• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Trots det som skrivits känner jag viss tveksamhet med tanke på risken för nötning på kaross och stora takluckan av plexiglas.

Ni som haft skydd tidigare - hur har ni gjort för att lyfta kapellet på kritiska ställen? Frigolit och tejp? Textil..?

Eftersom vi bor på Gotland och kulingvarningarna duggar tätt hela hösten och vintern är risken inte försumbar för att kapellet ska slita på bilens ytskikt. Det går ju aldrig att helt eliminera överdragets rörelser i vinden.

F

F.d. 16416

Guest

Hej California,
Kan ju vara en risk när marsgeisten veiner eller hur det nu hette. Lägger nog lite frigolit med springor på taket för att utjämna nivåskillnader och inte få vattenfickor av solpanel och takluckor och ge en viss luftcirkulation.
Detta tillsammans med fyra kraftiga spännband, som fanns med gör nog att det hela kan fixeras hyggligt. Själv mest tveksam till inkapslingen ur ventilationshänseende. Torrbollar och övervakning av paketet är dock lätt, när man har det hela inom räckhåll på tomten.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Jo du, Roadglider, det är just närheten som är poängen får vår del.
Att ha flera mil till bilen, inlåst i ett förråd som man inte har nyckel till ens, känns inte helt OK.

Kapellet kan också ses som ett första steg mot en förlängning av säsongen; nästa däckbyte blir nog med året-runt-däck vilket gör att vi både kan nyttja bilen i november och tidigt på våren, t ex, och det underlättas ju av att den inte står omöjligt inparkerad bland andra bilar i ett förråd utan fullt nåbar på egna tomten.

Nu ser vi mest fram mot Bengt-Åke Linders heltäckande övningar i helgen. Faller det väl ut tror jag Jula har fått en ny kund. Fukt i bilen tror jag inte blir något bekymmer. Torrbollar och hygrometer och regelbundna kontroller.
Trevlig helg!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det blir biltvätt på måndag och sedan skall den torka så på Tisdag blir det övertäckardagen och då så skall vi se hur kapellet ser ut men det blir ju bara monterat i 3 veckor sen skall vi ju ut igen .

F

F.d. 21408

Guest

Jaha, nå har jeg også kjøpt Jula sitt husbiloverdrag. Har fulgt med på denne tråden , og syns som mange av dere at det er greit å ha bilen hjemme i gården. Heldigvis så har Jula åpnet butikk i Rygge /Moss , så det var ikke så langt å dra. Morsom butikk ,med mye nyttig for både hjem og fritid. Mannen i huset syns det var en kjempefin butikk, ikke sånne "toner" man hører vanligvis om en butikk ! God helg ti dere alle.
Hilsen Liv

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Då har man monterat överdraget och konstaterat att det var för stort så att det skall ut på annons ....

Jag få köpa det lilla istället .

Någon som är intresserad ;) :) .

Kvalitén var ju verkligen fin och rejäla dragkedjor .

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Trots varningar att det stora överdraget var för stort har vi alla gjort samma misstag. Hoppas att framtida köpare läser denna tråden.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo tyvärr så missade jag dessa varningar men jag ringde Jula i Skara och fick lämna in det och ta det lilla istället , jag fick byta jämt men är nöjd ändå .

Det är ju som sat lite tokigt att mäta totala längden på bilen utan man får nog kolla lite hur stort är taket samt hur mycket längre är nosen .
På bilden så ser ni det stora och jag hade nog kunnat dra takdelen rakt in i väggen .

Dock är inget åtdragit i nederkant då det skulle lämnas tillbaka .

Dom är nog stöpta till bilar typ Nilsman/Concorde karosser för dom är ju helt raka i fram .

Bilagor

• fram.JPG
    fram.JPG
    55 KB · Visningar: 33
  • bak.JPG
    bak.JPG
    60,5 KB · Visningar: 31
F

F.d. 16416

Guest

Vi köpte det minsta, men för stort. Fick byta till ett husvagnsöverdrag, som vi provat på bilen. Med lite sömnadsarbete blir det bra.
Roadglider

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Jisses, det hade varit plats till vår bil också :) Dags att skriva till Jula och beställa en lille!

