Import av beg. husbil från Tyskland (Husbilen ska ha gått längre än 600 mil)
Här följer några praktiska råd för att förenkla husbilsimporten.
Jag förutsätter att du redan har valt en husbil hos en handlare eller privat.
Ring till ditt försäkringsbolag och teckna en importförsäkring för fordonet. För detta krävs uppgifter om fordonets fabrikat, modell och chassinumret. Du får då en trafikförsäkring som gäller en månad och den ska betalas kontant (ca 500,- kronor).
Jag använde Länsförsäkringar. Försäkra inte från och med inköpsdagen, utan från den dagen du lämnar Tyskland.
Säljaren ska vara närvarande vid ägarbytet hos ”Kraftfahrzeugmeldeamt” (lokala bilregistret). Husbilen måste i Tyskland registreras på dig.
Du får speciella importskyltar och en försäkring som gäller till gränsen.
Skyltarna och försäkringen gäller i Tyskland i 14 dagar.
Det är bra om man t ex vill ta en extra tur före hemresan.
Följande papper behöver du av säljaren.
Tänk på att du bara får köra en vecka efter inresan i Sverige med de utländska skyltarna! (Sen är det körförbud, förutom till och från bilprovningen)
När du kommer hem ska du beställa ett ursprungsprotokoll vid Vägverket. Du kan beställa och betala det direkt via Internet (500,- kronor).
Då får du en utskriven ansökan som mail med ett ärendenummer.
Ansökan ska skickas tillsammans med kvittot, ”Fahzeugschein” och ”Fahrzeugbrief” (original) som REK till vägverket.
Det tar ca 1 vecka till 10 dagar att få intyget.
Samtidigt ska du beställa tid hos Motormännen för att få fordonets gasolsystem och ventilation kontrollerade, för att få ett AVL-intyg.
Intyget kostar 6250,- kronor och det kan ta ca 5 dagar efter besiktningen.
Till denna undersökning krävs det gula papperet (Prüfbescheinigung für Flüssiggas) och alla gasapparaternas bruksanvisningar och monteringsanvisningar på svenska (de kan laddas ner som PDF-filer via Internet, se adresserna nedan)
När du har fått Ursprungsprotokollet och AVL-intyget, kan du beställa registreringsbesiktning (950,- kronor) hos bilprovningen.
Är fordonet äldre än 2 år, måste du även beställa kontrollbesiktning. Ibland kan båda besiktningarna kombineras.
Efter godkänd registreringsbesiktning får du fordonets svenska registreringsnummer.
Nu ska du teckna fordonsförsäkring hos ditt försäkringsbolag.
Efter ett par dagar får du ett registreringsbevis utan tekniska data.
Nu får du ställa på fordonet och montera skyltarna. Sen är det ”bare å åk”!
Efter påställningen får du det slutgiltiga registreringsbeviset.
Länkar:
(Spis, ugn, kylskåp)
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden
(Värme, varmvatten, SecuMotion)
Truma - Geräte - Übersicht
(Vägverket import)
Fordonsimport - import och införsel av fordon / Vägverket
Här följer några praktiska råd för att förenkla husbilsimporten.
Jag förutsätter att du redan har valt en husbil hos en handlare eller privat.


Jag använde Länsförsäkringar. Försäkra inte från och med inköpsdagen, utan från den dagen du lämnar Tyskland.
Säljaren ska vara närvarande vid ägarbytet hos ”Kraftfahrzeugmeldeamt” (lokala bilregistret). Husbilen måste i Tyskland registreras på dig.
Du får speciella importskyltar och en försäkring som gäller till gränsen.
Skyltarna och försäkringen gäller i Tyskland i 14 dagar.
Det är bra om man t ex vill ta en extra tur före hemresan.
Följande papper behöver du av säljaren.
- Ett kvitto med säljarens och köparens namn och adress samt fordonets chassinummer (Fahrgestellnummer).
- Fahrzeugschein (motsvarar svenska registreringsbevisets del 1), som utfärdas på nytt vid exportregistreringen
- Fahrzeugbrief (motsvarar nästan svenska registreringsbevisets del 2) utfärdas på nytt vid exportregistreringen. Har säljaren inget ”Fahrzeugbrief”, så äger han/hon inte fordonet och får inte sälja det. Antagligen äger då banken eller kreditinstitutet bilen.
- ”Prüfbescheinigung für Flüssiggas”. Det är ett gult papper som följer med fordonet. Alla gasol-täthetskontroller ska vara införda i papperet. Se till att en täthetskontroll genomförs och bekostas av säljaren strax före exporten.
Tänk på att du bara får köra en vecka efter inresan i Sverige med de utländska skyltarna! (Sen är det körförbud, förutom till och från bilprovningen)
När du kommer hem ska du beställa ett ursprungsprotokoll vid Vägverket. Du kan beställa och betala det direkt via Internet (500,- kronor).
Då får du en utskriven ansökan som mail med ett ärendenummer.
Ansökan ska skickas tillsammans med kvittot, ”Fahzeugschein” och ”Fahrzeugbrief” (original) som REK till vägverket.
Det tar ca 1 vecka till 10 dagar att få intyget.
Samtidigt ska du beställa tid hos Motormännen för att få fordonets gasolsystem och ventilation kontrollerade, för att få ett AVL-intyg.
Intyget kostar 6250,- kronor och det kan ta ca 5 dagar efter besiktningen.
Till denna undersökning krävs det gula papperet (Prüfbescheinigung für Flüssiggas) och alla gasapparaternas bruksanvisningar och monteringsanvisningar på svenska (de kan laddas ner som PDF-filer via Internet, se adresserna nedan)
När du har fått Ursprungsprotokollet och AVL-intyget, kan du beställa registreringsbesiktning (950,- kronor) hos bilprovningen.
Är fordonet äldre än 2 år, måste du även beställa kontrollbesiktning. Ibland kan båda besiktningarna kombineras.
Efter godkänd registreringsbesiktning får du fordonets svenska registreringsnummer.
Nu ska du teckna fordonsförsäkring hos ditt försäkringsbolag.
Efter ett par dagar får du ett registreringsbevis utan tekniska data.
Nu får du ställa på fordonet och montera skyltarna. Sen är det ”bare å åk”!
Efter påställningen får du det slutgiltiga registreringsbeviset.
Länkar:
(Spis, ugn, kylskåp)
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden
(Värme, varmvatten, SecuMotion)
Truma - Geräte - Übersicht
(Vägverket import)
Fordonsimport - import och införsel av fordon / Vägverket