• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe 810 Helintergrerad

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Kommer inte ihåg riktigt men jag mins att alla som tittade på bilen sa att det va för dyrt till vad man fick för pengarna.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Det kommer nu också en 810 LT, dvs med enkelsängar och toa/dusch längst bak i bilen.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Adria är mycket billigare o en bra bil det med,kolla vem som säljer mest !!!
Det säger ju en hel del !!!! :msn_laugh::mcride:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Jag skulle vilja påstå att drivlinan är väsenskilld, Iveco VS Fiat.
Bakhjulsdrift VS framhjulsdrift.

Om priset är likvärdigt är Bûrstner bilen komiskt överprisad.

Kolla prisena på Mobile.de däe hittar du marknadspriserna, inte det som en fantasifull Svensk importör tycker bilarna är värda.

Även när det gäller vinteregenskaper är Dethleffs att föredra i detta fall,
den har samma vinteregenskaper som andra riktiga premiumbilar.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

EDIT:

Jag länkade inte till korrekt Dethleff... :msn_embarrassed:
Den här var den jag menedade med likvärdigdrivlina som Bürstner i810
:Dethleffs - GLOBETROTTER XL I - Superb elegans

Tack för synpunkerna! :)

Jag skulle vilja påstå att drivlinan är väsenskilld, Iveco VS Fiat.
Bakhjulsdrift VS framhjulsdrift.

Om priset är likvärdigt är Bûrstner bilen komiskt överprisad.

Kolla prisena på Mobile.de däe hittar du marknadspriserna, inte det som en fantasifull Svensk importör tycker bilarna är värda.

Även när det gäller vinteregenskaper är Dethleffs att föredra i detta fall,
den har samma vinteregenskaper som andra riktiga premiumbilar.
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

bakhjulsdrift fans för på T forden och volvo när man pendlade till jobbet under 20 års tid på vintern så hade vi en lista på alla volvo som låg i snövallarna, på 20 år blev det eb ansenlig mängd sen dom försvann så var det inte så intresant att köra till jobbet så jag tog pension men lever på minnet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Man kan också använda andra resonemang och fakta vid bedömning av passande husbilar/typer, etc för att underlätta sitt husbilsköp, ex;
1) 85-90% av alla nyare husbilar är uppbyggda med Fiatdrivlinor, alla med framhjulsdrift och Fiat alt AL-KO chassie (kanske populära för att de av de flesta av oss anses ge mycket/tillräcklig valuta för pengarna?).

2) 10-15% av alla övriga nyare husbilar (dvs Ford, Renault, Mercedes, Man, Scania, Volvo, Iveco/eg fiat/, mfl) alla med blandade chassier med fram resp bakhjulsdrift. Slutsats var och ett av dessa 10-15% utpekade drivline- och chassimärken byggs bara i mycket små serier (kanske för att de flesta av oss inte anser att vi får tillräcklig valuta för pengarna?)!

3) Vad gäller resp "husbilspåbyggare" så är mängden av dessa (Adria, Bürstner, mfl) betydligt fler >50st i europa, än vad antalet drivlinetillverkare <10st är! Om man då skall ref till själva påbyggnadsmängderna/kvalitet så bör man addera till även deras husvagnstillverkning som ofta innehåller med husbilarna gemensamma inredningskomponenter.

4) Vad gäller fram- bakhjulsdrift så innehåller framhjulsdriften så oändligt mycket fler fördelar än enbart drivning framåt i halt väglag. Ex lägre vikt, lägre chassiekonstruktion/lägre tyngdpunkt, lägre vikt, bättre styrbarhet/ dock större vändradie, mmm!

Mängden Fiatdivlinor och chassier/ofta i komb med AL-KO och därmed alltid framhjulsdrift tycker jag nog talar sitt tydliga språk om vad som pris/användningsmässigt ger mest "valuta för produkten" åt husbilister! Husbiliter är ju inte dummare än andra när vi väljer att investera i våra kära husbilar.

Mot ovanstående resonemang kan man naturligtvis argumentera med unika för- och nackdelar beroende på vilja att uttrycka unika behov och tyckanden, inför sig själv och andra ... till slut är det ändå bara den enskilde köparen som avgör vad han/hon vill betala för!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kabe 810 Helintergrerad

Äntligen en som har förstått och inte styrs av känslor, och vinteregenskaper är bra men var är alla vinterfantaster denna säsong, ser aldrig någon på vägarna trots 5000 mil på svensk vinterväg. Undrar eftersom det framhålls just den egenskapen så nog borde det vara mycket mer folk som är ute och campar. Går det inte att få fram i transportstyrelsen hur många bilar som är inregistrerade vid årsskiftert.
 
Toppen