• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Jordfelsbrytaren löser inte ut på test-knappen

Status
Stängd för vidare inlägg.

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jordfelsbrytaren (JFB) i husbilen löser inte ut på test-knappen. Jag har provat olika uttag här hemma och olika förlängningssladdar till bilen - men det blir ingen skillnad.

Jag har garanti kvar på bilen. Är det här ett garanti-fall, eller är byte av trasig JFB att betrakta som förbrukningsvara?

Jag söker på webben efter liknande fall, men det verkar vara ovanligt att en JBF måste bytas. Kan det stämma?

Är det någon som haft ett liknande problem - och hur löstes det?

Carthago Malibu 600 DB, 2018
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_18a78.jpg
 
Lösning
Bäst att även komma med ett konkret svar till frågeställaren.
En jordfelsbrytare kan visst gå sönder. Både så att den inte löser ut alls, inte löser på knappen eller inte går att återställa.
Har bytt flera av ovanstående anledningar.
Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Ring närmsta elfirma och fråga om de kan låna dig ett.
Finns lite andra sätt att testa också men ovan är det säkraste för en som inte jobbar med el.

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Skall inte tjafsa om detta men nolla till jord med den låga motståndet som test knappen har så är det inte säkert att den löser ut. Som du inte är alltför upptagen så tar det testet med vrida kontakten 2 minuter.
Att jag föreslog detta är för att så gör vår jordfelsbrytare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, snälla ni om jag skriver att en jordfelsbrytare funkar utan jord så har den den funktionen naturligtvis, Annars så har man för lite på fötterna för att skriva om hur så viktiga saker funkar.
Det finns kinaleksaker och kanske även andra med stickkontakter i varje ände som man sätter som en kort skarvsladd. De kanske kan vara kopplade på andra (fel) sätt ibland, samt att de löser ut när de blir strömlösa och måste manuellt återställas o.s.v. som inte vore något vidare i en anläggning, (nollspänningsbrytare).... Men jättebra om man använder den till någon hand-elmaskin t.ex., som man glömmer stänga av när strömmen försvinner och bara lägger ifrån sig.
Testfunktionen i en riktig jordfelsbrytare, enfas, som det här handlar om funkar utan jord liksom att den även bryter vid obalans i ledarna utan inkopplad jord. Beroende på att vid test är den ena ledarens utgång nedanför mätpunkten som sedan går genom testknappen och sedan genom ett motstånd och sedan upp till den andra ledaren innan mätpunkten.
Så här. Testknappen nere till vänster, omärkt.
Jordfelsbrytare.JPG
Svårare än så är det inte, och varken sladd eller bil behöver vara jordad för att få obalans i ledarna vid test.
Man kan sedan spinna vidare på klassningarna som Dethleffskvalite var inne på. De vanligaste AC som är billigast klarar inte av att det ibland finns likström i ledarna och funktionen kan då bli utslagen. Likströmmen i ledarna kan komma från alla möjliga laddare och transformatorer m.m. En oro finns nu med alla kraftiga laddare till elbilar som troligen kommer att sabba många vanliga jordfelsbrytare. De kan även sabba andra/grannens jodfelsbrytare och inte bara den just i fastigheten m.m.
Men jag sysslar inte så mycket med dessa problem längre så jag har släppt att grotta :confused: in mig allt för djupt i ämnet numera . Men det jag vet i alla fall är att en riktig jordfelsbrytare skall funka utan jord, både i test och på riktigt, vilket är en av finesserna med den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Intressant men inte särskilt roligt. Jag vet att du kan detta ämne också, kan du inte bemöta något inlägg. Där är några snurriga inlägg som jag inte orkar bemöta.
 
