tät, tar jag också bort myggnäten från ventilationsgallren. Det i sig, förbättrar luftcirkulationen bak kylskåpet med upp till 40%.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fläktens syfte är att öka luftcirkulationen, oavsett var den monteras. Då minskar värmen bak kylskåpet och även för kondensorn. Jag har mixtrat med det här ändan sedan vår första Adria -77. Jag har provat allehanda fläktar. Jag upplever att man får bäst resultat av att ha fläktar vid det över gallret, som blåser ut värmen. Det känns som att den effekten blir bättre eftersom varm luft stiger. Jag har också provat att ha en singelfläkt blåsande uppåt på kondensorn. Det fungerar, men det blir effektivare att få ut den varma luften vid det övre gallret. Då sugs svalare luft in genom det nedre. Sedan, om luftspalten bak kylskåpet är helt tät, tar jag bort myggnäten från ventilationsgallren. De i sig, reducerar luftcirkulationen bak kylskåpet med upp till 40%.

Jag kommenterade ju faktiskt påståendet att fläkten med Dometics montering, som inte är vid nedre gallret vad jag vet, utan strax under kondensorn så att den blåser direkt på den, och därför är det med den placeringen ingen risk att den blåser ut lågan.
Jag har också testat en hel del med fläktar och har f.n. både fläktar som blåser på kondensorn och fläktar i övre gallret.
Jag anser att det är den bästa konfigurationen, fläktarna under kondensorn kyler den och fläktarna i övre gallret evakuerar värmen.
Jag har heller inga nät i gallren, även om jag tror att siffran 40% är alldeles för hög vid så här låga lufthastigheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kommenterade ju faktiskt påståendet att fläkten med Dometics montering, som inte är vid nedre gallret vad jag vet, utan strax under kondensorn så att den blåser direkt på den, och därför är det med den placeringen ingen risk att den blåser ut lågan.
Jag har också testat en hel del med fläktar och har f.n. både fläktar som blåser på kondensorn och fläktar i övre gallret.
Jag anser att det är den bästa konfigurationen, fläktarna under kondensorn kyler den och fläktarna i övre gallret evakuerar värmen.
Jag har heller inga nät i gallren, även om jag tror att siffran 40% är alldeles för hög vid så här låga lufthastigheter.
Jag kör med en liknande lösning, 2+2st 80x80 fläktar i takutsläppet, de har bara on/off 2 eller 4 efter behov, sen har jag dometics termostatstyrda fläkt som håller koll på kondensorn så den inte blir för varm, funkar mycket bra för mej.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är många saker som sticker ut på baksidan av kylskåpet i en husbil.
Alla dessa prylar som rör av olika slag, kondensor, elektriska komponenter etc påverkar konvektionen negativt. Sen är det ofta en del skarp kanter som luften ska försöka att ta sig förbi. Utrymmet kan även vara för brett bakom skåpet. Det är egentligen en ganska dålig lösning där bakom kylskåpet. Konvektionen blir ganska dålig.

Då hjälper en eller flera fläktar till en hel del. Det gäller att få till ett luftombyte och det får med fläktarna monterade i det övre gallret. För att att kylskåpet ska fungera optimalt behöver luften även gå rätt väg för att kyla ner kondensorn. Är det för brett bakom skåpet finns det en risk att den mesta luften går bredvid kondensorn. Luft tar alltid den lättaste vägen.

Det kan vara värt att kolla om det går att montera en böjd ledplåt ovanför kondensorn som viker av till det övre gallret. Då kommer luftströmmen att kunna röra sig lättare och inte fastna på några tvära hörn etc. Det går kanske även att sätta dit en plåt bakom skåpet som minskar bredden i utrymmet. Det bör vara vinklad uppåt annars fungerar den som en broms i stället. Ledplåtar är standard i ventilationssystem för att bättra på luftflödet etc.

Jag har en fläkt som blåser direkt på kondensorn. Den gör ingen större nytta.
Det som har gett resultat är den böja ledplåten som jag har satt ovanför kondensorn.
Det gick dock inte att få ut plåten hela vägen till det övre gallret. Det blev en
kompromiss.
Jag har även tagit bort myggnäten med gott resultat.

Om luften kan röra sig lättare och även gå rätt väg kommer konvektionen fungera bättre. Då behöver inte fläktarna vara i drift så ofta.


Även elektroniken bakom skåpet behöver också en del kylning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är många saker som sticker ut på baksidan av kylskåpet i en husbil.
Alla dessa prylar som rör av olika slag, kondensor, elektriska komponenter etc påverkar konvektionen negativt. Sen är det ofta en del skarp kanter som luften ska försöka att ta sig förbi. Utrymmet kan även vara för brett bakom skåpet. Det är egentligen en ganska dålig lösning där bakom kylskåpet. Konvektionen blir ganska dålig.

Då hjälper en eller flera fläktar till en hel del. Det gäller att få till ett luftombyte och det får med fläktarna monterade i det övre gallret. För att att kylskåpet ska fungera optimalt behöver luften även gå rätt väg för att kyla ner kondensorn. Är det för brett bakom skåpet finns det en risk att den mesta luften går bredvid kondensorn. Luft tar alltid den lättaste vägen.

Det kan vara värt att kolla om det går att montera en böjd ledplåt ovanför kondensorn som viker av till det övre gallret. Då kommer luftströmmen att kunna röra sig lättare och inte fastna på några tvära hörn etc. Det går kanske även att sätta dit en plåt bakom skåpet som minskar bredden i utrymmet. Det bör vara vinklad uppåt annars fungerar den som en broms i stället. Ledplåtar är standard i ventilationssystem för att bättra på luftflödet etc.

Jag har en fläkt som blåser direkt på kondensorn. Den gör ingen större nytta.
Det som har gett resultat är den böja ledplåten som jag har satt ovanför kondensorn.
Det gick dock inte att få ut plåten hela vägen till det övre gallret. Det blev en
kompromiss.
Jag har även tagit bort myggnäten med gott resultat.

Om luften kan röra sig lättare och även gå rätt väg kommer konvektionen fungera bättre. Då behöver inte fläktarna vara i drift så ofta.


Även elektroniken bakom skåpet behöver också en del kylning.

En bra början när det gäller kylskåpen är att läsa tillverkarens installationsanvisningar och jämföra med installationen i den egna bilen.
Jag vill påstå att den nästan aldrig stämmer.
Jag har också gjort ledplåtar som tvingar luften genom kondensorn och stänger till till flödet bredvid den. Sedan har jag gjort en böjd plåt
överst i utrymmet bakom skåpet som leder luften i en snygg kurva ut genom gallret. Tanken är att förbättra den naturliga konvektionen av värmen så mycket som möjligt, och därigenom få bästa möjliga kylning även utan fläktarna, som skall vara ett komplement när det är riktigt varmt. Därför har jag inte satt de övre fläktarna i en tät platta utan bara öppet bakom det övre gallret.
 
Toppen