• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kniv i PB2?

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Det är mycket lustiga grejer man kan läsa på webben. Detta manar till eftertanke och frågan infinner sig; får man ha kniv i husbil?
Knivdom en skam för rättssystemet « Infocentrum.se

Eftersom jag bor in the middle of nowhere, har jag kniv i min vanliga bil, men det får man tydligen inte ha..

Och om man nu får ha kniv i husbil men inte i vanlig bil, kan jag hävda att min minivan är en plåtis?

Ta inte detta för mkt på allvar, kände bara att gnagde på mitt medvetande.

/M
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Frågan blir nå er husbilen et hem i lagens mening?

En husbil uten knivar ??????

Eller innelåst i en lastlucka, hva om polisen dukker opp mens en lager mat på en stellplats?

Men dette kan være et redskap for polisen mot "stenleggar bandene".
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kniv i PB2?

Efter att ha läst artikeln du länkar till blir jag lite fundersam till om det verkligen var hela sanningen? Att en bonde blev börfälld bara för att han bar kniv.

Vi vet ju inte något om bakgrunden, finns det grannfejder med polisanmälningar, misstänkta jaktbrott m.m. Det förtäljer inte historien. Jag tror definitivt att polisen hade ett ärende till denne bonde, kanske kunde man då beslagta kniven som en del i ett ingripande.

Och så vill man på denna sida blåsa upp detta till en stor orättvisa som denne bonde skulle blivit utsatt för. Som sagt, man måste nog veta hela historien innan man tar för givet att polisen helt utan anledning plockar personer på landsbygden för att de bär kniv.

Du kan lugnt åka runt med dina knivar i husbilen även i fortsättningen.

Något jag däremot reagerar över är att sidan du länkat till verkar drivas av någon eller några personer vars åsikter är att utrota frilevande rovdjur här i Sverige. Sidan är med andra ord starkt färgad av en politisk åsikt.

Utöver det så utövar man ett aktivt näthat mot en enskild person, där denne kallas för dåre, hycklare m.m.
Sidan har flera likheter med det s.k. husbilsforumet, där en liten klick med medlemmar som ansåg att de blev uteslutna ur husbilsklubben på felaktiga grunder, startade en sida där de hängde ut enskilda medlemmar och styrelsemedlemmar i HBK öppet med bilder, nanm m.m. och skrev både rasistiska kommentarer och hot.

Med andra ord så är mitt förtroende för vad som skrivs på den här sidan lika med noll.

Det var en utsvävning från tråden, men jag kunde inte låta bli. Hoppas du inte misstycker, jag förstår trots allt vad det var du menade. Men jag tror inte alla som klickar in på länken gör en källgranskning, och då kan det lätt bli att man drar felaktiga och förhastade slutsatser!

/Ludde
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Oj Oj här lever man farligt. Jag har en swiss champ kniv i handskfacket på husbilen och säkert 3-4 knivar i en av kökslådorna. Det låter som om man borde låsa in dessa knivar i kassaskåpet och sända ut hustrun på spaning innan man skär upp morgonfrallorna. :).
Undrar om osthyvel också räknas som kniv. Att äta utomhus måste ju vara strängt förbjudet. Tänk på alla hemska matknivar.:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Ludde Kuddsson, du har säkert rätt i att mer ligger bakom och att det bara ska blåsas upp som vanligt av media.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kniv i PB2?

Fast det är ju inte media som blåser upp det, det är ju några privat personer som startat sajten. Men vid första anblicken ser det faktiskt ut som en journalistisk medietext.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Ludde
Tycker du blåser upp historien lite mycket, det handlar om en kille som blir stoppad i en fartkontroll och polisen upptäcker 2 knivar i handskfacket. Att han är skogsägare och på väg till en trasig skogsmaskin borde ju vara en förmildrande omständighet enl. knivlagen, men icke. Vad vargfrågan har med det hela att göra har jag svårt att förstå, skulle vargmotståndare vara mindre betrodda? Det jag lärt av den här historien är att man inte skall ha några knivar liggande framme, synliga i handskfack eller på andra ställen.
//Åke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kniv i PB2?

Det storvuxna vilda hunddjuret får inte omnämnas i detta forum enligt ett klokt beslut från web. Bra så, annars blir vi snart ovänner!

aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kniv i PB2?

Förstår inte hur du kan undgå att se den kopplingen. Informationen finns några klick bort. Sajten drivs av anhängare till den person som anser sig felaktigt dömd. Denne person har suttit i styrelsen för Jägarnas Riksförbund. I styrelsen har man varit oeniga kring vargfrågan och en konflikt har uppstått. En av de styrelseledamoterna som inte tycker samma som de andra hängs ut på denna sajt.

Jag har inte lagt några värderingar kring deras ståndpunkt. Däremot konstaterade jag ganska kvickt att sajten är en form av ensidig propagandasajt. Och därmed har mitt förtrende för vad som skrivs på sajten sjunkit till noll.

Det är ju upp till var och en att bedöma om man vill tro på det som skrivs när det är skrivet av någon som har anledning att vara bitter på något eller är i konfilt med någon. All fakta kommer naturligtvis inte fram i en sådan text. Inte ens inlagan från advokaten är objektiv. Risken för att texten är färgad och osaklig är givetvis uppenbar.

Jag har lite insyn i hur polisen arbetar eftersom jag har några i min bekantskapskrets. Nu säger jag inte att det är så i detta fallet, men många gånger när man har en person som man misstänker att denne kan begå brott, eller har begått en racka med brott tidigare, så brukar man försöka "störa" personen så ofta man kan genom t.ex. arrangerade hastighetskontroller, fordons - eller körkortskontroller, då man kan få tillfälle vid ett stopp att hitta dels stöldgods, narkotika, vapen m.m. i fordonet.
Jag upprepar - jag säger inte att det är så i detta fallet - men jag betonar att det är viktigt att man källgranskar, är kritisk till vad som skrivs och inte sväljer allt med hull och hår när man inte har all fakta från båda sidor!

Åter till trådskaparens fråga, så behöver ni nog knappast oroa er för att ni ska bli fällda för olaga knivinnehav i era husbilar....

/Ludde
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Jag tycker man skall hålla sig till fakta, det finns ett rättsfall. Dina antydningar om hur poliser i din bekantskapskrets arbetar och att dom ev. skulle kunna vara applicerbara på det här fallet låter inte lagligt. jerryling har lagt in några länkar som är bra info.
Åke
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Konstigt att domstol dömmer som de gjort i några fall.

I förarbetet sägs följande om knivförbud i bil:

Prop.
1999/2000:27

25.1 Fordon på allmän plats
Regeringens förslag: I knivförbudslagen införs ett förbud mot att
inneha knivar m.m. i fordon på allmän plats.

Utredningens förslag: Överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: Majoriteten av de remissinstanser som yttrat sig
tillstyrker förslaget. Sveriges domareförbund avstyrker förslaget och
pekar, i likhet med Domstolsverket, på att vissa gränsdragningsproblem
kan uppkomma.
Skälen för regeringens förslag: Frågan om en bil som befinner sig på
allmän plats utgör allmän eller enskild plats finns i några fall behandlad i
praxis. Utredningen är av uppfattningen att en bil som befinner sig på
allmän plats också utgör allmän plats och att det därför redan i dag är
förbjudet att inneha knivar m.m. i dessa fall. En utbredd uppfattning, som
också finner stöd i rättspraxis, är emellertid att i vart fall en täckt bil
utgör en enskild plats oavsett var den befinner sig och att
knivförbudslagen därför inte är tillämplig på knivar och andra farliga
föremål som anträffas i denna. Det kan således sägas råda viss osäkerhet
om rättsläget.
Som vi tidigare påpekat är den mest praktiska nyttan av
knivförbudslagen att det ges möjlighet att ta om hand och förverka knivar
m.m. hos personer som är föremål för omhändertagande eller annat
polisingripande. Mot den bakgrunden framstår det enligt regeringen som
otillfredsställande att det inte skulle vara möjligt att ingripa även när en
kniv eller liknande återfinns i en bil på allmän plats. Å andra sidan är det
viktigt att komma ihåg att ett sådant innehav många gånger är befogat.
Personen i fråga kan ju exempelvis vara på väg ut på en fisketur eller för
att jaga eller behöva kniven i något annat sammanhang som är helt
legitimt. En sådan regel måste därför tillämpas på ett mycket nyanserat
sätt, så att den personliga integriteten inte kränks onödigtvis. En rimlig
förklaring till innehavet bör accepteras. Under förutsättning av att regeln
tillämpas på ett sådant sätt anser dock regeringen att det är motiverat att
låta ett förbud omfatta även fordon som befinner sig på allmän plats.
Eftersom rättsläget framstår som något osäkert är det lämpligt att
uttryckligen i lagtexten ange att det är förbjudet att inneha kniv i fordon
som befinner sig på allmän plats. Begreppet fordon bör härvid ha samma
innebörd som i fordonskungörelsen (1972:595).
25.2 Sjukhus, myndighets lokaler och liknande
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Vad jag förstår så är syftet med knivförbudet, precis om skribenter ovan anger, inte att försöka komma åt och göra livet besvärligt för hantverkare, jägare och andra vanliga människor. Detta står ju även klart i utdraget från förarbetena till lagen som jerryling har tagit fram.

Syftet med lagen är att komma åt de personer, ofta kriminellt belastade sedan tidigare, som åker om kring med stora jaktknivar, maschetes och ibland även yxor lätt tillgängligt i facket i dörrsidan intill dem. Förr kunde polisen bara låta dem åka vidare med ett förnöjt leende på läpparna.

Har man kniven i besticklådan eller i verktygslådan i garaget kan jag inte föreställa mig att någon skulle bli fälld för detta. Men sitter bajonetten synligt och lätt greppbar vid förarplatsen får man kanske räkna med att blir anmäld, särskilt om man i övrigt uppträder på ett sätt som drar till sig polisernas uppmärksamhet.

Johan K.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Jag tycker man skall hålla sig till fakta, det finns ett rättsfall. Dina antydningar om hur poliser i din bekantskapskrets arbetar och att dom ev. skulle kunna vara applicerbara på det här fallet låter inte lagligt. jerryling har lagt in några länkar som är bra info.
Åke
Det är nog inte bara i Luddes bekantskapskrets polisen arbetar så.
Jag har inte blivit stoppad av polis sedan 1976, då för att blåsa i ballongen. (För den som undrar var det inga problem )
:)
Man kan ju fråga medlemmar i HA och Bandidos med flera tillhörande kriminella gäng hur ofta de blir stoppade för kontroll.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

I Stockholmsområdet har polisen ofta kk och blåskontroller mitt på dagen på offentliga platser där det är vanliga svenssons som rör sig. Tror inte poliser ger sig på att trakassera HA t.ex. med upprepade kontroller utan misstanke om brott. Det är ganska mäktigt när dom kommer med 20st HD.
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Är helt säker på att polisen tar hänsyn till i vilket samband man bär kniv. Har ett roligt minne av när jag var funktionär på Göteborgsvarvet för något år sen. Jag stod tillsammans med en polistjej vid femman tillsammans medmassor av publik. Då jag skulle justera/ändra ett ATA-band och tog fram kniven ur ryggsäcken sade hon: ajdå, nu måste jag vända mig om. Detta var ju ingen lämplig plats att bära kniv men hon förstod mycket väl syftet.
Att polisen "stör" gängen på olika sätt är ju välkänt och ett bra och säkert sätt att förebygga brottslighet.
När det gäller rovdjursfrågor finns det ju ytterligheter på bägge sidor och här får man verkligen ta allt med en nypa salt och ifrågasätta.
För min del ser jag ingen risk att ha kniv med mig i bilen så länge jag använder den på avsett sätt.

Hälsn
Bertil
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Kniv i PB2?

Husbilen är ett hem. I ett hem får man med kniv jaga ut en angripare. (Men inte följa efter när angriparen lämnat hemmet).

Vill man vara kinkig bör knivarna förvaras i kökslådan och inte i fordonsdelen, typ handskfacket eller framdörrarna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Sanningen är ibland svår att finna. Men läser man domen framgår det att kniven/arna låg väl synliga i dörrfacket!

De knivar gubben hade i kofferten blev han INTE fälld för och dessa förverkade staten inte heller.
Synd att dessa siter inte skriver hela sanningen utan bara det som passar dem.


Så handen upp alla ni som har knivar i dörrfacket!:wideeyed:
 
Toppen