• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabe och "Premium" Troll .....

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Om vi nu skall göra denna tråd till ännu en av dessa "min husbil klarar också vintern" alternativt "man klarar allt med framhjulsdrift och glykol i avloppstanken" så kommer ännu en lägesrapport på mitt favorittema "samma komfort, frihet och framkomlighet som på sommaren".

Har nu fricampat i 2 veckor och gudarna skall veta i blandat väder. 2-3m snö i höga berg på Vestlandet, -28 grader i Fjätervålen, 3 dagar med regn i Tänndalen och nu står vi uppe i Rondane i storm. Vägen hit nyspolad hockeyrink uppför med 12% lutning. Filefjäll nästa.

4x4, lågväxel, stängbar alkovvägg, bra isolering, helt dieselbaserad både luft- och vattenburen värme, lithiumbatterier, generator och bränslecell m.m. har allt hjälpt till och varit näst intill oumbärliga enligt min tidigare slogan - men förstås långt ifrån Fiat, halvintegrerad, 2 svenska gasoltuber och ett extra batteri.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

För den som har tillgång till LPG (och en välisolerad bil) så fungerar även gasolvärme för längre tids fricamping vintertid, men tyvärr inget alternativ för oss i Jämtland som inte har någonstans att fylla inom länet.

aake
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Jag har en euramobil 2004 alkov, har varit ute på vintern ett par ggr, vi var på vasaloppet båda ggrna, det var ca -14 på natten 2013 å det var inga problem , varmt å gott. Tycker denna HB funkar kanon. God Fortsättning.
Kenneth M
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Alla husbilar går att använda året runt bara man vet vad man har och rättar sig efter det . Det går t o m att tälta året om , gjorde det en period ( lumpen ) även om fötterna kokade och håret frös fast i tältduken . Men det gick .
Sen bilar med vägg till hytten är inga husbilar, det är husvagnar med ratt !!Sevallbo
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

"Husvagn med ratt" låter mer som beskrivning av en helintegrerad bil.
Med lite planering före bygget så behöver man inte bygga mycket till vägg utan kan låta möblemanget fungera som sådan, förutom dörren förstås, och där har jag haft bilar med skjutdörr, stalldörr och vanliga dörr ungefär som hemma.
Skjutdörr blir diskret och snyggt men tar mer utrymme i längsled. Alla varianter fungerade bra och alla gav ett luftigt intryck under färd (med öppen dörr).

aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Lustigt hur tävlingen om "min husbil är bäst" kör igång igen.... :rolleyes:


Men som jag skrev i första posten.... Rent värmemässigt så fungerar ett tält precis lika bra på sommarhalvåret. Är det minusgrader är inte vi intresserade av att vara ute även om vår premiär i husbil var påsken 2013 då vi hade -10°C på natten utanför Buffils Annas Kaffestuga i Siljansnäs. I bland blir det kallcamping fast man inte vill :D
I alla fall så gjorde vi det bästa av situationen, efter en varm dusch lagade vi mat och myste i värmen från den standardmonterade dieselvärmaren i vår importerade sommarhusbil ;)


Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Värmeisolering är av värde även sommartid. Våra plåtisar var jobbiga att att vistas i under soliga sommardagar vid Medelhavet, även om inte lika varmt som i ett tält. Och värmestrålningen från förarhuset mycket mer besvärande i de husbilar utan isolerad mellandörr som vi haft.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det är enklare att bara öppna dörren. Skjutdörrar ser du egentligen inget spår av när den är öppet läge.

aake
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Dörr till förarhytten, är bara ett enklare och billigare sätt att lösa vinter isoleringsfrågan. I min Knaus så är det konvektorer inbyggt i instrumentbrädan hela vägen under vindrutan och sidorutan. för att hålla borta kallraset. Genom att montera en enkel dörr och inte kunna utnyttja hela bilen så sparar man in arbetet och utrustningen att vinterbygga framdelen. Detta tycker jag bara är vettigt i riktigt stora alkovbilar, där hyttens utrymme ändå inte behövs.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Som sagt "Samma komfort, frihet och framkomlighet som på sommaren" var förutsättningarna. Annars blir ju husbilen bara en belastning i vårt tycke. Och utan givna basförutsättningar går ju detta inte att diskutera.

