Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Kommun
- Hässleholm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej
Kenth
Jag tror att ResQMe är en bra säkerhetsgrej att ha med sig men om inte alla tillskyndande hjälpare har lättillgängliga sådana eller knivar vid en olycka där föraren är medvetslös och fastspänd så riskerar förare och passagerare att bli innebrända. Jag hade en bekant och hans sambo som omkom på det viset. Det borde vara lag på att det skall finnas en kniv lättåtkomligt fram och en plomberad brandyxa i bagageutrymmet.
Åke
Tänk i stället på hur många liv som säkerhetsbältet har räddat. Det är ju inte nödvändigt att alltid bara se det negativa med allting. För er som vill ha en bälteskniv kan beställa genom Rallyshop.se. Enkelt att kapa bältet men omöjligt att skada någon.
Enligt statistik är det väldigt väldigt få som förolyckats pga de säkerhetsanordningar som finns i dagens bilar.
Kära Bettan o Bertil Hur vore det om ni läser vad som står skrivet och inte tolkar det som f..n läser bibeln. Det skulle aldrig falla mig in att skriva eller påstå något negativt om säkerhetsbälten eftersom dessa räddat mig till livet både som bilförare och pilot. Min oro gäller bara hur man skall få loss personer som inte kan ta sig loss själva om det är brandrisk och man inte har tillgång till en kniv p.gr.av någon lag.
Åke
Bettan o Bertil Det enda jag säkert vet är att det ni påstår inte stämmer och att ni inte har det minsta belägg för era påståenden. Vet inte om ni två läst Tage Danielssons tolkning av "osannolikt" i hans berättelse om Harrisburg
Åke
Bettan o Bertil
Det enda jag angriper är förbudet att ha en kniv tillgänglig i bilen för att kunna använda den och ta sig loss eller hjälpa andra som sitter fast. Men den risken är närmast osannolik påstår ni och oroar er inte det minsta?? Risken är då större att en kniv i kupén ger förare och passagerare en större skada vid ev. olycka?? Det påstår ni med stöd av 25 års erfarenhet i riskbedömningar. Jag känner till flera fall där människor blivit innebrända p.gr.av att ingen har kunnar skära av bälten i tid och dra ut personerna. Men jag har aldrig hört talas om någon som blivit dödad p.gr.av att det förvarats en kniv i förarhytten vid en trafikolycka.
Åke
En fällkniv i handskfacket är tillräckligt. Vilka lösa föremål har du i din omedelbara närhet? GPS, Ipad eller vilka tänker du på? Försvara sig med kniv! Vem gör det? Sopborste som försvarsvapen! Mot råttor kanske.. Mot ligister knappast..Jag har ingen kniv i kupén till någon av mina bilar. Däremot har jag bältesskärare och glashammare. Vidare kommer jag nog köpa in en Resqme också. Med det kan jag inte förstå varför man ska envisas med att förvara en kniv lätt tillgänglig i kupén. Risken att skada sig vid en olycka torde mycket väl öka med att ha lösa föremål i sin omedelbara närhet och en kniv är ett sådant föremål som man inte vill få i sig. Vill man kunna försvara sig mot en ytterst osannolik angripare är ett annat länge föremål mer lämpligt. Då kanske något skulle förslå ett svärd, men då börjar det bli absurt. En sopborste skulle vara bättre än en kniv.
Johan K.