• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea till 1000 W inverter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan 573

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
37923
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Jag såg det komma. Ohms känner väl alla till. Men jämföra installation i fastigheter med fordon,,kom igen nu.
Man vill väl undvika för varma kablar i både fordon och hus? Jag skulle definitivt göra det i mitt fordon. Men givetvis kan man ju mena att det är ett större värde som går upp i rök om ett hus brinner än om en bil brinner och då kan man kanske dimensionerna med lite större risk och ha lite tunnare kablar. Kanske är det lite större risk för dödsfall i ett hus med högre spänning också om en kabelisolering smälter. Men dessa resonemang gör ju inte det enklare än att använda ett redan utvecklat förfarande vid dimensionering av kablar. Varför krångla till det?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Man vill väl undvika för varma kablar i både fordon och hus? Jag skulle definitivt göra det i mitt fordon. Men givetvis kan man ju mena att det är ett större värde som går upp i rök om ett hus brinner än om en bil brinner och då kan man kanske dimensionerna med lite större risk och ha lite tunnare kablar. Kanske är det lite större risk för dödsfall i ett hus med högre spänning också om en kabelisolering smälter. Men dessa resonemang gör ju inte det enklare än att använda ett redan utvecklat förfarande vid dimensionering av kablar. Varför krångla till det?
Jag tror vi slutar här, för vi förstår inte varandra.
Det var inte jag som refererade till olika tabeller för att sedan förkasta dem med att man inte skall lita på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen