• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej
Nu har jag hört så mycket om byte av kamrem. Kamrem , vattenpump, sträckare samt rem till generator , detta byttes år 2016 , bilen hade då körts i 5300mil , från ny 2011, nu har bilen gått ytterligare 2000mil och det är 1 år kvar till byte av kamrem , om intervall 5 år skall följas.. Men är det verkligen så att remmen bör bytas efter 5 år oavsett mil?
Har en fiat 130 multijet från 2011.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja det finns många varianter på allt detta. Som sandstroem beskriver kondensuppkomst med m.m. vid korta starter som måste ske inne i motorn eftersom det tydligt syns att det sker inne i avgassystemet när det nästan spottar ut kondensvatten och ryker vit vattenånga innan allt blivit varm.
Så korta starter utan riktigt rejäl uppvärmning av allt är nog inget vidare. Helst skall nog motorn vara igång tills kylfläkten/kylfläktarna går igång om de är elektriska och allt blivit genomvarmt.
Förr med mina motorcyklar så brukade jag "sabba" bort tändgnistan och/eller se till att förgasarna inte hade någon bensin och köra runt motorn med startmotorn tills oljetryckslampan slocknade. Motorn fick röra på sig och lite ny olja kom fram till alla ställen. Man slapp att fylla upp förgasarna med bensin och dessutom ha motorn igång i ett utrymme som inte var lämpligt för massor med avgaser, och på köpet så bildades ingen kondens.
Det är mycket troligt att även husbilar/bilar skulle må bäst av att bara få gå runt kanske helst tills oljelampan slocknar men inte starta upp.
Som allt annat så blir det besvärligare att få en bil att inte gå igång ju nyare den är. Men att sabba så bränslepumpen inte går igång, kan funka....... Om man bortser från de bilar som inte startmotorn funkar på om det inte finns bränsletryck, eller lämnar en ilsken röd varningslampa lysande på panelen....... Ja se elektronikens underverk.

Vi har även haft skriverier tidigare på skalman52's fundering på att biltillverkarna skapar goda marginaler med förkortade intervaller för kamremsbyte.
Jag tror att min gamla "livbåt", en Ford Fiesta med Zetec motor har något i stil med 16.000mil eller tio år som intervall. Det får duga åt mig för jag vet inte om det är motorn som är för stor till bilen eller bilen som är för liten till motorn, den har ju i.o.f. inte gått sina 16.000mil än, trots att den föddes -97. Värre än trångt är det, och flytande drev utan några kilar eller några andra fasta punkter, förutom att låsa motor och kamaxlar i sina grundlägen när man drar åt alla koniska hållpunkter (kan tänkas har gjorts så för att försvåra för privatpersoner). Kommer inte ihåg hur många år som gått sedan jag bytte, kanske sju, men skulle något hända så är det ingen katastrof.

Det jag vill komma fram till med detta är mil och år. Om någon tillverkare eller kanske återförsäljare i vissa länder tycker det är bäst att korta av intervallerna för säkerhets skull (och kanske för att gynna verkstäderna.... men så kan det väl inte vara.... eller :rolleyes: ) och då kortar ner till fyra år eller 4000mil, ägaren betalar ju servicekalaset i alla fall.
Men till slut dyker ju frågan upp, hur kort körsträcka eller hur korta intervaller skall man acceptera när man köper en ny bil för massor med pengar.
Det optimala för att säkra upp så inget händer vore ju att få infon om att kamremsintervallen är ett år eller 1000mil.
Jättesäkert för tillverkaren, en guldkalv för verkstäder, jättekostnad för bilägaren även om vattenpumpen kanske bara byts varannan gång :rolleyes:, men förhoppningsvis så ovettigt att det inte skulle kunna hända.

En transportbil som stadigt rullar kanske 60mil mellan två städer varje dag får ju ihop 18.000mil på ett år och det motiverar ju till kamremsbyte.
Men grannens gamla far som hade köpt en ny liten Peugeot (för kanske tio år sedan) efter fyra år fick ett glatt brev på posten som påminde honom om att det var dags att byta kamrem för den hade uppnått åldern av fyra år och skulle bytas.
Bilen hade alltid stått i varmgarage och hade då rullat lite över 700mil har jag för mig.

