Löst Elsystem Jordfelsbrytaren löser inte ut på test-knappen

Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…

larsc

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Skall inte tjafsa om detta men nolla till jord med den låga motståndet som test knappen har så är det inte säkert att den löser ut. Som du inte är alltför upptagen så tar det testet med vrida kontakten 2 minuter.
Att jag föreslog detta är för att så gör vår jordfelsbrytare.
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3,579
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Hejsan, snälla ni om jag skriver att en jordfelsbrytare funkar utan jord så har den den funktionen naturligtvis, Annars så har man för lite på fötterna för att skriva om hur så viktiga saker funkar.
Det finns kinaleksaker och kanske även andra med stickkontakter i varje ände som man sätter som en kort skarvsladd. De kanske kan vara kopplade på andra (fel) sätt ibland, samt att de löser ut när de blir strömlösa och måste manuellt återställas o.s.v. som inte vore något vidare i en anläggning, (nollspänningsbrytare).... Men jättebra om man använder den till någon hand-elmaskin t.ex., som man glömmer stänga av när strömmen försvinner och bara lägger ifrån sig.
Testfunktionen i en riktig jordfelsbrytare, enfas, som det här handlar om funkar utan jord liksom att den även bryter vid obalans i ledarna utan inkopplad jord. Beroende på att vid test är den ena ledarens utgång nedanför mätpunkten som sedan går genom testknappen och sedan genom ett motstånd och sedan upp till den andra ledaren innan mätpunkten.
Så här. Testknappen nere till vänster, omärkt.
Jordfelsbrytare.JPG
Svårare än så är det inte, och varken sladd eller bil behöver vara jordad för att få obalans i ledarna vid test.
Man kan sedan spinna vidare på klassningarna som Dethleffskvalite var inne på. De vanligaste AC som är billigast klarar inte av att det ibland finns likström i ledarna och funktionen kan då bli utslagen. Likströmmen i ledarna kan komma från alla möjliga laddare och transformatorer m.m. En oro finns nu med alla kraftiga laddare till elbilar som troligen kommer att sabba många vanliga jordfelsbrytare. De kan även sabba andra/grannens jodfelsbrytare och inte bara den just i fastigheten m.m.
Men jag sysslar inte så mycket med dessa problem längre så jag har släppt att grotta :confused: in mig allt för djupt i ämnet numera . Men det jag vet i alla fall är att en riktig jordfelsbrytare skall funka utan jord, både i test och på riktigt, vilket är en av finesserna med den.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,808
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Intressant men inte särskilt roligt. Jag vet att du kan detta ämne också, kan du inte bemöta något inlägg. Där är några snurriga inlägg som jag inte orkar bemöta.
 
Senast ändrad:

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Det är ju även så ,att om nollan och jord går ihop på andra sidan funkar inte testknappen heller.
Testknappen går ju via ett motstånd på ca 6-7 kohm
Är motståndet trasigt, så kan ju Jfb funka ändå
Som nån skrev , koppla in en voltmätare mellan nolla och fas så kommer den lösa ut om den är hel
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Det stämmer som Jankro skriver. Jordfelsbrytare behöver ej jord för att fungera. Jag har gjort många montage av jordfelsbrytare med uttag/belysningar som enligt andras resonemang då inte skulle fungera men dessa fungerar bra. Och innan någon häver ur sig att man inte får koppla själv så säger jag att jag har elbehörighet.
Någon skrev även att det inte funkar att ansluta en två eller tre-fas jordfelsbrytare till ett enfas-system och det stämmer heller inte.
Det beror på inkopplingen....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Bäst att även komma med ett konkret svar till frågeställaren.
En jordfelsbrytare kan visst gå sönder. Både så att den inte löser ut alls, inte löser på knappen eller inte går att återställa.
Har bytt flera av ovanstående anledningar.
Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Ring närmsta elfirma och fråga om de kan låna dig ett.
Finns lite andra sätt att testa också men ovan är det säkraste för en som inte jobbar med el.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4,104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Intressant men inte särskilt roligt. Jag vet att du kan detta ämne också, kan du inte bemöta något inlägg. Där är några snurriga inlägg som jag inte orkar bemöta.
I inlägg 27 o 28 har Bäckis beskrivit allt på ett bra sätt. Är man osäker återkommer man alltid till att ”mäta är att veta”. Klarar man inte det så ber man om hjälp. Allt för säkerheten.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
576
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Gör inte som jag gjorde på min arbetsplats.
Jag hade monterat motorvärmare och kupéuttag på en personbil.
Jag satte i sladden i bilen och sedan i vägguttaget.
En tanke vurpa gjorde att jag tog testpennan med LED indikeringar och märkt max 400Volt.
Mätte i uttaget i kupén och allt slocknade i verkstan. (Det dumma var att alla uttag var kopplade till denna jfb även datorernas uttag. :msn_wall:)
Ajdå. Man skall inte mäta med ett testinstrument som drar >20mA då löser det mesta ut.:)
Med en multimeter fungerar det utmärkt att mäta.

När man kopplar detta i en personbil behöver man inte ha behörighet men man skall veta vad man håller på med. Om något händer kan man bli ansvarig och straffad.

Vill man testa jordfelsbrytaren utan att använda knappen så fungerar ovan stående men var försiktig.
Jag ansvarar inte för några skador på egendom eller personer.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Tack för alla svar!!

Bästa sättet att kolla om jordfelsbrytaren fungerar är att låna ett testinstrument för jordfelsbrytare (en stickpropp med en liten mätare som visar hur fas/nolla/jord ligger och en testknapp.
Tack för tips! En bekant, som är aukt. elektr., var förbi med ett testinstrument (Fluke T150) med testknapp och körde lite tester på anläggningen. Slutsatsen är att JFB är trasig och behöver bytas.
Säljaren har gett mig OK på att få det åtgärdat här lokalt och han ersätter mig mot att jag skickar in kvittot. :msn_coins:

Följdfråga:
Jag lär väl kunna låta en elektriker här i närheten utföra jobbet? Ska väl inte behövas att jag åker till en husbilsfirma? Jag har några onödiga mil till närmaste Malibu-representant, som jag helst slipper.
Gäller ju förstås att jag får en JFB med rätt specifikation...
 

skalman52

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Säljaren har gett mig OK på att få det åtgärdat här lokalt och han ersätter mig mot att jag skickar in kvittot. :msn_coins:

Följdfråga:
Jag lär väl kunna låta en elektriker här i närheten utföra jobbet? Ska väl inte behövas att jag åker till en husbilsfirma? Jag har några onödiga mil till närmaste Malibu-representant, som jag helst slipper.
Gäller ju förstås att jag får en JFB med rätt specifikation...
Nej, du behöver inte åka till en Malibu-firma. Det är ingen skillnad på ett 230V system i en bil och i huset när det gäller just JFB:n.

MVH
Hans
 
Status
Problemet är löst! Gå till lösningen…
Toppen