• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är inte bitter, men !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du må tycka om campingplatser, men alla för väl göra som dom vill. Att ha husbil är en frihet till natur mm. och det som vi önskar är inte campingens alla faciliteter utan det som jag med många vill ha mer av är ställplatser med vattenpåfyllning och tömning av grå och svartvatten. Det skall inte vara gratis men det skall vara en skälig summa för att stå på ställplatser.
Dan-Ola.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du må tycka om campingplatser, men alla för väl göra som dom vill. Att ha husbil är en frihet till natur mm. och det som vi önskar är inte campingens alla faciliteter utan det som jag med många vill ha mer av är ställplatser med vattenpåfyllning och tömning av grå och svartvatten. Det skall inte vara gratis men det skall vara en skälig summa för att stå på ställplatser.
Dan-Ola.


Vad är en skälig summa? när man läser alla insädarna så får man den uppfattningen att skälig summ är gratis.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vad är en skälig summa? när man läser alla insädarna så får man den uppfattningen att skälig summ är gratis.

En skälig summa är vad en ställplats på kontinenten kostar, dvs mellan 5 och 12 € beroende på vilka faciliteter som erbjuds. Många är gratis men där får man ofta betala för vatten, el, toa, dusch, WiFi m.m.

De flesta ligger centralt med gångavstånd till stadskärnan.
De som tjänar på detta är ortens köpmän och inte campingägare flera kilometer utanför centrum.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

F-campingen får man oftast för 100kr och dom brukar ha färskvatten och WC.

I Sverige upplever jag de största svårigheterna med tömning av gråvatten och fyllplatser för färskvatten. Detta har jag aldrig haft bekymmer med i västeuropa. T.ex. Frankrike skyltar jättebra.

Sen är det inte säkert att jag besöker affärer där det finns ställplats, men det gör jag inte när jag kör personbil heller.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vad är en skälig summa? när man läser alla insädarna så får man den uppfattningen att skälig summ är gratis.


Nej det får du inte alls, då väljer du att läsa enbart det du vill hänga upp dej på, det står inte alls i alla insändarna att skälig summa är lika med gratis. Detta är ett väldigt bra exempel på generalisering.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Som du lär ha märkt på dina resor (eftersom du tycks ha varit med några år) så brukar ställplatser för en avgift upp mot runt 10€ vara mycket väl belagda.
Här hemma, särskilt om vinteröppet, är jag beredd att betala lite mer och likaledes om centrumnära i miljonstäder.

aake
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi håller absolut med er som tycker att var och en blir salig på sitt sätt, d.v.s. gillar man att ta in på en camping så gör man det av flera skäl - det kan röra sig om personlig säkerhet (ju fler grannar man har desto säkrare känner man sig nattetid hör vi många äldre ange som skäl till varför man väljer en camping) , stor tomt för husbilen och fina faciliteter i övrigt är andra tungt vägande skäl till varför man tar in på en camping.

När det sedan gäller ställplatser i Sverige kontra ställplatser i Europa, så är det ju så att "Knarrevik" har båda årorna i sjön, d.v.s. fattat galoppen och det är vi ju för övrigt många som har gjort i vår fina husbilsklubb - i Sverige har vi ett antal ställplatser och glädjande nog ökar dom i antal år från år, men generellt är Sverige inget "ställplatsland" värt namnet.


Ni som har ringa erfarenhet av att köra husbil i t.ex. Frankrike, Italien, Portugal, Spanien och inte minst i Tyskland bör vara aktsamma med att utge er för att ha den erfarenheten - det framgår sy tydligt mellan raderna att motsatt faktum gäller: ni har ingen eller mycket ringa erfarenhet av att bedöma ställplatsernas antal samt service- och prisnivå i dessa länder.

För att illustrera hur det ser ut i övriga Europa, så valde vi nyss ut 5 mindre orter i Frankrike och Tyskland och vi som har rest i dessa länder länder vet svaret - i samtliga 5 orter i dessa båda länder, så finns det inom en radie av 15 km minst 15 ställplatser i anslutning till varje ort.

Många gånger helt fantastiska ställplatser med hög servicenivå, indelade tomter och t.o.m. med egen restaurang på ställplatsen. Ni som har varit i Greven-Fuestrup nära staden Münster eller i Neumagen-Dhron i Moseldalen vet vad vi menar !

Vi önskar alla en fortsatt fin sommar !
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

F-campingen får man oftast för 100kr och dom brukar ha färskvatten och WC.

I Sverige upplever jag de största svårigheterna med tömning av gråvatten och fyllplatser för färskvatten. Detta har jag aldrig haft bekymmer med i västeuropa. T.ex. Frankrike skyltar jättebra.

Sen är det inte säkert att jag besöker affärer där det finns ställplats, men det gör jag inte när jag kör personbil heller.
Hej, utnyttjar ibland F-campingar om de har bra bad och bjuder på lugn och ro! Dessa campingar är inte alltid billigast under högperiod oftast 160-180:- utan el i ex Marks kommun och i Småland, ibland ligger ex CC's egna campingar med rabatt i samma prisläge.
Färskvatten brukar jag oftast fylla på någon mack då jag tankat alt hemma, gråvatten kan man vid kris "hinktömma" ihop med svartvatten, alltid utan extra kostnad (men gör det bara i Sverige).
Tycker att husbilslivet i sin helhet fungerar fantastiskt bra i Sverige, bra på ett annat sätt söderöver men allt har ju sina för och nackdelar (inkl tyckanden)!

F-campingar för 100:- har jag faktiskt aldrig träffat på i Sverige, bortsett från i Norrland men det vore kanske lämpligt att lägga upp dem på dessa sidor så att de blir kända. Skutesjön ex tar väl 130:- med de faciliteter de har, så trodde att de var billiga.

Om man nu bara åker ut för att tillbringa en natt eller bara för att vara någonstans, så tycker inte jag att det finns anledning att betala om platsen inte har det där lilla extra som motiverar en vistelse där?
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

En skälig summa är mellan 100:- och 120:- inte 180 eller över 200:- som vissa kostar. Jag skrev om du läste mitt inlägg att det inte skall vara gratis.
Dan-Ola
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Relax, jag erkänner gärna att mina erfarenheter från F-camping är liten. Har endast sett de med 100 och någon enstaka med 130, men det tillhör undantag att jag överhuvd taget besöker campingar. Det behövs så sällan, men jag är givetvis inte emot dom som är min motsats. Har aldrig använt SCR (undantag HBK kroppkaka). Fritt val!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Priserna är rätt varierande som synes!
 

Bilagor

  • Priser.JPG
    Priser.JPG
    58,8 KB · Visningar: 5
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Av HBKs 10.000 medlemmar är det några promille som skickar rallarsvingar åt alla håll när någon inte tycker som dem, eller använder husbilen så som de anser är bäst. Ibland är dessa rent oförskämda och nedlåtande. Tyvärr är det ju dessa som hörs mest. Så också i denna tråden.
Om ni kollar på antalet tack som trådskaparen fått på sitt första inlägg så kanske ni förstår att det finns andra tänkesätt runt husbilslivet än era.

Det finns 65.000 husbilar i Sverige. En promille av HBKs medlemmar blir 100 st...

Som sagt, var och en får ha sin åsikt, men om allmänne man börjar tro att mina åsikter är synonyma med vad denna promille av HBKs medlemmar torgför här på forumet så kommer jag att avlägsna HBK-dekalen på min bil.

/ TommyQ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det verkar uppenbart att denna klubb aldrig kommer att kunna enas om att arbeta för fler och bättre ställplatser. Dags att stänga tråden?

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi skaffade husbilen för att få en ny dimension på resandet. Har rest mycket med personbil i Europa så det kändes som ett avklarat kapitel.
Hade ingen klar bild på var man skulle övernatta med husbilen från början...
så campingplatser blev det första självklara valet i Sverige.

Men alltmer insåg vi...
med erfarenheten vi fick... att det fanns mer spännande och fina platser att övernatta på. Nu står vi oftast i guds fria natur men...
landar oxså på campingplats om tillfället och resmålet inte erbjuder något annat.
Har pratat med varenda campingvärd som vi gästat... om de behov som jag tror att vi husbilsåkare har när det gäller service och prisnivå.
Har känt en ökad förståelse om det bland F-camping drivna företag...tiden talar för oss.

Reser var vi vill, bor var vi vill...åker vidare om det inte passar. Kallas visst frihet.

Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det verkar uppenbart att denna klubb aldrig kommer att kunna enas om att arbeta för fler och bättre ställplatser. Dags att stänga tråden?

aake


Du kan vara lugn, jag vet att styrelsen och många medlemmar är eniga och jobbar just för det! :)

De som ivrar för att alltid stå på campingplatser är få och har sina behov tillgodosedda men är ofta väldigt högljudda. Varför de är emot alternativen har de aldrig förklarat.

De som söker andra alternativ har endast Husbilsklubben.se att förlita sig till, så ställ upp för styrelsen och hjälp gärna till vi är många som jobbar och agiterar för alternativen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du kan vara lugn, jag vet att styrelsen och många medlemmar är eniga och jobbar just för det! :)

De som ivrar för att alltid stå på campingplatser är få och har sina behov tillgodosedda men är ofta väldigt högljudda. Varför de är emot alternativen har de aldrig förklarat.

De som söker andra alternativ har endast Husbilsklubben.se att förlita sig till, så ställ upp för styrelsen och hjälp gärna till vi är många som jobbar och agiterar för alternativen.
Det finns inga problem med att åka husbil i Sverige. Möjligen är det lite trångt i väster. Nyss hemkommen från flera veckor nere i europa slås jag av hur mycket plats det finns här. Intressant vore att veta hur alla ställplatser blev till i tyskland. Är det mängden husbilar som bestämmer? I Cuxhaven ligger en stor ställplats granne med hur många campingar som helst. Fascinerande. Ingen brydde sig om valet. Åkte sen hem via Elbefärjan. 14 euro.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du kan vara lugn, jag vet att styrelsen och många medlemmar är eniga och jobbar just för det! :)

De som ivrar för att alltid stå på campingplatser är få och har sina behov tillgodosedda men är ofta väldigt högljudda. Varför de är emot alternativen har de aldrig förklarat.

De som söker andra alternativ har endast Husbilsklubben.se att förlita sig till, så ställ upp för styrelsen och hjälp gärna till vi är många som jobbar och agiterar för alternativen.


Ja du Gunnar Jag vet inte om jag sett någon som enbart ivrar för att vi enbart skall stå på campingar i detta forumet, däremot finns de som jag som vill ha båda alternativen.
Och man räknas till de som är högljudda eller motarbetare för det tja det för väl andra avgöra.
När det sedan gäller prisbilden kan man ju vända på saken, Om nu 100 kr är vad man tycker det får kosta med vattenpåfyllning och tömningsmöjligheter så är det mycket svårt om inte omöjligt att få ekonomi i en sådan investering iallfall om det rör sig om max 7-8 platser. Knappt ens om det är AA läge.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du kan vara lugn, jag vet att styrelsen och många medlemmar är eniga och jobbar just för det! :)

De som ivrar för att alltid stå på campingplatser är få och har sina behov tillgodosedda men är ofta väldigt högljudda. Varför de är emot alternativen har de aldrig förklarat.

De som söker andra alternativ har endast Husbilsklubben.se att förlita sig till, så ställ upp för styrelsen och hjälp gärna till vi är många som jobbar och agiterar för alternativen.

Tycker nog att det är gruppen "hata/bojkotta campingar" som är högljudda här på forumet. Med högljudd menar jag då många o fräna inlägg om att man minsann skall ha rätt att parkera sitt campingfordon på vanliga parkeringar och övernatta däri, och att den som inte förstår hur bra detta är för det lilla samhället är korkad. Och att campingägare i gemen är gnidna och korrumperade...

Kan inte på rak arm komma på att jag sett inlägg om att man enbart vill bo på campingar. Självklart så vill vi ha fler ställplatser, gärna centrala sådana, men det är ju inte det denna tråden handlar om. Jag uppfattar att den handlar om den framtoning HBKs medlemmar har i gemene mans ögon.

All respekt åt de som aktivt och på ett seriöst sätt jobbar i sina hemkommuner med ställplatsfrågan. Typ Ludde...

/TommyQ
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Till alla som tycker att Sverige är ett u-land, har ni överhuvudtaget
åkt i ert eget land. Bara för att det är trångt på västsidan behöver
inte betyda att det saknas platser i övriga riket.
Tommy R
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen