• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga smällare i nyår!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Vore bra om ingen i HBK smäller smällare, har släktingar och bekanta som har mycket bekymmer med sina djur och läste på facebok om en häst som dog pga. av smällandet. Händer också att någon hittar en osmälld smällare kl 02 och väcker
alla som sover. Det är knappast en svensk tradition mera en kinesisk. I Motala där jag bott finns det en svårt skadad man som åker runt i skolor för att varna för smällare.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bor på landet och gillar heller inte raketer och smällare.
Bönderna gillar inte att få raketrester i fodret, kan ge sjuka djur. Så även på landet är man emot raketer.
Gott nytt år på er utan smällare och raketer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Usch ja.... Båda mina hundar är liv rädda för smällare åska mm....
Så i dag körde jag ut till ett stenbrott som ägs av NCC....
Träffade en mycket trevlig och förstående person, jag undrade om jag kunde parkera hb i stenbrottet över nyår då mina hundar är väldig rädda för smällare....
Utan problem fick jag stå där över nyåret..... Och inte nog med det jag fick även Securit koden så jag kan öppna och stänga grindarna till området :spinny:
Snacka om att få ett så stort förtroende från en okänd person :bye:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bor på landet och gillar heller inte raketer och smällare.
Bönderna gillar inte att få raketrester i fodret, kan ge sjuka djur. Så även på landet är man emot raketer.
Gott nytt år på er utan smällare och raketer.
Nu är ju "raketer med styrpinne" förbjudna sedan förra året om man inte har utbildning.
Väldigt få säljer alltså dessa nu.
Smällare är förbjudna sedan många år.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Då måste jag som motvikt säga att jag älskar fyrverkerier. Ju större desto bättre. Vi svenskar har förvandlats till ett tråkigt folkslag som vill förbjuda det mesta som är roligt.Dessutom så tar vi oss rätten att få bli kränkta i tid och otid över struntsaker.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Hästar är ju typiska flyktdjur, folk vill inackordera sina hästar så nära som möjligt vilket numera innebär att många hästar befinner sig ganska nära samhällen där dylika oljud som raketer och smällar förekommer periodvis. Om vi nu tar hund som exempel. Vad ställer vi som hundköpare för krav på våra hundar vi köper från våra uppfödare? MH-test? Röntgen? Vi har 2st. hundar just nu köpta från 2 olika uppfödare vilka vi har utfört röntgen av leder o höft, ryggen samt MH-test på. Uppfödarna är erkänt duktiga på att ta fram hundar i sin avel som har bra leder, armbågar o höfter, även rygg. Men det inträffar även fel även här. Hundarna har även bra resultat inom skotträdsla, raketvissel, skrammel och annat som kan vara skrämmande osv. Det testas även hur sociala, tillgängliga osv. de är. Har haft en hund som var otroligt rädd för oväsendet under nyår, hon hette Lana, det vill jag inte se igen. Därför köper jag hund med bra mentalitet som tål det mesta från bra uppfödare numera. ;-)
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Ja, det vet jag. Då hade inte vi heller funnits! Vi hade förmodligen blivit uppätna, även du. Djurens arter/tillgång sker på bekostnad av mänsklighetens framgång/förstörelse. Dvs att du kunde skriva detta svar till mig. Det är där vi befinner oss. Eftersom du går in på detta med makten, vi människor har så pass stor makt i världen idag, så vi styr utvecklingen. Vi kan utplåna vilken som helst djurart från jordens yta, även oss, det är det vi håller på med i stort. Om vi håller oss till djur, kanske specifikt hundar och deras utveckling genom åren. Många raser har ju varit väldigt illa ute, såsom Schäfer tex. Men de är ordentligt på bättringsvägen sedan en tid tillbaka. Men det jag förskräcks mest över är att folk vill köpa hundar med grava defekter... har inte den rasen den o den defekten så vill jag inte köpa den, då blir den avlivad istället. Vill gärna att du svarar mig på det sista muskatten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Även små barn blir rädda och invandrare som kommer från kriget blir påminda och ett antal bränskador lär inträffa, jag tycker HBK kunde vara så förståndiga att de tar hänsyn det är ju inga barn som får smälla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, det vet jag. Då hade inte vi heller funnits! Vi hade förmodligen blivit uppätna, även du. Djurens arter/tillgång sker på bekostnad av mänsklighetens framgång/förstörelse. Dvs att du kunde skriva detta svar till mig. Det är där vi befinner oss. Eftersom du går in på detta med makten, vi människor har så pass stor makt i världen idag, så vi styr utvecklingen. Vi kan utplåna vilken som helst djurart från jordens yta, även oss, det är det vi håller på med i stort. Om vi håller oss till djur, kanske specifikt hundar och deras utveckling genom åren. Många raser har ju varit väldigt illa ute, såsom Schäfer tex. Men de är ordentligt på bättringsvägen sedan en tid tillbaka. Men det jag förskräcks mest över är att folk vill köpa hundar med grava defekter... har inte den rasen den o den defekten så vill jag inte köpa den, då blir den avlivad istället. Vill gärna att du svarar mig på det sista muskatten.

Vist kan jag svara dig... Båda mina hundar är "gathundar" från Grekland som har farit illa av hur människorna har bemöt dem.... Från att ha varit folkrädda är de i dag mycket lugna hundar. Och jag får mycket beröm när folk ser hur fint de går med mig i staden utan koppel, stannar när jag säger till och går övergatan på mitt kommando... Men rädslan för smällare sitter djupt i dem, och det gäller också när det åskar...
Båda hundar är renrasiga och skulle aldrig överlevt på gatan en längre tid, Wovi som är en engelsk setter var bara skin och ben när jag hittade henne.... Vid första vet. Besök sa veterinären.... Oohh nej kunde du inte kommit med en annan hund denna hund är väldigt sjuk..... Hjälp mig med hunden sa jag.....
Under de nio år vi har varit tillsammans har hon lärt sig åka scooter, älskar följa med ut och fiska med båten. Går jag till en affär så säger jag stanna här och så sitter hon okopplad utanför affären och väntar på mig.
Kommer en katt eller en höna gående förbi henne och jag säger rör inte katten/hönan så rör hon inte dem.
På ön Limnos var det en flock med vilda gäss som kom där vi stod flera månader med hb. Lokalfolket sa till mig att jag skulle ta bort hunden.... Ingen fara sa jag jag skall prata med min hund..... Efteråt kunde hon gå så nära som 2-3 meter från gässen utan att bry sig om dem. Gässen brydde sig inte häller om hunden efter ett tag.... Så nu undrar jag varför du vill avliva en hund som är så klok och tillgiven.... Ända problem hon har är att någon människa har skrämt henne med att skjuta i hennes närhet.

Om jag inte minns fel så skrev Paul Ma cartney en låt om att..... My dog has three legs, but he can run.


 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nu är ju "raketer med styrpinne" förbjudna sedan förra året om man inte har utbildning.
Väldigt få säljer alltså dessa nu.

Smällare är förbjudna sedan många år.
Märkligt, så sent som igår såg jag på tv en handlare som sa att "I år har det gått ovanligt bra med försäljningen" och han sken som en sol!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hästar är ju typiska flyktdjur, folk vill inackordera sina hästar så nära som möjligt vilket numera innebär att många hästar befinner sig ganska nära samhällen där dylika oljud som raketer och smällar förekommer periodvis. Om vi nu tar hund som exempel. Vad ställer vi som hundköpare för krav på våra hundar vi köper från våra uppfödare? MH-test? Röntgen? Vi har 2st. hundar just nu köpta från 2 olika uppfödare vilka vi har utfört röntgen av leder o höft, ryggen samt MH-test på. Uppfödarna är erkänt duktiga på att ta fram hundar i sin avel som har bra leder, armbågar o höfter, även rygg. Men det inträffar även fel även här. Hundarna har även bra resultat inom skotträdsla, raketvissel, skrammel och annat som kan vara skrämmande osv. Det testas även hur sociala, tillgängliga osv. de är. Har haft en hund som var otroligt rädd för oväsendet under nyår, hon hette Lana, det vill jag inte se igen. Därför köper jag hund med bra mentalitet som tål det mesta från bra uppfödare numera. ;-)

Stämmer säkert det du skriver, men vi har en blandras på 10 år, under 8 år har hon inte reagerat på smällare raketer osv... Förra sommaren blev hon attackerad av 2 st british staffe, de slet upp hela hennes nacke och hon förlorade ett öra, efter lång operation så blev allt bra till slut, många veckor med sår våd och dylikt, efter det är hon väldigt osäker på främmande hundar och förra året... nyår ...så var hon livrädd, nu har det börjat att skjutas hos oss och hon är rädd, så även saker som sker i livet kan påverka en stabil hund.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Stämmer säkert det du skriver, men vi har en blandras på 10 år, under 8 år har hon inte reagerat på smällare raketer osv... Förra sommaren blev hon attackerad av 2 st british staffe, de slet upp hela hennes nacke och hon förlorade ett öra, efter lång operation så blev allt bra till slut, många veckor med sår våd och dylikt, efter det är hon väldigt osäker på främmande hundar och förra året... nyår ...så var hon livrädd, nu har det börjat att skjutas hos oss och hon är rädd, så även saker som sker i livet kan påverka en stabil hund.
Håller fullständigt med. Har också erfarenhet av en hund som ändrat beteende efter något som hänt. En Schnauzer som var bedömd som 1:a på MH (= helt orädd och struntade fullständigt i smällar) och aldrig reagerade på något sådant de första 6 åren av hans liv. Sen var det vi som gjorde bort oss i Spanien och åkte till en stad där det var festival med mängder av smällare och fyrverkerier (vi hade inte kollat upp denna festival), där kom paniken ganska omgående och nu flera år senare är det riktigt illa av allt sådant. Han är en renrasig hund från en mycket välmeriterad kennel så det är ingen garanti det heller. En upplevelse kan skaka om en hund likväl som en människa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen