• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import för nybörjare

F

F.d. 16972

Guest
Sv: Import för nybörjare

Skulle inte någon kunna göra en ny lista eftersom det är nya regler me gas&vent kanske nått mer?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

I Skatteverkets "Fordonsskattetabeller", som gäller fr.o.m 2008-01-01, återfinns "Lätta lastbilar" och "Personbil klass II" i samma tabell. Högsta skatt enligt denna är 5 018 kronor/år (gäller dieseldrivna).
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Import för nybörjare

Import av beg. husbil från Tyskland (Husbilen ska ha gått längre än 600 mil)

Vad händer om den inte gått 600 mil.

Om säljaren är en firma och köparen en privatperson skall då säljaren dra av den tyska momsen ? Det är ju export.

Vad gäller ?
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Import för nybörjare

Att importera en bil som väger upp till 3500 kg verkar simpelt, det verkar dock som att så fort bilen väger över det som det börjar bli problem. Den bilen jag kollat på väger över och är en -01. Ska jag strunta i den helt och leta efter en lättare bil?
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Import för nybörjare

Att importera en bil som väger upp till 3500 kg verkar simpelt, det verkar dock som att så fort bilen väger över det som det börjar bli problem. Den bilen jag kollat på väger över och är en -01. Ska jag strunta i den helt och leta efter en lättare bil?

Om du har hittat en bil som du trivs med ska du slå till. Du kommer ångra dig om du köper en bil som du egentligen inte känner för, bara för att spara 5 minuter extrabesvär.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Import för nybörjare

Här har Ni en heldel tips och fakta från Motormännen.

Kolla TOTALVIKTEN mot TJÄNSTEVIKTEN.

Vilken CHASSI Husbilen är byggd på, går TOTALVIKTEN höja.

Är Husbilen CoC-Godkänd "Helfordonsgodkänd"


Häls 571

:mcride:
 

Bilagor

  • Privatimport_av_bil.pdf
    62,3 KB · Visningar: 109
  • privatimport_lathund.pdf
    56,4 KB · Visningar: 107
Senast ändrad:
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Import för nybörjare

Någon som känner för att uppdatera denna alldeles ypperligt informativa tråd?
Det är ju en del som har förändrats o jag känner efter timmar av läsande att det bara snurrar i skallen.

Vad gäller i dag, jag har insett att vägning, gas o ventilationsprövning är borttaget. Vad gäller om man vill ta in en bil från ex 95 o frammåt när det gäller helhetsgodkännd o var hittar man info om att höjja totalvikten på en bil?

Ha en go kväll

/Fredrik
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Import för nybörjare

En viktig sak när ni sänder in" Fahrzeugbrief". Det räcker inte med Rek brev utan ni bör skicka det som "värdeförsändelse"( postens def.), försäkrat till det värde husbilen har.Det händer ju att posten slarvar bort försändelser och detta sätt är det enda att få fullt värde tillbaka på husbilen.Det går ju inte att regga den i Sverige utan"fahrzeugbriefet"
Jag anser detta är mycket viktigt.
//Lars
;)
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Import för nybörjare

En viktig sak när ni sänder in" Fahrzeugbrief". Det räcker inte med Rek brev utan ni bör skicka det som "värdeförsändelse"( postens def.), försäkrat till det värde husbilen har.Det händer ju att posten slarvar bort försändelser och detta sätt är det enda att få fullt värde tillbaka på husbilen.Det går ju inte att regga den i Sverige utan"fahrzeugbriefet"
Jag anser detta är mycket viktigt.
//Lars
;)

När du importera från Tyskland och "Fahrzeugbrief" försvinna
kan du få en ny vid KBA = Kraftfahrtbundesamt i Flensburg
Kostnad 150 EUR

Mvh.

Norbert
 
Toppen