F

F.d. 15312

Guest

Ni som redan har handlat detta överdrag......tror Ni att det är nån ide för mig att köpa ett strl Small?? Går överdraget att justera på ett vettigt sätt?
Knaus 500 Sport Traveller (alkov). med dessa mått: L:570 B:216 H:320.
Liten men naggande god och i behov av vinterdräkt.
Mvh
MrAbarth:msn_hot:

F

F.d. 16416

Guest

Vi köpte det lilla. Vår bil är L 6.75, H 2.71, B 2.16 och det blev på tok för stort. Lämnade tillbaka det.
Roadglider

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du får komma på en kopp kaffe och testa mitt som jag köpte för det kommer inte monteras på 1 månad , Det är ju några mil men om du skall ut och åker åt detta hållet .

Samt vill träffa lite trevligt folk ;) :) ( mina grannar hehe )

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024

Vi köpte det lilla. Vår bil är L 6.75, H 2.71, B 2.16 och det blev på tok för stort. Lämnade tillbaka det.
Roadglider

Hej Roadglider,
det här med passform och storlekar verkar inte helt lätt. vår bil är 6.80 plus cykelställ ca 30 cm. alltså drygt 7 m totalt. enligt Julas måttupgifter så är det lilla överdraget 548-610 cm långt. Du har ju också en halvintregerad vagn, när ditt som du säger var ordentligt stort, betyder det att bara för att fronten inte är lodrät utan lutar innåt så blir det så mycket över så det därmed räcker till på längden för din bil på 6.75. Eller är det så att måtten från Jula inte stämmer?
Mvh
Valfisken

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024

Du får komma på en kopp kaffe och testa mitt som jag köpte för det kommer inte monteras på 1 månad , Det är ju några mil men om du skall ut och åker åt detta hållet .

Samt vill träffa lite trevligt folk ;) :) ( mina grannar hehe )

Hej Bengt -Åke,
tack för inbjudan och din vänlighet att få prova ditt överdrag, Vore ju ett enkelt sätt att se vilken storlek som passar. Tyvärr är det lite långt att åka. Men har vi vägarna förbi senare så hör jag gärna av mig innan.
Hälsningar och med en önskan om en god höst.
Valfisken

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Vinterrock beställd till Hymern - själv får jag väl slita på den gamla... Nu gäller det att höstblåsten lägger sig på östra Gotland där vi bor, annars lär överdraget hamna i Baltikum.
Det blir rapport på det här efter utfört uppdrag!

F

F.d. 16416

Guest

Hej där Valfisken!

Jo måtten från Jula stämmer säkerligen. Vår bil är ju rätt smal, så skarven mellan tak och sidor hamnade ned på sidorna. Såg lite bylsigt och konstigt ut och säkerligen något för vinden att slita i. Fronten var som du sa inte helt lämplig för en halvintegrerad, blev mycket tyg att försöka binda ihop.
Efter konfektionsarbete i helgen har vi sytt om husvagnsöverdraget. Vi öppnade sömmarna fram vid sidorna och fick då en rak bit från taket och ned över motorhuven och två sidobitar, som kan spännas fast nedtill fram. Lite nya fästöglor här och där på fronten sydde vi också på. Gick bra att sy med vanlig symaskin -- ibland fick vi dock hjälpa maskinen med lite handkraft.
Alla skarvar på bilen täcks nu men inte hela huven och stötfångaren fram. Är OK tycker vi.
Får se hur det fungerar och ser ut i praktiken.

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Hurru Roadglider: hur gör ni med takluckor och annat som sticker upp - eller ut - för att reducera risken för nödningsskador på både bil och överdrag? Även om det går att putsa bort repor med kromglans, vore det ju tryggare att veta att de inte uppstår alls. Har funderat på frigolit men då måste den nu fästas, med stark tejp eller så. Någon skrev tidigare i ämnet om tipsade om hink på antennen. Det köper jag däremot!

F

F.d. 16416

Guest

Håller just nu på att skära in 5 cm frigolitskivor på taket för att utnämna och förhindra vattenfickor. Vi har ju reling på taket, så tror det ligger stilla. Skruvade bort TV-antennen från fästet och tätade röret med en kork, staniol och plast. Gjort på en kvart.
Roadlglider

Toppen