• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hmmm... Läste i tråden att frigolit vore en bra grej när man som jag har en husbil med räcke runt taket. Tänkte inte mer på det då än att det lät vettigt. Började kolla på vad det kostar att få dit såna skivor på ett område som är c:a 3,5m x 2,1m och 15 cm högt och det blir inte alls billigt om det kräver täckning av större delen av ytan. Finns inga så "tjocka" som 15 cm, 10 är max, så krävs dubbla lager och många eftersom de verkar vara 120 x 60 cm stora. Hur mycket av ytan och hur högt har ni satt som har använt frigolit tidigare? Man bör ha i åtanke att här där jag bor är det vanligt med en meter snö. Iofs så kan man såklart ta bort en snö om det blir för mycket, men det bör nog inte vara alltför mycket luft under presenningen.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Fick idag det "lilla" överdraget.(Tydligen i sista minuten eftersom Jula har slutat med postorder fr.o.m 1/9!) Bredde snabbt ut det på marken och mätte takdelens längd. Fick det till 6.1m, möjligen lite längre om man spänner lite. Det uppges vara 6,4m långt på hemsidan. Blir inte helt idealt med 6.1m då takdelen slutar en bit ned på den runda alkoven. Å andra sidan uppges det större överdraget vara 7,6m långt så det hade varit nog så mycket det. Får väl i värsta fall sätta en liten presenning under framtill på alkoven, men det lutar ju rätt mycket nedåt där så ev. vatten rinner av snabbt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej Baggiz!

Köpte ett paket 5 cm frigolit och några lösa skivor på Bygg-Max. Minns inte priset, men inte avskräckande. Skar in två lager med bitar, som jag numrerade med spritpenna och gjorde en skiss över. Detta räkte för vår lilla Hobby Van och byggde taket i höjd med takräcket och luckor. Över solpanelen ett lager bara. Kört med det i två år nu, utan skador på överdraget. Enda nackdelen är att skivorna tar lite plats i garaget under sommaren och smular lite vid hanteringen. Tog bort TV-masten och tätade med Al-folie och plastpåse mot ev fukt och möss.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Kan någon säga vilket julaöverdrag som passar till Adria 670 Stora el lilla. Tacksam för svar
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,
enligt min erfarenhet så räcker det lilla, jag har det till vår Nexxo som är nästan 7 m. provade med det stora först, blev på tok för stort.
Hälsningar
valfisken
Hans L
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag satte för första gången på det lilla överdraget från Jula igår. Det passade bara fin-fint på min 6,7 meter långa McLouis med alkov. Den del som utgör taket är dock gjord för lite bredare fordon så den hänger ned lite mer än optimalt på sidorna, vilket också får nederdelarna att hamna ganska nära marken. Det är dock inget problem som jag ser det. Det stora överdraget hade blivit alldeles för långt.

Eftersom bilen har räcke runt den platta delen av taket bakom alkoven så satte jag dit frigolit/cellplast-skivor för att få upp höjden ovanför räcket. Räcket är lite drygt 15 cm så köpte skivor som är 10 och 7 cm tjocka. Satte 10 cm:s skivan underst för då passade det precis höjdmässigt att ta ur hål för skorsten(efter att ha delat den och satt botten av en plastflaska som lock) och ena takluckan i bara den så att 7 cm:s skivan gick att lägga ovanpå. Tog också upp en "kanal" i 10 cm:s skivan från takluckan ut till sidan så att det kan ventilera lite där. Vet inte om det behövs med tänkte att sämre blir det väl iaf inte, hehe.

Förresten tycker jag att takdelen är gjort av ett lite märkligt material. Det verkar vara flera lager varav det översta/yttersta har små hål med jämna mellanrum. Varför är det så? Om det ska vara vattentätt så tycker jag det vore bättre om hålen inte fanns där.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25326

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Visst är det synd om mig som har en helintegrerad Rapido med följande mått: L:7,90 m; B: 2,50 m och H: 2,90 m. På Julas kartong står det en ruta som säger 732 - 853. Men den har inte Jula och kommer inte heller att ta in. Någon som kan lösa problemet åt mig. Jag står inne i värme så jag behöver bara ha skydd mot damm o.d.
Bernte
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Visst är det synd om mig som har en helintegrerad Rapido med följande mått: L:7,90 m; B: 2,50 m och H: 2,90 m. På Julas kartong står det en ruta som säger 732 - 853. Men den har inte Jula och kommer inte heller att ta in. Någon som kan lösa problemet åt mig. Jag står inne i värme så jag behöver bara ha skydd mot damm o.d.
Bernte
Hmm.. Men för det mindre överdraget Jula har uppger de att det har en takdel som är c:a 6,4 meter lång. När jag mätte det jag köpte var det kanske lite mindre än så, men inte mycket isf. (Svårt att mäta exakt då sträckningsgraden kan variera en hel del på en sådan längd)

För det större överdraget uppger de en taklängd på 7,6 meter. Det är ju inte särskilt mycket kortare än dina 7,9 meter. Tycker det borde gå att få på det genom att "låna" lite av fram- eller bakdelen med tanke på att du inte behöver skydd mot vatten utan bara damm o.d. Det når då lite kortare ned i fram/bak-änden, men det kanske går att leva med, hehe? (Eller sätta nån vanlig presenning som skarv)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Om ni har en helintegrerad bil och använder Julaöverdraget och har värme på vid uppställningen så täck framrutan med vintertäcke eller annat så slipper ni en massa istappar fram.
//Åke
 
F

F.d. 25326

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej Baggiz
Tack för svaret. Det låter ganska vettigt. Åker till Jula och ser om de har något kvar. Kanske kan få det på öppet köp.
Men jag väntar ett tag ifall det skulle komma in några andra förslag.
Bernte
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Så här ser det lilla överdraget ut på min McLouis:
20111009177husbil.jpg
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Köpte också de lilla överdraget på Jula till min gamla Citroen C25 Burstner 645 (alkov) -89.
Passa perfekt! Dock så råkade jag köpa den efter att kampanjen var slut och fick betala 1295:- :swoon:

Ni som har detta överdrag, har ni använt repet som följde med. Och i sådana fall hur?
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Köpte också de lilla överdraget på Jula till min gamla Citroen C25 Burstner 645 (alkov) -89.
Passa perfekt! Dock så råkade jag köpa den efter att kampanjen var slut och fick betala 1295:- :swoon:

Ni som har detta överdrag, har ni använt repet som följde med. Och i sådana fall hur?
Jag köpte det innan kampanjen hade startat, så fick också pröjsa mer, hehe.

Jag har använt repet till att dra "kors-och-tvärs" under bilen i de öglor som finns där. På så vis spänns det bättre ihop. På bilden i mitt förra inlägg så syns lite av repet utanför bakhjulet. Vad jag däremot inte vet vad man ska använda det till är den extra svart "spännrem" som också följde med?
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,
håller på och tömmer husbilen och dags för in o utvändig tvätt liksom vaxning. Så om någon vecka åker vår "överrock" på. Det är nu tredje säsongen och allt är helt och väl fungerande.
Rep o remmar går det ju åt på olika sätt, så använd efter eget tycke. Visst finns det flikar och blir lite överskott av tyg som man får vika in men det fungerar och vår dörr passar precis till öppningen i överdraget.

Hälsningar
Hans L
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vi har en helitegrerad Hymer E710 som är 7,70 lång men hoppades att det stora överdraget som ska vara upp till 7,32 skulle passa vår bil. Döm om vår förvåning när det visar sig att överdraget är mer än 1 meter längre än bilen.
Tanken slog oss att vi av misstag fått det största överdraget som inte ska ingå i Julas sortiment.
Är det någon som haft liknande erfarenhet?
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vi har en helitegrerad Hymer E710 som är 7,70 lång men hoppades att det stora överdraget som ska vara upp till 7,32 skulle passa vår bil. Döm om vår förvåning när det visar sig att överdraget är mer än 1 meter längre än bilen.
Tanken slog oss att vi av misstag fått det största överdraget som inte ska ingå i Julas sortiment.
Är det någon som haft liknande erfarenhet?
Det låter märkligt om själva takdelen på det större överdraget skulle vara mer än 8,7 meter lång. Jula uppger ju 7,6 meter som längd på det.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Köpte också de lilla överdraget på Jula till min gamla Citroen C25 Burstner 645 (alkov) -89.
Passa perfekt! Dock så råkade jag köpa den efter att kampanjen var slut och fick betala 1295:- :swoon:

Ni som har detta överdrag, har ni använt repet som följde med. Och i sådana fall hur?


Jag fick på mitt överdrag igår, ser kanon ut. Repet använde till att spänna runt hela bilen i underkant så att det inte fladdrar i vinden. Repet sitter kvar om man använder befintliga kanter på bilen så att det inte hasar ned. En pålstek i ena änden och sedan är det bara att spänna till.:spinny:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

4:e säsongen med överdraget helt suveränt alkov Mc Louis 7.13 m men ingen värme det ger bara istappar som sagt. Om vissa tror att det blir massa fukt så kan jag avfärda det en gång för alla att det är inga problem med det pga av ventileringen som är helt suverän. Efter ett regn så känner man att det är helt tort under. Och stora ventiler i överkant så luften cirkulerar.
 
Toppen