• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har fått en underhandsrapport om vad som har hänt och händer i frågan om den oproportionerliga beskattningen av husbilar och den utredning som Finansministern beställt från Skatteverket.

Nu är utredningen utskickad på korrektur till dem som deltagit i den.
Låt se vad de kommit fram till.

Husbilskampen har varit aktiva och sökt påverka dem, utan att begå övertramp.

Rent konkret innebär det att representanter från Husbilskampen har haft ett dialogmöte med utredarna, ett möte som uppskattades från båda parters sida.

Parallellt med det har Husbilskampen hjälpt dem med faktaunderlag kring husbilar och camping/mobilt boende.

Under tiden har frågan om den oproportionerliga beskattningen av nya husbilar åter varit uppe i riksdagen, så sent som i förra veckan.

Vi har ett gott stöd av Riksdagens bilnätverk, men de representerar inte alla partier. Väsentligt är dock att även den grytan hålls kokande.

Hoppas att vi inom den närmaste tiden har ett färdigt förslag att få ta del av.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58215

Guest
Har fått en underhandsrapport om vad som har hänt och händer i frågan om den oproportionerliga beskattningen av husbilar och den utredning som Finansministern beställt från Skatteverket.

Nu är utredningen utskickad på korrektur till dem som deltagit i den.
Låt se vad de kommit fram till.

Husbilskampen har varit aktiva och sökt påverka dem, utan att begå övertramp.

Rent konkret innebär det att representanter från Husbilskampen har haft ett dialogmöte med utredarna, ett möte som uppskattades från båda parters sida.

Parallellt med det har Husbilskampen hjälpt dem med faktaunderlag kring husbilar och camping/mobilt boende.

Under tiden har frågan om den oproportionerliga beskattningen av nya husbilar åter varit uppe i riksdagen, så sent som i förra veckan.

Vi har ett gott stöd av Riksdagens bilnätverk, men de representerar inte alla partier. Väsentligt är dock att även den grytan hålls kokande.

Hoppas att vi inom den närmaste tiden har ett färdigt förslag att få ta del av.

TommyD


Hejsan, tack för ditt svar, det gjorde allting mycket klarare.
Har endast en fråga.

När du säger "nya" husbilar hälls det också för en husbil som ska importeras från Spanien som är från 98?
Ska den skattas lika rejält den med?:(

Mvh
Jonathan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hejsan, tack för ditt svar, det gjorde allting mycket klarare.
Har endast en fråga.

När du säger "nya" husbilar hälls det också för en husbil som ska importeras från Spanien som är från 98?
Ska den skattas lika rejält den med?:(

Mvh
Jonathan

Samma sak gäller importerade bilar, dvs första registrering oavsett var, avgör vilken skatt som blir aktuell.

I ditt fall med en importerad bil från -98 gäller den gamla, lägre skatten. Egentligen en paradox när man tänker på att motiveringen för den nya högre skatten är miljön, men ger lägre skatt på ”skitigare” utsläpp, än vad nya moderna motorer åsamkar.

TommyD
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2025
Hej alla
Jag har läst och förstått det här med skatt , av-och på ställning. Så vi får se vad som händer.
Det jag vill berätta om är om en dansk pensionärsfamilj som ja träffade förra året uppe vid Storforsen. Dom berättade att det är oerhört dyrt att äga och köra en större husbil i Danmark. Dom bodde ca 10 mil från den Dansk-Tyska gränsen, så dom registrerade sin husbil i Tyskland och körde med tyska regskyltat till en bråkdel av kostnaden för en danskregistrerad husbil. Nackdelen var att dom inte kunde åka med sin husbil i Danmark då dom är danska medborgare så dom tog färga från Khil till Sverige för att se Sverige. Vad gäller i Sverige? När jag importerar en bil ifrån Tyskland så kan jag väl köra den i Sverige under sex månader innan jag måste registrera den i Sverige. Får jag köra en tyskregistrerad bil här hemma i sex månader , köra tillbaks till Tyskland samma år och nästa år göra om samma procedur. Vad gäller?
Krångligt kanske men spara pengar???
 
F

F.d. 58215

Guest
Samma sak gäller importerade bilar, dvs första registrering oavsett var, avgör vilken skatt som blir aktuell.

I ditt fall med en importerad bil från -98 gäller den gamla, lägre skatten. Egentligen en paradox när man tänker på att motiveringen för den nya högre skatten är miljön, men ger lägre skatt på ”skitigare” utsläpp, än vad nya moderna motorer åsamkar.

TommyD

Hej igen, tusen tack för ditt svar. Är väldigt spänd för det första husbils köpet, kan inte vänta! Verkligen härligt att vara på ett forum med så mycket svar på alla frågor.

Hälsningar
Jonathan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har just blivit uppdaterad vad "Husbilskampen" planerar att göra i närtid.

HRF har beslutat att intensifiera arbetet kring beskattning av nya husbilar.

Man bedömer att vi har ett bra utgångsläge, eftersom det framkommit att flera, inklusive vår Finansminister, inte är riktigt nöjda med den utredning och förslag som skatteverket presenterat, kring förenklade villkor för av-/påställning för PB2.

Därför vill Husbilskampen även fördjupa samarbetet med oss, Husbilsklubben.se. Något som vi välkomnar.

Nystarten på Husbilskampen kommer att ske vid ett möte, som vi inbjuds till, i Jönköping och Elmia och planeras äga rum innan påsk, d.v.s. säsongsstarten för många svenska husbilsägare.

Mötets mål är att diskutera och presentera framtida publika aktiviteter.

Återkommer när jag har mera information att ge.

TommyD
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Har just blivit uppdaterad vad "Husbilskampen" planerar att göra i närtid.

HRF har beslutat att intensifiera arbetet kring beskattning av nya husbilar.

Man bedömer att vi har ett bra utgångsläge, eftersom det framkommit att flera, inklusive vår Finansminister, inte är riktigt nöjda med den utredning och förslag som skatteverket presenterat, kring förenklade villkor för av-/påställning för PB2.

Därför vill Husbilskampen även fördjupa samarbetet med oss, Husbilsklubben.se. Något som vi välkomnar.

Nystarten på Husbilskampen kommer att ske vid ett möte, som vi inbjuds till, i Jönköping och Elmia och planeras äga rum innan påsk, d.v.s. säsongsstarten för många svenska husbilsägare.

Mötets mål är att diskutera och presentera framtida publika aktiviteter.

Återkommer när jag har mera information att ge.

TommyD
Låter mycket bra, skall hämta min 2020 plåtis den 1 April
,skatten blir 28800kr. Känns sådär
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Husbilskampen går vidare, trots Coronatider då självklart våra skatteproblem för nya bilar automatiskt blir nedprioriterat av beslutsfattare, press och allmänhet. Vårt problem känns helt plötsligt väldigt litet, när man jämför med andra problem som vi idag möter i samhället, både rent mänskliga och i sin förlängning ekonomiska. Det drabbar både den lilla världen, familjen och marknaden, Sverige, ja hela världen.

Men det kommer en morgondag, förhoppningsvis snart och som är lite som förut. Vi måste se framåt och det gör Husbilskampen.

Skatteverkets utredningsförslag kring förmånligare villkor för av- och påställning av husbilar har nu gått ut på remiss. Vi är ingen officiell remissinstans till Finansdepartementet, men jag förutsätter att Sveriges största intresseklubb för husbilsintresserade kommer att svara på remissen och ge synpunkter ur ett brukarperspektiv.

Enligt HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) som driver Husbilskampen, är förslaget ingen bra lösning på de orättvisa beskattningen, Transportstyrelsens system är för stelbent och medger inte en att skatt endast tas ut, via app, när fordonet körs som var grundtanken.

Utan nu ser HRF endast två vägar för en rättvisare beskattning:

  • En beskattning som tar hänsyn till verkliga särart som ett unikt fordon i första hand avsett för boende samt har en verklig körsträcka (688 mil/år enligt TRAFA) och körcykel som kraftigt avviker från WLTP-modellen för personbilar. HRF:s beräkning är att detta motsvarar cirka 60 procent av nuvarande skatteuttag enligt WLTP. Alternativt;
  • En beskattningsmodell, eftersom beräkning enligt WLTP är för instabil för att vara relevant, som istället utgår helt från att varje husbil är ett helt unikt och hantverksbyggt fordon som i första hand är avsett för boende

Synpunkter som jag tror att vi alla delar och ser som mer rimliga, förnuftigare och enklare än liggande förslag.

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Husbilskampen går vidare trots att vissa planerade aktiviteter tyvärr blivit ändrade, eller framflyttade, pga coronakrisen.

Intressant att se vad som hänt i Storbritannien, det enda land förutom Sverige som infört WLTP-beräkningen, där parlamentet med 85% majoritet skrotade förslaget omedelbart när konsekvenserna presenterats. Hoppas att vi nu kan få svenska beslutsfattare att släppa prestigen och istället sätta sig in i frågan och förstå de negativa konsekvenserna som drabbar oss som har husbilar som intresse, en hel bransch som går på knäna, att statskassan får in mindre pengar och att det är direkt kontraproduktivt för vår miljö.

Uppdatering från HRF;

—————————————————

HRF uppvaktar än en gång ministrar om orättvis husbilsskatt

Med varsamhet och respekt inför pandemin rullar husbilssäsongen 2020 igång så smått. En säsong som ska präglas av ”svemester”. Trots detta påbud väntar alltjämt husbilsbransch och husbilsägare på ett besked om den oproportionerliga och orättvisa beskattningen av nya husbilar. Detta när CO2-baserad beskattning enligt WLTP-körcykeln infördes för husbilar, personbil klass II, 1 september 2019.

Därför ökar opinions- och lobbykampanjen Husbilskampen sitt lobbytryck ytterligare genom intensifierade aktiviteter såväl i riksdagens korridorer som publikt. Detta med målet att få till ett besked om rättvisare beskattning av nya husbilar innan sommaren. De vill ha en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur den brukas, vilket inte WLTP-modellen för uträkning av fordonsskatt gör.

Konsekvensen av den är att försäljningen på den svenska marknaden djupdykt parallellt som importen av äldre husbilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda ökat. Av dessa skäl samt att besöksnäringen skadas har Storbritannien, som det var enda land utöver Sverige som infört WLTP-modellen, nyligen beslutat med en 85-procentig majoritet i parlamentet att den ska tas bort, skrotas omedelbart. Den är både orättvis samt mer till ekonomisk skada än miljömässig nytta, enligt britterna.

– I dagarna har vi tillskrivit finansminister Magdalena Andersson, S, och infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, med en begäran om en skatteändring, att skatten blir proportionerlig till fordonet. I vår värld är det märkligt att en liten husbil på 3,5 ton som kör knappt 700 mil per år ska ha en CO2-beskattning i nivå med 16-tons tung lastbil som kör 10 000-tals mil per år, förklarar Tomas Haglund, ordförande för branschorganisationen Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF. I samarbete med SCR Svensk Camping och Caravan Club driver HRF Husbilskampen för rättvisare beskattning av husbilar. Ett antal ytterligare intresseorganisationer inom camping och mobilt boende stöttar kampen.

Tomas Haglund berättar att Skatteverket har på finansdepartementets uppdrag utrett möjligheterna till mer flexibla villkor för av- och påställning av husbilar utan att finna en vidare farbar väg mot en rättvisare beskattning.

– Allt hindras av systemtekniska begränsningar hos Transportstyrelsen, förklarar han och tillägger paradoxen med att husbilen är det mest klimatsmarta och hållbara ”svemesteralternativen” för en familj.

I sin uppvaktning av de socialdemokratiska ministrarna Magdalena Andersson och Tomas Eneroth lyfter HRF fram två vägar för en rättvisare beskattning:
- En beskattning som tar hänsyn till verkliga särart som ett unikt fordon i första hand avsett för boende samt har en verklig körsträcka (688 mil/år enligt TRAFA) och körcykel som kraftigt avviker från WLTP-modellen för personbilar. HRF:s beräkning är att detta motsvarar cirka 60 procent av nuvarande skatteuttag enligt WLTP. Alternativt;
- En beskattningsmodell, eftersom beräkning enligt WLTP är för instabil för att vara relevant, som istället utgår helt från att varje husbil är ett helt unikt och hantverksbyggt fordon som i första hand är avsett för boende.

Enligt Tomas Haglund är de berörda ministrarna överens med HRF om att den nya beskattningen av husbilar både är orättvis och, inte minst, olycklig för både för bransch och konsument.
– Det var därför som finansministern initierade Skatteverkets utredning, Bäst vore att Sverige följde den brittiska linjen om att slopa den orättvisa WLTP-modellen för beräkning av CO2-beskattning av husbilar helt, avslutar Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, som är initiativtagare till Husbilskampen.

————————————————-

Vi håller tummarna.

TommyT
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge sin engangsavgift beregnes også med CO2 som basis. For bobiler (husbilar) er det kun 22% av beregnet avgift som tas ut (var for mange år siden kun 13%). Ut over dette så er det samme formel som benyttes for alle kjøretøy. Varebiler på grønne skilt betaler 28%, p-biler 100%. Bruktimportert biler har et avdrag i avgiften ut i fra alder.

Egentlig er vel dette en bedre modell enn dagens svenske :D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trots att vi är mitt i Coronapandemin, så närmar vi oss sommaren, högsäsongen för våra husbilar och HUSBILSKAMPEN växlar samtidigt upp aktiviteterna.

Har just mottagit information om vad som är på gång inom ramen för Husbilskampen:

  • Remiss på Skatteverkets utredning om förenklade regler för av- och påställning av husbil ska vara inne 27 maj – HRF är inne på sluttampen med sitt svar
  • Lokala aktiviteter mot riksdagsledamöter genom ÅF – dessa kontakter har fallit mycket väl ut, och vi arbetar på hur vi ska kunna möta alla på det lokala planet
  • Debattinlägg förbereds till 1 juni, vi kommer att ställa krav på en lösning enligt den brittiska modellen, d v s skrotning av WLTP-modellen för nya husbilar eftersom den är kontraproduktiv
  • Profilering i kommunikation av ”Swemester” och husbilen som det mest hållbara och klimatsmarta semesteralternativet för familjen efter cykel och tält
  • Aktivera husbilsklubbarna – vi har tagit fram ett infoblad om Husbilskampen som vi skickar ut till klubbarnas kontaktpersoner med uppmaning att skicka ut det till medlemmarna (bifogas)
Som ni ser vill man nu ha med oss brukare på ett mera konkret sätt i försöket att påverka politikerna, vilket troligen är ett klokt beslut. Informationsmaterialet om Husbilskampen som man omnämner ovan finner ni som en artikel.

Kan tillägga att Husbilsklubben.se inte är officiell remissinstans i den här frågan, men kommer i alla fall att skicka in ett remissvar till Finansdepartementet, som speglar konsekvenserna ur ett brukar/konsumentperspektiv.

TommyD
 
Senast ändrad:

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2025
Trots att vi är mitt i Coronapandemin, så närmar vi oss sommaren, högsäsongen för våra husbilar och HUSBILSKAMPEN växlar samtidigt upp aktiviteterna.

Har just mottagit information om vad som är på gång inom ramen för Husbilskampen:

  • Remiss på Skatteverkets utredning om förenklade regler för av- och påställning av husbil ska vara inne 27 maj – HRF är inne på sluttampen med sitt svar
  • Lokala aktiviteter mot riksdagsledamöter genom ÅF – dessa kontakter har fallit mycket väl ut, och vi arbetar på hur vi ska kunna möta alla på det lokala planet
  • Debattinlägg förbereds till 1 juni, vi kommer att ställa krav på en lösning enligt den brittiska modellen, d v s skrotning av WLTP-modellen för nya husbilar eftersom den är kontraproduktiv
  • Profilering i kommunikation av ”Swemester” och husbilen som det mest hållbara och klimatsmarta semesteralternativet för familjen efter cykel och tält
  • Aktivera husbilsklubbarna – vi har tagit fram ett infoblad om Husbilskampen som vi skickar ut till klubbarnas kontaktpersoner med uppmaning att skicka ut det till medlemmarna (bifogas)
Som ni ser vill man nu ha med oss brukare på ett mera konkret sätt i försöket att påverka politikerna, vilket troligen är ett klokt beslut. Informationsmaterialet om Husbilskampen som man omnämner ovan finner ni som en artikel.

Kan tillägga att Husbilsklubben.se inte är officiell remissinstans i den här frågan, men kommer i alla fall att skicka in ett remissvar till Finansdepartementet, som speglar konsekvenserna ur ett brukar/konsumentperspektiv.

TommyD
Tag gärna kontakt med Kabeklubben och ställ frågan om inte även den borde stötta husbilskampen!
Kabe bilarna är ju svensktillverkade och Kabeklubben borde ju om några stödja ändamålet bl.a. för stöd för inhemsk produktion, återförsäljare och campingrörelsen. Själv lyckas jag inte få gehör för spörsmålet, vilket jag har svårt att förstå!
/Ola E
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Husbilskampens senaste nyhetsbrev hittar du här;

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
"Husbilsskatten är ett hot mot ”swemestern”, så lyder ett kommande debattinlägg i Expressen"

Som du hittar här;

TommyD
 
Toppen