Hejsan, snälla ni om jag skriver att en jordfelsbrytare funkar utan jord så har den den funktionen naturligtvis, Annars så har man för lite på fötterna för att skriva om hur så viktiga saker funkar.
Det finns kinaleksaker och kanske även andra med stickkontakter i varje ände som man sätter som en kort skarvsladd. De kanske kan vara kopplade på andra (fel) sätt ibland, samt att de löser ut när de blir strömlösa och måste manuellt återställas o.s.v. som inte vore något vidare i en anläggning, (nollspänningsbrytare).... Men jättebra om man använder den till någon hand-elmaskin t.ex., som man glömmer stänga av när strömmen försvinner och bara lägger ifrån sig.
Testfunktionen i en riktig jordfelsbrytare, enfas, som det här handlar om funkar utan jord liksom att den även bryter vid obalans i ledarna utan inkopplad jord. Beroende på att vid test är den ena ledarens utgång nedanför mätpunkten som sedan går genom testknappen och sedan genom ett motstånd och sedan upp till den andra ledaren innan mätpunkten.
Så här. Testknappen nere till vänster, omärkt.

Svårare än så är det inte, och varken sladd eller bil behöver vara jordad för att få obalans i ledarna vid test.
Man kan sedan spinna vidare på klassningarna som Dethleffskvalite var inne på. De vanligaste AC som är billigast klarar inte av att det ibland finns likström i ledarna och funktionen kan då bli utslagen. Likströmmen i ledarna kan komma från alla möjliga laddare och transformatorer m.m. En oro finns nu med alla kraftiga laddare till elbilar som troligen kommer att sabba många vanliga jordfelsbrytare. De kan även sabba andra/grannens jodfelsbrytare och inte bara den just i fastigheten m.m.
Men jag sysslar inte så mycket med dessa problem längre så jag har släppt att grotta

in mig allt för djupt i ämnet numera . Men det jag vet i alla fall är att en riktig jordfelsbrytare skall funka utan jord, både i test och på riktigt, vilket är en av finesserna med den.
M.v.h. JANKRO.