• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe 810 Helintergrerad

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Va o tittade i höstas på nya Kaben den helintregerade. Mycket snygg utvändigt och en totalt fin bil.

Men vad har konstruktörerna tänkt på (eller med) när dom monterade en Dometic toaletten i just denna bil o planlösning:quest::quest::quest:

För att kunna använda toaletten måste den vridas 90grader. Detta innebär att toaletthålet kommer långt till höger i sittande ställning. Hur är Kabes ingenjörer skapta som har sk....hålet längst ut till höger på skinkan:quest::quest::quest:

Förmodligen tycker dom att Kabeägare ska stå o sk......a:blabla::blabla::blabla:

Snacka om miss:msn_wink:
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Hej! Vårt val stod också mellan dessa två. Dethleffs XLI 2011 blev vinnare. Vi tyckte att burstner var för lång. Visserligen en större sittgrupp, men hur ofta är man fler än fyra pers? Vi är så här långt nöjda med vårt val efter 1000 mil.
Gun o Åke
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Som sagt det kommer en helintegrerad 810 LT med långbäddar och toa och duschkabin längst bak. En helt suverän lösning tycker jag.

Om man får bort toalettenheten från mitt i bilen får man en helt annan rymd och öppenhet och dessutom jättebra passageavstånd i köket.

Jag tycker många stora bilar bara är en lång korridor som snirklar sig genom bilen utan att ge någon känsla av rymd och storlek.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Jag fick em fin broschyr från Kabe på posten nu i veckan.

Men någon Kabe lär det inte bli för oss, det står i broschyren på flera ställen att generatorn är på 16 A:quest::quest::quest:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Det är ju ganska lätt att förstå att detta är ett tryckfel.
Det ska vara 160 Ampere och inget annat.
Det är ju en viss skillnad.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Jo... jag förstod det. Tyckte bara det var lite kul med en liten pik eftersom det var lite väl klantigt av Kabe att släppa igenom en sådan miss.

Hoppas att Kabeägarna inte tar illa upp :msn_wink:
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Har ingen erfarenhet av Burstner men har en Dethleffs Globetrotter xli 7850 sedan ett halvår, som jag är mycket nöjd med.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Varför inte en Adria Sonic i stället? Man sparar massor med pengar och får nästan samma bil...

jyrki

images


Kabe

images

Adria
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Hej

Att påstå att Kabe och Adria är nästan samma bil, stämmer inte med de uppgifter jag fick av Kabe på Elmiamässan.
Det enda som var lika, förutom Fiat/Al-Ko chassiet, var den inre frontmasken.

Kabe bygger sina bilar i Tenhult, väggelement,tak,bakstycke etc.
Samma spec som övriga Kabehusbilar.

Det är alltså inte en " ombyggd" Adria,frånSlovenien,utan en helt svensbyggd bil.
Man ser också betydande skillnader på fotona , backspegelplacering, bodelsdörr, fönster osv.

Om jag inte har blivit felunderättad av Kabe, så vågar ja påstå att det är fel att säga att bilarna är " nästan samma".

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Adria är mycket billigare o en bra bil det med,kolla vem som säljer mest !!!
Det säger ju en hel del !!!! :msn_laugh::mcride:

Adria och Tenhultas stolthet ingår numera i samma koncern, hoppas kabe lär sig något om Kvalitet från Adria.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Adria och Tenhultas stolthet ingår numera i samma koncern, hoppas kabe lär sig något om Kvalitet från Adria.

Adria (och då menar vi det slovenska, tillverkande företaget) och Kabe ingår inte i samma koncern. Däremot ingår den svenska Adria-importören (Adria Caravan AB) i Kabe-koncernen.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

OJ OJ nu får jag väl på käften men varför är Kabe ägare så enkelspåriga och känsliga ? ajabaja om man kritiserar Kabe. Jag avundas er som kan sitta och välja mellan den ena eller andra husbilen i miljonklassen. Själva är vi nu inne på vår tredje och förmodligen sista husbil. Det blev en TEC freetec Ti 708 g av 2006 års modell. Vi valde inte märket ,har tidigare haft en Burstner och en Detleffs. Vi bytte nu för att vi p.g.a. ryggbesvär måste ha långbäddar. Vi kunde inte vraka och välja det ena eller andra märket utan priset var det avgörande. Nu blev det ett pris nära smärtgränsen, hoppas vi inte ångrar oss, då det inte fanns så många husbilar att välja på efter vår kravlista : enkelsängar,lågbyggd,vinkelkök samt stort garage. Så snälla ni märkes fantaster tänk på att alla inte är så ekonomiskt oberoende att de kan välja märke.
MVH Gunilla som inte gett upp hoppet om storvinsten och drömmen om att välja husbil utan att bry sig om priset.
Kör försiktigt och var rädda om varandra.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Citat:
Ursprungligen postat av LilKå
Adria och Tenhultas stolthet ingår numera i samma koncern, hoppas kabe lär sig något om Kvalitet från Adria.
Kan bara instämma
Kan bara instämma:msn_wink:

Har en Carthago 2011 och längtar tillbaka till min tidigare kabe...
Bodelen utklassade Carthago i nästan allt.
De flesta tycker sin nuvarande bil är bäst, jag försöker bara vara ärlig mot mig själv och andra och erkänna att jag bytt ner mig.. i första hand gällande kvalitet, vinterkomfort och sängkomfort.
MVH
Jocke
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Äntligen en som har förstått och inte styrs av känslor, och vinteregenskaper är bra men var är alla vinterfantaster denna säsong, ser aldrig någon på vägarna trots 5000 mil på svensk vinterväg. Undrar eftersom det framhålls just den egenskapen så nog borde det vara mycket mer folk som är ute och campar. Går det inte att få fram i transportstyrelsen hur många bilar som är inregistrerade vid årsskiftert.

Min är inregistrerad! JHZ 674. KABE Travelmaster 750WT 2007.

:bock:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Citat:
Ursprungligen postat av LilKå
Adria och Tenhultas stolthet ingår numera i samma koncern, hoppas kabe lär sig något om Kvalitet från Adria.
Kan bara instämma


Har en Carthago 2011 och längtar tillbaka till min tidigare kabe...
Bodelen utklassade Carthago i nästan allt.
De flesta tycker sin nuvarande bil är bäst, jag försöker bara vara ärlig mot mig själv och andra och erkänna att jag bytt ner mig.. i första hand gällande kvalitet, vinterkomfort och sängkomfort.
MVH
Jocke

Du kanske skall prova att gå upp i Carthagoklasserna
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Äntligen en som har förstått och inte styrs av känslor, och vinteregenskaper är bra men var är alla vinterfantaster denna säsong, ser aldrig någon på vägarna trots 5000 mil på svensk vinterväg. Undrar eftersom det framhålls just den egenskapen så nog borde det vara mycket mer folk som är ute och campar. Går det inte att få fram i transportstyrelsen hur många bilar som är inregistrerade vid årsskiftert.

Hej! Snart åker vi till Långberget på skidsemeter,ska bli kallt och mycket snö! :msn_laugh:
Använder husbilen lika mycket sommar som vinter.
Vinka om du ser oss :bye:

Kör försiktigt där ute.
//Jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen