• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 

Owe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
89
Medlemskap
2024
Intressant! Stämmer ju precis med mina tankar när det gäller installation av värmaren. Dock har du ju valt lite ”överkurs” när det gäller elförsörjningen. Men det kanske behövs för att kunna utnyttja värmaren optimalt vid fricamping. Hur många Ah har du på batteribanken till värmaren?
Har sökt lite på nätet men inte lyckats hitta testen. Har du någon länk eller dyligt?
Batteribanken är på 2x90Ah. Det gör att jag klarar 4-5 dagar utan laddning. Då har jag inte tagit ut mer än 50% av batterikapaciteten. De två bodelsbatterierna (2x90 Ah) har då gått ner ungefär lika mycket. Har laddningsbooster till de batterierna också.
Ska undersöka vilket nummer i "Husbilen test".
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Batteribanken är på 2x90Ah. Det gör att jag klarar 4-5 dagar utan laddning. Då har jag inte tagit ut mer än 50% av batterikapaciteten. De två bodelsbatterierna (2x90 Ah) har då gått ner ungefär lika mycket. Har laddningsbooster till de batterierna också.
Ska undersöka vilket nummer i "Husbilen test".
Tack för svar! Det blir ju en hel del extra vikt med 2 batterier till. Men det är väl ofrånkomligt om man skall få tillräckligt med ström. Här skulle säkert litiumbatterier fungera bra, om man bortser från priset. Hade en gång i tiden en gasoldriven vattenvärmare, Pulsomatic, utan cirkulationspump. Drog i princip ingen el alls då den hade pilotlåga som brann hela tiden. Hoppas du hittar rätt på beskrivningen.
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Hej jag har monterat min dieselvärmare där den fick plats under golvet dragit upp värme slangadarna kapat ledningen kopplat in värmaren på ledningen, obs kolla så vatten strömningen går åt samma riknig som övriga vattnet, så ni kan köra både diesel och gasol samtidigt en 5 kw är största laget den är för stor till min husbil jag har en 4.2 kw den är I största laget.
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Min montering. Jag har monterat en båtvärmare. Mikuni 2,4kw, 4.8kw den i två steg värmaren går först upp till 84 grader sedan går värmaren ner till 2,4 Kw bir Den varmare än 84 grader så går den ner på paus. Jag har monterat en rums termostat som reglerar rumsvärmen.den röda är en separat bränsletank köpt på Biltemas en byttans.
 

Bilagor

  • ACEC48B8-4524-42F1-AF97-9D57009A95BB.jpeg
    ACEC48B8-4524-42F1-AF97-9D57009A95BB.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 88
  • 5AE3C17E-C088-4A9D-9E26-6D0446D245C0.jpeg
    5AE3C17E-C088-4A9D-9E26-6D0446D245C0.jpeg
    3,9 MB · Visningar: 92

Owe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
89
Medlemskap
2024
Batteribanken är på 2x90Ah. Det gör att jag klarar 4-5 dagar utan laddning. Då har jag inte tagit ut mer än 50% av batterikapaciteten. De två bodelsbatterierna (2x90 Ah) har då gått ner ungefär lika mycket. Har laddningsbooster till de batterierna också.
Ska undersöka vilket nummer i "Husbilen test".
Hela min installation i husbilen finns i "Husbilen test" 2016 nr 10 sid 40
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Min montering. Jag har monterat en båtvärmare. Mikuni 2,4kw, 4.8kw den i två steg värmaren går först upp till 84 grader sedan går värmaren ner till 2,4 Kw bir Den varmare än 84 grader så går den ner på paus. Jag har monterat en rums termostat som reglerar rumsvärmen.den röda är en separat bränsletank köpt på Biltemas en byttans.

Är denna värmare godkänd för montering i motorfordon?

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bilprovningen har gjort fel många gånger.

Min fråga var huruvida Mikuni-värmaren, och monteringen av denna, uppfyller kraven i direktiv 2001/56/EG.

Om inte,kan det blir problem med försäkringen i händelse av brand.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du ska förstå det som att bilprovning inte bryr som om vad du installerar i bilen,dom kontrollerar trafiksäkerheten.

Helt riktigt!

Sedan Sprängämnesinspektionen "försvann" för många år sedan, finns det inte längre någon som kontrollera vare sig installationen av brandfarliga vätskor/gaser eller säkerhetsventilationen.

MSB anser att de inte ska syssla med fordon, och Trafikverket anser att sådant inte hör till trafiksäkerheten.

Lik förb_nnat finns reglerna och direktiven – och de skall följas.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag installerade värmare i båten för många år sedan, en gasoldriven och en dieseldriven, fick jag bägge installationerna godkända med skriftligt intyg av auktoriserade installatörer. Kanske inte så lätt att få idag men kan väl vara ett alternativ för att vara på den säkra sidan, både för sig själv och gentemot försäkringsbolag.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I Sverige finns, till skillnad mot i många andra länder, inte något auktorisationsförfarande för dem som arbetar med gasol.

Med andra ord, så finns det inte någon formellt auktoriserad gasolinstallatör i Sverige. Men det är på gång ...

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Pålle har tagit upp en intressant diskussion om hur man säkerställer att installationen är gjord på ett säkert sätt. Det är säkert en fråga som alla ”amatörinstallatörer” funderar på. Tror att denna fråga kan vara värd en egen tråd, kanske med Pålle som trådskapare, och att vi fortsättningsvis diskuterar rena installationer i denna tråd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror att många "amatörinstallatörer" INTE funderar på denna fråga.

Tror dessutom att en separat tråd om installationer snabbt skulle bli fylld av gissningar, tyckanden och egna tolkningar (precis som vissa trådar här som gällt utlandsresande i Covid 19-tider).

De två enklaste råden är:

1) Kräver arbetet fackkunskaper? Anlita fackman!
2) Får du göra arbetet själv, men är osäker på hur det ska göras? Fråga fackman!

Och kom ihåg talesättet: "Friskt kopplat är hälften brunnet!"

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tror att många "amatörinstallatörer" INTE funderar på denna fråga.

Tror dessutom att en separat tråd om installationer snabbt skulle bli fylld av gissningar, tyckanden och egna tolkningar (precis som vissa trådar här som gällt utlandsresande i Covid 19-tider).

De två enklaste råden är:

1) Kräver arbetet fackkunskaper? Anlita fackman!
2) Får du göra arbetet själv, men är osäker på hur det ska göras? Fråga fackman!

Och kom ihåg talesättet: "Friskt kopplat är hälften brunnet!"

Pålle
Problemet är detta med "fackmän" det finns ytterst få som vet hur man integrerar en dieselvärmare i ett ALDEsystem.
Jag har tidigare fått installerat solcell,vattentermostat mm. av fackmän på auktoriserad husbilsverkstad och det har blivit amatörmässigt gjort.
Jag installerar själv idag,litar inte på att jobbet blir fackmässigt utfört,tyvärr betalar man dyrt för dåligt jobb,detta är min erfarenheter av fler än en verkstad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har i ett par tidigare inlägg kortfattat beskrivit hur Concordes hybridvärme är uppbyggd..

Eftersom det handlar om bilar i mångmiljonklassen, tar jag för givet att man utnyttjat fackkunskapen hos Alde och Webasto för att ta fram lösningen.

Pålle
 
Toppen