• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är inte bitter, men !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Håller visst med att en ordnad ställplats är ett bra alternativ.
Och nej Knarrevik har inte varit i Europa med HB ännu.

Då ska Bohman vänta med kritiken tils han provat!!

Det är en annan värld för husbilar "där ute"!
Norge ock til dels Sverige är att räkna som U-länder
vad gäller ställplatser.

Ottar

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Och nej Knarrevik har inte varit i Europa med HB ännu.

Det är en del av att diskussionen blir tokig.

Tänk dig att de flesta mackarna (som dessutom ligger på rätt sida om vägen) efter motorvägen har gråvattentömning samt övernattningsmöjlighet, dessutom tydligt skyltat, gratis ... Verklighet i Frankrike ...

Skillnaden mellan Sverige och kontinenten är så monumentalt stor det inte går att föra en diskussion om man inte prövat.

Man blir helt enkelt van vid en standard som gör att Sverige känns som ett U-land.

Gärna camping när man nått sin destination (Camp Kovacine, Kroatien; Esterel caravaning, Frankrike) under pinjeträd eller blommiga häckar, hav eller många pooler. Camping på modell fotbollsplan lockar inte.

På bilden: "Transitplatser" utanför camping i Italien (el fanns).

Peter :)

Bilagor

• 2013-06-18-0628.jpg
    2013-06-18-0628.jpg
    1,4 MB · Visningar: 11
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bohman 62

Bitter och gnällig?

Jag har alltid använt husbilen flitigt och nu som pensionär blir det nog upp mot 100 tillfällen per år om jag räknar alla de gånger jag gör utflykt över dagen för fiske eller fågelskådning. Flera av våra husbilar har tagit sig fram bättre än våra personbilar tack vare fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda (lågväxlar) och diffspärrar och har därmed varit perfekta för att ta sig ut i naturen och för att kunna vända på mer eller mindre igensnöade vägar och parkeringsplatser.

När det är kallare än –10*C så vill jag ha husbilen med som värmestuga vid vinterfiske även om det inte handlar om övernattning eftersom jag blivit mer frusen med åren. Och naturligtvis är jag inte intresserad av vare sig ställplats eller campingplats för några timmars parkering.

Dessutom finns varken det ena eller det andra vid de sjöar som lockar mig med fiske och inte heller där jag kikar på och fotograferar fåglar och andra djur. Det fåtal sjönära vinteröppna campingplatser som går finna här i Västjämtland ligger avigt till eller är helt fyllda av permanentuppställda husvagnar (oftast med påbyggda s.k. spiketält) och för den som bor är uppe ligger det naturligtvis närmare till hands att åka hem än att ta in på en campingplats när man behöver fylla eller tömma (ssk som jag oftare har närmre hem än till någon camping)

Någon gång per år brukar jag åka på havsfiske i Norge och då med båten på släp. Då gäller välutrustade fiskecamper med sjösättningsramp, flytbryggor och rejäla rensplatser. Väl värda sina pengar! På hösten brukar vi ofta göra en tur ner på kontinenten och i Tyskland finns tusentals ställplatser anpassade för våra behov!

Om du någon gång vågar dig bort från campingplatserna så kommer du att kunna märka hur mycket mer du ser av naturen när du kommer bort från larmet och trängseln. Se här ett par fågelporträtt från vår resa till Höga Kusten förra veckan. Så här avspända kan fåglarna vara när man fotar genom husbilens fönster (skjutfönster rekommenderas, går öppna utan att skrämma djuren):
IMG_4928 (Large).jpg

IMG_4936 (Large).jpg

aake

F

F.d. 52945

Guest

Kan bara instämma Aake, till stora delar använder även vi vår husbil på samma sätt som du...och vilka fina bilder, Grattis!

//Pilot

F

F.d. 50266

Guest

Campingar är inget för oss lite äldre husbilsåkare. Dessa är bra för barnfamiljer. När jag har barnbarn med mej tar jag då o då in på en campingplats där det oftast är anpassat för barn med lekgrejor, andra barn och bra sanitetsanordningar.
Normalt står jag fritt eller på någon trevlig ställplats.
Ställplatser vid småbåts-fiskehamnar föredrar jag där det finns ex på Öland eller Gotland. Givetvis fäller jag ner markisen om det gassar för mycket, sitter gärna i min sköna campingstol och grillar g
ä
rna på kvällskvisten. En bonus är att jag ofta träffar trevliga husbilskompisar på ex ställplatser.
Problemet i Sverige är att det inte finns tillräckligt med bra ställplatser runt i vårt avlånga land.
Vi ska inte vara bittra utan ta vara på vårt fina lands möjligheter med ex allemansrätten rätt utnyttjad.

D

Deleted member 11118

Guest

Det är en del av att diskussionen blir tokig.

Tänk dig att de flesta mackarna (som dessutom ligger på rätt sida om vägen) efter motorvägen har gråvattentömning samt övernattningsmöjlighet, dessutom tydligt skyltat, gratis ... Verklighet i Frankrike ...

Skillnaden mellan Sverige och kontinenten är så monumentalt stor det inte går att föra en diskussion om man inte prövat.

Man blir helt enkelt van vid en standard som gör att Sverige känns som ett U-land.

Gärna camping när man nått sin destination (Camp Kovacine, Kroatien; Esterel caravaning, Frankrike) under pinjeträd eller blommiga häckar, hav eller många pooler. Camping på modell fotbollsplan lockar inte.

På bilden: "Transitplatser" utanför camping i Italien (el fanns).

Peter :)

Klockrent, vi som är ute i Europa vet att Sverige är ett U-Land för husbilar.

Var och en står var den vill (inom lagens gränser) och betalar vad det kostar eller bor gratis. Kallas mångfald.

Tänk på att det finns över 1 miljon husbilar i övriga Europa och c:a 65.000 tusen i Sverige
klart som fasiken det finns en större efterfrågan på Ställplatser i Europa. Tror att längs Mosel finns det omkring 70 st.

I morse körde jag hustrun till jobb och utanför Burger King i Löddeköpinge (några få meter från E6) stod ett antal husbilar som förmodligen övernattat där. Bra tänkte jag det håller kanske tjuvarna borta. Kostnad noll kronor. Får se nu hur länge kommunen tillåter detta.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej på er allihop i sommarvärmen, när jagl läser eran klagan på campingplatser så är det ofta vi och dom, hur ser ni på att det fins Husvagnar på ställ platser är det lika galet som
Husbilar på camping platser.

Mvh Bertil

F

F.d. 2621

Guest

Du får gärna ha dina åsikter, men angrip inte andra för deras.

Ingen kritiserar dig för att du väljer att övernatta på campingplatser, det är ditt val och dina behov är väl tillgodosedda med många campingplatser att välja på.

Det finns däremot många andra som inte efterfråga det som campingplatserna erbjuder och söker därför andra alternativ. Detta skall de ha rätt till utan för den skull benämnas för snikna eller snyltare. Dessa väljer istället andra affärsmän än campingägarna att lägga sin pengar på. Det behövs både mat och bränsle och andra förnödenheter även om man väljer bort att tillbringa sin tid på en campingplats.

Självklart får man välja det som bäst motsvarar sina krav och behov! Och lika självklart är att man inte ska kritisera de val som andra gör. Med det sunda tänkandet anser jag, att man heller inte ska kritisera de campingar som finns resp deras organisationer.

Lika illa skorrar det när man kallar sitt eget land för U-land och gör irrelevanta jämförelser.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej på er allihop i sommarvärmen, när jagl läser eran klagan på campingplatser så är det ofta vi och dom, hur ser ni på att det fins Husvagnar på ställ platser är det lika galet som
Husbilar på camping platser.

Mvh Bertil

Det är helt OK, förutsatt att ekipaget ryms. Många ställplatser har begränsad uppställningsyta och på flera ställen har jag träffat på begränsad tillåten längd till 8 - 9 meter.

aake

F

F.d. 25491

Guest

När jag gör mina inlägg på forumet utgår jag från vad jag själv tycker, gillar och förespråkar. Däremot passar jag mej väldigt noga för att generalisera och tala om för andra vad de gör/tycker med utgångspunkt av vad som ventilerats. Det är väldigt tråkigt att bli stämplad som en "svartcampare och utsugare" av folk som i grunden delar vårt intresse bara för att jag föredrar andra ställplatser än campingar. De få gånger vi nyttjat campingar har det inte varit så problemfritt och härligt som beskrivs. Vi har i regel två hundar med oss och har flera gånger möts av -Tyvärr vi tar inte emot hundar här. Eller vi kan bara erbjuda plats därborta dvs. bakom ett buskage långt från alla service pga av eventuella allergier och att det kan störa andra campare. Hade kanske varit lättare om det varit små hundar men nu är det inte det. Dock är betalningen den samma.
För oss har det hitintills varit lugnast att parkera själva lite avsides eftersom alternativet är att stanna hemma eftersom hundarna måste med. Vi har 20 mil till närmaste hundpensionat. Vi handlar överallt där vi drar fram även så i Norge och betalar gärna för ställplats när sådan finns men camping nej tack och det gäller oss själva men jag generaliserar inte och tycker att alla som vill tillbringa sin tid på dessa på något sätt skulle vara sämre för det men inte heller bättre.
Jag blir riktigt sur när folk talar om för mej hurdan jag är för att jag har en annan inställning i en sak. Campa för sjutton om det nu är det bästa men dra inga förhastade slutsatser om snålhet etc. när det gäller oss andra

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

...................... Med det sunda tänkandet anser jag, att man heller inte ska kritisera de campingar som finns resp deras organisationer.....................

Den åsikten har du vädrat många gånger, men klart skall vi få kritisera deras uppträdande i kommuner och media. Särskilt deras inställning om att de förlorar pengar för att husbilsturisterna inte är tvungna att använda sig av deras oönskade tjänster.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Här läser jag på flera ställen att Sverige är ett riktigt U-land när det gäller den rörliga friluftslivet, för oss med husbil.

Men är det verkligen så? Själv tänker jag på Carl Jonas Love Almqvist, "blott Sverige svenska krusbär har....."

Visst saknar vi ibland centrumnära anordnade platser för vår husbil, men problem att stanna, nej det har vi aldrig upplevt som stort i Sverige.

Är det inte egentligen så att Sverige har generösa regler för oss med husbilar?
Tyvärr finns det kollegor med husbilar som tänjer på de generösa reglerna och det uppstår missbruk och som kanske i framtiden betyder ökade förbud och mer kringskurna rättigheter att stanna, parkera eller övernatta.

Jodå jag har varit utomlands, 28 år av mitt liv, så lite vet jag hur det ser utanför våra gränser.

Nej, något U-land är inte Sverige.

Skrivet från ett centrumnära ställplats i Örnsköldsvik, med ett pris som på kontinenten. 100 kr/natt.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Klar man skall kunna kritisera både ställplatser och campingar men frågan är vad man tjänar på o generalisera för givetvis finns det bra o dåliga av båda. Och för mig får det gärna bli fler av både ställplatser o campingar för ju mer alternativ det finns för oss desto bättre, valet är ända mitt, iallafall än så länge.:)

F

F.d. 1286

Guest

Kanske lätt puckad!
Varför ska du med "glädje" betala för camping?
Har du för mycket pengar?
Jag står helst gratis om det går!
Jag har vatten, el och toalett så varför ska jag då "helst" stå på camping och betala ibland upp till 300:_/Dygn?
Är du beroende av andra omkring dig? Är du inte sjävförsörjande vad gäller idéer, matlagning, utflykter, sällskap, fiske, promenader och bara njuta av livet?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, något U-land är inte Sverige.

Du får ändå hålla med om att Sverige är ett U-land beträffande tillgång till välordnade och billiga ställplatser/husbilsplatser?

Norge har i alla fall skyltat med tömningsplatser vilket får till följd att gråvattnet inte hamnar i diket på rastplatser i samma omfattning som i Sverige.

D

Deleted member 11118

Guest

Kanske lätt puckad!
Varför ska du med "glädje" betala för camping?
Har du för mycket pengar?
Jag står helst gratis om det går!
Jag har vatten, el och toalett så varför ska jag då "helst" stå på camping och betala ibland upp till 300:_/Dygn?
Är du beroende av andra omkring dig? Är du inte sjävförsörjande vad gäller idéer, matlagning, utflykter, sällskap, fiske, promenader och bara njuta av livet?

Innan man skriver att någon är puckad, om än lätt och står på campingar, vore det klädsamt om man först tog reda på anledningen. Jag går under kategorin "puckad" jag har inte för mycket pengar och jag står på campingar, fast jag har allt med. Men du har ingen aning om varför jag gör det, det finns en anledning. Alla har vi kanske olika anledningar att vi väljer campingar trots vi har husbil. Skulle mer än gärna ståt för ringa kostnad men livet är så att det inte går.

Respektera istället att människor gör olika val utan att vara "puckad"

Ser att du inte ens är medlem trots 153 inlägg, kanske gratis är bäst

F

F.d. 2621

Guest

I andra trådar kan man läsa bl a vilken bra investering hb:n är och hur härligt livet med den är, frihet, att det inte är så klokt att spara på sina slantar, vilken köpstark kategori människor husbilisterna är och hur attraktiva vi är för kommuner, handlare, evenemangsfolk osv osv i en aldrig sinande ström.

MEN - när det gäller att övernatta någonstans, ja då ska det naturligtvis kosta ett minimum - man har ju så små behov för allt har man ju med sig i hb:n.

Man ska då komma ihåg och veta, att gruppen på HBK och andra HB-klubbar, som envist hävdar allt detta och som så ofta utmynnar i att man INTE ska stå på campingar är tämligen liten, men väldigt högljudd. Majoriteten är som alltid tyst.

Liten är också den grupp, som bl a jag själv tillhör, som föredrar att stå på campingar och anser att dessa gör rätt för sig, behövs och ingenting har att skämmas för. Den tristaste beskyllningen mot campingarna anser jag vara att, dessa med alla och fula medel försöker tvinga in ALLA hb på sina campingar, ofta i skamliga förenade ansträngningar med kommunernas tjänstemän, handlarorganisationer och liknande.

F

F.d. 30092

Guest

Tänk att jag får stå där jag bestämmer själv var jag vill stå! Just nu står jag bakom Jet i Falkenberg och betalar 100:- som går till en förening, ok ingen toa eller annat men det mesta har jag i husbilen men platsen är centralt.
Christer

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.............Liten är också den grupp, som bl a jag själv tillhör, som föredrar att stå på campingar och anser att dessa gör rätt för sig.............

Ted, du anser/beskyller alltså att alla, som inte ställer sig på campingplats, för att inte göra rätt för sig. :confused:

F

F.d. 25491

Guest

I andra trådar kan man läsa bl a vilken bra investering hb:n är och hur härligt livet med den är, frihet, att det inte är så klokt att spara på sina slantar, vilken köpstark kategori människor husbilisterna är och hur attraktiva vi är för kommuner, handlare, evenemangsfolk osv osv i en aldrig sinande ström.

MEN - när det gäller att övernatta någonstans, ja då ska det naturligtvis kosta ett minimum - man har ju så små behov för allt har man ju med sig i hb:n.

Man ska då komma ihåg och veta, att gruppen på HBK och andra HB-klubbar, som envist hävdar allt detta och som så ofta utmynnar i att man INTE ska stå på campingar är tämligen liten, men väldigt högljudd. Majoriteten är som alltid tyst.

Liten är också den grupp, som bl a jag själv tillhör, som föredrar att stå på campingar och anser att dessa gör rätt för sig, behövs och ingenting har att skämmas för. Den tristaste beskyllningen mot campingarna anser jag vara att, dessa med alla och fula medel försöker tvinga in ALLA hb på sina campingar, ofta i skamliga förenade ansträngningar med kommunernas tjänstemän, handlarorganisationer och liknande.
Det kan ju faktiskt vara så att båda delarna behövs annars MÅSTE alla stå på campingar, det finns tältare också som aldrig i livet skulle sätta sin fot på en camping men dom har ju turen att allemansrätten gäller för dem. Angående campingplatsernas ovilja mot "svartcamparna" så vet jag att det i åtminstonde i ett fall är på det sättet och när påpekandet om att det nästan alltid är fullbelagt i juli så var svaret, då ja men resten av året är det inte så fullt och då hör det till saken att campingen är stängd från 1/10 till 1/5 trots detta vill de att inga husbilar ska få parkera över natten någonstans. Jag tycker campingägarna gör ett fantastiskt arbete och ligger många gånger mycket finare än man kan fricampa, men vad hjälper det om man inte är välkommen? Nej fram för fler ställplatser för 100, 150 eller vad de nu tar för att man står över natten, betalar gärna men det behövs fler i tu tal om det. För vår del handlar det mest om att stå någonstans där man får stå oavsett om det skulle kosta en slant och att det inte är trångt, gillar inte att kliva in i nästa husbil när jag ska gå ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen