• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju inte annat än att le åt detta. Den som kläckte denna "geniala" ide med bonus/malus verkar inte ha tänkt hela vägen ut:D. Nybilsförsäljningen kommer att sjunka & friställningarna öka. Dessa miljöbilar kommer inte att få det lätt på begagnatmarknaden heller så länge dom är belagda med malusavgiten. "Som grädde på moset" så verkar många ha köpt bonusfordon, fått ut bonusen & sedan exporterat fordonet. Lättförtjänta pengar, det har bara varit att buga & tacka. Undrar vad dom åker idag? Troligtvis ett "smutsigt fordon".
Hade man lagt skatten på fossilbränslen istället så hade det varit effektivare, sluppit administrationen & sluppit betala ut en bonus som stoppats direkt i fickan som en extraförtjänst. Gissningsvis går detta samma väg som kilometerskatten, i graven. Det enda man då har uppnått är att ha luggat folk på stora belopp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan ju inte annat än att le åt detta. Den som kläckte denna "geniala" ide med bonus/malus verkar inte ha tänkt hela vägen ut:D. Nybilsförsäljningen kommer att sjunka & friställningarna öka. Dessa miljöbilar kommer inte att få det lätt på begagnatmarknaden heller så länge dom är belagda med malusavgiten. "Som grädde på moset" så verkar många ha köpt bonusfordon, fått ut bonusen & sedan exporterat fordonet. Lättförtjänta pengar, det har bara varit att buga & tacka. Undrar vad dom åker idag? Troligtvis ett "smutsigt fordon".
Hade man lagt skatten på fossilbränslen istället så hade det varit effektivare, sluppit administrationen & sluppit betala ut en bonus som stoppats direkt i fickan som en extraförtjänst. Gissningsvis går detta samma väg som kilometerskatten, i graven. Det enda man då har uppnått är att ha luggat folk på stora belopp.
Man har nog tänkt hela vägen,meningen är att företagen som köper tjänstebilar skall välja "rätt" sedan efter 3år när tjänstebilsflottan byts in och sälja vidare till privatperson så är skatten lägre.
Att sedan husbilar drabbas av detta är bieffekt,det är så få fordon det rör sig om så det ingår i kalkylen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hsssch Bennsan,
Nån politiker kan ju läsa dina tips här.

Nej skatten på bränsle är redan skyhög i Sverige, och den ska ner rejält, ni stöttar väl bensinupproret.

Tankade diesel i Berlin förförra helgen för 1,19€/L
Där borde bränslepriset ligga i Sverige, eller lägre.

Bonus Malus går ju enkelt att komma runt med att köra äldre bil.

Malusskatten på ett nytt fordon är ju ändå bara smulor jämfört med värdeminskningen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns ungefär 4,7 miljoner personbilar i trafik i Sverige & merparten av dessa är "smutsiga". Skulle begagnade tjänstebilar ersätta många av dessa så tar det väldigt lång tid & blir väldigt dyrt.
Att istället för malusskatten lägga detta på fossilbränslet skulle göra det mycket rättvisare. Bilisten skulle då betala för hur mycket han "skitar ner", både vi som bor här & dom som besöker vårt land. Detta under förutsättningen att dom höjda kostnaderna effektivt skulle gagna miljön. I första hand tror jag att det inte handlar om detta utan att statskassan behöver stärkas.
För min egen del spelar bonus/malus ingen roll, min personbil är så pass ny & husbilen i så gott skick att dom håller så länge jag kör. Höjd bränsleskatt skulle däremot vara sämre för min del.
Oavsett vilket, staten vill ha mer pengar & tänker ta in dessa på ena eller andra sättet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Njaa.... Det är ju inte helt sant :eek:
För just denna årstid så finns det säkert många som har lite värme på eller en avfuktare, dessa drar ju också ström och orsakar mer eller mindre co2 utsläpp :eek::rolleyes:
Men då kanske man minskat på värmen någon annan plats. Jag brukar sänka till 16 gr hemma när jag är ute med husbilen, så det kanske går på ett ut.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men då kanske man minskat på värmen någon annan plats. Jag brukar sänka till 16 gr hemma när jag är ute med husbilen, så det kanske går på ett ut.

Jadu.... Vi kan nog se det på flera olika sätt..... Vist har du rätt i det du skrev.... Så länge du sitter i hb på din tomt.... För skulle du börja köra hb så antar jag att ditt CO2 utsläpp ökar kraftigt :eek: om du inte har nerförsbacke hela tiden :confused:;)
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
I diskusjonen angående denne "Husbilkampen", er det trist å lese alle "eksperter" som uttaler seg om nedskjiiting av miljöet, ved å kjöreHB!

Miljöidioter, myndigheter og andre retarderte politikkere har värt dyktige men sin "hjärntvätt/ propaganda" i denne sammenheng, men hei folkens, "GET REAL!"

Skal man diskutere/ redusere forurensing/ nerskjiiting av miljöet, bör man begynne å korrigere/ "Straffe" de store forurensingskildene först!

-petrokjemiske industrien
-produsenter av miljöforurensede produkter, plast, kjemikalier o.l.
-kolkraftverk rundtomkring i verden, herav "Bonus/Manlus/ på kjöp av el fra slike produysenter
-luftfart
-militäre aktiviteter
-skipsfart
-olje og gas industrien m.fl. Listen er lang som ........
-söppelhandtering i statslig og kommunal regi, her skjiites det ned mye......, utrolig.....

Dersom en ku slipper en klam fjert oppe i norr, er ikke dette en miljötrussel, "CAPISCE"?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
C4B52D5F-D155-46E2-84BC-668ABA6F8F83.jpeg
Jag vill inte förstöra tråden.
Men min undran är,
Visa bilaga 182896
Hur stor del av dessa 0,12% år 2017 står husbils-branschen och husbilarna för eftersom vi skall straffas så hårt?

Går man in på www.globalcarbonatlas.org/CO2-emissions
Där kan man läsa att vi låg på plats 88 bland världens länder när det gäller CO2 utsläpp per person 2017.
Krister.

En bild som visades tidigt i tråden men siffran 0,12% har bitit sig fast....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Egentligen bör man ju inte ödsla någon energi på oförskämda påhopp, men jag tycker mig läsa att alla är överens om att nyttan med Bonus-Malus på husbilar är kraftigt överdriven eftersom det idag inte finns någon Bonusalternativ för HB, därför stödjer vi husbilskampen. Däremot så tycks ju piska-moroteffekten fungera på mycket och säkert även på personbilar. Att däremot lägga straffavgiften på som bränsleskatt skulle slå alltför hårt på landsbygdsboende. Det skulle bara gynna dem som bor innanför tullarna i storstäderna som har en utbyggd kollektivtrafik. Det är ju faktiskt de som bor ute på skogsgårdarna som bidrar med en koldioxidsänka och reducerar de negativa effekterna.
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Intressant. Men man kan undra varför Estland ligger så högt? Även Finland, Norge och Island ligger ganska högt medan Sverige, Danmark och, framför allt, Lettland ligger lågt.
Är det möjligt att det stämmer eller är det något mätfel?
(Hela den här diskussionen kanske borde flyttats till en annan tråd för det börjar bli minst sagt OT.)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Intressant. Men man kan undra varför Estland ligger så högt? Även Finland, Norge och Island ligger ganska högt medan Sverige, Danmark och, framför allt, Lettland ligger lågt.
Är det möjligt att det stämmer eller är det något mätfel?
(Hela den här diskussionen kanske borde flyttats till en annan tråd för det börjar bli minst sagt OT.)
Kanske samma orsak som att Sverige har en stor offentlig sektor som ingår i BNP och därmed extra bra värde. (Jmfr med Estland)
Koldioxideffektivitet - internationellt - Ekonomifakta
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har finansministern gett besked om vem som ska utreda vad.

Någon sänkning av den oskäliga och orättvisa skatten diskuteras således inte, endast att karenstiden förkortas eller tas bort.

För den som, enligt ett tidigare exempel från Magdalena Andersson, använder sin husbil under påsk, midsommar och semester blir det således inte någon förbättring. Inte heller för dem som använder husbilen året runt — kanske som familjens enda bil.

Pålle
 

Bilagor

  • Svar på fråga 589.pdf
    34,3 KB · Visningar: 80

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Her fik man en skikkelig på kjeften! Hurra, for de forventninger denne politikkeren, skapte , ved å åpne kjeften, gav håp om både, det ene, og det andre....
Husk; ved neste valg, at hun får som fortjent!
I klartekst, til de som ikke forstår mitt innlegg; Stem på det partiet som er lengst vekk fra den sittende regjering, og selfölgelig miljö dotardene.........
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Her fik man en skikkelig på kjeften! Hurra, for de forventninger denne politikkeren, skapte , ved å åpne kjeften, gav håp om både, det ene, og det andre....
Husk; ved neste valg, at hun får som fortjent!
I klartekst, til de som ikke forstår mitt innlegg; Stem på det partiet som er lengst vekk fra den sittende regjering, og selfölgelig miljö dotardene.........

Det där var väl ändå en stor förenkling av den politiska verkligheten, det finns trots allt större och viktigare saker än att bara låta husbilsskatten avgöra vem du lägger din röst på.

Tyvärr är det nog så att Fru Andersson lever i den politiska verklighet som Montreal just beskrivit, MP äger fordonsfrågorna.

Synd, men undrar om inte den modellen kommer att ge statskassan mindre intäkter, eftersom det här gynnar alla husbilsägare. Att det kommer att få negativa konsekvenser för miljön med en äldre fordonspark och att troligen försäkringsbolagen kommer att införa helårsförsäkringar och ta bort avställningsförsäkringen är en helt annan sak.

För branschen är det fortsatt lika negativt som tidigare, mindre nyförsäljning och ökad direktimport.

TommyD
 
Senast ändrad:

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Man blir overrasket hver gang, det finnes så utrolig mange sakelige og veltalende/velformulerende og "tar seg selv så jävelig höytidelig", når man skriver innlegg litt spissformulert og framprovoserende, blir man bedömt for å väre både "lite intelligent/ usakelig"!

Hallo, leser man mine innlegg, dessverre for de som satt med et ansikt i "alvorlig og sakelig-modus", så fikk jeg rett!

Den husbilskatten som "dårer/ dotarder" har på et finurlig vis, framskaffet, d.v.s at man betaler en höy skatt i 3 år, for deretter å bli nedjustert til den gamle skatten!

Dette er så "vansinnet", hva pokker blir gevinsten til miljöet av? Miljöet etter 3 år?

Kan de ikke telle, de som halvsover i regjeringen/ riksdagen, det meste av dagen, eller er helt fravärende...?.

Den politiske virkeligheten er plukkråtten, monkeybussiness på höyt nivå, avtaler i det skjulte og man su.... minipartiene og lar dem styre.....

MP eier "fordonsfrågon"......BS!
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Om karenstiden skulle förkortas gäller det bara bilar som omfattas av bonus-malus naturligtvis så tyder jag uppdraget iaf
 
Toppen