• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av kompressor kylskåp

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Gasolkyl = ljudlös.
Kompressorkyl låter.

Hur mycket låter ett kompressorkyl?
(jag jag undrar hur långt repet är)

Stänger ni av kompressorkylen på natten?
Nej.... Jag sover så gott då.. ;)

Men när jag hade gasolkyl så hände det att gasolen tog slut om natten... Det var ganska så störande att gå upp då och byta flaska.... Har ingen duo kontroll som växlar automatisk mellen flaskorna..

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Som vanligt blir osäkerheten stor när man använder fel enheter!
Batterikapacitet mäts i Ah. Ström x tid Ampere (A) gånger timmar (h)
Skriver man A/h blir det Ampere dividerat med timmar!
Så frågan vad står det på kylskåpsskylten, A/h eller Ah/h ???

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hur kan man dividera ampere med timmar?

För mig är det en omöjlighet!

Pålle
Ja det måttet skulle väl representera nåt i stil med ”elektroner per sekund per timme” och det blir ju tokigt

Victron har gjort en läsvärd skrift som inledningsvis tar upp grunderna i elläran. Vet inte om den finns på svenska också

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Gasolkyl = ljudlös.
Kompressorkyl låter.

Michael S tar upp relevant aspekt som dyker upp av och till i diskussionen om olika typer kyl.
Information om ljud nivåer bör, eller rättare sagt, ska finnas i produkt specifikation. Vad står där?
Har någon gjort ljudmättningar själv och vad hade man fått för resultat? Det finns ju även mobil appar för sådan mätning... vilken precision har dessa appar är annan fråga.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Michael S tar upp relevant aspekt som dyker upp av och till i diskussionen om olika typer kyl.
Information om ljud nivåer bör, eller rättare sagt, ska finnas i produkt specifikation. Vad står där?
Har någon gjort ljudmättningar själv och vad hade man fått för resultat? Det finns ju även mobil appar för sådan mätning... vilken precision har dessa appar är annan fråga.
Även om det nu skulle stå i manualen eller produkt specifikationen så bygger säkert de flesta in sin kompressor kyl... Och då blir ju ljudet från kompressor oftast lägre...

Jag hör ett brummande från min kyl ca 20-30min / timme.... Upplever det inte alls störande
Däremot kan ljud utifrån ibland vara störande... Och det ljudet hör också de flesta som har en gaskyl...

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Även om det nu skulle stå i manualen eller produkt specifikationen så bygger säkert de flesta in sin kompressor kyl... Och då blir ju ljudet från kompressor oftast lägre...

Jag hör ett brummande från min kyl ca 20-30min / timme.... Upplever det inte alls störande
Däremot kan ljud utifrån ibland vara störande... Och det ljudet hör också de flesta som har en gaskyl...
Om man får dessa specifikation värden så har man åtminstone refernspunkt för jämförelser, eller hur?

Uppfattning av ljud som störande kan ändå bli individuellt... de som har nedsatt hörsel störs inte så mycket (beroende på om de använder hörapparater eller inte och hur de hanterat hörapparatens inställningar ;=)) Dessutom finns det ju

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Truman låter mer. Kylen går så sällan och står längre från sängen.
Fläktarna jag hade bakom kylen lät mer och hela tiden om jag inte gick upp o stängde av dom.
Vatten pumpen låter mer dom gångerna någon är på toan.

Jag undrar om inte jag o tanten snarkar högre och närmare örat. :)

Jag är imponerad av mitt skåp. :) Trodde inte att det skulle fungera så här bra faktiskt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Gasolkyl = ljudlös.
Kompressorkyl låter.

Dometic/Waeco MDC90 i vår plåtis:

Låter: ungefär lika som ett hemmakylskåp av mellanprismodell. Den stora skillnaden är att man oftast är längre bort från kylskåpet därhemma än vad man är från kylskåpet i en liten husbil, alltså märks kylskåpet i husbilen mer än vad kylskåpet hemma gör (om man inte vistas hela sin tid hemma i köket förstås; och även sover där, med huvudet ett par meter från kylen....)

Stänger av på natten: nej, det går bra ändå. Man vänjer sig.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Vi hade ett kompressorskåp i vår Nimbus båt för 25 år sedan.
Upplevde inte att det störde varken ljudmässigt eller att det drog mycket ström

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
Tror du fick med allt! :) Men du glömde att nämna att du måste ha ett kärnkraftverk på taket för att driva din kompressorkyl! Va vad det nu du hade i paneler..., ett par tusen Watt? :cool:
Jag klarar mig från april till oktober med 160 solcell till driften av mitt kompressorskåp...

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
Kylen finns ju normalt i bilen när man köper den, jag har i varje fall aldrig sett att den är tillval? Och gasen som behövs för de flesta av oss vanliga användare av husbil är ju en väldigt liten del av kostnaderna, 1-2 tuber a' 11Kg per säsong, så av det skälet är det ju rätt meningslöst att byta system. Och rätt installerat fungerar absorbtionsskåpen utmärkt, och utan beroende av stora batterier och mängder av solceller.
Mitt 100Ah litiumbatteri är fysiskt sett betydligt mindre än det 95 AH AGM det ersatte + 17 kg lättare. Har bara en (1) solcell på 160 watt så sluta med dessa påhittade överdrifter.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag klarar mig från april till oktober med 160 solcell till driften av mitt kompressorskåp...
Mitt 100Ah litiumbatteri är fysiskt sett betydligt mindre än det 95 AH AGM det ersatte + 17 kg lättare. Har bara en (1) solcell på 160 watt så sluta med dessa påhittade överdrifter.
...tror du missar satiren i tråden lite. Jag har 180 W solpanel, 100 Ah LiFePo4 och 3 Victron litiumladdkällor, men gillar ändå skarpt mitt absorptionsskåp. Det kompletterar mitt oberoende. Men vi är alla olika. Sen gillar jag att käbbla lite med Muskatten. :) Men jag kan trösta dig med att jag också har en 40 liters kompressorkylbox. Bra komplement, inte minst vid långa färjeöverfarter och om man vill frysa in något. Sedan finns det alltid kall pilsner i garaget. Kompressortekniken i sig är absolut överlägsen. Men som sagt, jag har valt och gillar mitt blandmissbruk av olika tekniker!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tydligen förstod du inte att jag med uttrycket stora batterier inte menade det i fysisk mening utan att det gällde kapaciteten.
Jag förstår att du är en sommar/fintvädercampare när du anser att du alltid klarar dej med ett batteri på 100Ah och en solcell på
160w. Du får väl pröva att fricampa några dagar när det är ordentligt mulet och du samtidigt behöver köra pannan hela dygnet samtidigt
som din kyl drar närmre 50Ah varje dygn, och du vill ha lite belysning och titta på TV, kanske ladda telefoner och dator/er.
Eller så hänger du med till fjällen runt nyår och fricampar några dagar, då kanske du förstår fördelen med ett absorbtionsskåp i jämförelse
med ett kompressorskåp. Bara som info, jag har en kompressorkylbox, den fungerar bra så länge solen lyser ordentligt på solcellerna, men den är definitivt ett problem när strömtillgången blir sämre utanför sommarmånaderna. F.ö. har jag också lithiumbatterier 170Ah och solceller 150watt! ;)

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
...tror du missar satiren i tråden lite. Jag har 180 W solpanel, 100 Ah LiFePo4 och 3 Victron litiumladdkällor, men gillar ändå skarpt mitt absorptionsskåp. Det kompletterar mitt oberoende. Men vi är alla olika. Sen gillar jag att käbbla lite med Muskatten. :) Men jag kan trösta dig med att jag också har en 40 liters kompressorkylbox. Bra komplement, inte minst vid långa färjeöverfarter och om man vill frysa in något. Sedan finns det alltid kall pilsner i garaget. Kompressortekniken i sig är absolut överlägsen. Men som sagt, jag har valt och gillar mitt blandmissbruk av olika tekniker!
Ha ha poöng till dig där, ja med glimten i ögat är det rätt kul att filosofera över våra olika val
Jag bjuder på en kompressorkyld öl om vi möts!!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
.
Eller så hänger du med till fjällen runt nyår och fricampar några dagar, då kanske du förstår fördelen med ett absorbtionsskåp i jämförelse
Den erfarenhet jag har haft vid ca - 20°
Var ju att gasen tog slut efter ca 3 dagar i en p11... Så det blir ju max 6 dagar med 2 p11..
Sen blir kylen varm och husbilen kall när truman inte får gas.

Friparkerar man ofta så ser man till så att det skall fungera under tiden, skulle elen ta slut så startar jag bara den bärbara generatorn och laddar snabbt mitt batteri... Eller så kör jag en liten runda och låter min 60A DC-DC booster ladda batteriet...
Disel värmaren sköter värmen i husbilen...

Skulle du med gaskyl i detta exempel stå på stolpe el.... Ja då kan vi med kompressor kyl också stå på det...

Jag ser absolut inga problem med att stå i många minus.....
Men varför utsätta sig för detta när man kan köra till Medelhavets värme under vintern..

Sen har jag läst några trådar här på forumet att ni som står i minusgrader inte får era gaskylar kalla.... Då det är för kallt bakom gaskylen...
En kompressor kyl fungerar perfekt i denna typ av situationer...

Toppen