Sv: Kabe och "Premium" Troll .....
Det där med vinterduglighet
I början på 70-talet så började min järnvägsmannabana som Rallare, dvs att i princip manuellt bygga järnväg. Det var säsongsarbete från början på April till mitten på December eller tills det "frös ihop"
Pengar var en bristvara och nån stans skulle man bo så med hjälp av min salig Far så inköptes en husvagn.....
En Sprite Alpine 61 års modell med MYCKET tveksam vintermässig isolering
Fast inga problem......ström fanns det gott om (även 220V ,he he). Så in med ett gammalt flänselement samt en cupevärmare som blåste sin varma luft rakt igenom elementet.....kanonvarmt i husvagnen, skönt
, fast vägarna var iskalla
Det låg aldrig kvar nån snö kvar på husvagnen för den smälte med blixtens hastighet.
Så tillför man bara energi så funkar allt
Skall jag vara ärlig så byttes den Engelska kvalitetsvagnen senare ut mot en Öggestorp med isolering plus vattenburen värme.......till gagn för tågen som åter kunde börja rulla med full kraft......alltså ingen Sprite Alpine som tog mycket av SJ's energireserv, he he