Löst Elsystem Jordfelsbrytaren löser inte ut på test-knappen

Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Jordfelsbrytaren (JFB) i husbilen löser inte ut på test-knappen. Jag har provat olika uttag här hemma och olika förlängningssladdar till bilen - men det blir ingen skillnad.

Jag har garanti kvar på bilen. Är det här ett garanti-fall, eller är byte av trasig JFB att betrakta som förbrukningsvara?

Jag söker på webben efter liknande fall, men det verkar vara ovanligt att en JBF måste bytas. Kan det stämma?

Är det någon som haft ett liknande problem - och hur löstes det?

Carthago Malibu 600 DB, 2018
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_18a78.jpg
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3,579
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Hejsan, enklast svar är kanske att bara byta ut den. Men med tanke på din fråga så innebär det väl att du behöver anlita någon för bytet med en större kostnad för arbetet än priset på en ny brytare.

Så då borde garantin helt klart innefatta ett byte till en ny brytare tycker jag. Som du skriver så brukar nog en jordfelsbrytare funka "hur länge som helst" med en kontrolltryckning emellanåt.

Har den funkat tidigare eller var det första gången den provades.

Du skriver också att du provade olika uttag och den funkade inte i något.
Trots namnet jordfelsbrytare så använder den inte och har inte med jordkabeln i sladden och uttagen att göra. Den funkar lika bra i ett ojordat uttag..... Den så att säga "jämför" strömmen som går i fasen och nollan och är det inte balans där så skall den lösa ut.
Jorden skyddar typ metallen i höljen och lampfötter m.m. att inte bli ledande och är i princip bara kopplad förbi en jordfelsbrytare.
Så har du 230V fungerande i bilen när sladden är i, så skall jordfelsbrytaren funka vid provtryckning, oavsett jordningen.
Prova att slå från och till den manuellt en gång innan test. Men enklast och säkrast brukar vara att byta ut den om den strular.
Om den däremot aldrig har funkat så kan det ju bero på någon felkoppling från början som nog inte är helt omöjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Har den funkat tidigare eller var det första gången den provades.
Jag har aldrig sett den fungera. Jag köpte bilen begagnad (~ 3400 mil & 1½ år) i november och kollade JFB först nån vecka efteråt, när jag kommit hem. Då funkade den inte.

Prova att slå från och till den manuellt en gång innan test.
Har provat. Ingen effekt.

inget man ska pilla med själv utan behörig elektriker.
Helt enig!

OK, det blir garantifall av det här. Jag köpte bilen från en firma 100 mil härifrån. Säljaren är informerad, men föreslog att jag skulle få den testad och skicka dit JFB för att få en ny - samtidigt som han säger att han inte vet vad det är för något och varför den ska testas.
Så jag hoppas kunna få igenom ärendet hos Carthago-reppen här i närheten. Annars blir jobbet utlagt på lego och räkningen skickad till säljaren.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Chint NL 1 kostar under 400SEK och tar max 10 minuter att byta för en elkille om den inte sitter allt för trångt till. Det tycker jag att handlaren kan ta om du tar en video när du trycker på testknappen och inget händer. Detta är en standardprodukt och du kan ersätta med valfritt fabrikat men se till att få samma spec 40A och 30mA (tycker jag mig se).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,808
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Den informationen räcker inte om man byter fabrikat. Då måste man har klart för sig vilken typ där sitter idag, t.ex. A eller AC som framgår av en symbol på jordfelsbrytaren. Och att ersättare klarar minus 25 grader som den där sitter. Bilen kan ju stå på laddning under vinterhalvåret utan värme. Och nu har vi kommit så långt att vi kan väl konstatera att detta gör man inte själv.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,808
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Klart att jordfelsbrytaren skall åtgärdas om den inte löser ut på knappen. Men jag kom att tänka på en grej till västkustcamparen och Tommy. I landet finns det jättemånga lägenheter, villor, husvagnar och kontor utan jordfelsbrytare. Dom anläggningarna är ju inte livsfarliga för det.
 

nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
379
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Det är ytterst ovanligt att jordfelsbrytare slutar att fungera
Om inte jordledaren är rätt installerad fungerar inte jordfelsbrytare och testet misslyckas
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Klart att jordfelsbrytaren skall åtgärdas om den inte löser ut på knappen. Men jag kom att tänka på en grej till västkustcamparen och Tommy. I landet finns det jättemånga lägenheter, villor, husvagnar och kontor utan jordfelsbrytare. Dom anläggningarna är ju inte livsfarliga för det.
Det farliga anser jag vara att man förutsätter att man har en fungerande skydd när det inte är så....
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
En fungerande jordfelsbrytare löser enbart ut när man trycker på knappen ifall det dels finns spänning i ledningarna och att det dels finns en fungerande jord kopplad. I ett hus brukar det ju sällan vara så mycket att fundera på, men i en husbil så kan det vara värde att som första steg kontrollera att det verkligen är en fungerande jord på det uttag man kopplat in bilen på! Och att landströmskabeln är hel. Särskilt ifall du aldrig sett den fungera...
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Det finns olika typer av jordfelsbrytare: Jordfelsbrytare för 1 fas, jordfelsbrytare för 2 faser, jordfelsbrytare för 3 faser. Gemensamt är att de mäter strömmen in och jämför mot strömmen ut (i den blå 0-ledningen) och ifall det skiljer mer än x ampere (beroende på vilken typ av jordfelsbrytare det är, om det är personskyddsbrytare eller för brandskydd) så bryter den. Kopplar man en 2-fas brytare på 1 fas så fungerar den inte. Kopplar man en 3 -fas brytare på 2 faser fungerar den inte... Teoretisk kan man sätta en jordfelsbrytare på en icke-jordad ledning men då går det inte kontrollera funktionen med en knapp, utan då måste man testa funktionen genom att själv leda strömmen till något jordat föremål så att det uppstår skillnad på in-ström och ut-ström. MEN allt detta är teoretiska resonemang som inte gäller frågan här eftersom elen i en husbil skall vara jordad och enbart 1 fas och det därför ska sitta en jordfelsbrytare gjord för 1 fas och det ska gå testa med knappen!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,808
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Nu blir det bara värre och värre. Några av inläggen här nu får jag be er att titta på hur testknappen är kopplad. Den har ingenting med den gul/gröna ledaren att göra. Precis som när man sätter en portabel jordfelsbrytare i ett ojordat vägguttag som fungerar alldeles utmärkt. Både i funktion och med testknapp. Ordet differentialtransformator hade varit bättre för det är vad den är. Den skiter i om där är jord eller inte, summan av ström som används av förbrukaren skall tillbaka samma väg i kabeln. Har vi ett fel med avledning, fukt myror människa så löser jordfelsbrytaren ur.

Angående farligt och livsfarligt. Vi var rätt sena med jordfelsbrytare i detta land. Och i början så hade någon konsult fått för sig att man inte skulle koppla kyl och frys över jordfelsbrytaren. Som väl är är det ett minne blott. Då i början att man även en helt idiotisk grej för sig. Man monterade en jordfelsbrytare och bredvid en förbikopplare så man kunde koppla förbi jordfelsbrytaren. Jo så fick man göra om där var en kontroll lampa att förbikopplingen var till. Hur många sådan har man varit på där kontroll lampan är slutbränd för evigheter sedan. Det var inte livsfarlig eller farlig men jädrans obra.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Det kan vara så att kabeln inte är rätt kopplad om det nu är CEE kontakter in och ut. Om kabeln har en vanlig stickpropp i den delen som sätts i vägguttaget prova då vrida kontakten ett halvt varv och se om det gör skillnad.
 
Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…
Toppen