• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea till 1000 W inverter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefan 573

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
37923
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan
Först skulle jag rekommendera att du väljer en mindre inverter om du inte tänker ta ut mer, samt ren sinuskurva för känslig utrustning.
Kabelarea så klara du dig med 6kvmm men skall du ta ut 1000W är det bättre att gå upp till 16kvmm, invertern kommer dra över 100Amp på max så säkra av därefter men då räcker inte 6kvmm kabel.
Det mesta utrustning går idag att köra på 12V
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan
Vilka apparater har du inte hittat till?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.755
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Jag skall montera in en inverter på 1000 W i husbilen och har sökt och kollat igenom tidigare trådar men inte riktigt hittat det jag sökt efter. Uttaget från invertern kommer bara att bli typ 200 - 300 W i 220 V till apparater jag inte funnit någon möjlighet att driva från 12 V.

vilken kabelarea skall jag använda och styrka på säkringen? Det kommer att bli korta kablar max 1 m

Mvh
/Stefan

Du måste dimensionera kablarna efter Inverterns maxeffekt, annars kan det bli farligt om ni eller någon annan ansluter något som drar mera.
 

Stefan 573

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
37923
Medlemskap
2024
Först skulle jag rekommendera att du väljer en mindre inverter om du inte tänker ta ut mer, samt ren sinuskurva för känslig utrustning.
Kabelarea så klara du dig med 6kvmm men skall du ta ut 1000W är det bättre att gå upp till 16kvmm, invertern kommer dra över 100Amp på max så säkra av därefter men då räcker inte 6kvmm kabel.
Det mesta utrustning går idag att köra på 12V
Hej och tack för svar.
Där jag köper husbilen ifrån levererar med en inverter smart in 1000 W, men jag får montera den själv. Bilen levereras imorgon så jag ville bara förbereda mig vad som ska köpas in för att montera den. Nu har jag lyckats komma över en montagemanual och ser att det följer med kablar det är säkringen som skall köpas. där rekomenderas 100 A
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här är säkringshållare:
och säkringar:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I den länkade snurran nedan kan du räkna ut hur du behöver dimensionera.
Glöm inte att ta längden på kabeln X två, då du också troligen behöver en lika lång minuskabel.

Jag har varnat för denna kabelkalkylator förut och jag gör det igen.
Den tar ENBART hänsyn till spänningsfallet i kablarna, INTE till värmeutvecklingen i kablarna som kan medföra att kabelisoleringen smälter.
Vid kabeldimensionering ska man göra båda beräkningarna och välja den största arean utifrån dessa beräkningar.
 
Senast ändrad:

Stefan 573

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
37923
Medlemskap
2024
Här är säkringshållare:
och säkringar:
Tusen tack alla som hjälpt till med min förfrågan.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag har varnat för denna kabelkalkylator förut och jag gör det igen.
Den tar ENBART hänsyn till spänningsfallet i kablarna, INTE till värmeutvecklingen i kablarna som kan medföra att kabelisoleringen smälter.
Vid kabeldimensionering ska man göra båda beräkningarna och välja den största arean utifrån dessa beräkningar.
Hur räknar man ut den?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hur räknar man ut den?
Det är inte lika enkelt, utan beror på flera faktorer.
T.ex. materialet i kabeln (koppar eller aluminium), materialet i kabelisoleringen (vanlig pvc brukar klara 70 gr), omgivningstemperatur, förläggningssätt (ensam eller buntad tillsammans med andra kablar).
Tyvärr har jag inte tillgång till dessa beräkningsverktyg längre (vilket jag hade i min yrkesverksamma liv).

Om man, i kalkylen, lägger in följande:
12 V
1000 W
1 m kabel
kommer kalkylen att ge resultatet 6 mm2 vilket absolut inte räcker till de 83 A som det blir.
Detta framgår även av tabellen under kalkylen där det är angivet att 6 mm2 ska ha en säkring på högst 25 A
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är inte lika enkelt, utan beror på flera faktorer.
T.ex. materialet i kabeln (koppar eller aluminium), materialet i kabelisoleringen (vanlig pvc brukar klara 70 gr), omgivningstemperatur, förläggningssätt (ensam eller buntad tillsammans med andra kablar).
Tyvärr har jag inte tillgång till dessa beräkningsverktyg längre (vilket jag hade i min yrkesverksamma liv).

Om man, i kalkylen, lägger in följande:
12 V
1000 W
1 m kabel
kommer kalkylen att ge resultatet 6 mm2 vilket absolut inte räcker till de 83 A som det blir.
Detta framgår även av tabellen under kalkylen där det är angivet att 6 mm2 ska ha en säkring på högst 25 A
Vad är det som inte stämmer om man har 0,5 meter mellan batteri och inverter?
Räcker inte 6 kvadrat då? Om inte, varför?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vad är det som inte stämmer om man har 0,5 meter mellan batteri och inverter?
Räcker inte 6 kvadrat då? Om inte, varför?
En klen kabel tål ju inte hur mycket ström som helst eftersom effektutvecklingen gör att den värms upp. Då smälter isoleringen

Om du lägger in 12 V, 1000 W och 0.2 m i nämnda kalkyl föreslår den 1.5 mm2, dvs ännu klenare area, trots 83 A.
Helt uppåt väggarna
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det är inte lika enkelt, utan beror på flera faktorer.
T.ex. materialet i kabeln (koppar eller aluminium), materialet i kabelisoleringen (vanlig pvc brukar klara 70 gr), omgivningstemperatur, förläggningssätt (ensam eller buntad tillsammans med andra kablar).
Tyvärr har jag inte tillgång till dessa beräkningsverktyg längre (vilket jag hade i min yrkesverksamma liv).

Om man, i kalkylen, lägger in följande:
12 V
1000 W
1 m kabel
kommer kalkylen att ge resultatet 6 mm2 vilket absolut inte räcker till de 83 A som det blir.
Detta framgår även av tabellen under kalkylen där det är angivet att 6 mm2 ska ha en säkring på högst 25 A
Om man följer denna tabell med max säkring. Är det tryggt då med värmeutvecklingen
 

Bilagor

  • IMG_9698.png
    IMG_9698.png
    1,2 MB · Visningar: 50

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Vad är det som inte stämmer om man har 0,5 meter mellan batteri och inverter?
Räcker inte 6 kvadrat då? Om inte, varför?
Kabelberäkning ger spänningsfall 0.5 volt
Förlusteffekten blir 0.5V X 85Amp dvs ca 42 watt värme om denna värme inte kan avledas blir det varmt med risk för överhettning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om man följer denna tabell med max säkring. Är det tryggt då med värmeutvecklingen
Det är som sagt inte enkelt att svara på detta.
Som jag angav i inlägg #11 finns det flera faktorer att ta hänsyn till.
I elinstallationer i bostäder med FK-kabel med pvc-isolering förlagda i rör är max säkring (numera) 13 A (tidigare 10 A).
För 2.5 mm2 under samma förutsättningar är max säkring 16 A.
I "din tabell" är det angivet 25 A för 2.5 mm2.... det verkar vara för mycket för den typ av anläggning vi pratar om här.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man lägger in lite mer realistiska 2,5 meter gånger två = 5 meter.
Då blir rekommendationen 35 kvadrat, med 35 watt i förlust.

Den länkade snurran är i alla fall bättre än att inte ha en aning eller killgissningar.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det känns som det är en djungel, Då är frågan vilka tabeller kan man följa så att det blir så säkert som möjligt (till en viss gräns) sutars.com känns seriösa men är dom det?
själv ska jag dra en 3 meter lång kabel (6m båda vägarna) med en 35mm2 max 40A. är det säkert angående värmeutvecklingen
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Här är en tabell från Allt om Husvagn och Camping för många år sedan. Som det skrevs tidigare måste man lägga ihop längden på både plus- och minuskabel. Här ser ni att beräknar ni efter spänningsfall så är det ingen risk att det blir för varmt om kabelskor sitter ordentligt både på kabel och skruvfäste. Kabelskor kan vara väldigt tunna och ändå passa på kabel och skruven. Jag brukar använda kabelskor som är lite tjockare matrial på. Dessuto har jag köpt automatsäkringar så kan de även användas som strömbrytare.
 

Bilagor

  • Spänningfall. Snabbuträkning.jpg
    Spänningfall. Snabbuträkning.jpg
    1,7 MB · Visningar: 53
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen