• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabe e bäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe e bäst

ja jag har aldrig ugett mig för att vara kontorist men för fem år sedan så skaffa jag dator hde aldrig varit nära en sådan, och när jag köpte husbil efter 40 års campande så gick jag inn här för här skulle vara mycket kunskap att taga del av, men besvikelsen är stor den kunskapen har inte visat sig så på dessa tre åren har jag skaffat det på andra håll, så nutror jag att jag har lika bra kunskap om husbilar som vissa i denna klubben, verkar det som så det räcker med att vara intreserad och det är jag verkligen så något medlemskap blir det inte men intresset växer jag är medlem i fyra klubbar det behövs inte mer jag föstod mycket väl känslorna som upp stod när tråden om kabe kom upp det har jag varit med om förr. men jag deltar gärna i en seriös debatt.

F

F.d. 25310

Guest

Den var väl ganska onödig?:mad:

Ja kan hålla med dig, tråden var nog tänkt för något helt annat ändamål från början.
Men ok, beklagar den hårda tonen.

C

F

F.d. 16087

Guest

ja jag har aldrig ugett mig för att vara kontorist men för fem år sedan så skaffa jag dator hde aldrig varit nära en sådan, och när jag köpte husbil efter 40 års campande så gick jag inn här för här skulle vara mycket kunskap att taga del av, men besvikelsen är stor den kunskapen har inte visat sig så på dessa tre åren har jag skaffat det på andra håll, så nutror jag att jag har lika bra kunskap om husbilar som vissa i denna klubben, verkar det som så det räcker med att vara intreserad och det är jag verkligen så något medlemskap blir det inte men intresset växer jag är medlem i fyra klubbar det behövs inte mer jag föstod mycket väl känslorna som upp stod när tråden om kabe kom upp det har jag varit med om förr. men jag deltar gärna i en seriös debatt.

Att genomföra en seriös debatt när det gäller husbilar, är hart när omöjligt då samtliga har gemensamma komponenter.
Så den bil du har eller står begrepp att köpa som motsvarar dina krav. Är självklart det bästa alternativet.
MVH. Gunnar S

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är mycket konstigt det här.
:confused:
En del skriver att KABE är bäst. :p::msn_thumbdown:

I förrgår tyckte jag att HOBBY var bäst. :msn_thumbdown:

Igår blev helt plötsligt ADRIA bäst.:D
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
För det var då vi hämtade ut vår nya ADRIA 670 SL.
:bock::D

F

F.d. 7702

Guest

Smaken är som baken. I mitt tycke är Kabe inte speciellt märkvärdig, däremot personalen på Kabe, de är märkvärdiga, stöddiga o vet bäst. Åker själv LMC, den vagnen tycker jag är bäst, därmed är jag nöjd. otroligt nöjd. Volvo, som också är "svenskbyggd", anser vissa är bäst, jag anser den vara omodern, har alltid varit, kommer alltid att förbli.
Sune

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Är det Kabe:s kvalitet som är bäst?

Kvalitet: En produkts eller tjänsts inneboende egenskaper som uppfyller en kunds förväntningar och krav.
Som mått på kvalitet brukar man tala om så kallade kvalitetsdimensioner. Kvalitetsdimensionerna varierar en aning beroende på produkt och de kan också vara nedbrutna på olika nivåer.

Exempel på sådana är:
  • Pålitlighet/driftsäkerhet.
  • Prestanda.
  • Säkerhet.
  • Lämplighet för användningsområdet.
  • Servicevänlighet/underhållsbehov.
  • Uppfyllelse av avtal (Leverans i tid, snabb reparation etc).
  • Miljöpåverkan.
  • Skillnader (för och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter.
  • Kostnad (både inköp, drift och avveckling).
  • Utseende.
Källa Wikipedia

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Kabe gör bra husbilar, men!!!! (som någon i tv brukar säga) Kabe gör INTE den bästa husbilen, dom är förmodligen bland dom bästa när det gäller isolering värme ventillation, men för övrigt så är den inte bättre ihopskruvad än någon annan. Det finns både det ena och det andra som man måste justera. Kabe är dessutom väldigt duktiga på att ta bra betalt för sina produkter därför att vi är villiga att betal.
Har vår fjärde Kabe,nej den är förmodl.inte marknadens främsta.MEN jag får det jag vill ha och behöver.Dyr?? allt är ju relativt,grannens Cartago är ca.50% dyrare,den vill jag inte ha.För några år sen bestämde hustrun att vinterresornas tid var över.Det blev en Hobby med luftburen värme.Det var ju ett skämt,redan vid några minusgrader behövde man förstärka med extra värme.I vår Kabe har vi hitintills aldrig behövt köra värmen på full effekt.Sen att den byggs på enbart Fiat och Renault kan man ju ha åsikter om.Man kan ju inte få allt.Vi är nöjda med vårt val,hoppas ni är nöjda med ert.Rulla lugnt vem vet det kanske är vi som ses nästa gång

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Hobby har 34 mm isolasjon i gulv og vegg. Fra 63 til 120mm i tak med styropor.

Kabe har 36mm i g/v/t på endel modeller og 65mm i tak på endel modeller.

Dette er U verdier jeg har funnet på nettet med enkelt søk.
Styropor har U verdi i området 0,038W/kM
Styrofoam har U verdi i området 0,036W/kM

Er dette stor forskjell?

:mcride:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ikke slik at styrofoam har åpne celler og styropor har lukkede?

En N+B Flair har 40 mm Styropor i undregulv + vegger og tak.

Med oppvarming i "kjelleren" hvor vanntanker, alde-panne og lagerrom er så blir gulvet lunt uten gulvvarme selv om den kan leveres med oppvarmet indre gulv. Isolerte vinduer helt frem på begge sider og en isolert rullevegg innefor frontruten gir et stort varmt rum.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Skulle man titta endast på dessa värden W/MK = värmeledningsförmågan
kunde man lika gärna stoppa in tidningspapper som har ett ca värde på samma
W/MK 0,038 med en vikt på 24kg / M3 det skulle bli mycket billigare
ju mindre tal värmeledningsförmåga ju bättre vikt / m3 likaså så det är många andra egenskaper i materialet som är avgörande för att isolera ex husbilar med
Exempelvis tryck, belastningsförmåga hålla formen stå i mot vatenånga osv
Styrofoam = extruderad polystyren med slutna celler är enl min mening för detta ändamålet överlägset, där finns det säkert delade meningar om som allt annat.

mvh P-zon

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Kabe med 36 mm styrofoam og Hobby med 34 mm styropor. Hobby med tildels vesentlig tykkere isolasjon i tak med minimum 63 til 120mm.
Begge anses å være uten fukt og skader. Hvilken er dårligst?
For det store varmetapet er oftest gjennom taket, og der er jo Hobby klart best, om man ser på isolasjon tykkelse og da isolasjons evne?...

Eller er alltid Kabe best?..... :D
:mcride:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Rusken

Jag pratar om densitet och värmeledningsförmåga som isoleringsmaterial i husbilar
har inte en susning om Kabe eller Hobby skulle vara bästa köpet för dig :confused:

P-zon :rolleyes:

F

F.d. 52945

Guest

Jag pratade med ett danskt husbilspar idag, de hade firat jul i nord-Norge, inte en dag under -15 grader.
De gjorde av med en gasoltub på ca 2 1/2 dygn och de hade det varmt och fint där inne, deras husbil är en Mc Louis -09...hoppas att detta tar udden av det eviga vinterbilstjatet.
M.a.o vinterbil...är egentligen en fråga om hur mycket gasol man gör av med under en viss tid som jag ser det!;)

Pilot

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vänta nu!
Det kan aldrig stämma att N&B har tjockare isolering än Kabe. Kabe är ju en svensk vinterbil och N&B är ju bara en tysk importbil.

Det måste vara så att de svenska millimetrarna är lite tjockare och rejälare än de tyska. Det är därför Kabe också är en bättre vinterbil.
Undrar hur tjocka Nordics millimetrar är ?

OBS - Ironi!! :D:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen