• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabe och "Premium" Troll .....

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Välkommen ner till kusten aake, då får vi se om du fortfarande tycker
att vägarna är torrare vintertid.

Tommy R

Tyvärr går det inte köra mot Sundsvall vintertid eftersom E14 saltas öster om Bräcke.:D

aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Jag tycker ju bara att vi som föredrar den varma delen av året kan få tycka det.
Vinterduglighet kommer ju på köpet på dyrare husbilar medan billigare (som vår) kanske inte skulle vara förstavalet som vinterhusbil men är minst lika bra på sommarhalvåret.


Peter :)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Tyvärr går det inte köra mot Sundsvall vintertid eftersom E14 saltas öster om Bräcke.:D

aake

När vi lämnar kusten och besöker ditt vackra Jämtland, åker vi aldrig
E14, utan RV86/87, hur den är vintertid har jag ingen aning om.

Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

När vi lämnar kusten och besöker ditt vackra Jämtland, åker vi aldrig
E14, utan RV86/87, hur den är vintertid har jag ingen aning om.

Tommy R

Det vet inte jag heller. Vintertid åker jag mot norr eller väster. Saltfritt är det iofs även 30 mil söderut men hela 100 mil norrut och även ända fram till kusten i Tröndelag. Mycket att välja på alltså och besök vid kusten norr om Sundsvall brukar få anstå till våren.
Nu närmast står vår traditionella rödingfisketur till Fosen på programmet och sedan under vårvintern räknar jag med turer till naturreservaten i Hotagsfjällen och Sösjöfjällen.

aake
 

Egon Jansson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
14991
Medlemskap
2023
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Vad tycks att få några småfel som att bilen blir stående från slutet av Juli
till mitten av Oktober . Att få komma till Tennhult, detta stoppades vänligt
men bestämt av Manager Aftermarket. Förmodligen finns för små parkering
ytor där. Felen avhjäptes på några få timmar hos Dala Camp.

Med vänlig hälsning Egon Jansson
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det där med vinterduglighet;)

I början på 70-talet så började min järnvägsmannabana som Rallare, dvs att i princip manuellt bygga järnväg. Det var säsongsarbete från början på April till mitten på December eller tills det "frös ihop"

Pengar var en bristvara och nån stans skulle man bo så med hjälp av min salig Far så inköptes en husvagn.....
En Sprite Alpine 61 års modell med MYCKET tveksam vintermässig isolering:rolleyes:

Fast inga problem......ström fanns det gott om (även 220V ,he he). Så in med ett gammalt flänselement samt en cupevärmare som blåste sin varma luft rakt igenom elementet.....kanonvarmt i husvagnen, skönt;), fast vägarna var iskalla;)
Det låg aldrig kvar nån snö kvar på husvagnen för den smälte med blixtens hastighet.

Så tillför man bara energi så funkar allt:D

Skall jag vara ärlig så byttes den Engelska kvalitetsvagnen senare ut mot en Öggestorp med isolering plus vattenburen värme.......till gagn för tågen som åter kunde börja rulla med full kraft......alltså ingen Sprite Alpine som tog mycket av SJ's energireserv, he he
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det var (1)i första hand Relax jag vände mig till, men det är säkert fler som är missanpassade till nordiskt klimat.
Min erfarenhet är att vägarna vintertid är både renare och torrare än på sommaren. Detta så länge man (2)håller sig borta från de trakter där det saltas och helst avstår från bilkörning de fåtal vinterdagar då det töar. I mer än halva landets yta så slipper vi saltet!

Dessutom tror jag att (3)Relax har vänt på orsak och verkan i frågan om varför så få använder husbil på vintern. Massor av människor är intresserade av olika former av vintersport. Det finns sannolikt miljoner par (4)skidor i landet, dessutom runt 200.000 registrerade (4)snöskotrar och extremt många är intresserade av (4)sportfiske, men eftersom de flesta husbilar inte är byggda för vinterbruk och fungerar dåligt för att dra (4)skotersläp på fjällvägarna så finner man sig i situationen och tror kanske att det måste vara på detta vis; (5)att husbil är något för sommarbruk. Detta mantra har jag tvingats lyssna på länge, men det blir inte mer rimligt för att det upprepas.
aake
(1) Ja käre Aake du anser att jag/vi som inte delar alla just dina åsikter och intressen är ”missanpassade till vårt svenska klimat”? Vi andra har naturligtvis liksom du våra personliga intressen och kunskaper som du kanske saknar - men ingen av oss tycker nog att du är missanpassad trots det(?)!
(2) Hålla sig borta från bilkörning för att det saltas, man tar sig för pannan! Saltets verkan och positiva medverkan till säker trafik är väl känd och dokumenterad i Europa/inkl Sverige. Det är riktiga vinterbilar som Volvo, Audi, BMW, m.mfl anpassade för och kan därför användas vintertid inkl ev salt = annars skulle de väl inte vara riktiga bilar om de inte skulle klara normala vinterförutsättningar där också flertalet av människorna bor (utan att förintas av ex oxidation)!
(3) Vänt på orsak och verkan? Du får nog läsa mitt inlägg igen och sakligt förklara vad du menar!
(4) Sambandet med skidor, snöskotrar och sportfiske i detta sammanhang med husbilar får du nog också förklara. Dessa intressen kräver väl i sig varken tillgång eller behov av just en husbil ... ?
(5) Husbil för sommarbruk? Nä, jag och många med mig har nog husbil för att tidvis förgylla vår tillvaro lite extra, företrädesvis under den ljusa och varma årstiden!

Vi har att inrätta vårt liv utifrån vår önskade livsstil som radikalt tycks skilja sig från din vad gäller användning av fordon, trivsel t.ex med kyla/snö, värme, mm resp ensligt boende 100 mil norrut i Sverige. Du har långt till allt som vi uppskattar och det är väl trevligt att du trivs med det – grattis, perfekt för din del fortsätt med det vi är glada för att du trivs med ditt (hoppas att det är ömsesidigt)!

Vi har bott och verkat på 7 helt skilda orter (<4 år på var och en) i Sveriges avlånga land och trivts med olika arbeten och varierande intressen. Mot den bakgrunden har vi skapat egna preferenser att själva veta och välja var vi vill bo map trivsel och fortsatt föränderliga intressen, vi har t.ex avverkat skidor/snö, tält, segling, fiske, husvagnar … och snart MC?).
Så här ser det ut hemma, valet är vårt;
· Ett garage med p-släp och snöslunga (bra att ha) som även rymmer en verkstad längst in ….
· En p-bil VolvoCC-14, en riktig infödd nordbo för svenskt klimat inkl vintervägar, funkar såväl vinter som sommar (har fö arbetat med bilutveckling på just VCC, så jag är djupt färgad).
· En MC fungerar perfekt under sommartid men inte särskilt intressant nu under vintertid.
· Ute på garageplanen står husbilen under sitt Julatäcke med grå- och svartvattentömning i rensbrunn ½m från bilen liksom inkopplad 230v och färskvatten (kommunalt)

Står oss fritt att när som helst nyttja dessa förgängliga prylar när och om de tillför oss något och vi har nära till ”allt som vi kan önska oss” inkl ett ok både vinter och sommarboende.
 

Bilagor

  • 2014-12-30 14.05.28.jpg
    2014-12-30 14.05.28.jpg
    2,5 MB · Visningar: 12

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Nej Relax, jag tror vi får nöja oss så här. Det mesta är redan genomtuggat (och mer än en gång). Det är utmärkt att du trivs där du bor och imponerande att dina motorfordon inte rostar av salt, men lite smutsigt lär det nog ändå bli?

Jag vill inte alls göra gällande att Jämtland och fjällen är paradiset på jorden, somrarna lämnar ofta en hel del att önska, men vi har i alla fall riktiga vintrar.
Med tilltagande ålder och något sviktande hälsa så har vi efterhand förenklat livet. Fram till för tio år sedan hade vi förutom husbil även fritidshus och båt i Köpmannebro vid Vänern och dessutom stuga i fjällen, men med byte till husbilar med 4WD och lågväxlar så klarar vi att hantera både tungt båtsläp och skotersläp i allt före och har kunnat befria oss från en del bekymmer för fast egendom.

Jag har fått intryck av att du tror att de vanliga basfordonen MB och Iveco på något vis blir sämre för husbilsbyggen för att de går utrusta med fyrhjulsdrift, men det är inte omöjligt att jag misstolkat? Själva kör vi med MB och med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och har inte haft mer problem med dessa bilar än
vad vi hade med våra tidigare enbart bakhjulsdrivna husbilar. Och det har inte heller varit några svårigheter att göra en årlig höstresa ner på kontinenten med dessa bilar. Lev väl!

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det är utmärkt att du trivs där du bor och imponerande att dina motorfordon inte rostar av salt, men lite smutsigt lär det nog ändå bli?
Jag har fått intryck av att du tror att de vanliga basfordonen MB och Iveco på något vis blir sämre för husbilsbyggen för att de går utrusta med fyrhjulsdrift, men det är inte omöjligt att jag misstolkat? aake
Tack för passningarna Aake! Smutsiga bilar(?) har två biltvättar 3 resp 5 km hemifrån! Massor av alla tänk- och otänkbara tjänster finns vid 6-7 olika stora köpcentra alla inom 5 -15 km, samt mindre handelscentra centra 1 resp 3 km bort, buss 400m ... så har vi ordnat vårt liv "på ålderns höst".

Du har nog skaffat dig lite fel "fel intryck"! Jag behöver inte tro när det gäller kompletta p- och andra tyngre bilar, vilka drivlinor dessa har och de konster de ev klarar. "Slika" frågeställningar utgjorde mitt vardagliga yrkesliv på Volvo under ca 25 år. Där bjöds bla på unika insikter då Volvo med sin 850-modellen skiftade princip från bak- till framhjulsdrift senare även 4-hjulsdrift samt ledningsmässig medverkan i de nya produktionsenheterna (Skövde, Köping och Vara ... ) och vidhängande nya produkter som då sjösattes. Yrkesmässig är det självklart att vara uppdaterad om "konkurrenters" nya fordon/produkter, så fungerar det i hela bilvärlden och så på Volvo.

I mitt och i de flesta andra husbilisters fall så behöver vi varken bakhjulsdrift, 4-hjulsdrift, terränggående husbilar eller vinterbilar (även om min HB iofs skulle kunna användas för vinterbruk precis som de flesta andra husbilar), mmm.
Ibland får man på köpet med icke förväntade konsekvenser/följder som man kanske inte tänkt sig, oftast ekonomiska men dessa är ju åtminstone synliga redan från början!

Jag hävdar avslutningsvis som medveten och kanske lite snål bilköpare/användare, det man inte har behov av ska man inte köpa hur frestande(?) det än kan vara!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

När jag började med detta för 35 år sedan så fanns inte så mycket färdiga lösningar att köpa. I mina hembyggen insåg jag genast att det blev mer ombonat om man byggde en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset. Den första husbilen byggde jag på en framhjulsdriven bil men fick betydande problem vid hantering av släp, främst på vinterväg, men även vid sjösättning av båten.
Det tog några år och flera försök innan dessa problem var lösta. Lärpengar och lärtid som jag gärna skulle ha sluppit. Visserligen hade jag parallellt med en konventionell husbil prövat med en camper på en fyrhjulsdriven pick-up, men inte förrän jag -92 beställde en fyrhjulsdriven alkovbil från Pillos i Skillingaryd så upplevde jag att jag var nära målet; en husbil som gick att lita på i alla väder.

Min uppfattning är att vi till nöds skulle klara oss utan fyrhjulsdrift på personbilen och kanske även på den pick-up vi har, men på en fullgod husbil vill jag ha (helst inkopplingsbar) 4WD och lågväxlar och dessutom gärna antisladdfunktion. Merkostnaden för detta blir procentuellt sett mycket mindre på en husbil än på en personbil, räkna med omkring 12.000 € för fyrhjulsdrift och tillsatsväxellåda på en MB Sprinter.

Du Relax klarar dig bra ändå, men med tanke på hur många som bor under kärvare vinterförhållanden och som kanske skulle vilja dra med sig båt eller snöskoter om det gick så kommer jag ändå även framöver att av och till referera till mina erfarenheter.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Det tog några år och flera försök innan dessa problem var lösta. Lärpengar och lärtid som jag gärna skulle ha sluppit.
Min uppfattning är att vi till nöds skulle klara oss utan fyrhjulsdrift på personbilen och kanske även på den pick-up vi har, men på en fullgod husbil vill jag ha (helst inkopplingsbar) 4WD och lågväxlar och dessutom gärna antisladdfunktion.

Merkostnaden för detta blir procentuellt sett mycket mindre på en husbil än på en personbil, räkna med omkring 12.000 € för fyrhjulsdrift och tillsatsväxellåda på en MB Sprinter. aake
Helt Ok Aake, ja jag "klarar" mig faktiskt väldigt bra utan faciliteter som jag inte ser något behov av, jag förstår också att du med dina behov inte gör det!
Din "värdering" om liten merkostnad/påslag, för 4-hjulsdrift och aut på husbil gentemot påslaget för en p-bil, förstår jag däremot inte hur du kommer fram till;
Om vi t.ex jämför med motsvarande p-bilspåslag ... enligt Volvos aktuella prislista för ny V60 MY2015;
¤ D5 (215Hp)s/s manuell; …………………………………….. 388.400 Sek
¤ D5 (215Hp) automat; ………………………………………... 406.500 Sek +17.800 (= +4,6%)
¤ D5 (215 Hp) automat och AWD (4-hjulsdrift) ….... 418.200 Sek +11.700 Sek (= +2,9% och totalt 7.5%)

Faktisk merkostnad för kunden blir +29.500 Sek (+7,5%)! Jämfört med din uppgivna merkostnad på ca 120.000 Sek för husbil, tycker jag inte att den relativa merkostnaden för en husbil blir lägre oavsett hur man än räknar – utan faktiskt helt tvärtom. Större serier för Volvo och säkert även för andra p-bilsaltternativ, leder sannolikt tack vare skalekonomin till lägre priser och bättre funktioner!

För att erhålla en motsvarande tillkommande kostnad +7,5% på en husbil som för jämförd Volvo AWD/Aut +7,5%, så leder det till att "ditt husbilspriset (med aut och AWD)" måste landa på minst 1.6 Msek för att andelspåslaget ska bli identiskt lika för p-bil resp husbil.
Om man sedan tar fasta på din värdering "om en mycket mindre procentuell merkostnad för AWD/Aut på en husbil än på en p-bil, så bör ditt kompletta husbilspris hamna i häradet av minst 2 - 3 Msek (det skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig att investera(?) i!

/ Önskar med detta "tjötande" dig Aake och alla andra lika trevliga HBK-are
ett riktigt Gott Nytt År och med förhoppning att vi kan ses
på vägarna under den påställda ... och förhoppningsvis sköna perioden!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Relax

Prisjämförelsen jag relaterade till hänförde sig till MB Sprinter, där tillvalet 4WD kostar ungefär 10' € och tillsatsväxellåda drygt 2' €. Och en ren oinredd Sprinter jämfört med en fullt husbilsinredd, exempelvis den La Strada Nova som många skryter om, där blir extrakostnaden för fyrhjulsdriften en relativt blygsam del av totalpriset. Och så ser det ut hos de flesta byggare där jag i höstas kikade på Phoenix Midi och på Bimobil 365. Alltså knappt 10% av slutpriset, jämfört med minst dubbelt så stor andel vid köp av en skåpbil. Och Relax, det är inte ett tvång att köpa fabriksnytt.

aake

Redigerat: Inlägget har visat sig svårtolkat. En Phoenix midi eller Bimobil 365 med fyrhjulsdrift och lågväxlar byggda på 5 ton Sprinter kostar ca 150' €, av vilket alltså kostnaden för denna tilläggsutrustning utgör ca 12' €. Allt klart?
 
Senast ändrad:

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

I går fick vi bekräftelse på bokning av camping i Parga, Grekland :)

Garanterat inget behov av uppvärmda gråvattentankar eller fyrhjulsdrift :D


Peter :)

Vi älskar Parga, så underbart område! Men Lefkas är nära och inte heller dumt, kanske kan vi ses på en fika, på något sätt? Hälsar Björn o Lena
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

quote=Peter & Helena;698646]I går fick vi bekräftelse på bokning av camping i Parga, Grekland :)
Garanterat inget behov av uppvärmda gråvattentankar eller fyrhjulsdrift :D
Peter :)[/quote]
Ha en berikande och skön resa ner till värmen, antar att det inte bara är värmen som gäller. Det finns så mycket att se och uppleva i Grekland, tycker att ni har en jättetrevlig husbil men tänk på lastförmågan, åtm på återresan ... ! Mitt förslag ta med snabblänkar eller snökedjor beroende på vägval de kan vara bra att ha, tom krav på vissa ställen denna årstid.

Glöm bort de svårigheter/motigheter som ev kan byggas upp;
¤ i samband med att du tar dig igenom "Europasaltbältet 100 mil i Sverige samt ca 200 mil till" innan du når Grekland, tvätt är säkert billigt där nere!
¤ jag är också förvissad om att du varken 4-hjulsdrift eller bakhjulsdrift för att klara att ta dig fram och många har ju redan genomfört den i motsvarande bilar.
¤ jag tror inte heller att ni kommer att frysa i er som jag tycker fina Fiat husbil, den kommer säkert också att fungera alldeles utmärkt.

Nä Peter, se allt det som är positivt med er grundtyp av husbil;
¤ tack vare avsaknaden av bakhjuls-/fyrhjulsdrift så har ni minst ett trappsteg mindre, varje gång ni ska ut och in i bilen (= bekvämare)! Mer lastvikt finns kvar eftersom bakhjuls-/fyrhjulsdriftens vikter annars skulle minska den verkliga lastförmågan (ökar även bilens höjd över mark).
¤ Att dinFiat tack vare framhjulsdrift/ihop med AlKo-chassi totalt kunnat
byggas lägre, gynnar inte minst sidostabiliteten/vindkänsligheten under körning, dessutom förbättras sidostabiliteten av den större axelbredden hos AlKo's chassi.
/ Lycka till .... med er resa, tyvärr blir vi kvar i Sverige men det är ju inte så dåligt heller!

PS; Aage, med din sista "precisering" förstår jag ingenting beträffande dina jämförelser (men glöm det hela, nu ger jag upp detta med "din jämförande kalkyl")!
/Ha en bra fortsättning Aage! / Bengt
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.207
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Tänk vad olika vi värderar våra bilar kontra vår fritid och kostnaden för detta.
Våra husbilar har alltid används året runt (16 år) och salt, rost eller andra kostnader har inte varit primära bekymmer vi oroat oss för utan i stället kalkylerat in i livet med husbil.
Dessutom har vi kostat på underredsbehandling med hålrum som troligen skyddat våra bilar bättre än de som undviker vintern.
Värdeminskningen har inte påverkats nämnvärt av att vi använt våra husbilar året runt utan mer av antalet mil vi avverkat.
Eftersom vi åker året runt så blir det många mil och oftast runt 2000 om året.
Det är dyrt att ha husbil och man får prioritera om man vill njuta av friheten men vi skulle inte byta en minut av våra husbilsresor mot något annat resesätt.
Vi tog flyget till Paris förra Julen och till Rom året före och det vi upptäckte var att vi saknade husbilen och vårt fria liv och det kommer inte att bli några fler resor utan husbil.
Vi har en sommarbil Rapido med Alde värme och dubbelgolv som fungerar utmärkt under vintern men som givetvis förbrukar en del gasol när det är kallt.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Vi älskar Parga, så underbart område! Men Lefkas är nära och inte heller dumt, kanske kan vi ses på en fika, på något sätt? Hälsar Björn o Lena

Det är många månader till vi åker, bara jag som är ute i (mycket) god tid med färjor och camping :oops:Vi sticker så fört skolorna slutat.

Anländer i Grekland (Igoumenitsa) 19/6. Kommer att bo på Camping Valtos, Parga, är det bra så blir vi kvar annars drar vi oss ner mot Kefalonia.
Lefkas är ju också jättefint, älskar kusten och de Joniska öarna, Parga blir dock första gången för oss.


Vi ses gärna :)


Peter :)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kabe och "Premium" Troll .....

Har en Knaus Travel Liner 525 1999 och har varit ute i 5 dagar, och klarade oss på 2 gasoltuber 11kg. vi har bara fricampat så all värme och kylen har gått hela tiden på gasol. Som kallast hade vi -11 grader. Vi har heller inte använt något vintertäcke eller liknande.
 
Toppen