• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga smällare i nyår!

Status
Stängd för vidare inlägg.

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Min polare Sarro var det inget som skrämde. Men det är nog inte många som han. Själv var jag gruvligt skotträdd, efter ett par granater landat onödigt nära i Sinai, men det gick över.
 

Bilagor

  • Screenshot_2019-11-16-19-46-44.png
    Screenshot_2019-11-16-19-46-44.png
    628 KB · Visningar: 36

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Även små barn blir rädda och invandrare som kommer från kriget blir påminda och ett antal bränskador lär inträffa, jag tycker HBK kunde vara så förståndiga att de tar hänsyn det är ju inga barn som får smälla.


Här i Malmö är det just dessa grupper som är ute o smäller började för 14 dagar sedan .Det är föräldrarna som köper dessa smällare till dessa barn o ungdomar . När dessa går ut o smäller drar föräldrarna ner persiennerna ock tittar på parabol tv ock bryr sig inte ett dugg vad dom gör
Bengtic Åk till Norrköping ( nära dig) så kan du se verkligheten . PS Har en bror där som säger likadant :msn_sleep::msn_sleep::wideeyed::mh:
Leffe
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej jag börjar med gott slut o ett fin början på 2021 , men jag o sambon har kollat våra vänner o bekanta det verkar vara många hbk are som har djur, som gammal djurägare saknar jag INTE varken hund eller katt tycker det är skönt att slippa tvånget med vård o omsorg går mina promenader ensam ,jag är nog störd ELLER vad tror ni
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
På andra sidan kanalen brukar det smälla redan från november till ett par veckor efter nyår.
Raketer/smällare är ju svindyrt, varför smäller det varenda kväll i det område med dom ekonomiskt sämst ställda?:eek:

Jag gillade också smällare/raketer förut men nu är man rätt less..
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Våran erfarenheter med hundar och övriga djur . Har haft hundar i ca 50 år alla från seriösa uppfödare men det är ingen garanti för att slippa eländet med rädsla för smällare .
Många har det gått bra med men inte en del . Har hållit på med jakt , skytte och deltagit på jaktmässor där det smäller hela tiden utan att hon brydde sig . Vår sista hund ( från en mycket seriös uppfödare ) blev helt plötsligt vi 6 - 7 års ålder hel panikslagen vid smällare och oljud , Fanns ingen förklaring till varför det blev så , provade alla möjliga tips hur vi skulle göra . Hon var alltid med oss så det fanns ingen händelse som gjorde att hon blev så .
Tidigare bodde vi på landet och där inträffade det att ett antal kor rymde på nyårsnatten p g a fyrverkerier . Dom var på rymmen i månader trots alla försök att få hem dom , sen efter någon månad var på väg att lyckas få tillbaka dom . men sen kom sista April då var det kört igen . Korna fick skjutas !!!
Har även stått i dotterns stall några nyårsnätter för att lugna hästar , inte kul !! Kan också tillägga att vi hade ca 1,5 mil in till samhället och våra Ami kände av smällare , raketer långt innan vi hörde något . Så visst är vi tråkiga Svenskar för så här vill vi ju ha det jämt , eller ? Sevallbo
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi tog hand om en hund som var rädd för fyrverkerier. På nyårsafton en stund före tolvslaget brukade den lilla vovven få ett grisöra att knapra på. Då brydde han sig inte om vad som pågick runt om. Hans lycka var fullständig.
Det blev flera grisöron under årens lopp.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vore bra om ingen i HBK smäller smällare, har släktingar och bekanta som har mycket bekymmer med sina djur och läste på facebok om en häst som dog pga. av smällandet. Händer också att någon hittar en osmälld smällare kl 02 och väcker
alla som sover. Det är knappast en svensk tradition mera en kinesisk. I Motala där jag bott finns det en svårt skadad man som åker runt i skolor för att varna för smällare.
Har inget djur, ingen nära med djur
Håller med dig
 

pipers

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18347
Medlemskap
2024
Då måste jag som motvikt säga att jag älskar fyrverkerier. Ju större desto bättre. Vi svenskar har förvandlats till ett tråkigt folkslag som vill förbjuda det mesta som är roligt.Dessutom så tar vi oss rätten att få bli kränkta i tid och otid över struntsaker.
Vi har regler i min kommun, man får använda smällare och raketer mellan 20.00 nyårsafton till 01.00 nyårsdagen, bara att smälla på då, övrig tid är det förbjudet, följer man det så funkar det skapligt. ( tyvärr så följs regeln skralt)
 
F

F.d. 22252

Guest
Känns som det var en viktig sak att ta upp och som jag ser det ett massivt nej till smällare inte minst med omtanke om våra djur och förmodligen till barn som flytt från kriget. INGA BOMBER nu känns det som ingen blir glad av dom att tända stubinen är nog mest roligt för små barn möjligen för de tror att deras pappa förväntar sej det.
Vi är ett land med hundratals år av fred vi har ingen tradition att smälla sprängämnen det är de som tjänar pengar på det och vill sälja kinesiska smällare som har mest glädje av det våga säja nej så tycker jag och tydligen många med mej.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I år kan vi inte påverka om det smäller eller inte - men vi kan lindra lidandet:

"Publicerat onsdag 30 december kl 11.09
  • Många husdjur blir rädda för ljudet av fyrverkerier på nyårsafton.
  • Enligt veterinären Caroline Hultqvist är det viktigt att själv vara lugn när djuret är oroligt.
  • "Bli inte arg, var lugna, starta radion eller tv:n, släck ner och täck för fönster", säger hon till P4 Gotland."
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2024
Då måste jag som motvikt säga att jag älskar fyrverkerier. Ju större desto bättre. Vi svenskar har förvandlats till ett tråkigt folkslag som vill förbjuda det mesta som är roligt.Dessutom så tar vi oss rätten att få bli kränkta i tid och otid över struntsaker.
Det har du helt rätt i! Konstigt att det fungerar i andra länder men inte här. Snart måste man ha utbildning och certifiering för att gå på dass!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen