Sv: Jag är inte bitter, men !!!
Sedan 1979 då jag inredda den första lilla skåpbilen möjlig att sova i även i vinterkyla så har jag i huvudsak använt bobilarna på det sätt jag skrivit om i inlägg 23 i denna tråd. För fisketurer och vid fågel- och annan naturskådning och i samband med skidutflykter. Ofta dagturer utan övernattning. Flertalet av bilarna har de senaste dryga 20 åren varit utrustade med fyrhjulsdrift, detta för att kunna komma fram till fiskevattnen även vintertid.
Det borde vara uppenbart för de flesta att jag inte behöver vare sig camping- eller ställplats för att fiska, fotografera fåglar eller göra en skidtur någon eller några mil hemifrån? I dessa sammanhang fungerar bilen som vilken annan bil som helst förutom att den ger mig möjlighet till att vid behov kunna värma mig och vila en stund (ett behov som ökat med åren).
Under alla dessa år har jag aldrig mött någon negativ reaktion eller märkt någon motvilja från vare sig andra fiskare, fågelskådare eller andra människor, men det är möjligt att befolkningen i trådskaperns hemtrakt (och i Strömstad) är mer intolerant?
Någon eller några gånger per år gör vi en mer traditionell campingresa och då passar ställplatser bra under transportsträckorna och campingplatser vid längre uppehåll. Inga problem i Tyskland (Promobils senaste ställplatsguide omfattar mer än 3.000 platser i landet), men här hemma finns inte mycket att välja på. Det är möjligt att kaj.p (inlägg 58) har rätt i att det inte går få ekonomi i en privatfinansierad ställplatsanläggning här hemma, även om en anläggning med myntautomater inte torde kräva så mycket service, i vilket fall inte på sommaren?
Det enda som liknar en ställplats här i hemmatrakterna är en husbilsparkering som Östersunds kommun iordningsställt nära småbåtshamnen, gratis parkering och en avgiftsbelagd toalett, men ingen fyllning eller tömning. Naturligtvis bättre än inget alls för en tillfällig övernattning, men tyvärr ofta till betydande del ockuperat av andra fordon än husbilar.
Det är möjligt att jag gjorde ett misstag då jag i våras sålde min plåtis? Den gick ju med lite fantasi tolka som något annat än en husbil, varför trådskaparen och hans meningsfränder kanske skulle kunnat stå ut med att se den parkerad på annat än en campingplats (som här hemma på gräsmattan)?
aake
Sedan 1979 då jag inredda den första lilla skåpbilen möjlig att sova i även i vinterkyla så har jag i huvudsak använt bobilarna på det sätt jag skrivit om i inlägg 23 i denna tråd. För fisketurer och vid fågel- och annan naturskådning och i samband med skidutflykter. Ofta dagturer utan övernattning. Flertalet av bilarna har de senaste dryga 20 åren varit utrustade med fyrhjulsdrift, detta för att kunna komma fram till fiskevattnen även vintertid.
Det borde vara uppenbart för de flesta att jag inte behöver vare sig camping- eller ställplats för att fiska, fotografera fåglar eller göra en skidtur någon eller några mil hemifrån? I dessa sammanhang fungerar bilen som vilken annan bil som helst förutom att den ger mig möjlighet till att vid behov kunna värma mig och vila en stund (ett behov som ökat med åren).
Under alla dessa år har jag aldrig mött någon negativ reaktion eller märkt någon motvilja från vare sig andra fiskare, fågelskådare eller andra människor, men det är möjligt att befolkningen i trådskaperns hemtrakt (och i Strömstad) är mer intolerant?
Någon eller några gånger per år gör vi en mer traditionell campingresa och då passar ställplatser bra under transportsträckorna och campingplatser vid längre uppehåll. Inga problem i Tyskland (Promobils senaste ställplatsguide omfattar mer än 3.000 platser i landet), men här hemma finns inte mycket att välja på. Det är möjligt att kaj.p (inlägg 58) har rätt i att det inte går få ekonomi i en privatfinansierad ställplatsanläggning här hemma, även om en anläggning med myntautomater inte torde kräva så mycket service, i vilket fall inte på sommaren?
Det enda som liknar en ställplats här i hemmatrakterna är en husbilsparkering som Östersunds kommun iordningsställt nära småbåtshamnen, gratis parkering och en avgiftsbelagd toalett, men ingen fyllning eller tömning. Naturligtvis bättre än inget alls för en tillfällig övernattning, men tyvärr ofta till betydande del ockuperat av andra fordon än husbilar.
Det är möjligt att jag gjorde ett misstag då jag i våras sålde min plåtis? Den gick ju med lite fantasi tolka som något annat än en husbil, varför trådskaparen och hans meningsfränder kanske skulle kunnat stå ut med att se den parkerad på annat än en campingplats (som här hemma på gräsmattan)?
aake