• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsfläkt

RFrid

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25260
Medlemskap
2024
Vill sätta en fläkt bakom kylskåpet på en Pössl plåtis. Hur kopplar jag elen bäst? Var hittar jag 12 Volt bakom kylen? Kan inte köra kylen på 12 volts läget. Vet inte hur eller om det är inkopplat. Är ingen automatisk omkoppling mellan el och gasol.Letat efter en 2A säkring som vi tror spelar in.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vill sätta en fläkt bakom kylskåpet på en Pössl plåtis. Hur kopplar jag elen bäst? Var hittar jag 12 Volt bakom kylen? Kan inte köra kylen på 12 volts läget. Vet inte hur eller om det är inkopplat. Är ingen automatisk omkoppling mellan el och gasol.Letat efter en 2A säkring som vi tror spelar in.
12 volt fungerar bara när motorn är i gång.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vill sätta en fläkt bakom kylskåpet på en Pössl plåtis. Hur kopplar jag elen bäst? Var hittar jag 12 Volt bakom kylen? Kan inte köra kylen på 12 volts läget. Vet inte hur eller om det är inkopplat. Är ingen automatisk omkoppling mellan el och gasol.Letat efter en 2A säkring som vi tror spelar in.
Många bilar har kopplat bort 12V till kylen med avstängd motor, kylen drar 15A du tömmer batteriet snabbt, en anledning till att det är kopplat så.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tog matningen till fläkten där skåpets elektronik matas på baksidan av skåpet.
Fläktens manöverpanel satte jag i bodelen på insidan av kylskåpsväggen. Kabelgenomgången tätades med silikon.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Många bilar har kopplat bort 12V till kylen med avstängd motor, kylen drar 15A du tömmer batteriet snabbt, en anledning till att det är kopplat så.
Jag har en luring som lurar D+ till kylen om jag står på färja eller så, nu har jag ju ganska stor batteribank så inget större problem där. Har ju AES kyl annars så den slår om automatiskt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om jag inte har helt fel så ger ju ett usb uttag bara 5v.. :rolleyes:
Har du helt rätt i men jag menade att koppla bakom för den tar ju emot mellan 12 och 18 volt. Sorry där USB hade ju inte klarat av 15 Amp i vilket fall, ändrar i mitt inlägg. Jag ska ju inte tänka för andra :) Jag har kopplat vår ena TV bakom ett USB så därför blev det galet. Du har fått PM
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Jag tog matningen till fläkten där skåpets elektronik matas på baksidan av skåpet.
Fläktens manöverpanel satte jag i bodelen på insidan av kylskåpsväggen. Kabelgenomgången tätades med silikon.
Jag håller på att montera fläkt till kylskåpet men undrar vart jag drar fram kablarna till manöverpanelen. Hur löste du det kan du ta bild på det vill slippa borra hål i onödan. Pössl roadcruiser 2016
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Visa bilaga 227800Visa bilaga 227801Visa bilaga 227802utifrån: upp i vänster hörn bakom kylflänsen där kablar till kylskåp går.
Vad har du för årsmodell på din pössl ser inte likadant ut som min. Vad är det för lucka på bilden? I garderoben går ju att få upp kablarna men vill ju inte ha manöverpanelen där. Har likadan fläkt som dig titan. Skulle vilja sätta manöverpanelen precis ovanför kylskåpet men det ser trångt ut att få in kablarna där. 20230420_095750.jpg20230420_095552.jpg
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Okej du har högt monterat kylskåp. Vi har ett skåp ovanför vårat kyl. Jag kan rekommendera att montera styrpanelen i ett skåp för den ger ifrån sig ett svagt men irriterande ljud när den är igång. Vi körde på autoläget och den funkade när vi var i kroatien ifjol, 35°och kall öl;-)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I stället för de dyra specialfläktar som tillbehörsfirmorna försöker lura på oss kan man enkelt och nästan gratis lösa detta med en kylfläkt från kasserad dator! Dessa är ju 12volts och fungerar utmärkt. Bara att göra ett fäste för att få fläkten i 90 grader mot kylskåpets baksida. Provkör fläkten före då de är väldigt olika vad gäller luftström, varvtal och ljud....
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Okej du har högt monterat kylskåp. Vi har ett skåp ovanför vårat kyl. Jag kan rekommendera att montera styrpanelen i ett skåp för den ger ifrån sig ett svagt men irriterande ljud när den är igång. Vi körde på autoläget och den funkade när vi var i kroatien ifjol, 35°och kall öl;-)
Tack jag får montera den i garderoben
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej du har högt monterat kylskåp. Vi har ett skåp ovanför vårat kyl. Jag kan rekommendera att montera styrpanelen i ett skåp för den ger ifrån sig ett svagt men irriterande ljud när den är igång. Vi körde på autoläget och den funkade när vi var i kroatien ifjol, 35°och kall öl;-)

Knepigt, jag har en Titan fläkt med exakt den kontrollpanel som syns på bilden, och den låter absolut inget!?
Är det en sådan du har?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan säkert vara olika individer vad gäller ljud. Har provat olika exemplar av samma fläktar och vissa låter....Men så kan ju vissa gubbar ha bättre hörsel än andra

Nu var det ju inte dej jag frågade, och detta rör ju sig om en speciell panel som jag också har, därför frågan till
henrik o angela. Och nej, det är inget fel på min hörsel, jag hör fortfarande syrsorna!
 
Toppen