Som avslut ytterligare en fundering som varit uppe tidigare. Om en kamrem åldras och blir värdelös efter fyra år så är det ju väldigt viktigt att få en färsking från hyllan. En gammal hyllvärmare från någon butik som redan upplevt tre av sitt fyraåriga liv vore ju rena katastrofen att få monterad i en motor. Om den dessutom varit dubbelvikt inne i en liten trång kartong så har den ju även skadats av att inte röra på sig och legat i skarpa veck.
Den borde alltså vara märkt med bästföredatum och sitta uppspänd på ett runt papprör i bra miljö innan försäljning.

Det kan väl också tilläggas att om man plockar med en bil och kamrem som gått max eller långt över sina maxmil, så blir man oftast mera fundersam över helt torra och helt frisnurrande lager i stöd och spännrullar, än över själva remmens skick.

Ja, jag vet att jag fortfarande verkar lite tjurig.... men jag får nog hävda, bara lite upprörd i stället :p.

M. v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Många tankar ovan & många bra slutsatser!
Gör några kommentarer till detta.
Har själv sett en kamrem som hade gått 16000 mil i Arizona på ca 14 månader, den var inte vacker, dvs full av sprickor.
Hade den bilen gått i Sverige motsvarande körsträcka fast på 14år i stället för 14 månader så hade den nog inte sett så mycket värre ut. Gummi mår väldigt dåligt av en varm, torr & dammig miljö. Det är det absolut värsta man kan utsätta en kamrem för! Eftersom husbilar är byggda på sydeuropeiska transportbilsfabrik, som dessutom är klart prispressade & därmed kanske inte alltid har valt högst kvalitet på sina komponenter så blir ju deras rekommendationer om bytesintervall därefter.
En sak man kan tillägga är att kamremmar får mycket mer stryk i en diesel än i motsvarande bensinmotor (Zetek i Fiesta är en bensinmotor). Detta beror på motorns olikformighet som också hänger ihop med den högre kompressionen hos en diesel. Så eventuella jämförelser med bensindrivna Personbilar är inte rättvisa.
Går ju att kolla kamremmen om man är lagd åt det hållet. Titta efter torrsprickor, kolla så det inte finns lösa trådar & kolla remspänningen.
Vattenpumpsbyten i samband med rembyte är ju lite av, ”när man ändå har isär prylarna så är det lika bra å byta”. Men den utgår ju då ifrån att man byter på körsträcka & inte på tid. Dom flesta husbilar så byts den ju efter angivet antal år, inte mil. Normalt borde ju vattenpumpen hänga med mycket längre än dom körsträckor som dom flesta husbilar har vid rembyte efter angivet antal år på bytesintervall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan. Ja kamremmen är väl delvis anpassad efter belastningen och det finns ju olika konstruktioner och utseenden på den.
I äldre fordon så var det ju nästan alltid raka kanter på "kuggarna" samt en del remmar hade inte ens vävförstärkning ute i själva kuggarna. Det gjorde ju att i värsta fall så blev remmen ren från kugg nere vid vevaxeln vid ett startförsök och särskilt om packboxen läckte lite olja.
De "nyare" och starkare varianterna av remmar har ju även oftast ett rent vågformigt kuggutseende och vävförstärkning som ligger även ytligt och följer vågformen på kuggarna så bara det har säkert förbättrat hållbarheten en hel del.
Rättvisan mellan Fiestans kamrem / serviceintervall och en lite större dieselmotor kan väl kanske vara att lilla remmen i Fiestan har nog bara ca. 1/4 av profilstorleken mot en rätt kraftig dieselrem i en tämligen liten husbilsdieselmotor.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men är det verkligen så att remmen bör bytas efter 5 år oavsett mil?
Har en fiat 130 multijet från 2011.

Ja det är så:
NÄR BEHÖVER KUGGREMMAR / KEDJEKEDJOR BYTAS UT?
Euro4-motorer:

100 Multijet, 160 Multijet Power: tidskedjan behöver inte bytas ut.

130 Multijet Power: kuggrem, styrning på 90 000 km och ersättning vid 180 000 km.



Euro5-motorer:

115 Multijet, kuggrem: reglering vid 48 000 km, ersättning vid 144 000 km.

130 Multijet och 150 Multijet: Tidrem: kontroll vid 96 000 km och ersättning vid 192 000 km.



Euro6-motorer:

115 Multijet: kuggrem: reglering vid 48 000 km, ersättning vid 144 000 km.

130 Multijet, 150 Multijet, 180 Multijet: kontroll vid 96 000 km, byte till 192 000 km.


Tidbältet måste definitivt bytas vart femte år.
Fiat professional, husbil
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan. Ja kamremmen är väl delvis anpassad efter belastningen och det finns ju olika konstruktioner och utseenden på den.
I äldre fordon så var det ju nästan alltid raka kanter på "kuggarna" samt en del remmar hade inte ens vävförstärkning ute i själva kuggarna. Det gjorde ju att i värsta fall så blev remmen ren från kugg nere vid vevaxeln vid ett startförsök och särskilt om packboxen läckte lite olja.
De "nyare" och starkare varianterna av remmar har ju även oftast ett rent vågformigt kuggutseende och vävförstärkning som ligger även ytligt och följer vågformen på kuggarna så bara det har säkert förbättrat hållbarheten en hel del.
Rättvisan mellan Fiestans kamrem / serviceintervall och en lite större dieselmotor kan väl kanske vara att lilla remmen i Fiestan har nog bara ca. 1/4 av profilstorleken mot en rätt kraftig dieselrem i en tämligen liten husbilsdieselmotor.

M.v.h. JANKRO.

Som jämförelse kan ju nämnas att på vår gamla Ducato 2,5TDi -96 Bytte jag remmen senast efter 10 år och ca 13.000mil, körning året runt och remmen var helt felfri, inget synligt slitage, inga sprickor. Då har den ändå startats många gånger i temperaturer ned till -25 ungefär, vilket borde betyda maximal belastning på remmen!
 
F

F.d. 22252

Guest
Subaru har ju med sina 2 litersmotorer bensin lyckats göra en icke interferens motor som gamla volvo och vid brott stannar det bara.
Att lita på att en rem håller så bra att låta motorn bli skrot om den går sönder tycker jag är en dålig konstruktion och en billig sådan. Problemet uppstod ju när det blev överliggande kammar vet inte om det finns någon motor som har drev istället var ju vanligt förr på stötstångstiden. Men racerbilarna hade ju överliggande kam och aluminiumhjul och det blev "sportigt".
Man undrar ju hur flygmotorerna till mindre flygplan är gjorda fast de servas ju väldigt mycket.
En sak man undrar över är ju milantalet på en rem, beroende på hur bilen körs kan det ju bli dubbla antalet varv om en bil körs på växel i stadstrafik jämfört med högsta växeln i någorlunda jämn fart på landsväg.
Samma lär ju gälla vattenpumpen och de övriga rörliga delarna i en motor, det som slits mera borde vara hjullager femmans drev i växellådan.
En husbil som ofta körs i makligt tempo på landsväg borde inte slita mycket på remmen eller vattenpumpen.
Har ju en cirkulationspump i huset grannen kör sin för jämnan och den har ju gått oavbrutet i 20 år men inget fel en rörmokare hade sagt att den skulle köras, själv med samma utrustning sätter nästan aldrig på den finns självcirkulation i systemet så det räcker. Problemet med pumpar tror jag beror på radialkrafter från remmen som belastar lagren händer ju att en ny rem belastar mer särskilt om spänningen blir feljusterad och lagret i pumpen skär och motorn går sönder. Skulle ju gå att sätta dit en brytpinne som på en båtpropeller om intresset fanns. Samma gäller ju spännrullen, på min bil var det så finurligt konstruerat att vattnet från expansionskärlet skulle rinna på skarven mellan plastkåpan till kammremmen och motorn.
Lika listigt som att vattnet från luftintaget skulle rinna ner på kopplingsvepet som borde vara tätt men sitter säkert något hål bra placerat där.
Man kan inte vara säker på att milantalet som står i instruktionsboken stämmer, mycket vanligt att man skrivit ner det i ett meddelande som förmodligen inte bilägaren får reda på förmodligen beroende på antalet garantifall. Om man har tillgång till autodata programmet så finns där meddelanden om bytesintervaller som ofta avviker rejält från det som står i pappren som följer med bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Personbilar byter vanligen rem bara en gång under sin livstid, 30000mil under 15år. En Ducato som hantverkarbil eller i distribution får byta 2gånger under sin livstid på 10år och kanske 50000mil. Läget blir ju lite speciellt i en husbil med byte var fjärde år och en livslängd på över 20 år. Där blir det 4-5byten och då ter sig prisskillnaden till Sprinter eller Crafter inte så stor längre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personbilar byter vanligen rem bara en gång under sin livstid, 30000mil under 15år. En Ducato som hantverkarbil eller i distribution får byta 2gånger under sin livstid på 10år och kanske 50000mil. Läget blir ju lite speciellt i en husbil med byte var fjärde år och en livslängd på över 20 år. Där blir det 4-5byten och då ter sig prisskillnaden till Sprinter eller Crafter inte så stor längre.

Hmm... Jag bytte kamrem för andra gången på en av mina personbilar i höstas en volvo xc70 2004, vid 32000mil, skippade vattenpumpen, den blev bytt vid första rembytet vid 17000mil, tror den håller till nästa rembyte vid 49000mil, men då tror jag någon annan far runt i den bilen, ifall det fortfarande går att köpa diesel då :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är nästan helt säker på att startmotorn kan knäcka ventilerna om remmen går av den får ju hjälp av kompressionen en del av varvet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hmm... Jag bytte kamrem för andra gången på en av mina personbilar i höstas en volvo xc70 2004, vid 32000mil, skippade vattenpumpen, den blev bytt vid första rembytet vid 17000mil, tror den håller till nästa rembyte vid 49000mil, men då tror jag någon annan far runt i den bilen, ifall det fortfarande går att köpa diesel då :)
Gjorde en amatörmässig uppskattning av körsträckor, min förra Audi gick 47000mil och nuvarande har hittills gått 25000mil och känns nästan som ny...
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar starta upp var fjärde vecka går den sönder är det bättre hemma än ute på vägen. Sen blir ju "bara" stötstängerna krökta och det kan man fixa uppifrån när man tagit av ventilkåpan.
En del lite äldre småbilar ska det bytas kamrem på mellan 6-10 000 mil.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Någon slutsats i detta ämne kommer vi aldrig fram till.
Förra bilen Fiat -13 130 hkr bytte jag rem 2018 vid 5 000 mil
Efter lång diskussion med min mekaniker blev vattenpumpen också bytt
Bad att få den gamla remmen och vattenpumpen
Remmen såg ut som helt ny, medan på vattenpumpen fanns tydliga spår av vattenläckage vid axeltätningen
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Mycket klokt att dra runt en motor manuellt såsom sandstroem skriver, när den stått avställd länge. Det finns mycket som kan "kärva" och då blir det många komponenter som kan ta stryk eller gå av vid första start.
Och - en motor som skall stå skall alltid vara mycket väl varmkörd innan uppställning. Vi snackar många mil för att värma upp även hela avgassystemet och få bort kondensen som uppstår.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Skulle någon biltillverkare med dagens tekniska kunskaper verkligen utveckla och tillverka en bil som kan fullständigt krascha delar av en motor till smulor efter några år och några tusen mil ???

M. mycket v.h. JANKRO.
Jag håller med om varenda stavelse. En god vän till mig har jobbat åt VAG i hela sin karriär (+20 år). Han säger att alla kamremmar håller i minst 10 år, så länge inte milen överskrids. På sina egna bilar har han aldrig bytt en kamrem på grund av årtalet.
Ola
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Javisst är det som ni skriver, dom håller bra mycket längre än service föreskrifterna. Sverige har ju jättebra klimat för kamremmar. Lovar att det är något helt annat, om ni hade sett en som rullat i Arizona eller Turkiet eller något annat torrt & damigt hörn av världen.
Värme & damm är en kamrems värsta fiende!
Tyvärr drar tillverkarna oftast alla marknader över en ”kam”, vilket kan kännas surt såklart. Fast har man ingen garanti eller försäkring som kräver uppfyllandet av service föreskrifterna, så gör man faktiskt som man vill. Kan ju dock vara bra att byta inför en försäljning, då många verkar vara nervösa kring kamremmar när dom skall köpa en bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Javisst är det ................................... Kan ju dock vara bra att byta inför en försäljning, då många verkar vara nervösa kring kamremmar när dom skall köpa en bil.

Hejsan, ja ny kamrem verkar ligga högre i kurs än om det finns bromsar som är ok. på bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen