• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jo tyvärr så missade jag dessa varningar men jag ringde Jula i Skara och fick lämna in det och ta det lilla istället , jag fick byta jämt men är nöjd ändå .

Det är ju som sat lite tokigt att mäta totala längden på bilen utan man får nog kolla lite hur stort är taket samt hur mycket längre är nosen .
På bilden så ser ni det stora och jag hade nog kunnat dra takdelen rakt in i väggen .

Dock är inget åtdragit i nederkant då det skulle lämnas tillbaka .

Dom är nog stöpta till bilar typ Nilsman/Concorde karosser för dom är ju helt raka i fram .

HMMMM ...... jag läser måtten (och ser bilderna). Ni som gått vilse i dom stora överdragen ... tror ni dom räcker till Knaus SunLiner ... 8,40 lång??

mvh
Janne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Min bil är 7 meter lång och 3,03 hög och överdraget skulle säkert räcka till 8 meter. Om det sedan fattas några decimeter fram och bak spelar kanske mindre roll. Se bild!

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det skall räcka och du kan nog köpa mitt överdrag som jag fick returnerade och det ligger på Julas fyndavdelning i Skara för 695:- (har jag för mej att dom skulle ta ).
Det är ju några mil från Orust men om du har vägarna förbi ....

Jag bara monterade det och tog av det för det var som "en pinne i en hink" .

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024

Good thinking ...... får nog slå dom en signal och höra om det finns kvar.

//Janne

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024

Varför täcka över bilen se till att använda den i stället.

På alla firmor står mängder bilar ute. De borde vara byggda för att klara sig utan kapell.
Men som alltid är det svårt att veta vad som är rätt och fel. Möss i lador , kapell på egen tomt eller bara låta bilen stå?????

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

På alla firmor står mängder bilar ute. De borde vara byggda för att klara sig utan kapell.
Men som alltid är det svårt att veta vad som är rätt och fel. Möss i lador , kapell på egen tomt eller bara låta bilen stå?????
Visst klarar dom att stå ute under vintern. Det har alla mina campingfordon alltid gjort. Enda nackdelen är att bilen blir ganska smutsig av diverse nedfall från ovan. Därför vill jag ha ett överdrag.

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024

Visst klarar dom att stå ute under vintern. Det har alla mina campingfordon alltid gjort. Enda nackdelen är att bilen blir ganska smutsig av diverse nedfall från ovan. Därför vill jag ha ett överdrag.

Smutsigt blir det !!!
Inför förra vintern tvättade och vaxade jag bilen, när sedan vårsolen värmde
var det dags att göra om det, dom svarta ränderna och svårigheten att få bort dom
motiverar överdraget.:spinny:

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024

Hej på er alla som bidragit i ämnet, har tagit till mig av vad som sagts och skrivits. Så igår var jag och bytte det stora överdraget mot det mindre. Idag klädde vi på vår Nexxan vinterrocken, passade riktigt bra. La några skivor av frigolit och ställde på plastlådor över antenn och som förhöjning. Den halvintregerade hytten gör ju att det blir tyg över i fronten som kan tas tillvara på längden, likaså är ju överdragets höjd så tilltaget att både bak o fram går det in en bit under bilen vilket också ger en ökad längd. Vår bil är 6.70 lång +cyckelställ på 40 cm samt 2.30 bred. höjden är 2.80 + antenn.

Hälsningar från Valfisken

Bilagor

• Nexxan  klädd för vintern 001.jpg
    Nexxan klädd för vintern 001.jpg
    2,1 MB · Visningar: 31
Senast ändrad:

PeterE

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
5125
Medlemskap
2024

Idag åkte det på JULA´s kapell på, passade perfekt med det lilla till vår alkov Sprinter MB Dethleffs 6773.Frigolit skivor på taket vid railsen och takluckan. Den är 6,95 lång och 3,1 hög. Nu får vi se vad det går för till våren, längtar redan hehe.
MWH Peter

Bilagor

• Foton-0021.jpg
    Foton-0021.jpg
    387,1 KB · Visningar: 38
  • Foton-0022.jpg
    Foton-0022.jpg
    337,6 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Smutsigt blir det !!!
Inför förra vintern tvättade och vaxade jag bilen, när sedan vårsolen värmde
var det dags att göra om det, dom svarta ränderna och svårigheten att få bort dom
motiverar överdraget.:spinny:

Var också trött på dessa svarta ränder.
Det började för längesedan på båten med dessa irriterande ränder som var svåra att få bort.
Fick då tippset att lackförsegla efter konsten alla regler, har sedan forsatt med detta på alla mina fordon.
Visst blir det svarta ränder nu med men skillnaden är att dessa är så mycket lättare att ta bort, oftast räcker det med en vanlig tvätt:)

// Pär

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Vad är tanken med att parkera på plast? Fukten lär väl hitta in under bilen i alla fall, eller..?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En liten fundering man får när man ser "paketet" är hur genomventilationen fungerar.

Inga personer vistas i bilen så mycket fukt o kondens lär det inte bli men kanske lite. Om inte bilen kan andas så är det lätt att få jordslag på inredningen. Kolla hur alla båtägare gör med bra genomluftning under täckningen.

Eller är inklädnaden ventilerad på något vis?

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Jag brottas med samma funderingar som Håkan J. Det nya överdraget ligger och väntar på att användas, tills vidare står Hymern i friska luften.

Det kanske inte är så smart att dra åt alla fästpunkter så att bilen ser ut som en kassler. Heller lite löst och ledigt, kanske, så att vinden kommer åt och skapar lite ventilation?

Fladdrande överdrag kan å andra sidan skapa lite slitage på lack och plexiglas. Frågan är om det ändå inte är värt en repa på ytan om alternativet är fukt och sunk där inne.

Jag vacklar i min tro på överrockens betydelse.

F

F.d. 2577

Guest

Ja inte vet jag om takluckans "luftspjäll" är tillräckligt, när vår bil var parkerat i en kall maskinhall förra vintern. Det fanns inga tecken på jordslag på de tygytor som var kvar.
Är man osäker kan man lägga en frigolitbit bakom luckan, som avlastning, och ha den lite på glänt. Det är mina tankar på hur jag skall lösa det när kappan kommer på,
Leffe

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024

Hej igen alla i tråden "Julas Överdrag"
Jo visst, så funderar även jag över ventilationen. som gammal båtägare så är jag medveten om vikten av ventilation och risken för fukt o mögel.
I överdraget finns insytt ventilationsöppningar med insektsnät på bägge sidor. Trots att det ser ut som det sitter åtspänt så är det ändå luftigt utmed sidorna. Uppe på taket har jag försökt ordna så att det skall finnas möjlighet för en genomluftninng. Har även en taklucka lite öppen samt fönster ställda på lite ventilation.
Två torrbollar finns även. Har även tömt vagnen på så mycket textilier som möjligt. En skål med ättikssprit är också effektivt mot mögelsporer.
Vi hade precis tvättat och vaxat vagnen för att ha en så ren yta som möjligt innan överdraget träddes på. Vad gäller nötning så är det ju spännande att se i vår, vi har försökt att balansera överdragets vindrörelser och behovet av luftning.
Hälsningar
Valfisken

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ifjol köpte jag Julas lilla överdrag och satte över husbilen, En Pössl 2win. Dvs en plåtis 5,60m lång. Ja det blev inte vackert, minst en halv meter för stort på alla håll. Därför har jag i sommar tänkt till och tillverkat tre takstolar som ligger över markiskassetten på ena sidan och på "dropplisten" på andra sidan. Dessutom gjorde jag en extra takstol som jag riggat upp framför husbilen. Mellan takstolarna har jag skruvat tre längsgående bräder och över detta har jag dragit Julas överdrag.- Och si, nu behöver jag inte skämmas för skapelsen ! 20-25 cm luftspalt ovan och vid sidorna på husbilen.
// Göte J

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Funderar på hur man ska få på husbilsöverdraget på en husbil som är 7,5 m och när den högsta punkten (ACn) är på ca 3,3 m.
Man måste väl vara minst två personer, en på varje sida och ha någon form av tillräckligt långa stänger för att nå upp ordentligt?
V-backen :confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag jorde så att jag rullade ut överdraget på gräsmattan och öppnade sidorna sen vek jag in sidorna på takdelen och där efter vek jag in 1/3 längsmed på takdelen mot mitten och likadanpå andra sidan då hade jag en remsa på 1/3 kvar om jag rullade ut på taket och sedan så var det bara att lägga ner flikarna på respektive sida .

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024

Hej igen,
vi gjorde i princip lika som Bengt -Åke, fungerade alldeles utmärkt. Men två personer gick åt och en ordentlig stege som kan stå själv, alltså som ett A.
Hälsningar
Valfisken

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Då är det nog bästa att försöka vika och rulla ihop husbilsöverdraget inomhus eftersom det numera är blött i gräset. Antar att det är en fördel dessutom att husbilen är ren och torr när överdraget rullas på över taket för att därefter vecklas ut på lång- och kortsidorna.
V-backen :rolleyes:

Toppen