• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import för nybörjare

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Import av beg. husbil från Tyskland (Husbilen ska ha gått längre än 600 mil)
Här följer några praktiska råd för att förenkla husbilsimporten.

Jag förutsätter att du redan har valt en husbil hos en handlare eller privat. :yes:

:msn_phone:Ring till ditt försäkringsbolag och teckna en importförsäkring för fordonet. För detta krävs uppgifter om fordonets fabrikat, modell och chassinumret. Du får då en trafikförsäkring som gäller en månad och den ska betalas kontant (ca 500,- kronor).
Jag använde Länsförsäkringar. Försäkra inte från och med inköpsdagen, utan från den dagen du lämnar Tyskland.

Säljaren ska vara närvarande vid ägarbytet hos ”Kraftfahrzeugmeldeamt” (lokala bilregistret). Husbilen måste i Tyskland registreras på dig.
Du får speciella importskyltar och en försäkring som gäller till gränsen.
Skyltarna och försäkringen gäller i Tyskland i 14 dagar.
Det är bra om man t ex vill ta en extra tur före hemresan.
Följande papper behöver du av säljaren.
  • Ett kvitto med säljarens och köparens namn och adress samt fordonets chassinummer (Fahrgestellnummer).
  • Fahrzeugschein (motsvarar svenska registreringsbevisets del 1), som utfärdas på nytt vid exportregistreringen
  • Fahrzeugbrief (motsvarar nästan svenska registreringsbevisets del 2) utfärdas på nytt vid exportregistreringen. Har säljaren inget ”Fahrzeugbrief”, så äger han/hon inte fordonet och får inte sälja det. Antagligen äger då banken eller kreditinstitutet bilen.
  • ”Prüfbescheinigung für Flüssiggas”. Det är ett gult papper som följer med fordonet. Alla gasol-täthetskontroller ska vara införda i papperet. Se till att en täthetskontroll genomförs och bekostas av säljaren strax före exporten.
När du passerar gränsen behöver du inte göra någon anmälan vid tullen!

Tänk på att du bara får köra en vecka efter inresan i Sverige med de utländska skyltarna! (Sen är det körförbud, förutom till och från bilprovningen)

När du kommer hem ska du beställa ett ursprungsprotokoll vid Vägverket. Du kan beställa och betala det direkt via Internet (500,- kronor).
Då får du en utskriven ansökan som mail med ett ärendenummer.
Ansökan ska skickas tillsammans med kvittot, ”Fahzeugschein” och ”Fahrzeugbrief” (original) som REK till vägverket.

Det tar ca 1 vecka till 10 dagar att få intyget.

Samtidigt ska du beställa tid hos Motormännen för att få fordonets gasolsystem och ventilation kontrollerade, för att få ett AVL-intyg.
Intyget kostar 6250,- kronor och det kan ta ca 5 dagar efter besiktningen.
Till denna undersökning krävs det gula papperet (Prüfbescheinigung für Flüssiggas) och alla gasapparaternas bruksanvisningar och monteringsanvisningar på svenska (de kan laddas ner som PDF-filer via Internet, se adresserna nedan)

När du har fått Ursprungsprotokollet och AVL-intyget, kan du beställa registreringsbesiktning (950,- kronor) hos bilprovningen.

Är fordonet äldre än 2 år, måste du även beställa kontrollbesiktning. Ibland kan båda besiktningarna kombineras.
Efter godkänd registreringsbesiktning får du fordonets svenska registreringsnummer.
Nu ska du teckna fordonsförsäkring hos ditt försäkringsbolag.

Efter ett par dagar får du ett registreringsbevis utan tekniska data.

Nu får du ställa på fordonet och montera skyltarna. Sen är det ”bare å åk”!

Efter påställningen får du det slutgiltiga registreringsbeviset.


Länkar:

(Spis, ugn, kylskåp)
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden

(Värme, varmvatten, SecuMotion)
Truma - Geräte - Übersicht



(Vägverket import)
Fordonsimport - import och införsel av fordon / Vägverket
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Hej Peter Pan!

Jättebra sammanställning. Jag vill dock bara lägga till en sak.
Är bilen helfordonsgodkänd eller inte?

Om totalvikten är under 3500 kg så spelar det ingen roll.
Bara att åka till besiktingen.

Men om totalvikten är över 3500kg så spelar det stor roll.
Är bilen helfordonsgodkänd så kan du lungt åka till besiktingen.

Men om den inte är det måste du skaffa intyg från tillverkaren. Och då menar man den som byggt samman husbilen, i mitt fall är det Frankia som jag skall vända mig till. I Sverige är det Forsbergs i Hyssna som är Importör/Generalagent för Frankia och dom kan skriva detta intyg.
Men dom gillar givetvis inte att man privatimporterar så dom tar rejält betalt för att skriva ut intyget, 10 000:- plus moms = 12.500:-

Hur det ligger till med andra fabrikat vet jag inte.


:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Import för nybörjare

Hej Peterpan, bra med en sammanställning, men jag har lite ändringar som jag tycker är rätt efter mina fleråriga Tysklandsköp.

1. Du skriver att man skall teckna trafikförsäkring hemma för 500:-
Onödigt, det gör ju du där nere. Det man skall teckna är helförsäkring.
den bör givetvis gälla från du kör ifrån handlaren, om något skulle hända.

2. D u skall ha tyska Exportskyltar de med röd kant.De med gul kant gäller bara inom Tyskland.
Dessa Exportskyltar gäller i hela Europa med giltighet enligt vad som står på dem, i regel 14 dagar eller 30 dagar.
Så länge får du även köra med dem i Sverige.

Till Frankia, när det gäller husbilar hjälper det inte att den är helbilsgodkänd. Svenska regelverket säger ändå att du måste göra en jämförande ventilations och gasolkontroll, innan du kör till Bilprovningen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Hej Rolandn!

Antagligen var jag otydlig. Men du missförstod mig fullständigt.

Givetvis skiljer inget gällande ventialtion, och gasollkontroll och ursprungskontrollen.

Det är vid själva registreringsbesiktningen som kan strula till sig om man har en bil över 3500 kg som inte är helfordonsgodkänd.

Hoppas att detta klargör vad jag menar.

mvh - Åke
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Hej Frankia

Du har helt rätt i det du skriver om Forsbergs vad som dessutom krävs om bilen inte är helfordonsgodkänd är intyg från Fiat och AL-KO och även det kostar pengar.
Jag hade tur min A820 var helfordonsgodkänd och sparade 15-20 tusen på det.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Import för nybörjare

Hej Rolandn,
det är mycket möjligt att man kan helförsäkra i i Tyskland. Det finns säker många fler alternativ. Det är bra att du kommenterar det och ger olika alternativ.
Betr. nummerskyleten har du alldeles rätt. Det ska vara skylten med det röda datumfältet. Det behöver man dock inte lägga på minnet för dessa skyltar får man automatisk vid exportregistrering.
Under "Fahrzeugschein" skrev jag därför "exportregistrering".
Min bil är över 3,5 ton och därför är jag osäker om det finns olika regler betr. försäkring. Jag hade hela vägen hem bara trafikförsäkring.
Avsikten med mitt inlägg är endast att ge en information om hur enkelt det är att ta hem en beg. husbil.
Det är viktigt att vid hemkonsten beställa direkt tid hos Motormännen för gasol- och ventilationskontrollen, då man bara för köra 1 vecka efter importdatumet med den tyska registreringen oavsedd vilket datum plåtarna har.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Import för nybörjare

Hej igen Peterpan, jag kankse skrev otydligt beträffande helförsäkringen.
Den tecknar man i svenskt försäkringsbolag, vilket började fungera under 2006.
Innan dess var man tvungen att köra hem med enbart trafikförsäkring, vilket ju inte var så kul.

Att jag förtydligade det med de röda exportskyltarna är för att en del tyskar gärna vill lura på en de gula skyltarna. Framförallt privata säljare, men också vissa mindre seriösa handlare.
De är nämligen lite billigare, men framförallt är administrationen kring dem enklare. Bl.a. kan säljaren själv skaffa dem i förväg och där finns heller inga krav på att bilen skall vara godkänd på besiktningen efter en avställningsperiod.

Men som sagt, de gäller ej utanför Tyskland.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Hej

Efter hemkomsten till Sverige kan man söka en tillfällig registrering och får då röda skyltar som varar i 3 mån.Detta reg.nummer får man sedan behålla på de ordinarie nummerplåtarna. Detta kan man bara gjöra 1 ggr per fordon.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Import för nybörjare

Hej Frankia,
jag har forskat lite angående helfordonsgodkännande.
Fordon, som tillverkats i Tyskland efter 1 oktober 2005 ska vara helfordonsgodkända.
På tyska "EU-Richtlinien für Kraftfahrzeuge".
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Import för nybörjare

Röris, jag skaffade sådana tillfälliga röda skyltar när jag tog hem en tidigare husbil, tror det var -02 eller -03.
På den tiden behövde man inte heller betala fordonsskatten när man hade de skyltarna, för bilen var ju egentligen ej registrerad riktigt.

Kommer inte ihåg om jag fick teckna helförsäkring eller bara trafik.
Annars vore det en bra lösning idag när skatten är runt 420:- i månaden.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Helbilsgodkänd?
Helfordonsgodkänd?

Om man avser att köpa en HB i tex Tyskland från mitten på 90-talet så gäller det att den är "godkänd"?
Vad innebär det?
Att den är "typad" dvs på nåt sätt godkänd i Sverige just det märket och just den modellen???

Nån som kan förklara på enkel svenska för en oinvigd?

Blivande husbilsägare.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Import för nybörjare

Helbilsgodkänd är bilen om den motsvarar de krav som EU ställer på nya fordon.
Fordon som tillverkats i Tyskland efter den 1 oktober 2005 uppfyller EUs krav och är helbilsgodkända. Så där ungefär i korta drag! :wideeyed:
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

OK - funderar på en Karmann Gipsy eller Karmann Cheetah från -91 till 96 (bland många andra) men har väldigt svårt att hitta information om dem.

Är det så att dessa modeller är importerade och sen tidigare "godkända" i Sverige så att det inte ställer till några problem om man skulle handla i Tyskland?
 
F

F.d. 446

Guest
Sv: Import för nybörjare

Det var då en synnerligen komplicerad procedur att importera en husbil från Tyskland. Vi köpte en i Frankrike från ett företag som säljer husbilar och det vara ganska enkelt. Vi gjorde upp ett köpebrev på en blankett, fick en registreringshandling som antecknats hos en fransk myndighet, tog trafik- och allriskförsäkring i ett finländskt försäkringsbolag. Därtill hade vi ju ursprungliga ägarens registerintyg. Så körde vi i Frankrike drygt tre veckor och kom hem till Finland, sen till tullen och därefter till bilprovningen, tullen igen för att få noll-intyg (ingen bilskatt) och sen fick vi skyltarna. Lätt som en plätt!
Anders Wikholm
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Nu verkar det ju som om du bor i Finland och inte i Sverige så att proceduren i Tyskland har nog inte så stor betydelse utan det är i Sverige det är en komplicerad procedur .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

När jag tog in min så var jag även tvungen att ha ett intyg från en husvagnsfirma som hade trycktestat systemet samt så var gasolslangarna tvugna att vara märkte med -30grader .

Jag fick även montera en extra liten takventil .
 
F

F.d. 13665

Guest
Sv: Import för nybörjare

Hej, hur är det map lastkravet, gäller det även lättlastbil, dvs Exempel: En bil med Nya klassificeringsregler för lastbilar av "dubbelhyttstyp"
ecblank.gif

Hej, gäller nedan för husbil typ hobby på FIAT chassi?

Från och med den 1 september 2008 ska en bil av "dubbelhyttstyp" ha en kvarvarande vikt för last som är mer än vikten för passagerare för att klassificeras som lastbil. Om vikten för last är mindre eller lika med vikten för passagerare kommer bilen att klassificeras som personbil.

Exempel: En bil med totalvikt 3500 kg
1. Tjänstevikt 3140 + 4 passagerare (4 x 68 kg) 272 kg + vikt för last 88 kg = 3500 kg
Bilen klassificeras som personbil.

2. Tjänstevikt 2670 + 4 passagerare (4x 68 kg) 272 kg + vikt för last 558 kg = 3500 kg
Bilen klassificeras som lastbil.

Mvh kennet


 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

Om jag förstått det rätt så registreras alla husbilar som Personbil 2, så husbilar bör inte beröras.
 
F

F.d. 13665

Guest
Sv: Import för nybörjare

vad blir då skatten på en husbil upp till 3500 kg som blir klassad som personbil klass 2 jämfört om den istället som tidigare hade blivit lätt lastbil?
 
Toppen