• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea till 1000 W inverter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan 573

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
37923
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det känns som det är en djungel, Då är frågan vilka tabeller kan man följa så att det blir så säkert som möjligt (till en viss gräns) sutars.com känns seriösa men är dom det?
själv ska jag dra en 3 meter lång kabel (6m båda vägarna) med en 35mm2 max 40A. är det säkert angående värmeutvecklingen
Du har ju möjligheten att jorda i chassit om det är ordentligt jordat.
Då kan du ju välja klenare kabel.
Men jag hade valt en 35 kvadratare, med 80amp säkring, jord på batteriet. Då kan du använda den fullt ut.
Om du inte har väldigt hög startström på förbrukaren dvs.
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Behovet av kabelarea är inte linjärt med strömmen utan beror på strömmen upphöjt till 1,5. Jag kan inte heller detta utantill utan man tittar i tabeller där det tas hänsyn till olika förläggningssätt. Dessutom ska man ha kabel som tål vad säkringen tål, men det är normalt mindre problem i en bil. En typisk förläggning i en vägg hemma kan vara att 10 A kräver 1,5 kvadratmillimeters ledararea. 100 A innebär då (100/10)^1,5 • 1,5 = 47, vilket kan vara ett riktmärke. Givetvis får det inte vara villkor som kan vara oklara för nästa ägare som att man inte får ha kläder i ett förvaringsutrymme eller bara använda invertern delvis. Kan man säkerställa fritt och kallt runt kablarna för evigt så kan man nog gå ner rätt mycket i area.
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Och värmeutvecklingen liksom värmeavgivningen är linjär med längden, vilket innebär att längden inte spelar någon roll för vilken temperatur det blir i kabeln. Att klara två krav samtidigt, max spänningsfall och max kabeltemperatur är inget konstigt utan något som elektriker hanterar på dagarna. Och då dessutom att säkringen löser ut i tid vid kortslutning.
 
Senast ändrad:

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Minimum 16 mm2 och presskontakter i CU, som tidigare nämnts arean är nyckeln till ett fungerande system. Jag installerade en 5000W inverter (den var billigast). Testade med 6 mm2 och satte på vattenkokaren på 1kW, 1.2 m kabel totalt.. ca 2 V drop , testade med 25mm2 RK, hela vägen genom säkringar med stor kontaktyta , genom batteriomkopplaren och därifrån till batteriet. Nu vart det 0.2 V drop , ,invertern och frugan var glada. (Skall nämnas att jag har 2x90A i bodelen + solcell) , Kabe TM - 07.

(Nästa ombyggnad blir att per automatik ge 230 i vägguttaget ute och över spisen när man startar invertern så man slipper förlängningssladden, men det blir en annan historia.)

// S
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det blev många uträkningar. Är du osäker, så köp startkablar, 36mm, på Biltema
Just de hade nog inte jag valt.
Aluminiumkablar med ett tunt kopparskikt...... CCA = Copper coated aluminium

 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Du har ju möjligheten att jorda i chassit om det är ordentligt jordat.
Då kan du ju välja klenare kabel.
Men jag hade valt en 35 kvadratare, med 80amp säkring, jord på batteriet. Då kan du använda den fullt ut.
Om du inte har väldigt hög startström på förbrukaren dvs.
Om man använder chassit som returledning är det batteriets normala jord ledning som belastas med hela inverter strömmen plus strömmen från övriga förbrukare den ledningen är oftast relativt klen i detta sammanhang. Dvs inte en optimal lösning jag avråder från denna lösning använd en egen jordledning från invertern.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Om man använder chassit som returledning är det batteriets normala jord ledning som belastas med hela inverter strömmen plus strömmen från övriga förbrukare den ledningen är oftast relativt klen i detta sammanhang. Dvs inte en optimal lösning jag avråder från denna lösning använd en egen jordledning från invertern.
Jag ber om ursäkt om det jag skrev inte var tillräckligt tydligt, eller ekar det i forumet?

Det kan väl tilläggas jordkabeln från bilens batteri ofta är väldigt kort och hanterar väldigt höga strömmar, dock under en kort tid.
Den kabelarean går också att räkna fram om man vill veta om den är tillräcklig.
Det är inte alls ovanligt att man använder chassit som jord men man skall veta vad man gör.

Not. Det som man sällan pratar om är vikten av att ha rätt verktyg för pressning.
En dålig pressning kan ställa till mycket oreda.

Ja det är mycket att tänka på.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Ramlade på en tabell nu, kanske inte senaste. Dessutom ska man som sagt kolla att säkringen löser ut snabbt nog och spänningsfallet. Vet att någon på Byggahus gjorde temperaturmätningar som visade att detta var tveksamt att följa. Speciellt vid långvarig belastning som till exempel en elbilsladdare. I ett sådant fall skulle jag överdimensionera lite. Så länge går inte en inverter. I en husbil från batteri till inverter beror det helt på förläggningen. Lång kabel genom ett utrymme med kläder eller två dm från batteriet utan risk att något isolerar kablarna blir helt olika. Men lyckas inte bifoga bild på tabellen.
 

kallex300

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
37989
Medlemskap
2023
Om du vill kunna belasta inverten fullt med 1000w så ger det en ström på 80A vid en spänning på 12,5 volt.
Om vi då räknar på en 35 mm2 pvc mantlad (70grader) cu kabel så har den ett nominellt strömvärde på 89A, maximal säkring för denna blir då 80A.
Med en kabellängd på 2x1 meter så får du ett spänningsfall på 1,51% vid infälld förläggning och en omgivningtemperatur på 30 grader.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Vi kanske ska bestämma vilken spänning vi ska diskutera?
Äpple morötter eller päron.
Jag utgår ifrån 12v och då kan vi inte prata 230v eller kraftledning.
Frågan gällde installation av inverter med 12v matarström.
Varför är det så populärt att överarbeta allting?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Även matningsspänningen till invertern påverkar hur stor strömmen är i matningsledningen. Det fungerar på samma sätt med en DC/DC laddare.
Strömmen fram till invertern ökar ju lägre matnings spänningen är.
Ingångsspänningen till invertern har en nedre och övre gräns.
Det får man ta hänsyn till när kablar och säkringar dimensioneras.

Om det är en resistiv last får man tänka tvärtom. Då ökar strömmen ju högre spänningen är. Ett exempel är tex en glödlampa. Om man ökar spänningen till lampan kommer den att lysa starkare och strömmen ökar. Motståndet i lampan ändras inte.
Har egentligen inget med en inverter att göra.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Vi kanske ska bestämma vilken spänning vi ska diskutera?
Äpple morötter eller päron.
Jag utgår ifrån 12v och då kan vi inte prata 230v eller kraftledning.
Frågan gällde installation av inverter med 12v matarström.
Varför är det så populärt att överarbeta allting?
Spänningsfallet beror på strömmen och dessa två tillsammans ger värmeutvecklingen. Därmed spelar matningsspänningen ingen roll för om det börjar brinna eller ej.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Även matningsspänningen till invertern påverkar hur stor strömmen är i matningsledningen. Det fungerar på samma sätt med en DC/DC laddare.
Strömmen fram till invertern ökar ju lägre matnings spänningen är.
Ingångsspänningen till invertern har en nedre och övre gräns.
Det får man ta hänsyn till när kablar och säkringar dimensioneras.

Om det är en resistiv last får man tänka tvärtom. Då ökar strömmen ju högre spänningen är. Ett exempel är tex en glödlampa. Om man ökar spänningen till lampan kommer den att lysa starkare och strömmen ökar. Motståndet i lampan ändras inte.
Har egentligen inget med en inverter att göra.
Och inte glömma verkningsgraden. Men i grunden är det väl säkringen som avgör kabelarean. En kortslutning utöver invertern, som det också kan bli fel i, får inte göra kabeln för varm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen