• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av kompressor kylskåp

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och gaskylen och gasen är säkert lika gratis.. ;)
Kylen finns ju normalt i bilen när man köper den, jag har i varje fall aldrig sett att den är tillval? Och gasen som behövs för de flesta av oss vanliga användare av husbil är ju en väldigt liten del av kostnaderna, 1-2 tuber a' 11Kg per säsong, så av det skälet är det ju rätt meningslöst att byta system. Och rätt installerat fungerar absorbtionsskåpen utmärkt, och utan beroende av stora batterier och mängder av solceller.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kylen finns ju normalt i bilen när man köper den, jag har i varje fall aldrig sett att den är tillval? Och gasen som behövs för de flesta av oss vanliga användare av husbil är ju en väldigt liten del av kostnaderna, 1-2 tuber a' 11Kg per säsong, så av det skälet är det ju rätt meningslöst att byta system. Och rätt installerat fungerar absorbtionsskåpen utmärkt, och utan beroende av stora batterier och mängder av solceller.
Så du tror att kylen är gratis när du betalar din husbil :swoon:

Sen har jag aldrig skrivit att min situation är för "oss vanliga" användare av husbil...
Jag beskriver ju min situation..... Helge!!
.
Tycker du inte om det jag skriver, då kan du ju bara hoppa över, istället för att komma med onödiga och dumma kommentarer...

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Älskar vårt kompressorskåp. Frysfacket fungerar som frysfack.
Kylen håller 6-8grader på läge 3 av 7. Slipper varenda minut av mekande och kostade 5000:-.
Nu sitter ett 100Ah LiFEPo4 i bilen och 100W solcell på taket. 3414:- + 500:- = 3914:- + 5000:- = tot 8914:-
Gud vad jag älskar att slippa varm mat och öl och oron över att det skall bli varmt i kylen.

Kan ju säga att vårat gasolskåp i gamla Ducato -90 :an fungerade nästan felfritt.
Det "nyare" med all elektronik "pajjade ihop" i styrelektroniken och gick ej att rädda.
Gamla gasolskåpen är dyra om man ens hittar något som passar idag.

Gasolskåpet står på altanen med 230Volt inkopplad vid uppstart, denne kopplas ur vid 12Volt tillslag/drift
med termostat inbyggd.
12V 100ah batteri och 45Watt solcell fungerar bra att kyla öl mm på altanen. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så du tror att kylen är gratis när du betalar din husbil :swoon:

Sen har jag aldrig skrivit att min situation är för "oss vanliga" användare av husbil...
Jag beskriver ju min situation..... Helge!!
.
Tycker du inte om det jag skriver, då kan du ju bara hoppa över, istället för att komma med onödiga och dumma kommentarer...
Det där med dumma kommentarer och jämförelser är ju du expert på, dessutom att skönmåla allt du gör och har, och svartmålar allt annat som du inte klarar att hantera, eller inte förstår dej på. Börja med att städa framför egen dörr!
Och nej, jag tror inte att kylen är gratis när du köper bilen, men den ingår antingen du vill eller inte i alla normala husbilar.
Och du, jag läser och kommenterar allt jag vill här på forumet, så länge jag håller mej inom forumsreglerna, det avgör inte du!

Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Kylen finns ju normalt i bilen när man köper den, jag har i varje fall aldrig sett att den är tillval? Och gasen som behövs för de flesta av oss vanliga användare av husbil är ju en väldigt liten del av kostnaderna, 1-2 tuber a' 11Kg per säsong, så av det skälet är det ju rätt meningslöst att byta system. Och rätt installerat fungerar absorbtionsskåp en utmärkt, och utan beroende av stora batterier och mängder av solceller.
Vi söker ny plåtis men av de som passar oss är det ingen som går att få med absorbtionsskåp utan säljs enbart med kompressorskåp.
Det blir billigare tillverkningskostnader sa en importör.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi söker ny plåtis men av de som passar oss är det ingen som går att få med absorbtionsskåp utan säljs enbart med kompressorskåp.
Klart att det blir billigare, det är ju enklare att installera. Sedan levereras bilen med 1st 95Ah batteri som inte räcker till mer än ett dygns drift av bara skåpet..?! På plåtisar med kompressorskåp bör man se hur ventilationen bakom skåpen är gjord, en del bilar har ingen, och då går kompressorn permanent när det är lite varmt.
Det finns en del plåtisar med absorbtionsskåp, kommer inte ihåg vilka just nu, men kommer jag på det skall jag tipsa! :)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen så har tillverkaren också sett vitsen med en kompressor kyl även om du skriver att anledningen är tillverkningskostnaden...

Men jag tror ändå att snart är gasol kylskåpet tid förbi...

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Älskar vårt kompressorskåp. Frysfacket fungerar som frysfack.
Kylen håller 6-8grader på läge 3 av 7. Slipper varenda minut av mekande och kostade 5000:-.
Nu sitter ett 100Ah LiFEPo4 i bilen och 100W solcell på taket. 3414:- + 500:- = 3914:- + 5000:- = tot 8914:-
Gud vad jag älskar att slippa varm mat och öl och oron över att det skall bli varmt i kylen.

Kan ju säga att vårat gasolskåp i gamla Ducato -90 :an fungerade nästan felfritt.
Det "nyare" med all elektronik "pajjade ihop" i styrelektroniken och gick ej att rädda.
Gamla gasolskåpen är dyra om man ens hittar något som passar idag.

Gasolskåpet står på altanen med 230Volt inkopplad vid uppstart, denne kopplas ur vid 12Volt tillslag/drift
med termostat inbyggd.
12V 100ah batteri och 45Watt solcell fungerar bra att kyla öl mm på altanen. :)

Skönt att få höra ifrån verkligheten hur bra det fungerar och hur nöjd man är med sin kompressor kyl/frys... :applaus:

Även om man inte har stora batterier och husbils taket fullt av solpaneler...

Förnekarna har mycket att lära sig.. :twitcy:

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Köpte ett 230 volts "hushållsskåp" på elgiganten för 1595kr (ett 12-volts kostade då runt 5000kr...), det går bara ca 4 tim/dygn, trots invertern så är det väldigt låg strömförbrukning.
Står aldrig på stolpe, sätter på kylen när jag ställer på bilen på våren och stänger av den vid vinteravställningen

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Klart att det blir billigare, det är ju enklare att installera. Sedan levereras bilen med 1st 95Ah batteri som inte räcker till mer än ett dygns drift av bara skåpet..?! På plåtisar med kompressorskåp bör man se hur ventilationen bakom skåpen är gjord, en del bilar har ingen, och då går kompressorn permanent när det är lite varmt.
Det finns en del plåtisar med absorbtionsskåp, kommer inte ihåg vilka just nu, men kommer jag på det skall jag tipsa! :)
Din matematik om hur länge det kan köra på 95Ah är bristfällig. Vi har ett av de större kylskåpen och det drar, enligt skylten, 2,13 A/h.
Ett mindre drar också mindre, så med 15-20 % av batteriet på belysning och laddning av div. saker så har man kanske 80 Ah kvar (i min beräkning använder jag ett lithiumbatteri som exempel). Det ger cirka 40h driftstid.
Då de flesta också har solceller så laddar de nyare typerna så snart solen går upp och även när det är molnigt. Bättre solceller kan ligga på 4-7 A laddning per timme vid bra förutsättningar. Batteriet fylls på och förlänger driftstiden. Sommartid är det ljust upp till 19-20 timmar om dygnet (beror på placering i Sverige). Därför felar din matematik.
Vi stod på årsmötet i Karlstad från torsdag till söndag (med solceller på taket) och vi var aldrig under 50% även om hustrun använde invertern till att köra hårtorken.

Du kan gärna berätta om hur bra ditt skåp är, men du behöver inte berätta hur dåligt det är med kompressorskåp. Speciellt som dina antaganden, i detta exemplet, är fel som jag ser det och har erfarenhet av.
Var nöjd med ditt skåp och ge objektiva råd baserade på faktiska beräkningar.
Absorptionsskåp har alltid varit billigare att producera. Därför har de flesta bilarna det. Så enkelt är det.

Ha det underbart i sommar!!!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Din matematik om hur länge det kan köra på 95Ah är bristfällig. Vi har ett av de större kylskåpen och det drar, enligt skylten, 2,13 A/h.
Ett mindre drar också mindre, så med 15-20 % av batteriet på belysning och laddning av div. saker så har man kanske 80 Ah kvar (i min beräkning använder jag ett lithiumbatteri som exempel). Det ger cirka 40h driftstid.
Då de flesta också har solceller så laddar de nyare typerna så snart solen går upp och även när det är molnigt. Bättre solceller kan ligga på 4-7 A laddning per timme vid bra förutsättningar. Batteriet fylls på och förlänger driftstiden. Sommartid är det ljust upp till 19-20 timmar om dygnet (beror på placering i Sverige). Därför felar din matematik.
Vi stod på årsmötet i Karlstad från torsdag till söndag (med solceller på taket) och vi var aldrig under 50% även om hustrun använde invertern till att köra hårtorken.

Du kan gärna berätta om hur bra ditt skåp är, men du behöver inte berätta hur dåligt det är med kompressorskåp. Speciellt som dina antaganden, i detta exemplet, är fel som jag ser det och har erfarenhet av.
Var nöjd med ditt skåp och ge objektiva råd baserade på faktiska beräkningar.
Absorptionsskåp har alltid varit billigare att producera. Därför har de flesta bilarna det. Så enkelt är det.

Ha det underbart i sommar!!!
Vad blir 2,13 A x24 timmar? Och 2,13A lär vara vid 20 grader omgivningstemp, vid högre temp stiger också förbrukningen. Ett 95 Ah batteri bör man inte ladda ur till mindre än 50% av kapaciteten om man vill ha rimlig livslängd ur det, alltså ca 48Ah det är vad ditt skåp drar under gynnsamma betingelser på ett dygn! Och lithiumbatteri är knappast original i någon vanlig husbil, möjligen dyrt tillval!

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Köpte ett 230 volts "hushållsskåp" på elgiganten för 1595kr (ett 12-volts kostade då runt 5000kr...), det går bara ca 4 tim/dygn, trots invertern så är det väldigt låg strömförbrukning.
Står aldrig på stolpe, sätter på kylen när jag ställer på bilen på våren och stänger av den vid vinteravställningen
Jag har faktisk träffat tre st som har gjort som du med en inverter och en 230v kylskåp...
En hade kopplat det så att när termostaten slog till så startade invertern, och när den slog av så stängdes invertern...

Bra lösning

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad blir 2,13 A x24 timmar? Och 2,13A lär vara vid 20 grader omgivningstemp, vid högre temp stiger också förbrukningen. Ett 95 Ah batteri bör man inte ladda ur till mindre än 50% av kapaciteten om man vill ha rimlig livslängd ur det, alltså ca 48Ah det är vad ditt skåp drar under gynnsamma betingelser på ett dygn!

Det stod ju.... enligt skylten, 2,13 A/h och det gäller kanske som max.... Alltså i Start ögonblicket... Min drar ca
4 A då.

24x2.13= 51,12A....
Räkna med att den går ca 50% av dygnet (vilket mitt gör även vid högre omgivnings temperatur)
Så det blir 50,12:2= 25.56A/dygnet... Enligt min räknare.. Och då har han ju kvar 69.44A :2 = 34.72A i ditt batteri till att använda till annat...om det är ett blybatteri...

Du kanske kan lägga upp här hur du har räknat så jag kan rätta mina siffror.... Om jag nu har räknat fel..

Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det stod ju.... enligt skylten, 2,13 A/h och det gäller kanske som max.... Alltså i Start ögonblicket... Min drar ca
4 A då.

24x2.13= 51,12A....
Räkna med att den går ca 50% av dygnet (vilket mitt gör även vid högre omgivnings temperatur)
Så det blir 50,12:2= 25.56A/dygnet... Enligt min räknare.. Och då har han ju kvar 69.44A :2 = 34.72A i ditt batteri till att använda till annat...om det är ett blybatteri...

Du kanske kan lägga upp här hur du har räknat så jag kan rätta mina siffror.... Om jag nu har räknat fel..
I tidigare inlägg har Sciron uppgivit 2,13 A i snitt. Och det måste väl vara per timme, dygn, vecka osv, inte snittet under drifttiden. Siffran stämmer ganska bra med min något mindre kompressorkyl, den drar ungefär 40 Ah/dygn.

En typisk driftcykel för min kompressorkyl. Den startar regelmässigt på lågfart och varvar upp efter kort stund. Strömstyrkan visas på skalan till höger. Övrig förbrukning var alltså 0,5 A; som framgår av nivån innan kylen startar och när den sedan stannat igen:

1717704620499.png

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej nu får du läsa på. I tidigare inlägg har Sciron uppgivit 2,13 A i snitt, inte som startström.
Ursäkta.... Att jag missade dessa ord.... i snitt...

Men härunder ser du texten från inlägg no 71 där jag gjorde mina beräkningar ifrån..
Inte lätt när man har dyslexi.. ;)

...... Vi har ett av de större kylskåpen och det drar, enligt skylten, 2,13 A/h.
Ett mindre drar också mindre
,......

Konstigt text kopian har nog också dyslexi för den kopierade inte heller orden...
i snitt... :twitcy:;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ursäkta.... Att jag missade dessa ord.... i snitt...

Men härunder ser du texten från inlägg no 71 där jag gjorde mina beräkningar ifrån..
Inte lätt när man har dyslexi.. ;)

...... Vi har ett av de större kylskåpen och det drar, enligt skylten, 2,13 A/h.
Ett mindre drar också mindre
,......

Konstigt text kopian har nog också dyslexi för den kopierade inte heller orden...
i snitt... :twitcy:;)
Inlägg 42, sista stycket…..

Toppen