• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe och "Premium" Troll .....

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Läste precis en tråd som hianders postat: "svår abstinens" med innehållet:


"När jag gjorde iordning hb igår som gäststuga för min syster och hennes sambo så fick jag svår abstinens att vara ute med husbilen. Lite för kallt nu då. Snart bara några månader till.........

Kanske vi gör en liten nyårsfest i husbilen!

hianders/Inger o Hasse o Simon hund"


Det tog inte många sekunder innan något Troll måste berätta att han/hon minsann har en husbil som klarar riktig kyla. Tycker det är för jävligt att folk inte kan få posta utan att "Kabemaffian" ska bomba sönder tråden.
Kan det vara så att hianders inte tycker om kyla mer än vi gör ? Orkar inte kolla men vill minnas att hianders husbil är minst lika vinterkapabel som en Kabe eller annan "premiumhusbil".


Varför måste "alla" med Kabe hela tiden påpeka hur bra deras husbil är, har ni ångest över att ni betalt för mycket ?


Hade inte spelat någon roll om vi hade en husbil med kärnkraftverk, skulle fortfarande inte vilja vara ute med den på vintern, gillar helt enkelt inte vinter!


Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Nåja, Kabe bygger väl hyfsade bilar, även om den jag ägde några år fram till 2010 inte kunde konkurrera med mina riktiga vinterbilar. Dessa har haft bättre isolering i väggar och golv, dubbelgolv och dessutom rejält isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel.
Trots att jag använde både "vinterdraperi" och det finska täcket så kom man inte ifrån visst kallras i Kaben. Dessutom har mina riktigt vinterdugliga bilar varit utrustade med fyrhjulsdrift, vilket jag inte vill vara utan i vinterfjällen. Inte heller så tokigt att ha vid hantering av båtsläpet på sommaren.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Håller nog litet med Peter. Kyla är inget för oss heller. Vi har en ganska ok vinterbil om än inte i aakes klass men salt och kyla håller oss hemma minst tre månader till. Förstår dock att andra inte tycker som vi gör och visst ser vissa bilder mysiga ut. Vi tillbringar dock den mesta tiden utanför bilen när vi är ute och det är ju mindre kul just nu. Att man sedan nästan alltid får igång några troll är ju något som alltid händer och man lär sig vilka de är så man behöver inte bry sig. Snart är det dock vår och husbilstider igen.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Abstinensen är ganska svår här också ....

Just nu så känns det dock ganska bra, har precis bokat färja Ancona - Igoumentisa :) Garanterat frostfritt i Grekland i Juni/Juli ;)

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Vinter bil ??det beror väl på hur mycket gasolflaskor du har med ock diesel värmare du har så nog kan man få bra värme i en sommar bil :cool:

Nja, i den plåtis jag hade före min nuvarande bil så gick det naturligtvis värma upp luften ordentligt med Truma Combi D6, men pga undermålig isolering i väggarna så besvärades jag av obehaglig kallstrålning. Visserligen överlevde jag i -30 men någon riktig komfort blev det aldrig i vinterkyla och så vill jag inte ha det på gamla dar. Jag väcktes av och till av kyla under vinternätterna, särskilt när jag låg tätt intill yttervägg.
Annars var plåtisen utomordentlig, med väl isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset och enastående väg- (och terräng)egenskaper, med 4WD, lågväxlar och diffspärrar.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Citat:
Ursprungligen postat av Peter & Helena
Läste precis en tråd som hianders postat: "svår abstinens" med innehållet:
"När jag gjorde iordning hb igår som gäststuga för min syster och hennes sambo så fick jag svår abstinens att vara ute med husbilen. Lite för kallt nu då. Snart bara några månader till.........
Kanske vi gör en liten nyårsfest i husbilen!
hianders/Inger o Hasse o Simon hund"
Det tog inte många sekunder innan något Troll måste berätta att han/hon minsann har en husbil som klarar riktig kyla. Tycker det är för jävligt att folk inte kan få posta utan att "Kabemaffian" ska bomba sönder tråden.
Kan det vara så att hianders inte tycker om kyla mer än vi gör ? Orkar inte kolla men vill minnas att hianders husbil är minst lika vinterkapabel som en Kabe eller annan "premiumhusbil".
Varför måste "alla" med Kabe hela tiden påpeka hur bra deras husbil är, har ni ångest över att ni betalt för mycket ?
Hade inte spelat någon roll om vi hade en husbil med kärnkraftverk, skulle fortfarande inte vilja vara ute med den på vintern, gillar helt enkelt inte vinter!
Peter :)

Tack för ett bra försök med "Premium Troll" Peter! Tycker inte heller om kyla och att nedvärdera en normal och bra husbil som Kabe! Har själv iofs ingen Kabe men kanske något likvärdigt som jag är nöjd med. Alla är vi förhoppningsvis oavsett intressen glada åt och förnöjda med de husbilar som vi redan har;
¤ 90-95% av våra husbilar utnyttjas normalt bara under 7-9 mån, dvs inte ren vintertid, inte i fjällen och inte på obanade vägar.
¤ av dessa 5-10% av HB som nyttjas,
-- så drar de flesta "ner till värmen" 300-400 mil söderöver
-- alt är de endast ute 1-2 dgr i stöten om man inte ligger förankrad vid någon 230-voltstolpe (ev dessutom på camping)
För sådan "vinteranvändning" duger mer eller mindre alla befintliga husbilar!

Säkert är att dessa (<5-10%) husbilister - inte ens vid korta sejourer i kylan slipper uppleva kondens, isbildning, snö, extra biltvättar, hårt slitage, inte kunna nyttja HB'n fullt ut, mm så som under "den ljusa varma trivsamma årstiden" .... !

Troligast är att de 90-95% av husbilisterna som ex jag själv hör till, varken har behov eller intresse av "odefinierade sk vinterbilar med eller utan 4-hjulsdrift"++" för att köra i södra Sverige. Spec som fjäll, intresse för fjäll och kyla och övriga kriterier saknas, liksom grundintresset för sådan användning! Premiumbilar(?) och 4-hjulsdrift blir inte heller intressantare för att mantrat upprepas i oändlighet!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Kabe har väl ingen vinterbil !

På sommaren finns ingen service, till Tenhult får du inte komma.

Med vänlig hälsning Egon Jansson


tack för upplysningen, att jag inte får komma till tenhult det viste jag inte jag har varit där några gånger, men då kanske man sksll passa sig för det,
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Ett envist klagande på det nordiska vinterklimatet! Jag förstår er fullt ut om ni envisas med att hålla er på västkusten eller i södra Götaland, kanske läge att emigrera?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Ett envist klagande på det nordiska vinterklimatet! Jag förstår er fullt ut om ni envisas med att hålla er på västkusten eller i södra Götaland, kanske läge att emigrera?

aake

Så blir det kanske Aake men då blir det nog mot syd som flytten går:) Den skridskobana av återfrusen saltsörja som nu råder här nere är fn i mig inte ofarlig eller rolig. Nu gäller att ha dubb med bra utstick vad än miljötalibanerna säger ☺
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Såg inte många av detta nämnda märke på vägarna på min 80 mila resa och ovanligt tomt på ställplatserna också.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Ett envist klagande på det nordiska vinterklimatet! Jag förstår er fullt ut om ni envisas med att hålla er på västkusten eller i södra Götaland, kanske läge att emigrera?

aake

Snöstorm på söderslätt är inte att leka med. Händer kanske inte så ofta, men när det händer så blir det problem.
Tänk er en stor slätt - inga hållpunkter, bara svarta åkrar så långt ögat når. Bortsett från en stor snödriva tvärs över slätten. DET är vägen! Inte särskilt kul om man inte färdas i traktor med skopa, eller bandvagn.
(Vägen är lite upphöjd över åkern - där fyker snön ihop till en stor driva).
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Så länge man har en Fiat kvittar det vad man har för hodda på den .Den blir aldrig en vinterbil.
Tycker jag:D
Jag skulle aldrig ge mig ut på vintervägar med min varken med kedjor eller dubbdäck.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Så blir det kanske Aake men då blir det nog mot syd som flytten går:) Den skridskobana av återfrusen saltsörja som nu råder här nere är fn i mig inte ofarlig eller rolig. Nu gäller att ha dubb med bra utstick vad än miljötalibanerna säger ☺

Det var i första hand Relax jag vände mig till, men det är säkert fler som är missanpassade till nordiskt klimat.
Min erfarenhet är att vägarna vintertid är både renare och torrare än på sommaren. Detta så länge man håller sig borta från de trakter där det saltas och helst avstår från bilkörning de fåtal vinterdagar då det töar. I mer än halva landets yta så slipper vi saltet!

Dessutom tror jag att Relax har vänt på orsak och verkan i frågan om varför så få använder husbil på vintern. Massor av människor är intresserade av olika former av vintersport. Det finns sannolikt miljoner par skidor i landet, dessutom runt 200.000 registrerade snöskotrar och extremt många är intresserade av sportfiske, men eftersom de flesta husbilar inte är byggda för vinterbruk och fungerar dåligt för att dra skotersläp på fjällvägarna så finner man sig i situationen och tror kanske att det måste vara på detta vis; att husbil är något för sommarbruk. Detta mantra har jag tvingats lyssna på länge, men det blir inte mer rimligt för att det upprepas.
aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Välkommen ner till kusten aake, då får vi se om du fortfarande tycker
att vägarna är torrare vintertid.

Tommy R
 
Toppen