Senast ändrad:

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Det är ju även så ,att om nollan och jord går ihop på andra sidan funkar inte testknappen heller.
Testknappen går ju via ett motstånd på ca 6-7 kohm
Är motståndet trasigt, så kan ju Jfb funka ändå
Som nån skrev , koppla in en voltmätare mellan nolla och fas så kommer den lösa ut om den är hel
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det stämmer som Jankro skriver. Jordfelsbrytare behöver ej jord för att fungera. Jag har gjort många montage av jordfelsbrytare med uttag/belysningar som enligt andras resonemang då inte skulle fungera men dessa fungerar bra. Och innan någon häver ur sig att man inte får koppla själv så säger jag att jag har elbehörighet.
Någon skrev även att det inte funkar att ansluta en två eller tre-fas jordfelsbrytare till ett enfas-system och det stämmer heller inte.
Det beror på inkopplingen....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäst att även komma med ett konkret svar till frågeställaren.
En jordfelsbrytare kan visst gå sönder. Både så att den inte löser ut alls, inte löser på knappen eller inte går att återställa.
Har bytt flera av ovanstående anledningar.
Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Ring närmsta elfirma och fråga om de kan låna dig ett.
Finns lite andra sätt att testa också men ovan är det säkraste för en som inte jobbar med el.
 
Lösning

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Intressant men inte särskilt roligt. Jag vet att du kan detta ämne också, kan du inte bemöta något inlägg. Där är några snurriga inlägg som jag inte orkar bemöta.

I inlägg 27 o 28 har Bäckis beskrivit allt på ett bra sätt. Är man osäker återkommer man alltid till att ”mäta är att veta”. Klarar man inte det så ber man om hjälp. Allt för säkerheten.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Gör inte som jag gjorde på min arbetsplats.
Jag hade monterat motorvärmare och kupéuttag på en personbil.
Jag satte i sladden i bilen och sedan i vägguttaget.
En tanke vurpa gjorde att jag tog testpennan med LED indikeringar och märkt max 400Volt.
Mätte i uttaget i kupén och allt slocknade i verkstan. (Det dumma var att alla uttag var kopplade till denna jfb även datorernas uttag. :msn_wall:)
Ajdå. Man skall inte mäta med ett testinstrument som drar >20mA då löser det mesta ut.:)
Med en multimeter fungerar det utmärkt att mäta.

När man kopplar detta i en personbil behöver man inte ha behörighet men man skall veta vad man håller på med. Om något händer kan man bli ansvarig och straffad.

Vill man testa jordfelsbrytaren utan att använda knappen så fungerar ovan stående men var försiktig.
Jag ansvarar inte för några skador på egendom eller personer.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!!

Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Tack för tips! En bekant, som är aukt. elektr., var förbi med ett testinstrument (Fluke T150) med testknapp och körde lite tester på anläggningen. Slutsatsen är att JFB är trasig och behöver bytas.
Säljaren har gett mig OK på att få det åtgärdat här lokalt och han ersätter mig mot att jag skickar in kvittot. :msn_coins:

Följdfråga:
Jag lär väl kunna låta en elektriker här i närheten utföra jobbet? Ska väl inte behövas att jag åker till en husbilsfirma? Jag har några onödiga mil till närmaste Malibu-representant, som jag helst slipper.
Gäller ju förstås att jag får en JFB med rätt specifikation...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Säljaren har gett mig OK på att få det åtgärdat här lokalt och han ersätter mig mot att jag skickar in kvittot. :msn_coins:

Följdfråga:
Jag lär väl kunna låta en elektriker här i närheten utföra jobbet? Ska väl inte behövas att jag åker till en husbilsfirma? Jag har några onödiga mil till närmaste Malibu-representant, som jag helst slipper.
Gäller ju förstås att jag får en JFB med rätt specifikation...

Nej, du behöver inte åka till en Malibu-firma. Det är ingen skillnad på ett 230V system i en bil och i huset när det gäller just JFB:n.

MVH
Hans
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Because of reasons... :oops: har jag ännu inte bytt JFB:n i första inlägget här. Jag har inte hittat rätt modell (Chint NL1-63-240/30 som i PDF:en) på den svenska marknaden, men fått förslag på alternativa komponenter, där den översta i raden ser ut att ha rätt spec.

21697240 2-pol 40A 30mA Rogy Jordfelsbrytare 2-pol 40A 30mA
2163652 2-pol 25A 30mA Hager Jordfelsbrytare typ A
2160114 2-pol 25A 30mA ABB Jordfelsbrytare 2-pol 25A 30mA
2163137 / 2163138 2-pol 25A/40A 30mA Jordfelbrytare, typ G-RCD(6kA)
https://www.elbutik.se/product.html/jordfelbrytare-typ-g-rcd6ka

Rogy Jordfelsbrytare 2-pol 40A 30mA ( Typ A ) har enligt webbsidan "Nollan till vänster". Den har jag inte koll på...

:msn_question: Går det att matcha Rogy-brytaren mot Chint-brytaren?
 

Bilagor

  • NL1 Datasheet.pdf
    92 KB · Visningar: 11

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du lär knappast behöva en 40A jordfelsbrytare i husbilen. De med lägre strömtålighet är billigare. Det är få husbilar som tar över 10A (2300W).
Var nollan sitter är ganska oviktigt så länge du inte har en större elcentral med skenor i bilen (vilket jag betvivlar).
 
F

F.d. 22252

Guest
30 mA betyder att den bryter om mer än 30mA flyter mellan fas och jord.
30mA 230V måste altså flyta genom kroppen innan brytaren bryter pga. fel i ett verktyg man anslutit. Det är ganska mycket och dödligt om det varar någon längre tid har sett siffror på både 20 och 10 mA för personsäkerhet.
Så 30 är nog mest för brandfara i ansluten felaktig utrustning. Har man bekymmer med att den löser ut kan man alltid köra ojordat vi betalar ju på skatten för att prästen ska jorda.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
OK...
Du lär knappast behöva en 40A jordfelsbrytare i husbilen. De med lägre strömtålighet är billigare. Det är få husbilar som tar över 10A (2300W).
Var nollan sitter är ganska oviktigt så länge du inte har en större elcentral med skenor i bilen (vilket jag betvivlar).
30 mA betyder att den bryter om mer än 30mA flyter mellan fas och jord.
30mA 230V måste altså flyta genom kroppen innan brytaren bryter pga. fel i ett verktyg man anslutit. Det är ganska mycket och dödligt om det varar någon längre tid har sett siffror på både 20 och 10 mA för personsäkerhet.
Så 30 är nog mest för brandfara i ansluten felaktig utrustning. Har man bekymmer med att den löser ut kan man alltid köra ojordat vi betalar ju på skatten för att prästen ska jorda.
Jag hittar ingen med lägre strömtålighet som är billigare än 224 kr + frakt.
:msn_question: Om jag väljer den här som bryter vid 30 mA, kommer den att vara "för tolerant" mot kryp då?

 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
OK...


Jag hittar ingen med lägre strömtålighet som är billigare än 224 kr + frakt.
:msn_question: Om jag väljer den här som bryter vid 30 mA, kommer den att vara "för tolerant" mot kryp då?
Om den fungerar som säkring (i tillägg till jordfelsbrytfunktionen) så skall du se till att ha en säkring med lägre strömstyrka också (10 amp eller 16 amp). Det är inte bra om din anslutningskabel, eller kablaget i bilen, kan råka ut för 40 ampere. I och för sig osannolikt eftersom uttaget antagligen säkrat med 16A eller lägre, men det skulle kanske kunna hända.

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag skulle egentligen göra ett längre inlägg här men så tittade jag på din bild. Märklig lösning men en jordfelsbrytare och en säkringsautomat. Då blev jag intresserad av hur det ser ut bakom kåpan då man skulle kunna löst det med en, en eller två moduls personskyddsautomat istället. Du skriver att du har garanti på bilen, mitt råd är att gör ingenting själv. För när du skriver tolerant mot kryp, tolkar jag som att då vet du inte hur det funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen