Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad
Jag fick en förfrågan via mejl som jag tycker har allmänt intresse.
Hej Anders,
Har läst dina svar på husbilsklubben och är i ett planeringsstadie for att skaffa en iPad som navigator.
Tänker åka till England och hyra husbil för att besöka historiska platser.
IGO Primo verkar bli mitt val, skulle behöva knappa in ca.100 platser. Min undran är om export/import av platser till PC. Tänkte att iPad blir för navigering och i PC kan jag komplettera med bilder,text och video från platserna-lite mer uppgifter än i iPad.
Finns det möjlighet att samordna/synka iPad-IGO Primo/PC ?
Något lämpligt PC-Win 7 software eller med Google Earth för att skapa en plats-databas.
Inser att jag behöver börja med iPad hemma och i bilen för att hitta i IGO Primo.
Förmodligen upptäcker jag nya viklingar då men skulle uppskatta dina synpunkter till en nybörjare,
Mvh
Hej!
Mitt spontana svar är att du gör dina filer i PC och sparar som pdf-fil med text, koordinater och bilder. När du sedan öppnar filen i iPaden får du en förfrågan om du vill öppna den i iBooks. Då sparas filen ned och kan användas offline. Enklare kan det inte bli. Alla HBK:s husbilsplatser finns numera som pdf-filer och förfarandet finns beskrivet i en egen tråd.
Ett annat tips är att ladda ned appen Wikihoods där man ser alla sevärdheter i sin omgivning var man än befinner sig.
Ett tips är också att skaffa Foggs simkort som redan fungerar i UK utan extra kostnad. 10 GB till 149 kr/ månad. Det finns även som gratiskort med 1 GB/månad.
iPadhälsningar
Knarrevik