Men å andra sidan måste man ju heller inte det - efter 10 år med ca 100 skiddagar per år med majoriteten i husbil är det bara att försöka lära och förbättra och just nu känns det ganska optimalt. Hälsningar från 1000m höjd i Norge, med stormen Svea rätt in i förarhytten och den 47mm tjocka väggen mot bodelen. Tur att vinkelslipen blev hemma.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Dörr till förarhytten, är bara ett enklare och billigare sätt att lösa vinter isoleringsfrågan. I min Knaus så är det konvektorer inbyggt i instrumentbrädan hela vägen under vindrutan och sidorutan. för att hålla borta kallraset. Genom att montera en enkel dörr och inte kunna utnyttja hela bilen så sparar man in arbetet och utrustningen att vinterbygga framdelen. Detta tycker jag bara är vettigt i riktigt stora alkovbilar, där hyttens utrymme ändå inte behövs.

I princip har du nog rätt i att det går tillföra så mycket värme att du kan slippa kallras från förarhuset och då särskilt från frontrutan, men det blir kommer att sluka mycket energi, vilket blir en begränsande faktor under norrländska vinterförhållanden. Men att slippa besvärande värmeinsläpp sommartid blir svårare, då kommer du inte ifrån yttre täcken på i vilket fall bilens rutor om du inte vill kunna stänga till om förarhuset..
Jag föredrar en isolerad vägg och dörr, kompletterad med en Eberspächer för att värma upp förarhus och motor inför avfärd på vintern. Det har fungerat förtäffligt på ett flertal bilar vid detta laget. Min nuvarande bil klarar att hålla full värmekomfort med lägsta effekt på elpatronen (= 1000W) ner till en utomhustemp på ca. -10 grader och det har ingen tidigare husbil klarat. Jag skulle tro att de ännu mer extremt isolerade bilarna från Bocklet och Woelcke presterar ännu bättre?

aake
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.956
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Dörr till förarhytten, är bara ett enklare och billigare sätt att lösa vinter isoleringsfrågan ... Detta tycker jag bara är vettigt i riktigt stora alkovbilar, där hyttens utrymme ändå inte behövs.

Det är just i alkovbilar (mellanstora och stora) som du hittar dörr mellan bodel och förarhytt. Ytterst ovanligt (om det ens förekommer) i halv- och helintegrerade husbilar.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Lite off. Det finns en i mitt tycke stor fördel med alkov/halvintegrerat på vintern. Det är att man kan använda passagerardörren som groventre och på så sätt slippa dra in snö o blöta skor i bodelen.

Och det konstiga är att jag aldrig läst den kommentaren i någon tråd.

/M
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Lite off. Det finns en i mitt tycke stor fördel med alkov/halvintegrerat på vintern. Det är att man kan använda passagerardörren som groventre och på så sätt slippa dra in snö o blöta skor i bodelen.

Och det konstiga är att jag aldrig läst den kommentaren i någon tråd.

/M


Där är nog vi lite bakvända, eller så är det för att vi inte använder den på vintern.
Hos oss är det skoförbud både i hytt och bodel, vill inte ha grus och smuts fram när jag alltid kör i strumpor eller barfota. Dessutom så ligger det en ljusbeige matta i hytten.


Peter :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Om jag inte är helt el ute det kanske jag är, så tillverkar Nordik forfarande Alkov bilar med mellanvägg, det förekommer inte bara på äldre bilar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det är just i alkovbilar (mellanstora och stora) som du hittar dörr mellan bodel och förarhytt. Ytterst ovanligt (om det ens förekommer) i halv- och helintegrerade husbilar.

Finns det inte så får man bygga om man vill optimera för vinterbruk. Så har jag gjort eller låtit göra i några bilar, senast i min senaste plåtis. Det gäller då att hitta en bil med sådan planlösning att mellanvägg och dörr inte stör. I den senaste plåtisen en Knobloch med rundsittgrupp i aktern och tvättrum och kök i främre delen av bilen. Jag har tidigare lagt ut bilder på dessa byggen.

aake
 
Toppen