Thomas och jag har hållit på att mailväxla om hans problem där vi jämförde min bil där D+ funkade med hans bil.
Litet om hur D+ fungerar om man har CBE-central, eller mera specifikt en DS470.
DS470:an har en utgång för "simulerad D+". Den sitter ungefär mitt på kretskortet och består av två flatstiftskontakter. Från den ena går en grå sladd. Om utgången blir överlastad, eller som i Thomas fall kortsluten, så finns ingen spänning på den. I dokumentation, som jag har fått från Carthago, står det att utgången är försedd med en "termosäkring med automatisk återgång". Jag misstänker att det är en liten krets som drar ner spänningen till noll vid överlast för att skydda kretskortet. Det finns alltså INGA säkringar på något annat ställe i bilen som har med D+ att göra. Detta gjorde att det var inte förrän man lossade D+-sladden från sin kontakt i DS470 som det gick att avslöja att det var kortslutning. Utan sladd fungerade D+ som tänkt om man mäter på kretskortet.
Dessutom upptäckte vi under felletandet att det sitter ett relä bakom en panel till vänster om ingångsdörren. Det är reläet som ser till att det inte går att skjuta ut fotsteget om motorn är igång. Lossar man D+-sladden från DS470 och mäter resistansen mot minus 12V så är den ca 90 ohm. Det är spolens resistans i reläet bakom panelen man mäter då. Kan vara bra att veta om man letar fel i D+.
MVH
Hans