• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga smällare i nyår!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Titta på fyrverkerier kan man göra på tv.
När det skadar männsikor och djur då skiter de i det blå skåpet.
Redan nu har det på text tv stått att en kvinna fått en raket i ansiktet och en polis är skadad.
Det handlar mest om ett system att sälja explosiva varor tänk om en sådan affär skulle ta eld antar att varken försäkringar eller utrymmen är klassade för hantering av explosiva varor det handlar bara om pengar i plånboken och det är fel!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Klarer meg bra med fyrverkeri på TV, direkte overført fra Sydney Harbour. I år ble det kun midnattsfyrverkeriet for oss, vi sto over barneutgaven klokken 21 :D Vi lever et land med generelt forbud mot fyrverkeri, en må ha spesiell lisens for å kunne håndtere alle typer fyrverkeri, normalt har alle større byer organisert profesjonellt nyttårs fyrverkeri, nå i år som i fjor er de fleste lokale avlyst. Forrige år grunnet brannfaren som var ekstrem, i år for å unngå store folkemengder. I Sydney var havneområdet avstengt og kun tilgjengelig for de som hadde fått tildelt pass for dette.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Varför så bra på tv, nån måste göra det, ok skjut gärna raketer men inte här, jag är född 50, och vet det är skillnad i norr och söder i vårt land, påsksmällar är jag mest vän vidf
 
F

F.d. 22252

Guest
Var lugnt i år gick att sova vid tolvslaget förmodligen har coronan gjort att de flesta tappa lusten.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Här var de fullt ös bland många i grannskapet. Har trädgården full av fyrverkerirester i form av pappersbitar och något som ser ut som kritklumpar. Som tur är så är katten hur cool som helst och bryr sig inte det minsta. Förra katten låg längst inne under sängen från eftermiddag till 2-tiden på natten..

MVH
Hans
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du frank , i dag verkar det som ett konstigt nöje att medvetet skada andra nöjesidkande individer, i värnplikten skulle vi skydda andra .
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Vore bra om ingen i HBK smäller smällare, har släktingar och bekanta som har mycket bekymmer med sina djur och läste på facebok om en häst som dog pga. av smällandet. Händer också att någon hittar en osmälld smällare kl 02 och väcker
alla som sover. Det är knappast en svensk tradition mera en kinesisk. I Motala där jag bott finns det en svårt skadad man som åker runt i skolor för att varna för smällare.
Ska vi förbjuda plogbilar med ??? en av Mågens trav hästar fick panik i hagen då plogbilen åkte förbi , vurpa och bröt benet , bara ringa nödslakt...
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Då måste jag som motvikt säga att jag älskar fyrverkerier. Ju större desto bättre. Vi svenskar har förvandlats till ett tråkigt folkslag som vill förbjuda det mesta som är roligt.Dessutom så tar vi oss rätten att få bli kränkta i tid och otid över struntsaker.
Självklart hör raketer och smällare Nyår till
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Ska vi förbjuda plogbilar med ??? en av Mågens trav hästar fick panik i hagen då plogbilen åkte förbi , vurpa och bröt benet , bara ringa nödslakt...
Att förbjuda saker som hästar blir rädd av kan nog bli svårt , dom är ju oftast väldig hispiga , räcker med att en gren knäcks !!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jobber nå mye med unghester og det tar år å desentifisere hester og andre dyr. Noen er i utgangspunktet mindre følsomme for ulyd, og høy lyd som kommer nærmere og dermed stiger i styrken er normalt ikke noe stort problem. Og hester som er trenet til lav følsomhet for lyd og brå hendelser tåler veldig mye om de er sammen med personer de stoler på, dette benyttes i stor utstrekning av ridende politi som kan ri inn i demonstrasjoner og splitte disse. Selv en smeller mellom bena på en godt trent politihest blir ignorert.

Vi hadde en ksplosjon omlag 5 m fra et par hester vi holdt på med, da vi klarte selv å ikke vise at det var noe unormalt så reagerte ikke hestene heller.

Noe helt annet er travhester og racing ridehester, dette er ofte unge hester som kun er trenet for fart og ikke for mentalitet. Disse vil reagere ut i fra normal flukt reaksjoner.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Vist kan jag svara dig... Båda mina hundar är "gathundar" från Grekland som har farit illa av hur människorna har bemöt dem.... Från att ha varit folkrädda är de i dag mycket lugna hundar. Och jag får mycket beröm när folk ser hur fint de går med mig i staden utan koppel, stannar när jag säger till och går övergatan på mitt kommando... Men rädslan för smällare sitter djupt i dem, och det gäller också när det åskar...
Båda hundar är renrasiga och skulle aldrig överlevt på gatan en längre tid, Wovi som är en engelsk setter var bara skin och ben när jag hittade henne.... Vid första vet. Besök sa veterinären.... Oohh nej kunde du inte kommit med en annan hund denna hund är väldigt sjuk..... Hjälp mig med hunden sa jag.....
Under de nio år vi har varit tillsammans har hon lärt sig åka scooter, älskar följa med ut och fiska med båten. Går jag till en affär så säger jag stanna här och så sitter hon okopplad utanför affären och väntar på mig.
Kommer en katt eller en höna gående förbi henne och jag säger rör inte katten/hönan så rör hon inte dem.
På ön Limnos var det en flock med vilda gäss som kom där vi stod flera månader med hb. Lokalfolket sa till mig att jag skulle ta bort hunden.... Ingen fara sa jag jag skall prata med min hund..... Efteråt kunde hon gå så nära som 2-3 meter från gässen utan att bry sig om dem. Gässen brydde sig inte häller om hunden efter ett tag.... Så nu undrar jag varför du vill avliva en hund som är så klok och tillgiven.... Ända problem hon har är att någon människa har skrämt henne med att skjuta i hennes närhet.

Om jag inte minns fel så skrev Paul Ma cartney en låt om att..... My dog has three legs, but he can run.


Båda mina hundar är "gathundar" från Grekland skriver du först, Båda hundar är renrasiga skriver du tre rader längre ned... Hur skall du ha det? Hur vet du det? Det du skriver är typiskt någon som inte vill ta ansvar för att tex ha smugglat in sjuka hundar till Sverige. Det smugglas in mängder med sjuka hundar, med förfalskade veterinärsintyg och det orsakar i förlängningen stor smittspridning bland hundarna i Sverige. Det du beskriver är ju inget konstigt, det kan man även uppnå med riktiga renrasiga hundar, då menar jag renrasiga, inte gathundar. Det är jätte beundransvärt det du sysslar med, men det är just det som gör att vi i Sverige får in en massa sjukdomar som inte hör hemma här, det finns hundar i Sverige som också behöver hjälp.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Stämmer säkert det du skriver, men vi har en blandras på 10 år, under 8 år har hon inte reagerat på smällare raketer osv... Förra sommaren blev hon attackerad av 2 st british staffe, de slet upp hela hennes nacke och hon förlorade ett öra, efter lång operation så blev allt bra till slut, många veckor med sår våd och dylikt, efter det är hon väldigt osäker på främmande hundar och förra året... nyår ...så var hon livrädd, nu har det börjat att skjutas hos oss och hon är rädd, så även saker som sker i livet kan påverka en stabil hund.
Ledsen för det Lasseboy.
Även jag har haft blandraser, den första, en PudelCocker, tik, hon var tuff, jäävligt tuff. Om vi nämner raketer osv så satt hon vid våra fötter när raketerna for iväg och hon brydde sig inte om smällarna. Hon vaktade.... det var ingen liten vanlig skithund man kunde fösa iväg med foten. Hon var tyvärr medhäftad av en del kroniska sjukdomar såsom allergi, sämre syn mm. Nästa hund var en Schäfer-Rottis tik. Hon blev den dittills bästa kompisen. Hon o jag var som ler o långhalm.. Hon var tyvärr väldigt osäker och rädd, en typisk blockethund. Det gäller att vara saklig, även om det gör ont. Hon gick bort vid 6-års ålder under mindre än en veckas tid i njurhaveri. Nu har vi 2st. Schäfrar, en hanne som är 7 år och en tik som är 1 1/2 år.
Lasseboy. Tar man hand om en omplaceringshund som tidigare blivit misshandlad tex, hundarna, upp till en viss gräns är mottagliga för stryk, vinner man den hundens hjärta, då har man en kompis för livet.
Det jag menar är att man kan ha den mest gudomliga hunden, men när den testas mot sina gränser, då kan det visa sig att det rent mentalt är skräp i detta hundhuvud.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan du läsa om de två hund raser .... Sen får du själv avgöra om de är renrasiga eller inte...
Resten av vad du sen försöker påstå i texten ... Det tänker jag inte ens lägga någon energi på.......

Screenshot_20210104_232729_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210104_232859_com.android.chrome.jpg
Här är bilder på mina hundar
DSC_0881.JPG

DSC_0885.JPG
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Og hester som er trenet til lav følsomhet for lyd og brå hendelser tåler veldig mye om de er sammen med personer de stoler på, dette benyttes i stor utstrekning av ridende politi som kan ri inn i demonstrasjoner og splitte disse.
Knut, vet inte om jag förstår allt. Men, det är inte alla hästar som lämpar sig för detta, oavsett hur mycket de är sammen med personerna som de stoler (litar?) på. Det jag vet är att har Polisen hästar, hundar osv i sin tjänst, då är det ju djur som tål en högre mental belastning, något annat skulle de ju inte nöja sig med.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
muskatten, Här kan du läsa om de två hund raser .... Sen får du själv avgöra om de är renrasiga eller inte...

Du skriver att de är gathundar, du har två hundar, två raser. Av vadå? En massa korsningar? Du lägger ut bilder på dina hundar och påstår saker... Det är rent ut sagt löjligt. Det är du och dina gelikar som sprider denna farsot att ihärda att ni har bra, renrasiga, fria från sjukdomar, veterinärintyg osv. hundar. Det är många av dessa hundar som kommer in i Sverige och ställer till det för oss seriösa hundägare, uppfödare här i landet! Jag lägger upp en bild av två hundar som jag har papper på att de är de som jag påstår. Har du hundpass? Det är nog inget du kan göra, att verifiera dina hundars ursprung. Bägge hundarna har genomfört MH och Röntgen av höfter, armbågar. Den vänstra på bild fick även en ryggröntgen, vilket SKK inte vill ha i sitt register! Det säger en del om SKK! Den vänstra hunden är väldigt trevlig och social, även den högra hunden. Den vänstra hunden är ganska lätt, hon är 1 1/2 år. Den högra hunden som är 7 år fick vi jobba mycket med, för att ta ned han så att han blev hanterbar. Han är fruktansvärt snäll, samtidigt så tyckte Polisen att han var lite för bra för dom. De ville att vi skulle testa han hos Nationella Insatsstyrkan... Vet du vad det är?

Fasen, det är tack vare dig muskatten jag kände mig tvungen att nämna detta med mina hundar. Men det är ju lugnt om ingen vet vad Nationella insatsstyrkan är...
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Knut, vet inte om jag förstår allt. Men, det är inte alla hästar som lämpar sig för detta, oavsett hur mycket de är sammen med personerna som de stoler (litar?) på. Det jag vet är att har Polisen hästar, hundar osv i sin tjänst, då är det ju djur som tål en högre mental belastning, något annat skulle de ju inte nöja sig med.
Ja hvert enkelt dyr har en grense for hva de kan trenes til, men selv de mest avbalanserte hester tyr til flukt om de er alene - selv om noen få tyr til aggresjon. Noen rømmer unna om det kommer et bråkete kjøretøy forbi beitet, andre kommer opp til gjerde for å se hva er nå dette.

Nå jobber jeg mest med Norsk Fjordhest som av natur er nysgjerrige og kontaktsøkende, noen fra de er et par timer gamle og andre tar det noen dager før de søker kontakt med disse merkelige tobeinte som kommer inn til de. Har i dag 21 fra 12 uker og opp til 15 år, ingen aggresive. De fleste skvetter litt om de ikke hører du kommer, men lager du lyd mens du nærmer deg så holder de seg i ro.

Tilvenning til sal og innridning er forholdsvis enkelt da de er vant til at vi hådterer de fra de er bitte små. Vi har i noen år vært vertskap for kurs i innridning av unghester etter natural horsmanship, og har der sett forskjellen mot andre hester som det kan ta en uke før en kan legge på et salteppe. Våre finner det å få et teppe lagt på ryggen som noe helt normalt, og neste trinn med sal likeså. Andre hester kan ha problemer med å få rytter på ryggen i løpet av to uker, vår gule står pent nesten med det samme og er klar for skogsrunden med rytter før kurset er over.

Hadde tidligere endel kontakt med det ridende politi i Oslo, og de tester en god del hester hver gang de skal ha nye inn i stallen. Mener de avviser flere enn de kjøper inn, det går hele tiden på psyken til hesten. Som en sa det hadde vært mye enklere om en ikke skulle ha varmblods hester, kaldblods som fjord og døl er mer avslappet av natur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen