• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Dessa stroppar använde jag att fästa en klen flagglin i. Drog den fram och tillbaka under bilen så att inget "fladder" fanns i duken ovanför. För att slippa "gäddhänget" fram sträckte jag det bakåt, där var lättare att få ett snyggt/säkert avslut. Nackdelen var att det var mycket jobb om jag skulle in i bilen för att kolla läget.

Så i år tänkte jag testa en annan variant. Istället för att låta flagglinan gå som tidigare, tänkte jag lägga en klen regel/list under bilen bakom fram-bakhjul på vare sida och fästa "spindelarmar" runt dessa. På så sätt borde jag kunna öppna en mindre del utan att dra ur linan i alla ölgetter.
Vad tror ni om det?
Leffe
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag tänkte snarare på dom stroppar du ser på Knarreviks bild av hans Jula täcke.
Sitter mitt på och även uppe under överhänget.




Så här kan det se ut med det stora överdraget på en 7-metersbil -- en aning för stort!

Idag kom första snön i Lysekilstrakten, bara enstaka flingor, men ändå. -7,5°
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Det var dessa jag använde ellerto, ett dubbelt halvslag så satt de fast.
Leffe
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej
Dessa är till för om man vill "rulla" upp sidorna.

Det är kardborre... hane/hona så när "rullen" är längst upp fäster man ihop kardborren

//Niclas
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vad smidigt!
Då börjar detta bli ganska intressant!

Själv skulle det enbart vara "halv" hela tiden för hyfsat lätt att slänga på/av.


Hej
Dessa är till för om man vill "rulla" upp sidorna.

Det är kardborre... hane/hona så när "rullen" är längst upp fäster man ihop kardborren

//Niclas
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej
Dessa är till för om man vill "rulla" upp sidorna.

Det är kardborre... hane/hona så när "rullen" är längst upp fäster man ihop kardborren

//Niclas

På min finns det bara hane alltså kan man inte fästa den övre raden med den i mitten.
Samma alla, har försökt, så någon har missat eller ???
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Nu har även vi ställt av husbilen och täckt den med Julas husbilsöverdrag, stora modellen. Vi står på en inhägnad parkering och fick dra på bakre delen innan vi backade in. Tycker själva att det blev riktigt bra. Får se hur det ser ut efter morgondagens utlovade snöstorm.
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    1.010,8 KB · Visningar: 27

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hur gör ni som har Julas överrdag. Flyttar ni bilen några Dm under vintern.
Har läst så mycket om att hjullagren tar stryk av att stå en hel vinter??
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vår bil blir svår att flytta, den är uppallad på verkstadsbockar, just av det skälet du tog upp. Sedan avlastar man även däck och fjädring.
Andra fördelar är att det är lätt att inspecktera underredet. I våran innan den kom på hjul så sprutade jag 2 liter kinaolja på golvet.
Leffe
 

Bilagor

  • 20100430 034.JPG
    20100430 034.JPG
    1,6 MB · Visningar: 24

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej på er,
ja nu är det andra året med Jula,s överdrag. Som jag skrev i våras efter avtäckningen så var vi nöjda med hur det hela såg ut. Rent och fint inga nötmärken eller fuktskador. Vi har den luftad och torrbollar står i bodelen. Varje månad så laddar vi batterier och har då även flyttat den lite, så däck och lager får ett nytt läge. Man kan ju undra hur det fungerar på alla bilar som står till försäljning, går någon och ser till dom på det viset. Att palla upp den är en annan lösning, det gjorde några bekanta med sin personbil när dom ställde undan den över vintern. Nu återstår att se hur mycket snö det kommer i år. Vi har ju sett till att överdraget i möjligaste mån inte ligger an mot taket genom att ha det uppbygt så det blir förhöjt, vi har hängt tyngder i överdragets tak för att hålla det lite sträkt.
Så här såg det ju ut förra vintern, hoppas slippa se samma bild efter den kommande vintern.
Hälsningar
Hans L
Valfisken
 

Bilagor

  • IMG_1170.JPG
    IMG_1170.JPG
    1,8 MB · Visningar: 30
Senast ändrad:
S

Sune & Eva

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

:spinny: Hej! var hos jula idag och köpte storleken 6,10-7,32 pris 1.495:-
" HA DE "

Strålepåväg
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Har det stora och passar till lite över 7,5 m och 3,5 meter högt. Har även luftavfuktare
som står och går men det är bara 58% luftfuktighet så det är inga problem det ännu eftersom det inte kommer något vatten i vattenbehållaren och torrbollarna är snustorra men vintern är inte slut än och det är 3:e vintern och har bara lovord och inga skavmärken som vissa verkar tro.​
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jaha, så nu är bilen täckt. Jag köpte Julas överdrag till bilen eftersom jag vill ha den hemma. Kunde fått en förvaring inomhus till en rimlig peng men då hade det blivit 14 mil T/R om jag ville göra något och kanske t.ex. behövde ta några mått.

Husbilsöverdragets sidor är inte tätt. Det är vävt så det är fullt med småhål som det blåser igenom men toppen är helt tät. Resultatet är att det ventilerar ordentligt. Insidan på överdelen skall ha någon speciell beläggning som minskar risken för nöt-märken.

Jag är nöjd och tar risken med att det kan nöta i någon hörna. Detta är isåfall inga problem att ta bort med lite vax/rubbing till våren. Har gjort detta många gånger på mina båtar.

Jag tyckte att glädjen av att ha bilen hemma övervägde riskerna.

Jag har ett oljefyllt element i bilen så det inte blir minusgrader samt takluckor lite på glänt och dessutom ett par torrbollar.

Som extra säkerhet ett antal råttfällor med smarrig västerbottenost om någon liten rackare skulle hitta in i bilen.

Anders

Hej AndersHj
Jag uppfattade inte vilken storlek på Julaöverdraget du har.
Enligt din bild så ser det hur bra ut som helst, jag har en Adria 670 (735cm lång) men det bör bli lika bra på den.
Mvh
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Julas husbilsöverdrag

Varför inte sy om så att det passar riktigt bra, bör inte vara särskilt svårt? :)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

har haft detta täcke i fyra år..har däremot klippt upp de lite. lättare att komma in i bilen. ja startar den en gång i veckan .kör motorn lite ljummen. kör fram o tillbaka någon meter för bromsarna har förmåga o fastna. ett oljeelement 10 grader 2musfällor från lantmännen. helt suveräna 2pack 69 spänn. sen till våren rullar igång en frisk patient me en någon sämre chaufför
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Passar ännu bättre med lite längre än min 7,15 mil för det går bra upp till 7,50 men då är det nog lite tajt.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej på er,
ja nu är det andra året med Jula,s överdrag. Som jag skrev i våras efter avtäckningen så var vi nöjda med hur det hela såg ut. Rent och fint inga nötmärken eller fuktskador. Vi har den luftad och torrbollar står i bodelen. Varje månad så laddar vi batterier och har då även flyttat den lite, så däck och lager får ett nytt läge. Man kan ju undra hur det fungerar på alla bilar som står till försäljning, går någon och ser till dom på det viset. Att palla upp den är en annan lösning, det gjorde några bekanta med sin personbil när dom ställde undan den över vintern. Nu återstår att se hur mycket snö det kommer i år. Vi har ju sett till att överdraget i möjligaste mån inte ligger an mot taket genom att ha det uppbygt så det blir förhöjt, vi har hängt tyngder i överdragets tak för att hålla det lite sträkt.
Så här såg det ju ut förra vintern, hoppas slippa se samma bild efter den kommande vintern.
Hälsningar
Hans L
Valfisken

Hej
Du skriver att du byggt upp lite på taket, så den inte ligger direkt på taket. Hur löste du det utan att det blir skador/nötmärken ??
MVH
Stefan Bohman
 
Toppen