• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabe e bäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Jag tycker inte att man nått "pudelns" kärna i denna tråd som från början var till för att "provocera" om än på ett trevligt sätt.
Intressant skulle vara att veta varför köper man ett visst märke..i detta fall Kabe, är det för dess uttalade egenskaper under vinteranvändning? isåfall, hur många utnyttjar sin Kabe under den kalla årstiden? Vi själva är mycket ute och fricampar under hela året och har träffat en del "Kabe" ägare och när man börjar diskutera användning av husbilen under hela året så blir jag förvånad att en hel del ställer av sin "vintervagn" under den kallare årstiden......
Vad säjer ni ägare till Kabe om det? (Jag tycker själv att Kabe är en jättefin husbil)

//Pilot:)

Hej Pilot (Arne)

Jag fattar inte heller riktigt varför man köper en Kabe (vinterbil?) när man inte har tänkt använda den på vintern. :confused:

Vad är det som är bättre med Kabe på vår, sommar, höstsäsongen?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Till BeRoKa

Eftersom du tydligen anser att nästan ingen här vet något om husbilar, så skulle det vara intressant att veta vilka kunskaper du själv har? Vilka husbilar har du ägt, och hur länge, hur stora erfarenheter har du av andra märken?

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Hej Pilot (Arne)

Jag fattar inte heller riktigt varför man köper en Kabe (vinterbil?) när man inte har tänkt använda den på vintern. :confused:

Hej Roffe1!

He,he precis, jag väntar med spänning på vad svaren skall bli...kan tänka mej ikväll efter sisådär ca. kl. 20.00 då brukar tangentfingrarna "släppa loss"

Ha de!:)

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Pilot

Självklart var det trådskaparens mening att skapa lite oordning i debatten om olika husbilar, för på något sätt påverkar det att bara nämna ordet Kabe varför vet jag inte riktigt
Hur som helst var det en ren slump att vi köpte en Kabe som så mycket annat, nästa husbil behöver absolut inte vara en Kabe men inte uteslutet.
Det vi uppskattar mest med bilen är att under vår och höst kunna få en riktigt go värme
på golvet utan elstolpe
Andrahandsvärdet kan också vara ett plus verkar det som då jag helt nyligen fått ett mellanpris på en Sonic
För övrigt har vi aldrig använt bilen under Jan- feb

Ett försök att vara seriös // P-zon

J

Jimbo

Guest

Ja det är mycket enkelt besök fabriken i tenhult så kann du följa till verkningen, används samma delar som till husvagnarna dom tillverkas i deras eget snickeri, till dom större vagnarna kommer hcassit från alko i monterat på bilen och på dom mindre modellerna är det fiatt som levererar chassit, sen byggs dom i samma fabrik som dom stora haccienda vagnarna med exakt samma utrustning, som tex vattenburen golv värme, jag var på besök i tenhult för 14 dagar sedan och det var långt i från första besöket och hoppas att det inte var sista heller,

det är som jag trodde att kriticken mot Kabe bygger på o- kunskap det visar sig nu men alla har inte sådan o kunskap det syns i försäljningen och det ökar säkert sedan till bygnaden av fabriken blir färdig, jag deltar järna i seriösa diskusitioner men dom som varit nu är sådana som förs i förskolorna mellan barnen, jag trodde inte det fans sådan o kunskap bland husbils ägarna som det har visat sig här.

Ja, att snickerierna är egna det råder det inget tvivel om. Det jag syftade på var ex, dörrlås, lådlås, elektronik, toalettinredning, armaturer, takluckor, fönster, stolar, gångjärn, lucklås, lyktor, stödben, spis, kyl/frys, värmesystem (cirkpump, slang, panna, ventiler, kopplingar) blandare till vatten, diskho, köksfläkt, ventiler, glidskenor till lådor, manöverpanel, mm.mm.mm....eller kanske plast och material till sandwich konstuktionen?...

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29978

Guest

Min första husbil blev en Kabe.
Eftersom jag har erfarenhet av fjällcamping i husvagn ställde jag kravet på vattenburen värme. Vilken Hb som är bäst är väl vilket pris man vill betala för användningsområdet. Rätt kvalité till rätt pris.
Gör en spec på användningsområdet.
Köper man en strandstuga passar den inte i fjällklimat på vintern. Bilarna med framkomlighet är väl detsamma Fiat eller MB, vinterbilarna är anpassade för Nordiska förhållanden och med bra vinterdäck. Med fördel Webasto och värmeväxlare och extra värme paket.
Vinterutrustade bilar är därför betydligt dyrare. Skulle jag inte använda bilen året runt hade jag valt en billigare tillbyggnad och nöjt mig med en varmluft fläkt.
I en Kabe är det jämn och skön värme på vintern.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har tyvärr inte fått våran ännu, bilden är på prototypen som fanns på Elmiamässan förra året.

Vi tyckte nästan allt i den var som vår drömbil skall vara planlösning såväl som utrustningen i förhållande till priset.

Vi har beställt en med nästan exakt samma utrustning som den och väntetiden blev pga extrautrustningen ända till September.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Till BeRoKa

Eftersom du tydligen anser att nästan ingen här vet något om husbilar, så skulle det vara intressant att veta vilka kunskaper du själv har? Vilka husbilar har du ägt, och hur länge, hur stora erfarenheter har du av andra märken?
jag vet inte mycket om husbilar jag har bara haft husbil i två år, och jag har heller aldrig påstått att jag är kunnig på andra märke men jag har vintercampat i många år i husvagn och där vil jag påstå att jag kunde det mesta, när det gäller just kabe däför reagerade jag när ni som skall vara kunniga inte viste mer om kabe, det framkomm ju iden sista artickeln jag svarade på det tycker jag är förvånansvärt, jag har ju förstått att dett är mycket tyska bilar och det ärväl inget fel i dett, men att påstå att en sommar bil är lika bra på vintern som en kabe tyder inte på någon djupare kunskap, nu vet jag en del om kabe i och med att jag har campat i 40 år mästa tiden i kabe husvagn så jag har satt mig inn i hur märket fungerar och samtidigt studerat deras husbilar att jag inte skaffat husbil fören nu har med ekonomin att göra, att det blev en kabe var ganska natuligt när jag vet hur vagnarna är byggda däför reagerar för att ni inte vet mer om kabe än vad som framkommit här så jag blev mycket besviken för jag trodde ni var insatta i problemen mer efter som ni skulle vara så kunniga, eller är dett bara avundsjuka jag tror mer på det än brist på kunskap, så jag blev lite besvken på det området,

är du nöjd med svaret du har fått nu eller får du protestera men mest seriösa protester.

B

Byggare Bob

Guest

Hej Pilot (Arne)

Det måste väl inte vara det enda argumentet till varför man köper en Kabe.
Tror att det kan finna många andra bevekelsegrunder. Så är det oftast med allt man skaffar sig. :wub:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Det är säkert som du säger men... det är ju nästan alltid det där om bra vinterbil som förs fram som argument för att man skall köra en Kabe.

Därav min fråga.

F

F.d. 52945

Guest

Är det skillnad på svenska och t.ex tyska,franska,italienska snickerier och övrigt hantverk i husbilarna?
Ställer vi svenskar oss så högt igentemot andra europer och deras kunnande?

//Pilot:confused:

B

Byggare Bob

Guest

Är det skillnad på svenska och t.ex tyska,franska,italienska snickerier och övrigt hantverk i husbilarna?
Ställer vi svenskar oss så högt igentemot andra europer och deras kunnande?

//Pilot:confused:
Hej Pilot
Jag vet inte om det är någon större skillnad på kvaliteten, det är kanske bara en känsla.
Men jag tycker ändå att vi gott kan vara stolta över vår industi och våra svenska hantverkare.:)
Sen är det väl inte heller fel med gott självförtroende och hög självkänsla??

H

Husbilgolf

Guest

Jo, som norsk norrman från Norge tror jag faktisk snickerierna i Kabe är bättre än många kontinentala. Lånade en Kabe och den hade inte det som på norska heter "bobil-knirket", mao det oljudet som man hör från lador och skåp när man kör långs vägen. Lite tjockare, lite mer försiggjort - lite bättre!

F

F.d. 52945

Guest

Hej Pilot
Jag vet inte om det är någon större skillnad på kvaliteten, det är kanske bara en känsla.
Men jag tycker ändå att vi gott kan vara stolta över vår industi och våra svenska hantverkare.:)
Sen är det väl inte heller fel med gott självförtroende och hög självkänsla??

Ok, det var bara en fråga, jag hade innan aldrig tänkt i dessa banor förr, och det är väl ok att få vara lite "nationalistisk" när det gäller kvalite naturligtvis!

//Pilot

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, som norsk norrman från Norge tror jag faktisk snickerierna i Kabe är bättre än många kontinentala. Lånade en Kabe och den hade inte det som på norska heter "bobil-knirket", mao det oljudet som man hör från lador och skåp när man kör långs vägen. Lite tjockare, lite mer försiggjort - lite bättre!

Jämförs det då med bilar i samma prisklass? jag skulle gärna ha en Kabe helintegrerad, och stöttar gärna svensk industri, men det finns många bra husbilar i den prisklassen? :cool:

F

F.d. 52945

Guest

Jag har en Burstner Ixeo 664 den knirrar och knarrar inte heller, vi har varit ute och campat med bilen i -23 grader det var varmt och skönt i bilen inga problem, men det kan ju föralldel vara så att den tar lite mer gasol än Kabes motsvarande, vad vet jag, jag är iaf. nöjd med min husbil!

//Pilot:oops:

F

F.d. 4931

Guest

Vi har varit KABE trogna sedan 1981, då den första husvagnen, en KABE SAFIR DL köptes, men för cirka 5 sedan började tanken på husbil dyka upp.

Naturligtvis var KABE det naturliga 1:a valet, men efter att tittat, känt, klämt på KABE´s modeller av Travelmaster och jämfört med andra husbilsmärken under 5 år, så är det bara att konstatera att KABE inte alls hänger med på husbilssidan..

På husvagnssidan, så har man ett enormt stort antal planlösningar på resp. modell, men på husbilssidan så är man inte ens 2:a....

Ok, om man söker en "liten" husbil, kanske man finner någon tilltalande planlösning, men annars är verkligen KABE "på läktaren..." hur länge tog det för KABE att komma med en bil med garage??

Nu när den första 880:n modelln kom, så kom KABE med en husbil där det absolut inte finns någon plats att ta med några prylar, typ. campingstolar, bord, eller få plats med ett par hundar i husbilen..

Att KABE står för hög kvalitet, där håller vi absolut med, men vem vill betala dom pengar en KABE husbil kostar och få planlösningar etc som är långt efter konkurrenterna..
Och en husbil med mkt mindre utrustning...

För oss var valet enkelt, vi har hundar och tävlar med dessa och när vi såg Burstner Elegance serien och såg vilka ytor inne och vilka lastmöjligheter en sådan har, då slog vi till...

Och jag vill nog säga att skillnaden på kvaliteten mellan många tyska ”premium” husbilar och KABE inte är så stor…

När t.o.m KABE´s återförsäljare själva tycker dom inte hänger med i husbilarnas utveckling.. då har nog dom nere i Tenhult, något att fundera kring...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen