• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej
Nu har jag hört så mycket om byte av kamrem. Kamrem , vattenpump, sträckare samt rem till generator , detta byttes år 2016 , bilen hade då körts i 5300mil , från ny 2011, nu har bilen gått ytterligare 2000mil och det är 1 år kvar till byte av kamrem , om intervall 5 år skall följas.. Men är det verkligen så att remmen bör bytas efter 5 år oavsett mil?
Har en fiat 130 multijet från 2011.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Svåra körförhållande" betyder också "kallt klimat" och jag tror Fiat betraktar klimatet i Sverige som "kallt". Det står i Fiat-handbokens kapitel om service men man måste lästa fotnoterna också.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köp en servicehandbok. Att byta kamrem är inte svårt. Kräver bara bra förberedelser och att du har verktygen. Tar sällan mer än tre timmar om inget jävlas.
Inte svårt är en lätt underdrift,jäkligt trångt,helst skall du lyfta bilen så du kommer åt underifrån också,att verkstäderna tar bra betalt innebär att det tar tid även för en van mek.,jag skulle inte ge mig på det även om jag inte har tummen mitt i handen.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Inget är svårt om man vet vad man gör, jag kan väl en hel del om bilar men slira med kamremsbyte, oljebyte och oljekvalite skulle jag aldrig göra, det kan gå bra men kan också bli dyrt
Lennart
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
"Svåra körförhållande" betyder också "kallt klimat" och jag tror Fiat betraktar klimatet i Sverige som "kallt". Det står i Fiat-handbokens kapitel om service men man måste lästa fotnoterna också.

MVH
Hans
Ja kallt klimat är ett av deras exempel på "svåra körförhållanden". En del kör mycket på vintern, andra lite eller inte alls. En del bor i Lappland, andra i Skåne. Så man behöver både läsa fotnoterna och sedan tänka ut vad de betyder för den egna situationen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När jag tänker på svåra körförhållanden tänker jag på 40gradig hetta med långvarig stads eller ökenkörning i annat land eller dagliga kallstarter i -30.
Klimatet i större delen av Sverige måste ju vara rena semestermiljön för en kamrem. Dessutom placerad i en husbil som ofta går lugnt och med mest längre körintervall jämfört med t.ex. en distributionsbil.
Svårt att veta vad som gäller exakt men jag går efter att 5 år räcker bra
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Inte svårt är en lätt underdrift,jäkligt trångt,helst skall du lyfta bilen så du kommer åt underifrån också,att verkstäderna tar bra betalt innebär att det tar tid även för en van mek.,jag skulle inte ge mig på det även om jag inte har tummen mitt i handen.
Jag byter alltid själv och det har alltid varit enkelt. Den trånga biten beror oftast på att man gör fel. Försöker komma åt bultar utan att lossa täckkåpor etc. När innerskärm, täckkåpa över kamremmen och annat som kan vara ivägen så är det sällan överdrivet trångt. Särskilt inte på en stor skåpbil/husbil. Vill inte säga att det är ett jobb för alla, men har man verktygen och en servicehandbok så finns det värre jobb :msn_wink: .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag byter alltid själv och det har alltid varit enkelt. Den trånga biten beror oftast på att man gör fel. Försöker komma åt bultar utan att lossa täckkåpor etc. När innerskärm, täckkåpa över kamremmen och annat som kan vara ivägen så är det sällan överdrivet trångt. Särskilt inte på en stor skåpbil/husbil. Vill inte säga att det är ett jobb för alla, men har man verktygen och en servicehandbok så finns det värre jobb :msn_wink: .
Så länge jag har maskinskadeförsäkring skulle jag aldrig byta rem själv,kommer bli svårt att få ut något på försäkringen om något händer.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Så länge jag har maskinskadeförsäkring skulle jag aldrig byta rem själv,kommer bli svårt att få ut något på försäkringen om något händer.
Absolut rätt där. Så länge maskinskadegarantin finns kvar så ska man lämna in. Jag kör en 2008 och jag tänkte på äldre fordon. Min med kamkedja så ej aktuellt för vår del. Förövrigt är det väldigt få HB som behöver kamremsbyte inom maskinskadegarantin. Hur många har kört 10 000 mil inom 8 år?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Absolut rätt där. Så länge maskinskadegarantin finns kvar så ska man lämna in. Jag kör en 2008 och jag tänkte på äldre fordon. Min med kamkedja så ej aktuellt för vår del. Förövrigt är det väldigt få HB som behöver kamremsbyte inom maskinskadegarantin. Hur många har kört 10 000 mil inom 8 år?
Jo alla Fiat med kamrem skall bytas vart 4år (Möjligen 5 år tolkningsfråga)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Måste tyvärr skriva lite fast jag inte brukar blanda mig i debatten om kamremsbyte, för de kan brista i förtid p.g. av andra orsaker som isbildning, främmande föremål och oljeläckage från främre packbox m.m. och därför skall man aldrig rekommendera intervaller till andra än sig själv.

Det finns lite olika uppgifter, men det verkar stå i vissa utländska dokument 4/5 år eller 16.000/18.000mil har jag hört och sett skrifter på, i alla fall på liite äldre Ducato. Att då döma ut en kamrem som gått kanske 2000mil efter fyra år i svenskt skonsamt klimat för kamremmar, måste ha lite att göra med den aldrig sinande inkomstkällan för verkstäder att byta kamrem på bilar. Att sedan ofta övertyga kunden att byta vattenpumpen efter samma korta körsträcka gör operationen ännu mera fundersam.
Ja, jag vet att vattenpumpen belastas mer när en spänd kamrem driver den, men man får hoppas att de har lite bättre lager i kamremspumpar än i vanliga "fläktremspumpar" eftersom en kamremspump också förhoppningsvis är tillverkad för att palla med 18.000mil på fyra/fem år.
Normalt sett så brukar man väl inte fundera på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän efter kanske 20 till 25.000mil eller så.

Det här brukar sätta igång debatter :p men byte av kamrem och några spännrullar och sedan vattenpumpen samtidigt på en fyra år gammal bil, och därefter kunna debitera kunden kanske runt 12.000:- för det hela verkar vara en guldgruva och något som borde få en väldigt bra förklaring till oss som alltid mekar själva och byter kamremmar med vettiga intervaller och inte berörs av hotet av att garantier på t.o.m. databoxen inte gäller vid uteblivna servicestämplar för oljebyten, kamremmar m.m.

Ja, jag vet också att jag verkar lite tjurig när jag skriver om det här, men ibland måste jag lufta mina funderingar om orosmomentet kamremmar och hotbilden med garantier som inte gäller vid uteblivna serviceintervaller :p.

Skulle någon biltillverkare med dagens tekniska kunskaper verkligen utveckla och tillverka en bil som kan fullständigt krascha delar av en motor till smulor efter några år och några tusen mil ???

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har en bestämd känsla av att alla serviceintervall, vare sig det är tid eller kilometer, är angivna med så stora marginaler så tillverkaren alltid kommer att ha "ryggen fri" ifall något händer. Dvs. ange kamremsbyte till 4 (eller 5 år) när den kanske egentligen håller bra mycket mer än det. Allt för att ingen skall kunna peka på tillverkaransvar om nu variationer i kamremskvalitet skulle göra att den halkar på kuggarna eller går av och förstör motorn.

MVH
Hans
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jankros inlägg speglar verkligheten, eftermarknaden är en guldkalv, men jag vill ändå addera detta.
Läser man om bytesintervallerna på husbilar så framkommer ofta synpunkten att kamremmen inte mår bra när motorn står still i samma läge under långa perioder ex om man ställer av vintertid. I vssa fall rekommenderas man att starta motorn då och då för att undvika detta. För någon månad sedan fick jag höra om en motor där kamremmen gått av vid första uppstart efter vintern och då kom ju diskussionen igång. När motorn sedan revs så blev det solklart att orsaken i stället var att ägaren hade startat motorn under stilleståndsperioden. Vid förbränningen bildas vatten och låter man då inte motorn bli genomvarm så rostar ventilskaften och fastnar, kamremmen skulle därmed försöka driva något som satt fast och det höll den inte för utan gick rakt av. Remmen i fråga hade inte uppnått bytesintervallet. I detta fallet hade motorn startats ca 5 min vid jultid alltså mitt i vintervilan.
Motorn i fråga var till en Ford Escort så det var ingen husbil men det är ju orelevant.
Vad har ni för åsikter om detta?
Själva har vi några bilar som står still under vintern och då vrider jag runt motorn med en hylsa vid vevaxelns remhjul.
Hälsningar
Peter
 
Toppen