• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns ett styrkort att sätta i Aldevärmaren för yttre funktioner. Jag har ett som styr extra fläktar under framstolarna. Ligger som funktion booster i Aldepanelen. Följer termostaten med en liten fördröjning.
Här kan man ju koppla vad man vill.
Har varit i kontakt med Alde och det finns inget styrkort för yttre funktioner till Alde 3010 som jag har. Han trodde att det skulle vara möjligt att ta ut någon signal från ordinarie kort på värmaren, men visste inte hur.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har varit i kontakt med Alde och det finns inget styrkort för yttre funktioner till Alde 3010 som jag har. Han trodde att det skulle vara möjligt att ta ut någon signal från ordinarie kort på värmaren, men visste inte hur.
Ok, då är det skillnad på 3010 och 3020 som jag har. Det va synd för med det kortet kan man köra lite egna lösningar.
Du kan ju ta pumpmatningen om du inte har hastighetsreglerad pump från panelen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ok, då är det skillnad på 3010 och 3020 som jag har. Det va synd för med det kortet kan man köra lite egna lösningar.
Du kan ju ta pumpmatningen om du inte har hastighetsreglerad pump från panelen.
Vet faktiskt inte vad jag har för pump. Får kolla till helgen. Tänkte också fråga en webastoverkstad om de vet var man kan koppla in sig på alden.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har kopplat in en Webasto via värmeväxlaren med egen manöverpanel med temp.reglering. En tank på 8 liter installerades mot Webaston för att slippa ständiga till och frånslag. Vattenslangarna från motorn kopplades bort från vvx. och kopplades ihop med varandra. När jag använder värme från Webaston så får Aldevärmaren gå via sin egen termostat utan att värmaren är igång.
Vad var det för tank du installerade?
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Vad var det för tank du installerade?
Den första bilden är en översikt på vvx och tank, pumpen är frånkopplad då den tillhörde motorsystemet.
Andra bilden är tanken och det är ett kärl från restaurangbranschen med tillhörande lock, plaströret är både nivågivare och påfyllnad och ej tillslutet så tanken är också som ett expansionssystem.
Tredje bilden visar bara hur slangarna till Webaston går ut på undersidan och den sitter monterad under bilen i skydd av insida på balken. Den skall jag flytta fram och sätta in ovanför plastskyddet under motorn i vår.
 

Bilagor

  • IMG_2398.JPG
    IMG_2398.JPG
    4 MB · Visningar: 153
  • IMG_2397.JPG
    IMG_2397.JPG
    4,1 MB · Visningar: 152
  • IMG_2396.JPG
    IMG_2396.JPG
    4 MB · Visningar: 151

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den första bilden är en översikt på vvx och tank, pumpen är frånkopplad då den tillhörde motorsystemet.
Andra bilden är tanken och det är ett kärl från restaurangbranschen med tillhörande lock, plaströret är både nivågivare och påfyllnad och ej tillslutet så tanken är också som ett expansionssystem.
Tredje bilden visar bara hur slangarna till Webaston går ut på undersidan och den sitter monterad under bilen i skydd av insida på balken. Den skall jag flytta fram och sätta in ovanför plastskyddet under motorn i vår.
Tack för bilderna. Ser att du varit kreativ och hittat alternativanvändning av restaurangkärlet. Kul med lite uppfinningsrikedom.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Var på ett företag som installerar Eberspächer och Webasto för att få råd om installationen.

Fick följande förslag på installation

3286D30D-C0E5-4495-A1ED-78C66A0D810F.jpeg

Killen jag pratade med tyckte att båda mina installationsalternativ var överkurs och att man skulle göra det så enkelt som möjligt!
Det gällde bara att se till att ha cirkulation på vätskan i bodelsslingan. Skall se om jag har den möjligheten i Aldesystemet eller om det går att lösa via följande termostat till webaston som skall ersätta ordinare

824EEED1-F727-4EF1-8428-B7E443966F5F.png
Som har följande kopplingsschema

41E3C4CA-EDD3-459B-AFB5-A3CD21F5642D.png

Som vanligt tacksam för synpunkter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Man kan ju köra Aldens pump på kontinuerlig drift och på så sätt få cirkulation på vattnet i slingan. Styr sedan värmen med Webasto termostaten som du refererar till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Man kan ju köra Aldens pump på kontinuerlig drift och på så sätt få cirkulation på vattnet i slingan. Styr sedan värmen med Webasto termostaten som du refererar till.
Det är precis min tanke. Skall bara kolla, i helgen, att jag kan köra Aldes pump på kontinuerligt. Sen är ju jag en försiktig general så jag gör nog installationen enligt mitt tidigare steg 1 alternativ.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Concorde har i sina exklusivare modeller något som de kallar hybrid-värme.

Om jag har förstått det hela rätt, är detta precis vad du vill åstadkomma.

Studera Concoredes instruktionsbok, så ska du ser hur lätt det är...

Pålle
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Så här ser det ut när allt packats upp ur lådan

Visa bilaga 203101

Nu gäller det bara att bestämma sig för om man skall göra en installation eller ej. Hade ju varit bra om man kunnat se en färdig installation i en annan bil. Men det löser sig säkert. Måste komplettera med lite fler delar och det viktigaste, måste ju hitta bruksanvisningen som jag läste för en 7-8 månader sen.


Kan denna beskriving vara något?
Bosse
 

Bilagor

  • Webasto.pdf
    1,1 MB · Visningar: 89

Owe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
89
Medlemskap
2024
Var på ett företag som installerar Eberspächer och Webasto för att få råd om installationen.

Fick följande förslag på installation

Visa bilaga 203425

Killen jag pratade med tyckte att båda mina installationsalternativ var överkurs och att man skulle göra det så enkelt som möjligt!
Det gällde bara att se till att ha cirkulation på vätskan i bodelsslingan. Skall se om jag har den möjligheten i Aldesystemet eller om det går att lösa via följande termostat till webaston som skall ersätta ordinare

Visa bilaga 203426
Som har följande kopplingsschema

Visa bilaga 203427

Som vanligt tacksam för synpunkter.
Jag har gjort en installation med en Eberspächer Commercial som jag monterat i serie med Alde pannan. Jag har kört denna installation i 5 år. Jag fricampar vid skidanläggningar under vinter. Dieselvärmaren har 3 effektsteg 1200 W 2300 W och 4500 W
Dieselvärmaren är monterad efter Alde panna där normalt varma vattnet kommer, men innan värmeväxlaren till motorn. Använder Eberspächers cirkulationspump som styrs från Eberspächers styrelektronik. Värmaren styrs sen av en separat rumstermostat. Det medför att när jag använder dieselvärmaren så har jag Alden avstäng och vise versa. Det medför att de inte stör varandra. Varmvattenberedaren i Alde pannan blir uppvärmd av returvattnet till panna. Dieselvärmaren maxtemperatur är c:a 70-75 grader. För att inte förlora värmeavgivning från dieselvärmaren så har jag den i en rostfri apparatlåda som är isolerad under bilen. Avgaserna går ut vid sidan av bilen. Normalt så går dieselvärmaren från morgon till kväll. På natten blir det Alden som går, den är tystare. Strömmen till diselvärmaren kommer från två batterier som inte är kopplade till HB ordinarie elsystem utan försörjs dels av en laddningsbooster samt en 230V laddare. Båda från Ctek. När det är c:a 5-10 grader kallt så går det åt c:a 20 Ah per dag.
Denna installation fanns med i "Husbilen Test" för c:a 4 år sen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har gjort en installation med en Eberspächer Commercial som jag monterat i serie med Alde pannan. Jag har kört denna installation i 5 år. Jag fricampar vid skidanläggningar under vinter. Dieselvärmaren har 3 effektsteg 1200 W 2300 W och 4500 W
Dieselvärmaren är monterad efter Alde panna där normalt varma vattnet kommer, men innan värmeväxlaren till motorn. Använder Eberspächers cirkulationspump som styrs från Eberspächers styrelektronik. Värmaren styrs sen av en separat rumstermostat. Det medför att när jag använder dieselvärmaren så har jag Alden avstäng och vise versa. Det medför att de inte stör varandra. Varmvattenberedaren i Alde pannan blir uppvärmd av returvattnet till panna. Dieselvärmaren maxtemperatur är c:a 70-75 grader. För att inte förlora värmeavgivning från dieselvärmaren så har jag den i en rostfri apparatlåda som är isolerad under bilen. Avgaserna går ut vid sidan av bilen. Normalt så går dieselvärmaren från morgon till kväll. På natten blir det Alden som går, den är tystare. Strömmen till diselvärmaren kommer från två batterier som inte är kopplade till HB ordinarie elsystem utan försörjs dels av en laddningsbooster samt en 230V laddare. Båda från Ctek. När det är c:a 5-10 grader kallt så går det åt c:a 20 Ah per dag.
Denna installation fanns med i "Husbilen Test" för c:a 4 år sen.
Intressant! Stämmer ju precis med mina tankar när det gäller installation av värmaren. Dock har du ju valt lite ”överkurs” när det gäller elförsörjningen. Men det kanske behövs för att kunna utnyttja värmaren optimalt vid fricamping. Hur många Ah har du på batteribanken till värmaren?
Har sökt lite på nätet men inte lyckats hitta testen. Har du någon länk eller dyligt?
 
Toppen