• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av kompressor kylskåp

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hallå. Kanske lit OT, men måste bara besvara Muskattens konspirationsteorier. Jag trivs bra med mitt absorptionskylskåp. Håller med om att effektiviteten med kompressorskåp vid renodlad 12 volt är betydligt större. Jag har LiFePo4 batteri och dito laddkällor och klarar mig ganska länge på 12 volt. Men möjligheten att ligga på stolpe och framförallt gasolmöjligheten gör att jag gillar min kyl! Den är trots ålder och mindre effektivitet, betydligt mångsidigare än en ren kompressorkyl.

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Jag pratade med en av Dometics kylskåpssäljare (gasolskåp!) och enligt honom (och Dometic) kan ett sådant som mest kyla 20 grader under temperaturen var det står!
Det betyder att står man i ett 35-gradigt Kroatien kan deras "kylskåp" som bäst nå ner till +15 grader. Och så är min åsikt att man inte kan kalla det ett kylskåp! Därför har vi skiftat till kompressorkyl. Dyrt, men nu kan man lita på att det håller 4-8 grader som ett kylskåp skall.
Sen kommer jag nog få mothugg om att deras kyl minsann kan klara det, men det skall den inte klara enligt tillverkaren (Dometic). Med Thetford vet jag inte, dock.

Vårt drar 2,13 A/h i snitt. Med 190 Ah batteri, och lite annan förbrukning, kan vårt köra ca 3 dygn utan någon som helst energitillförsel (solceller, stolpe eller köra. Men solen går ju upp och någon gång skall man väl flytta till ett nytt ställe. Vi är nöjda med vårt byte!!

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hallå. Kanske lit OT, men måste bara besvara Muskattens konspirationsteorier. Jag trivs bra med mitt absorptionskylskåp. Håller med om att effektiviteten med kompressorskåp vid renodlad 12 volt är betydligt större. Jag har LiFePo4 batteri och dito laddkällor och klarar mig ganska länge på 12 volt. Men möjligheten att ligga på stolpe och framförallt gasolmöjligheten gör att jag gillar min kyl! Den är trots ålder och mindre effektivitet, betydligt mångsidigare än en ren kompressorkyl.
Hej!
Gillade ditt inlägg fram till sista meningen. Är man bara nöjd med sitt val så är det som det skall, men mångsidigare än en kompressolkyl är ett absorptionskylskåp inte. Enligt instruktioner från Dometic skall man helst inte fylla det mer än 70% och funktionen blir sämre ju varmare det är.
Kör man bara i Skandinavien under en "vanlig svensk sommar" fungerar det helt säkert bra nog för de flesta (eller alla). Men om man skall en tur söderut (Kroatien, Spanien Portugal t.ex.) så riskerar man riktig värme och så är det betydligt sämre än en kompressorkyl.

Men, det är var mans val och jag har inte förstått alla dem som tvunget skall hävda om det ena eller det andra är bäst.
Ha det gott och hoppas på en kyligare sommar för matvarornas skull! ;)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag pratade med en av Dometics kylskåpssäljare (gasolskåp!) och enligt honom (och Dometic) kan ett sådant som mest kyla 20 grader under temperaturen var det står!
Det betyder att står man i ett 35-gradigt Kroatien kan deras "kylskåp" som bäst nå ner till +15 grader. Och så är min åsikt att man inte kan kalla det ett kylskåp! Därför har vi skiftat till kompressorkyl. Dyrt, men nu kan man lita på att det håller 4-8 grader som ett kylskåp skall.
Sen kommer jag nog få mothugg om att deras kyl minsann kan klara det, men det skall den inte klara enligt tillverkaren (Dometic). Med Thetford vet jag inte, dock.

Vårt drar 2,13 A/h i snitt. Med 190 Ah batteri, och lite annan förbrukning, kan vårt köra ca 3 dygn utan någon som helst energitillförsel (solceller, stolpe eller köra. Men solen går ju upp och någon gång skall man väl flytta till ett nytt ställe. Vi är nöjda med vårt byte!!
Njae det vete fan vad han har för erfarenheter. Vi har varit söderut nästan varje år sedan 1986. Med både husvagn och husbil. Det låter mer som att han beskriver en termoelektrisk kylbox. De klarar max 15 - 20 grader under omgivningstemperaturen. Visst har absorptionsskåpen större begränsningar än rena kompressorskåp, men våra har i vart fall varit effektivare än vad han beskriver.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej!
Gillade ditt inlägg fram till sista meningen. Är man bara nöjd med sitt val så är det som det skall, men mångsidigare än en kompressolkyl är ett absorptionskylskåp inte. Enligt instruktioner från Dometic skall man helst inte fylla det mer än 70% och funktionen blir sämre ju varmare det är.
Kör man bara i Skandinavien under en "vanlig svensk sommar" fungerar det helt säkert bra nog för de flesta (eller alla). Men om man skall en tur söderut (Kroatien, Spanien Portugal t.ex.) så riskerar man riktig värme och så är det betydligt sämre än en kompressorkyl.

Men, det är var mans val och jag har inte förstått alla dem som tvunget skall hävda om det ena eller det andra är bäst.
Ha det gott och hoppas på en kyligare sommar för matvarornas skull! ;)
Men det är ingen prestigefråga, absolut inte. Ifrågasätter inte kompressorkylskåpens effektivitet. Men just mångsidigheten för mig är gasolalternativet. Den är outstanding!

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Njae det vete fan vad han har för erfarenheter. Vi har varit söderut nästan varje år sedan 1986. Med både husvagn och husbil. Det låter mer som att han beskriver en termoelektrisk kylbox. De klarar max 15 - 20 grader under omgivningstemperaturen. Visst har absorptionsskåpen större begränsningar än rena kompressorskåp, men våra har i vart fall varit effektivare än vad han beskriver.
Instämmer. Det låter som en missuppfattning. Han var ju kylskåpssäljare, och kanske inte teknisk expert...

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Enig med att han kanske inte har erfarenhet nog, men han stod på Elmia och visade/presenterade/"sålde" både absorptions- och kompressorkylskåp. Vi har dåliga erfarenheter, därför skiftade vi. Men, vi fick kanske ett måndagsexemplar?!?!? Grattis till att ert fungerar bättre än den förklaring jag fick!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns många fördelar med ett gasolkylskåpet... Det gäller bara att man ser dem ur rätt perspektiv ......

Tänk så många roliga timmar man har haft med att rensa avgasröret för att gasolkylen skulle bli kall

Tänk så händig man är när man själv kan rensa munstycket mm bara för att få gasolkylskåpet kallt

Tänk så teknisk man är når man kommer på att jag måste knacka på magnet ventilen för att gasolkylskåpet skall starta och bli kall

Tänk så många platser jag har fått se tack vare gasolkylskåpet.... Säkert över 200 de senaste 14år varje gång jag måste köpa gas för att gasolkylskåpet skall bli kall..

Tänk så händig man har blivit varje gång Lås mekanismen på gasolkylskåpet går sönder och man måste själv laga det bara för att gasolkylskåpet skall bli kallt...

Tänk så många nya problem och kundskap jag hade fått lära sig om jag också hade kört kylen på 12 eller 230v. Och inte bara kört gasolkylskåpet på gas för att bli kall..

Tänk så många härliga dofter från Medelhavet jag har fått in i husbilen när vinden ligger på och det blåser in runt kylskåpet om det inte hade varit för avgaserna när gasolkylskåpet går för att bli kall..

Nu när jag har gått över till kompressor kyl/frys så tänker jag på alla dessa fina stunder som ett gasolkylskåp har get mig bara för att bli kall..

Så tack för alla de fina trevliga stunder vi har haft tillsammans när jag gjorde allt jag förmådde bara för att hålla dig kall...

Må du nu vila i frid....

Må gud nu förlåta mig om jag har glömt något av vår underabara tid tillsammans... :swoon:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns många fördelar med ett gasolkylskåpet... Det gäller bara att man ser dem ur rätt perspektiv ......

Tänk så många roliga timmar man har haft med att rensa avgasröret för att gasolkylen skulle bli kall

Tänk så händig man är när man själv kan rensa munstycket mm bara för att få gasolkylskåpet kallt

Tänk så teknisk man är når man kommer på att jag måste knacka på magnet ventilen för att gasolkylskåpet skall starta och bli kall

Tänk så många platser jag har fått se tack vare gasolkylskåpet.... Säkert över 200 de senaste 14år varje gång jag måste köpa gas för att gasolkylskåpet skall bli kall..

Tänk så händig man har blivit varje gång Lås mekanismen på gasolkylskåpet går sönder och man måste själv laga det bara för att gasolkylskåpet skall bli kallt...

Tänk så många nya problem och kundskap jag hade fått lära sig om jag också hade kört kylen på 12 eller 230v. Och inte bara kört gasolkylskåpet på gas för att bli kall..

Tänk så många härliga dofter från Medelhavet jag har fått in i husbilen när vinden ligger på och det blåser in runt kylskåpet om det inte hade varit för avgaserna när gasolkylskåpet går för att bli kall..

Nu när jag har gått över till kompressor kyl/frys så tänker jag på alla dessa fina stunder som ett gasolkylskåp har get mig bara för att bli kall..

Så tack för alla de fina trevliga stunder vi har haft tillsammans när jag gjorde allt jag förmådde bara för att hålla dig kall...

Må du nu vila i frid....

Må gud nu förlåta mig om jag har glömt något av vår underabara tid tillsammans... :swoon:
Tror du fick med allt! :) Men du glömde att nämna att du måste ha ett kärnkraftverk på taket för att driva din kompressorkyl! Va vad det nu du hade i paneler..., ett par tusen Watt? :cool:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror du fick med allt! :) Men du glömde att nämna att du måste ha ett kärnkraftverk på taket för att driva din kompressorkyl! Va vad det nu du hade i paneler..., ett par tusen Watt? :cool:
Njaa... Men om det hade fått plats så hade jag gärna haft ett par tusen watt...

Sen har jag inte nämnt allt om gasolkylen...
De negativa stunderna med gasolkylen kände jag var så tunga så de tog jag inte med....:twitcy:;)

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Som komplement till den diskussion som hittills varit i denna tråg kanske mina erfarenheter kan berika. Som jag skrivit i min tråd Behov av ny kyl/frys bytte jag det uttjänta Dometic 7655 mot ett Thetford 2175C 1717663803164.png som är konstruerad så att den har ett kondensorpaket med fläkt som hämtar luft från bodelen och blåser tillbaka luften till bodelen. Detta innebär att all temperaturväxling sker via bodelsluften och därmed en höjning av tempraturen inomhus. Fördelen är att alla ytor runt kylen är svala, nackdelen är att tillskottsvärmen in i bodelen kan bli besvärlig att "bli av med" när bodelstempen når över säg 28 grader.

Nåväl, efter ca två år är i vart fall jag nöjd med köpet.
Åke

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Må du nu vila i frid....

Vi klarade oss med 4/5 gasolfyllningar i vintras i Spanien. Har LPG-tank och är f.ö. helt oberoende av elstolpe och elverk.
Om du har tankat 200 gånger så har du bara en 5-kilos tub eller är väldigt slösaktig.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi klarade oss med 4/5 gasolfyllningar i vintras i Spanien. Har LPG-tank och är f.ö. helt oberoende av elstolpe och elverk.
Om du har tankat 200 gånger så har du bara en 5-kilos tub eller är väldigt slösaktig.
Okey.... 200 ggr var inte helt rätt.....
Siffran hamnar nog nära 246 ggr, men jag är generös och drar av 46 ggr då maten tidigare lagades med gas....
Idag med induktion

Bor man året runt (i snart 14år) och byter ca var tredje vecka en p11... Så kan du ju själv räkna på det

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan också nämna att under dessa ca 14 år har jag betalat för gasen ungefär 72 800:-.Skr..
Jag har varit generös igen och räknat 300 spänn per p11...

Nu du Krinil... Av dessa pengar hade jag nog kunnat köpa det kraftverk som du talade om och ändå fått pengar över :swoon:;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Och ditt första kompressorskåp fick du visst reklamera och vill nu bygga om ditt andra för att det skall bli bra, om jag fattat andra trådar rätt.... ;)

Nåväl, jag hade gasolkyl i förra bilen och var både nöjd och missnöjd med den. I nuvarande bil har jag kompressorkyl och är en både nöjd och missnöjd med den också. Båda har för och nackdelar, som vi värderar olika, så diskussionen för och emot kan nog inte att landa i ett entydigt svar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan också nämna att under dessa ca 14 år har jag betalat för gasen ungefär 72 800:-.Skr..

Nu du Krinil... Av dessa pengar hade jag nog kunnat köpa det kraftverk som du talade om och ändå fått pengar över :swoon:;)
Japp, du har säkert rätt. Men vi konsumerar husbilslivet helt olika. Det gör att vi har helt olika behov. Men trots vårt smågnabb känner jag att vi respekterar varandras olikheter och stundtals kan dra nytta av dem! Det är stort! :)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och ditt första kompressorskåp fick du visst reklamera och vill nu bygga om ditt andra för att det skall bli bra, om jag fattat andra trådar rätt.... ;)

Nåväl, jag hade gasolkyl i förra bilen och var både nöjd och missnöjd med den. I nuvarande bil har jag kompressorkyl och är en både nöjd och missnöjd med den också. Båda har för och nackdelar, som vi värderar olika, så diskussionen för och emot kan nog inte att landa i ett entydigt svar.
Jag tror att det är fler procentuellt här på hbk som har reklamera sitt gas kyl skåp än de som har reklamerat sitt kompressor kyl skåp...

Idag är det flera aspekter som avgör vad som är ok för mig och andra när vi bedömer vad vi gillar / inte gillar med våra kyl o frys....

Tittar jag på den kyl/frys jag har idag (Sunwind 139L cosine)
Så är en av de viktigaste kriterier att frysen var nere och kylen uppe.... Jag svor varje gång jag skulle upp efter att jag hade varit i Dometic kyl... Som är nere.... Då jag har dålig rygg
Nu står jag rakt i ryggen varje gång jag är i kylen.. ( har höjt skåpet ca 40cm) så jag bara böjer knäna när jag skall i frysen...

Tar jag sen kompressor kylen och jämför den mot Dometic..... Så har jag idag en mycket lägre och jämnare kyla... (se diagram)

Sen i frysen så är det så att översta låda har mellan 15-19 minus beroende på hur ofta jag öppnar dörren.
I den översta fryser jag matrester...
Sen har jag en låda till under och där är problemet.... Att värme från radiatorn som är inbyggda i väggarna avger också värme in i frysen så låda nummer två håller inte tillräckligt kallt för att förvara mat en längre tid, min tanke var att lägga fisk, calamari, bläckfisk mm i nedersta lådan...
Som det är nu så kan jag inte det utan måste ge bort allt jag fångar om det inte äts upp inom de närmsta dagar...

Här kommer nu in tanken på att bygga om kyl systemet med en radiator och fläkt så värmen "blåser' bort...

Det finns en firma i Tyskland som sysslar bla med att bygga om liknade skåp...

Skulle skåpet bli ombyggd då räknar jag med att jag har en mycket bra och funktionell kyl/frys....

Visst kan jag sänka mer på termostaten men som det är nu då kommer maten i kylen att frysa

Så summan av summariun är att jag har idag mer tid idag till att fortsätta med det som inte blev färdigt i går nu när jag har en kompressor kyl /frys...

Hoppas jag hinner bli klar idag...... Med att ta det lugnt. :twitcy:

De två första diagram är ifrån sensorn som ligger i kylen... Så låg och jämn temperatur hade i alla fall aldrig mitt Dometic kyl skåp.

De två sista diagram där ligger sensorn i botten på den nedersta lådan i frysen...

Screenshot_20240606_143348_com.beyondtel.sensorblue.jpg

Screenshot_20240606_143326_com.beyondtel.sensorblue.jpg

Screenshot_20240606_143615_com.beyondtel.sensorblue.jpg

Screenshot_20240606_143635_com.beyondtel.sensorblue.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och batterierna och solcellerna är naturligtvis gratis, liksom kylen? ;)

Toppen